LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Biudžeto ir finansų komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS LOTERIJŲ IR LOŠIMŲ MOKESČIO ĮSTATYMO NR. IX-326 4, 5 ir 6 STRAIPSNIŲ IR TREČIOJO SKIRSNIO PAVADINIMO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP-941(3)

 

 

2021-12-21  Nr. 109-P-63

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Mykolas Majauskas, Algirdas Butkevičius, Matas Maldeikis, Antanas Čepononis, Valius Ąžuolas, Vytautas Gapšys, Vytautas Mitalas, Juozas Varžgalys, Andrius Palionis.

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2021-12-15 išvada Nr. XIVP-941(3)

2

 

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, Europos Sąjungos teisės aktams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šią pastabą:

Atkreiptinas dėmesys, kad Lietuvos Respublikos Seimas 2021 m. spalio 14 d. priėmė Lietuvos Respublikos loterijų ir lošimų mokesčio įstatymo Nr. IX-326 1, 6, 8 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 51 straipsniu įstatymą Nr. XIV-581, o 2021 m. lapkričio 4 d. - Lietuvos Respublikos loterijų ir lošimų mokesčio įstatymo Nr. IX-326 5 straipsnio pakeitimo įstatymą Nr. XIV-602, kuriuose nustatyta, kad nuo 2022 m. liepos 1 d. įsigalioja kitokios keičiamo įstatymo 5 bei 6 straipsnių redakcijos nei numatyta teikiamame projekte (kurio įsigaliojimas numatytas taip pat 2022 m. liepos 1 d.). Siekiant išvengti įstatyminių nuostatų kolizijos, kai tuos pačius teisinius santykius tuo pačiu metu reglamentuoja skirtingo turinio teisės normos, siūlome arba keisti (ar pripažinti netekusiomis galios) dar neįsigaliojusių aukščiau minėtų įstatymų nuostatas, arba teikiamame įstatyme nustatyti vėlesnę paties įstatymo ar atitinkamų jo nuostatų (galimą koliziją sukelsiančių) įsigaliojimo datą nei 2022 m. liepos 1 d.

Pritarti

Atsižvelgiant į pasiūlymą, projekto 2 straipsnį išdėstyti taip:

„2 straipsnis. 5 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 5 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip:

5 straipsnis. Loterijų ir lošimų mokesčio tarifas

2. Pakeisti 5 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Organizuojant loterijas, loterijų ir lošimų mokesčio bazei taikomas 18 procentų mokesčio tarifas.“

3. Pakeisti 5 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Organizuojant lošimus lošimo automatais, stalo lošimus, bingą, totalizatorių, lažybas ir nuotolinius lošimus, loterijų ir lošimų mokesčio bazei taikomas 20 procentų mokesčio tarifas.“

4. Pripažinti netekusia galios 5 straipsnio 21 dalį.

5. Pripažinti netekusia galios 5 straipsnio 3 dalį.“.

 

Atsižvelgiant į pasiūlymą, projekto 5 straipsnis, kuriame nustatomas įstatymo įsigaliojimas yra keičiamas, žr. prie komiteto išvados dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės pasiūlymo Nr. 1.

2.

Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba

*

 

 

 

Atsižvelgdami į Jūsų 2021 m. gruodžio 10 d. raštu „Dėl Lietuvos loterijų asociacijos rašto“ Nr. S-2021-5723 pateiktą prašymą įvertinti tikslingumą atlikti Lietuvos Respublikos loterijų ir lošimų mokesčio įstatymo Nr. IX-326 4, 5, 6 straipsnių ir trečiojo skirsnio pavadinimo pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-941(3)  (toliau – Projektas) antikorupcinį vertinimą, susipažinome su Projektu ir Lietuvos Respublikos teisės aktų informacinėje sistemoje kartu paskelbta lydimąja medžiaga.  

Teisės aktų ir teisės aktų projektų antikorupcinis vertinimas yra viena iš korupcijos prevencijos priemonių, kuria siekiama nustatyti esamo ar numatomo teisinio reguliavimo trūkumus, galinčius sudaryti sąlygas pasireikšti korupcijai, taip pat pasielgti nesąžiningai, neteisingai, neskaidriai, neobjektyviai. Tačiau atkreiptinas dėmesys, kad ši korupcijos prevencijos priemonė gali būti taikoma ne kiekvienam teisiniam reglamentavimui – vadovaujantis Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio nuostatomis, teisės akto ar teisės akto projekto antikorupcinis vertinimas atliekamas, jeigu teisės aktu reglamentuojami (planuojama reglamentuoti) visuomeniniai santykiai, susiję su minėto straipsnio 1 dalyje nurodytomis sritimis.

Projekto nuostatomis siūloma keisti loterijų ir lošimų mokesčio tarifą numatant, kad organizuojant loterijas, loterijų ir lošimų mokesčio bazei būtų taikomas 18 procentų mokesčio tarifas vietoj šiuo metu galiojančio 13 procentų, o organizuojant lošimus lošimo automatais, stalo lošimus, bingą, totalizatorių, lažybas ir nuotolinius lošimus, loterijų ir lošimų mokesčio bazei būtų taikomas 20 procentų mokesčio tarifas vietoj šiuo metu nustatytų fiksuotų mokesčių už kiekvieną lošimų veiklos leidime nurodytą lošimo įrenginį.

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, Projektu siūlomais pakeitimais formuojamas ekonominės politikos turinys loterijų ir azartinių lošimų pajamų apmokestinimo ir mokesčių dydžių nustatymo srityje, kurio vertinimas nėra priskirtas Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos kompetencijai. Todėl tokios korupcijos prevencijos priemonės kaip antikorupcinis teisės aktų projektų vertinimas taikymas aptariamo teisės akto apimtimi nėra tikslingas. Tačiau jeigu Projektas dar būtų tobulinamas, pildomas ar atsirastų kitų aplinkybių, galinčių turėti antikorupciniu požiūriu ydingos įtakos loterijų ir azartinių lošimų teisiniam reguliavimui ar jo praktiniam taikymui, pakartotinai svarstytume dėl antikorupcinio vertinimo atlikimo tikslingumo.   

Atsižvelgti

 

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021-12-15 nutarimas

5

 

 

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2021 m. gruodžio 1 d. sprendimo Nr. SVS-320 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 17 ir 18 punktus, Lietuvos Respublikos Vyriausybė n u t a r i a:

1. Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos loterijų ir lošimų mokesčio įstatymo Nr. IX-326 4, 5 ir 6 straipsnių ir trečiojo skirsnio pavadinimo pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-941(3) (toliau – Įstatymo projektas), tačiau, atsižvelgiant į tai, kad organizuojant loterijas loterijų ir lošimų mokesčio bazei siūloma taikyti ženkliai didesnį, t. y. 18 procentų, mokesčio tarifą, palyginti su dabar taikomu 13 procentų tarifu, taip pat siekiant sudaryti sąlygas loterijų organizatoriams prisitaikyti prie pakitusio teisinio reglamentavimo ir prie jo priderinti savo turtinius interesus bei ekonominės veiklos perspektyvas, siūlyti Lietuvos Respublikos Seimui nustatyti vėlesnę Įstatymo projekto 2 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos loterijų ir lošimų mokesčio įstatymo 5 straipsnio 1 dalies įsigaliojimo datą, t. y. 2023 m. sausio 1 d.

Pritarti

Atsižvelgiant į LR Vyriausybės pasiūlymą ir Teisės departamento pasiūlymą, įstatymo projekto 5 straipsnį išdėstyti taip:

„5 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio įstatymo 2 straipsnio 2 dalį ir šio straipsnio 3 dalį, įsigalioja 2022 m. liepos 1 d.

2. Šio įstatymo 2 straipsnio 2 dalis įsigalioja 2023 m. sausio 1 d.

3. Valstybinė mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos iki 2022 m. gegužės 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“

2.

Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2021-12-15 nutarimas

*

 

 

 

3. Atkreipti Seimo dėmesį į tai, kad, vadovaujantis Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo 3 straipsnio 3 dalimi ir Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo 20 straipsnio 3 dalimi, Lietuvos Respublikos mokesčių įstatymai, nustatantys naują mokestį, naują mokesčio tarifą, mokesčio lengvatą, sankcijas už mokesčių įstatymų pažeidimus arba iš esmės pakeičiantys apmokestinimo tam tikru mokesčiu tvarką ar apmokestinimo teisinio reglamentavimo bei taikymo principus, turi įsigalioti ne anksčiau kaip po šešių mėnesių nuo jų paskelbimo dienos.

Atsižvelgti

 

3.

Seimo narys Eugenijus Gentvilas,

2021-12-16

1

 

 

 

Argumentai:

Atliepiant Įstatymo projektą parengusios LR Finansų ministerijos aiškinamajame rašte nurodytą tikslą – suvienodinti azartinių lošimų mokesčio bazę, bei, atsižvelgiant į loterijų organizatorių pasiūlymus ir kitų valstybių praktiką, siūloma suvienodinti ir loterijų mokesčio bazę.

Pasiūlyme taip pat atsižvelgta į 2021 m. gruodžio 8 d. LR Ekonomikos ir inovacijų ministerijos pastabas Įstatymo projektui siūlant įvertinti skirtingų mokestinių bazių taikymo panašioms ekonominės veikloms Lietuvoje pagrįstumą ir, atsižvelgiant į kitų Europos Sąjungos šalių pavyzdžius, suvienodinti loterijų mokesčio bazę.

Įvertinus, kad tiek azartinių lošimų, tiek loterijų mokesčiai yra reguliuojami tuo pačiu Loterijų ir lošimų mokesčio įstatymu, siekiant apmokestinimo aiškumo ir šiuo įstatymu reguliuojamų verslų apmokestinimo palyginamumo, siūlome suvienodinti azartinių lošimų ir loterijų mokestinę bazę. Siūloma pereiti prie loterijų organizatorių gaunamų grynųjų pajamų apmokestinimo, t. y., taikyti azartinių lošimų mokesčiui analogišką apmokestinimą nuo faktiškai išplatintų loterijos bilietų ir išmokėtų laimėjimų skirtumo (GGR – angl. „Gross gambling revenue“).

Tokia šio mokesčio bazė, vienodai taikoma tiek loterijoms, tiek azartiniams lošimams, dominuoja Europos Sąjungoje. Loterijų mokesčio skaičiavimas nuo grynųjų pajamų (GGR) yra taikomas Slovakijoje, Slovėnijoje, Austrijoje, Bulgarijoje, Čekijoje, Danijoje, Švedijoje, Graikijoje, Kipre, Suomijoje, Maltoje ir kitose Europos valstybėse. Lietuvoje taikomas loterijų mokesčių apskaičiavimas nuo pardavimų pajamų galioja tik keliose Europos Sąjungos šalyse.

Vienodos mokesčio bazės taikymas prisidėtų prie aiškaus, proporcingo ir teisingo mokestinio reguliavimo abiejuose sektoriuose ir užtikrintų abiejų Loterijų ir lošimų mokesčio įstatymu  reguliuojamų verslų apmokestinimo skaidrumą ir palyginamumą.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Projekto Nr. XIVP-941(3) 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

Pakeisti 4 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

4 straipsnis. Loterijų ir lošimų mokesčio bazė

Loterijų ir lošimų mokesčio bazė yra:

1) organizuojant loterijas – suma, gauta iš už išplatintus loterijos bilietus gautų pajamų sumų, atėmus žaidėjams faktiškai išmokėtų laimėjimų sumą išplatintų loterijos bilietų nominalioji vertės;

2) organizuojant lošimus lošimo automatais, stalo lošimus, bingą, totalizatorių, lažybas ir nuotolinius lošimus – suma, gauta iš lošėjų statomų sumų, atėmus lošėjams faktiškai išmokėtų laimėjimų sumą.“

Nepritarti

Komiteto argumentai: atkreiptinas dėmesys, kad 35 proc. nuo bendrųjų lošimo pajamų sudaro apie 15 proc. nuo išplatintų bilietų nominaliosios vertės. Įstatymo projekte sumažinus mokesčio tarifą nuo 18 proc. iki 15 proc. į valstybės biudžetą būtų surenkama apie 3,86 mln. eur. mažiau nei nustačius 18 proc. mokesčio tarifą.

Atsižvelgiant į tai, kad buvo pritarta Lietuvos Respublikos Vyriausybės pasiūlymui Nr. 1, Seimo nario pasiūlymui nepritarta.

 

 

4.

Seimo narys Eugenijus Gentvilas,

2021-12-16

2

 

 

 

Argumentai:

Suvienodinus loterijų mokesčio ir azartinių lošimų mokestinę bazę bei įvertinus Finansų ministerijos pateiktus siūlymus taikyti vienodą mokesčių tarifą skirtingoms azartinių lošimų rūšims, jį padidinant iki 20 proc., siūloma loterijų mokesčio tarifą pakelti iki 35 proc.

Pritarus šiam pasiūlymui loterijų sumokami mokesčiai augtų 20 proc. ir išliktų 75 proc. didesni nei sumokami azartinių lošimų. Nustačius 35 proc. loterijų mokesčio tarifą, pajamos į biudžetą augtų 2,8 mln. EUR.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Projekto Nr. XIVP-941(3) 2 straipsnį ir  jį išdėstyti taip:

2 straipsnis. 5 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 5 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

5 straipsnis. Loterijų ir lošimų mokesčio tarifas

1. Organizuojant loterijas, loterijų ir lošimų mokesčio bazei taikomas 1835 procentų mokesčio tarifas.

2. Organizuojant lošimus lošimo automatais, stalo lošimus, bingą, totalizatorių, lažybas ir nuotolinius lošimus, loterijų ir lošimų mokesčio bazei taikomas 20 procentų mokesčio tarifas.“

Nepritarti

Komiteto argumentai: atkreiptinas dėmesys, kad 35 proc. nuo bendrųjų lošimo pajamų sudaro apie 15 proc. nuo išplatintų bilietų nominaliosios vertės. Įstatymo projekte sumažinus mokesčio tarifą nuo 18 proc. iki 15 proc. į valstybės biudžetą būtų surenkama apie 3,86 mln. eur. mažiau nei nustačius 18 proc. mokesčio tarifą.

Atsižvelgiant į tai, kad buvo pritarta Lietuvos Respublikos Vyriausybės pasiūlymui Nr. 1, Seimo nario pasiūlymui nepritarta.

 

5.

Seimo narys Eugenijus Gentvilas,

2021-12-16

5

 

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į LR Vyriausybės išvadoje dėl Įstatymo projekto pateiktą pastabą, kad reikia sudaryti sąlygas loterijų organizatoriams prisitaikyti prie pakitusio teisinio reglamentavimo, bei LR Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadoje pateiktą pasiūlymą nustatyti vėlesnę įstatymo įsigaliojimo datą, siekiant išvengti galimos nuostatų kolizijos, siūloma nustatyti vėlesnę naujos loterijų apmokestinimo tvarkos įsigaliojimo datą, t. y., naujos mokesčio bazės ir tarifo įsigaliojimą numatyti 2023 m. sausio 1  d.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Projekto Nr. XIVP-941(3) 5 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

5 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1.      Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 ir 3 dalį, įsigalioja 2022 m. liepos 1 d.

2.      Šio įstatymo 1 straipsniu keičiamas Loterijų ir lošimų mokesčio įstatymo 4 straipsnio 1 punktas ir 2 straipsniu keičiama Loterijų ir lošimų mokesčio įstatymo 5 straipsnio 1 dalis įsigalioja 2023 m. sausio 1 d.

2.3. Valstybinė mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos iki 2022 m. gegužės 31 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

Pritarti iš dalies

Komiteto argumentai: atsižvelgiant į tai, kad buvo pritarta Lietuvos Respublikos Vyriausybės pasiūlymui Nr. 1, Seimo nario pasiūlymui pritarta iš dalies kas susiję su įsigaliojimo data.

 

 

 

4. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                                                       Mykolas Majauskas

 

 

 

 

Biuro patarėja G. Genelienė