AIŠKINAMASIS RAŠTAS
DĖL UŽSIENIEČIŲ TEISINĖS PADĖTIES ĮSTATYMO NR. IX-2206 45 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai:
Įstatymo projekto rengimą paskatino rengti Lietuvos Respublikoje gyvenančių trečiųjų šalių piliečių, kurie turi laikinus leidimus gyventi Lietuvoje ir kurie vykdo verslą Lietuvoje, pateikta problema.
Lietuvos Respublikos Užsieniečių teisinės padėties įstatymas reglamentuoja, kad verslininkai iš trečiųjų šalių norintys gauti ar pratęsti laikiną leidimą gyventi Lietuvoje, turi atitikti šiuos reikalavimus. Yra dalyvis įmonės, kuri ne mažiau kaip pastaruosius 6 mėnesius iki užsieniečio kreipimosi dėl leidimo laikinai gyventi išdavimo pagal verslo planą vykdo steigimo dokumentuose nurodytą veiklą Lietuvos Respublikoje, kurioje visą darbo laiką dirba Lietuvos Respublikos, kitos Europos Sąjungos valstybės narės ar Europos laisvosios prekybos asociacijos valstybės nares, piliečiai ar nuolat Lietuvos Respublikoje gyvenantys užsieniečiai, kuriems mokamas mėnesinis darbo užmokestis bendrai sudaro ne mažiau kaip 2 Lietuvos statistikos departamento paskutinio paskelbto ketvirčio šalies ūkio BDU dydžius. Tačiau įstatymo reglamentavime nėra įtvirtintos nuostatos suteikiančios galimybę priimti į darbą ir laikinus leidimus gyventi Lietuvoje turinčius piliečius iš trečiųjų šalių.
Teikiamas pasiūlymas, kad verslo imigrantai iš trečiųjų šalių galėtų priimti į darbą ir trečiųjų šalių piliečius, kurie turi laikinus leidimus gyventi Lietuvoje ir atitiktų Užsieniečių teisinės padėties įstatymo 45 straipsnio 1 dalies 1 punkto reikalavimus, gaunant ar pratęsiant laikinus leidimus gyventi Lietuvoje. Tai labai aktualu verslo imigrantams iš trečiųjų šalių, kurie turi laikinus leidimus gyventi Lietuvoje ar norėtų perkelti ir vykdyti verslą Lietuvoje. Tačiau vykdydami smulkų verslą verslininkai iš trečiųjų šalių, kad atitiktų įstatymo 45 straipsnio 1 dalies 1 punkto reikalavimus dėl laikino leidimo gyventi Lietuvoje gavimo ir pratęsimo pirmiausia turi priimti į darbą Lietuvos Respublikos, kitos Europos Sąjungos valstybės narės ar Europos laisvosios prekybos asociacijos valstybės narės piliečius ar nuolat Lietuvos Respublikoje gyvenančius piliečius. Toks reglamentavimas sukuria sunkumus verslininkams iš trečiųjų šalių gauti laikinus leidimus, kurie vykdo informacinių, aukštųjų technologijų, statybos, transporto veiklą, kur dirba tik trečiųjų šalių piliečiai.
2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai:
Įstatymo projekto iniciatorius yra Lietuvos Respublikos Seimo narys Arminas Lydeka.
3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai:
Šiuo metu galiojančio įstatymo ,,Dėl Užsieniečių teisinės padėties’’ 45 straipsnio 1 dalies1 punkto reglamentuoja, kad yra dalyvis įmonės, kuri ne mažiau kaip pastaruosius 6 mėnesius iki užsieniečio kreipimosi dėl leidimo laikinai gyventi išdavimo pagal verslo planą vykdo steigimo dokumentuose nurodytą veiklą Lietuvos Respublikoje, kurioje visą darbo laiką dirba Lietuvos Respublikos, kitos Europos Sąjungos valstybės narės ar Europos laisvosios prekybos asociacijos valstybės narės piliečiai ar nuolat Lietuvos Respublikoje gyvenantys užsieniečiai, kuriems mokamas mėnesinis darbo užmokestis bendrai sudaro ne mažiau kaip 2 Lietuvos statistikos departamento paskutinio paskelbto ketvirčio šalies ūkio BDU dydžius ir kurios nuosavo kapitalo (ne akcinės bendrovės ir ne uždarosios akcinės bendrovės atveju – turto) vertė sudaro ne mažiau kaip 28 000 eurų, iš kurių ne mažiau kaip 14 000 eurų – užsieniečio investuotos lėšos ar kitas turtas, ir jis yra šios įmonės vadovas arba yra akcinės bendrovės ar uždarosios akcinės bendrovės akcininkas, kuriam nuosavybės teise priklausančių bendrovės akcijų nominalioji vertė yra ne mažesnė kaip 1/3 šios bendrovės įstatinio kapitalo.
4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:
Įstatymo projektu siūloma, kad atsirastų nuostata suteikianti galimybę gauti laikinus leidimus verslininkams iš trečių šalių įdarbinant ir darbuotojus iš trečiųjų šalių, kurie turi laikinus leidimus gyventi Lietuvoje. Tai suteiktų galimybę atvykti naujiems verslams ir trečiųjų šalių, kurie vykdytų verslą, mokėtų mokesčius ir prisidėtų prie Lietuvos gerbūvio kūrimo
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:
Priėmus teikiamą Įstatymo projektą neigiamų pasekmių nenumatoma.
6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:
Įstatymo projektas įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai neturės.
7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:
Įstatymo projektu suteikiama galimybė lankstesnei verslo plėtrai ir naujų investicijų pritraukimui.
8. Ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams:
Įstatymo projektas strateginio lygmens planavimo dokumentams neprieštarauja.
9. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:
Priėmus Įstatymo projektą, kitų įstatymų keisti nereikės.
10. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:
Įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos įstatymo ir kitų įstatymų, reglamentuojančių įstatymų ir kitų teisės aktų rengimo tvarką, reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas. Įstatymo projekte naujų sąvokų ir jas įvardijančių terminų neapibrėžiama.
11. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus:
Įstatymo projekto nuostatos atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos teisės aktus.
12. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti:
Įstatymui įgyvendinti įgyvendinamieji teisės aktai nereikalingi.
13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):
Įstatymui įgyvendinti valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų neprireiks.
14. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:
Įstatymo projekto rengimo metu specialistų vertinimų ir išvadų negauta.
15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis:
"leidimas gyventi"
16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:
Nėra
Teikia
Seimo narys Parašas Arminas Lydeka