LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJA
Lietuvos Respublikos Vyriausybei
|
2016-12- Nr. (14.12-01)-6K- |
Dėl VYRIAUSYBĖS NUTARIMO PROJEKTO |
Finansų ministerija, vykdydama Ministro Pirmininko pavedimą (Vyriausybės kanclerio 2016 m. liepos 5 d. rezoliucija Nr. S-9-2284), parengė ir teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. sausio 28 d. nutarimo Nr. 99 ,,Dėl Komandiruočių sąnaudų atskaitymo iš pajamų taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo“ projektą (toliau – projektas).
Projektas parengtas atsižvelgiant į Seimo Audito komiteto 2016 m. birželio 29 d. sprendimą Nr. 141-S-12 bei Lietuvos smulkiojo ir vidutinio verslo tarybos siūlymus Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. sausio 28 d. nutarime Nr. 99 aiškiau apibrėžti leidžiamų įtraukti į sąnaudas gyventojų pajamų mokesčiu neapmokestinamų dienpinigių dydį, nes šiuo metu minėto nutarimo 2.5 papunktyje vartojamą sąvoką „neviršijantis“ įmonės supranta skirtingai, t.y. neaišku, ar formuluotė „darbuotojui nustatytas darbo užmokestis neviršija minimalios mėnesinės algos, padaugintos iš koeficiento 1,3“ apima ir tą darbo užmokesčio sumą, kuri yra lygi minimaliai mėnesinei algai, padaugintai iš koeficiento 1,3“.
Pažymėtina, kad mokesčių administratorius, kuriam pagal Mokesčių administravimo įstatymo 25 straipsnį yra priskirta mokesčių mokėtojų konsultavimo funkcija, šią sąvoką aiškina atsižvelgdamas į jos lingvistinę prasmę (t.y. atitinkamo dydžio neviršijanti suma apima ir tam dydžiui lygią sumą). Be to, mokestiniai ginčai, susiję su šios sąvokos aiškinimu jau buvo nagrinėti ir teismuose (pvz., Vyriausiojo administracinio teismo sprendimas administracinėje byloje Nr. A442-1435/2014), kurie patvirtino Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Finansų ministerijos taikytą lingvistinį sąvokos „neviršijantis“ aiškinimą. Vis dėl to, kaip teigia Lietuvos smulkiojo ir vidutinio verslo taryba, praktikoje daugelis įmonių šią Vyriausybės nutarime vartojamą sąvoką traktuoja kaip neapimančią tam tikrai sumai lygaus dydžio.
Be to, projekto derinimo metu Lietuvos smulkiojo ir vidutinio verslo taryba išreiškė nuomonę, kad net ir aiškiai įvardinus, kad sąvoka „neviršijantis“ apima ir sumą, lygią minimaliai mėnesinei algai, padaugintai iš koeficiento 1,3, išlieka ginčų rizika dėl to, ar pakanka, kad atitinkama suma būtų didesnė 1 centu. Atsižvelgdama į tai, Lietuvos smulkiojo ir vidutinio verslo taryba pateikė pasiūlymą Vyriausybės nutarime nustatyti konkretų dydį, kuriam esant visa darbuotojams išmokėtų dienpinigių suma būtų priskiriama leidžiamiems atskaitymams.
Atsižvelgiant į tai, Nutarimo projekte aiškumo tikslais siūloma minimaliai pakeisti aptariamą komandiruočių sąnaudų atskaitymo iš pajamų reglamentavimą ir nustatyti, kad dienpinigiai būtų pripažįstami leidžiamomis atskaityti sąnaudomis ir tais atvejais, kai dienpinigius gaunančio darbuotojo darbo užmokestis yra lygus minimaliai mėnesinei algai, padaugintai iš koeficiento 1,3.
Kartu, įvertinus kilusias diskusijas dėl sąvokos „neviršijantis“ aiškinimo, siūlome ir kituose Vyriausybės nutarimo punktuose šią sąvoką pakeisti kita lingvistine prasme analogiška formuluote.
Siūlomu pakeitimu teisinis reguliavimas nėra keičiamas iš esmės: pritarus siūlomiems pakeitimams komandiruočių sąnaudoms galės būti priskiriama visa dienpinigių suma, kai darbuotojui mokamas darbo užmokestis yra 494 EUR per mėnesį ar darbuotojo valandinis tarifinis atlygis yra 3,02 EUR, kai tuo tarpu pagal galiojantį reglamentavimą šie dydžiai yra atitinkamai 494,01 EUR ir 3,03 EUR. Taigi, realus poveikis valstybės ir savivaldybių biudžetų pajamoms nenumatomas. Įvertinus tai, kad siūlomi pakeitimai yra neesminiai, bei vadovaujantis Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo metodikos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. vasario 26 d. nutarimu Nr. 276, 4 punktu, numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo pažyma nerengiama.
Neigiamų pasekmių priėmus projektą nenumatoma.
Projektas neprieštarauja Vyriausybės programai ir Europos Sąjungos teisės reikalavimams.
Projektas neperkelia ir neįgyvendina Europos Sąjungos teisės aktų, nėra notifikuotinas Europos Komisijai.
Parengtas projektas neprieštarauja šiuo metu galiojantiems teisės aktams. Priimti kitų teisės aktų, siekiant įgyvendinti projekte numatytą teisinį reguliavimą, nereikės.
Projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos, įstatymų ir kitų teisės norminių aktų rengimo tvarkos reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas.
Projektas paskelbtas Lietuvos Respublikos Seimo teisės aktų informacinės sistemos Projektų registravimo posistemėje.
Projektas be pastabų suderintas su Ūkio ministerija. Į Teisingumo ministerijos pastabas dėl projekto bei lydimosios medžiagos, taip pat į Lietuvos smulkiojo ir vidutinio verslo tarybos pasiūlymą atsižvelgta.
Teisės aktų projektus parengė Finansų ministerijos Mokesčių politikos departamento (departamento direktorė Daiva Brasiūnaitė, tel. 2390 156) Mokesčių teisės skyriaus (departamento vyresnioji patarėja laikinai atliekanti skyriaus vedėjo funkcijas Jūratė Laurikėnaitė, tel. 2390 151) vyriausioji specialistė Živilė Kvedytė (tel. 2199 301).
Atsižvelgdami į minėtą, prašome teisės aktų projektus teikti svarstyti bendra tvarka.
PRIDEDAMA:
1. Projektas ir jo lyginamasis variantas, 4 lapai.
2. Suinteresuotų institucijų išvados, 3 lapai.
Finansų ministras Vilius Šapoka
Živilė Kvedytė, 2199 301, zivile.kvedyte@finmin.lt