LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
SOCIALINIŲ REIKALŲ IR DARBO komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL VALSTYBĖS IR SAVIVALDYBIŲ ĮSTAIGŲ DARBUOTOJŲ IR KOMISIJŲ NARIŲ DARBO APMOKĖJIMO ĮSTATYMO NR. XIIIP-198 PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO (NAUJA REDAKCIJA)
NR. XIIIP-4024
2019-11-13 Nr. 103-P-47
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: R. Šalaševičiūtė – Komiteto pirmininkė, R. Baškienė, R. J. Dagys, A. Dumbrava, J. Džiugelis, P. Kuzmickienė, M. Navickienė, V. Rastenis, J. Rimkus, A. Sysas, T. Tomilinas, J. Varkalys; Komiteto biuras: E. Bulotaitė – biuro vedėja, patarėjos: D. Aleksejūnienė, A. Dolmantienė, padėjėja R. Liekienė; kviestieji asmenys: E. Radišauskienė – socialinės apsaugos ir darbo viceministrė, V. Baliukevičienė – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Darbo teisės skyriaus vedėja, E. Radėnienė – Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos Ekonomikos departamento direktorė, J. Šerpatauskienė – Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos Teisės skyriaus patarėja.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-10-21 |
3 |
1 |
2 |
Įvertinę įstatymo projekto atitiktį Konstitucijos, įstatymų ir teisės technikos taisyklių reikalavimams, teikiame šias pastabas: 1. Projekto 1 straipsnyje nauja redakcija dėstomo valstybės ir savivaldybių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo ir komisijų narių atlygio už darbą (toliau – keičiamas įstatymas) 3 straipsnio 1 dalies 2 punkte prieš skaičių „51“ įrašytinas žodis „nuo“. |
Pritarti |
3 straipsnio 1 dalies 2 punkte po skaičiaus „51“ nurodyti brūkšnelį, kaip yra keičiamo įstatymo 1 priede ir įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 2 punktą išdėstyti taip: „II grupė – kai pareigybių sąraše yra 51 |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-10-21 |
4 |
2 |
2a |
2. Keičiamo įstatymo 4 straipsnio 2 dalies 2 punkto a papunktyje brauktini pertekliniai žodžiai „kurį tvirtina Vyriausybė“, nes tai, jog Mokymo lėšų apskaičiavimo, paskirstymo ir panaudojimo tvarkos aprašą tvirtina Lietuvos Respublikos Vyriausybė, jau nustatyta šios dalies 1 punkto b papunktyje. |
Pritarti |
4 straipsnio 2 dalies 2 punkto a papunktį išdėstyti taip: „jei mokiniai ugdomi pagal bendrojo ugdymo
programas, – pagal Mokymo lėšų apskaičiavimo, paskirstymo ir panaudojimo
tvarkos apraše |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-10-21 |
4 |
3 |
|
3. Siekiant teisinio aiškumo, keičiamo įstatymo 4 straipsnio 3 dalyje reikėtų nurodyti subjektą, įgaliotą tvirtinti biudžetinėse įstaigose dirbančių trenerių pareigybių aprašymo metodiką, nes pagal siūlomą reguliavimą treneriai yra išskiriami iš visų darbuotojų kategorijų, kurių pareigybių aprašymų metodikas yra įgalioti tvirtinti atitinkami viešojo administravimo subjektai. Kartu atkreipiame dėmesį, kad šioje dalyje reikėtų aiškiau formuluoti išimtį dėl mokytojų ir trenerių pareigybių aprašymo, nes esama formuluotė, kai naudojami skliausteliai, suponuoja išimtį tik dėl mokytojų, kurie yra treneriai.
Taip pat siūlome keičiamo įstatymo 7 straipsnyje aiškiau atskleisti trenerių priskyrimo tam tikrai darbo apmokėjimo sistemai tvarką, nes iš siūlomo reguliavimo nėra aišku pagal kuriame priede įtvirtintus darbo apmokėjimo principus būtų apmokamas biudžetinėse įstaigose dirbančių trenerių darbas. |
Pritarti
Nepritarti
|
Trenerių pareigybių aprašymai rengiami vadovaujantis Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos patvirtinta pareigybių aprašymo metodika. Todėl įstatymo 4 straipsnio 3 dalyje skliausteliuose esančius žodžius „(trenerius)“ bei „(išskyrus trenerius)“ braukti ir įstatymo 4 straipsnio 3 dalį išdėstyti taip: „Biudžetinės
įstaigos vadovas tvirtina biudžetinės įstaigos darbuotojų pareigybių sąraše
esančių pareigybių aprašymus, o biudžetinės įstaigos vadovo pareigybės
aprašymą tvirtina į pareigas priimanti savininko teises ir pareigas
įgyvendinanti institucija ar jos įgaliotas asmuo. Vyriausybė ar jos įgaliota
institucija patvirtina Valstybės ir savivaldybių įstaigų darbuotojų, išskyrus
mokytojus
Vadovaujantis
Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministro patvirtintu Lietuvos
profesijų klasifikatoriumi, treneriai
yra priskiriami jaunesniųjų specialistų grupei.
|
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-10-21 |
5 |
3 |
|
4. Atsižvelgiant į tai, kad keičiamo įstatymo 5 straipsnio 1 dalies 3 punkte yra siūloma nustatyti atskirą mokėjimą už darbą, esant nukrypimų nuo normalių darbo sąlygų, kas būtų laikoma viena iš biudžetinės įstaigos darbuotojo darbo užmokesčio sudedamųjų dalių, manytina, kad keičiamo įstatymo 5 straipsnio 3 dalyje, nustatant darbo apmokėjimo sistemoje pareiginės algos pastoviosios dalies dydžio kriterijus neturėtų būti atsižvelgiama į nukrypimus nuo normalių darbo sąlygų. |
Pritarti |
Įstatymo 5 straipsnio 3 dalį išdėstyti taip: „Darbo
apmokėjimo sistemoje, atsižvelgiant į šio įstatymo nuostatas, detalizuojami
biudžetinės įstaigos darbuotojų pareigybių sąraše esančių pareigybių
pareiginės algos pastoviosios dalies nustatymo kriterijai (išsilavinimas,
profesinio ir (ar) vadovaujamo darbo patirtis, veiklos sudėtingumas, darbo
krūvis, atsakomybės lygis, papildomų įgūdžių ar žinių, svarbių einamoms
pareigoms, turėjimas,
|
5. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-10-21 |
5 |
4 |
|
5. Keičiamo įstatymo 5 straipsnio 4 dalies nuostata, numatanti, kad darbo apmokėjimo sistema turi būti keičiama, keičiantis šio įstatymo prieduose nustatytiems koeficientams ar darbo užmokesčio finansavimui, svarstytina dėl kelių priežasčių. Pirma, nuostata, kad biudžetinės įstaigos vidaus administravimo aktas turi būti derinamas ir neprieštarauti besikeičiančiam įstatyminiam reguliavimui, yra perteklinis. Antra, nėra aiški nuostata, nustatanti, kad darbo apmokėjimo sistema turi būti keičiama, atsižvelgiant į darbo užmokesčio finansavimą. Pažymėtina, kad darbo užmokestį lemia konkretūs įstatyme ir jo pagrindu patvirtintoje darbo apmokėjimo sistemoje įtvirtinti kriterijai ir sąlygos. Jų pagrindu biudžetinės įstaigos gaunamas darbo užmokesčio fondas paskirstomas ir mokamas darbuotojams. Tačiau įstatyme visiškai neatskleista, kokiu pagrindu, kokiu mastu ir kokiais dydžiais turėtų būti sumažinti ar padidinti darbo apmokėjimo sistemoje įtvirtinti objektyviais kriterijais sąlygoti koeficientai individualiems darbuotojams tais atvejais, kai pavyzdžiui, biudžetinei įstaigai biudžetiniais metais darbo užmokesčio fondas būtų padidintas 100 tūkst. eurų palyginus su praėjusiais metais. Mūsų manymu, padidėjusio ar sumažėjusio darbo užmokesčio fondo paskirstymas, atsižvelgiant į įtvirtintą objektyvią darbo apmokėjimo sistemą ir joje numatytas koeficientų dydžių ribas, yra išimtinai įstaigos vadovo kompetencija, o darbo apmokėjimo sistema turėtų būti keičiama tada, kai keičiasi pats įstatyminis reguliavimas, bet ne tada, kai santykinai sumažėja ar padidėja biudžetinės įstaigos gaunamas darbo užmokesčio finansavimas. |
Pritarti |
Įstatymo 5 straipsnio 4 dalį išbraukti:
|
6. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-10-21 |
7 7 |
3 4 |
|
6. Keičiamo įstatymo 7 straipsnio 3 ir 4 dalyse vietoj žodžių „nustatytoms funkcijos“ įrašytini žodžiai „nustatytoms funkcijoms“. |
Pritarti |
Įstatymo 7 straipsnio 3 ir 4 dalyse vietoj žodžių „nustatytoms funkcijos“ įrašyti žodžius „nustatytoms funkcijoms“. |
7. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-10-21 |
7 |
6 |
|
7. Nėra aiškus keičiamo įstatymo 7 straipsnio 6 dalyje įtvirtintos nuostatos, nustatančios, kad A1 lygio pareigybių pareiginės algos pastoviosios dalies koeficientai darbo apmokėjimo sistemoje nustatomi 20 procentų didesni nei A2 lygio pareigybėms nustatyti koeficientai, praktinis įgyvendinimas. Atkreiptinas dėmesys, kad projekte neatskleistas A1 ir A2 lygio pareigybių, kurių koeficientų dydžiai turi skirtis 20 procentų, ir šias pareigas einančių darbuotojų tarpusavio santykis, nėra aišku, ar čia turima omenyje konkreti pareigybė, į kurią gali būti priimami ir A1 ir A2 lygio darbuotojai, ar vis dėlto, turima omenyje, kad bet kokiai A1 lygio pareigybei turi būti nustatomas 20 procentų didesnis koeficientas nei kažkurios A2 lygio pareigybės koeficientas. Kitaip sakant, iš siūlomo reguliavimo nėra aišku, kokiai A1 lygio pareigybei turėtų būti nustatytas 20 procentų didesnis koeficientas, jeigu, pavyzdžiui, biudžetinės įstaigos vadovo pavaduotojui (A2 lygio pareigybė) pagal įstatymo 1 priedą būtų nustatytas 12, 67 koeficientas, t.y. nėra aišku, ar šiuo atveju įstaigos vadovui (A 1 lygio pareigybė) turi būti nustatytas 20 procentų didesnis koeficientas (tačiau tokiu atveju nustatytas koeficientas: 12,67 +20%=15,20, nebepatenka į įstaigos vadovui taikomas koeficientų ribas (6,72-14,08), ar, vis dėlto, 20 procentų didesnis koeficientas turėtų būti nustatytas kažkuriai kitai su vadovo pavaduotojo siejamai ir su ja lyginamai A1 lygio pareigybei. |
Pritarti |
Įstatymo 7 straipsnio 6 dalį išdėstyti taip: „A1 lygio pareigybių pareiginės algos
pastoviosios dalies koeficientai
|
8. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-10-21 |
8 14
|
4 2 |
|
8. Atkreiptinas dėmesys, kad įstatymo tekste nebe pirmą kartą vartojant valstybės institucijos, pareigų ar teisės akto pavadinimą, žodžiai „Lietuvos Respublikos“ gali būti neberašomi. Atsižvelgiant į tai bei siekiant teisės akto glaustumo, keičiamo įstatymo 8 straipsnio 4 dalies pirmajame sakinyje nurodant švietimo, mokslo ir sporto ministro pareigų pavadinime, žodžiai „Lietuvos Respublikos“ nebeturėtų būti rašomi. Atitinkamai tikslintinos ir kitos keičiamo įstatymo nuostatos. |
Pritarti |
Įstatymo 8 straipsnio 4 dalies pirmajame sakinyje nurodant švietimo, mokslo ir sporto ministro pareigų pavadinime, žodžiai „Lietuvos Respublikos“ brauktini‘. „Mokytojų (išskyrus trenerius), pagalbos
mokiniui specialistų kvalifikacinės kategorijos, atsižvelgiant į mokytojų
(išskyrus trenerius), pagalbos mokiniui specialistų išsilavinimą ir jų turimų
kompetencijų, reikalingų profesinei veiklai, visumą, nustatomos Atitinkamai patikslinami 8 straipsnio 5 dalis, 14 straipsnio 2 dalis, 5 priedo 6, 8, 10 ir 11 punktai. |
9. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-10-21 |
9 14 |
4 11 |
|
9. Keičiamo įstatymo 9 straipsnio 4 dalyje reikėtų aiškiau apibrėžti nacionalinių ir valstybinių kultūros ir meno įstaigų atlikėjų pareiginės algos kintamosios dalies dydžio nustatymo ir mokėjimo principus, nes nėra aišku: 1) ar vertinamos būsimos mėnesio (mėnesių) veiklos užduotys, atsižvelgiant į būsimą repertuarą, ar, vis dėlto vertinamos atliktos per praeitą mėnesį (praeitus mėnesius) atliktos užduotys; 2) nuo kokio momento ir kokiam terminui atlikėjui gali būti nustatoma kintamoji dalis, t.y. konkrečiam apibrėžtam laikotarpiui, ar, vis dėlto, kintamoji dalis nustatoma iki kito atliktų (ar būsimų) užduočių vertinimo; 3) ar iki 160 procentų pareiginės algos pastoviosios dalies dydžio gali siekti vieno einamojo mėnesio kintamoji dalis, ar, vis dėlto, visų kalendorinių metų mėnesių kintamosios dalys neturi viršyti 160 procentų metinės pareiginės algos pastovios dalies dydžio, t.y. neatskleista, ar gali 6 mėnesius būti mokama 320 procentų pastoviosios dalies dydžio kintamoji dalis, jei kitus šešis kalendorinių metų mėnesius kintamoji dalis nenustatoma. |
Pritarti |
Kadangi : 1) vertinamos atliktos užduotys – „Jų veikla įvertinama po repertuarų programų įvykdymo, bet ne vėliau kaip iki kito mėnesio pabaigos“ (14 str. 8 d.); 2) tikslus momentas nuo kada skiriama kintamoji dalis nėra nurodytas ir kitiems biudžetinių įstaigų darbuotojams, ne tik kultūros ir meno įstaigų atlikėjams; 3) terminas, kuriam laikui skiriama kintamoji dalis, nustatomas vadovo sprendimu, priklausomai nuo veiklos užduočių ir vertinimo rodiklių, tačiau kintamoji dalis negali viršyti 160 proc. (per mėnesį) nustatytos pareiginės algos pastoviosios dalies.
Siūlome įstatymo 9 straipsnio 4 dalį išdėstyti taip: „4. <...> Nacionalinių ir valstybinių kultūros
ir meno įstaigų darbuotojų, kurie viešo spektaklio, koncerto ar kito renginio
metu atlieka profesionaliojo scenos meno kūrinius ir kurių pareigybių sąrašą
tvirtina Lietuvos Respublikos kultūros ministras (toliau – nacionalinių ir
valstybinių kultūros ir meno įstaigų atlikėjai), pareiginės algos kintamosios
dalies nustatymas priklauso nuo einamųjų metų mėnesio (mėnesių) veiklos
užduočių ir vertinimo rodiklių ir gali siekti iki 160 procentų nustatytos
pareiginės algos pastoviosios dalies dydžio
14 straipsnio 11 dalį papildyti nuostata dėl sprendimo įgyvendinimo laikotarpio, analogiškai kaip kad numatyta valstybės tarnautojams. Įstatymo 14 straipsnio 11 dalį išdėstyti taip: „11. Biudžetinės įstaigos vadovas ar jo
įgaliotas asmuo, gavęs iš tiesioginių vadovų darbuotojų įvertinimą, per 10
darbo dienų priima motyvuotą sprendimą pritarti arba nepritarti |
10. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-10-21 |
10 |
|
|
10. Siekiant teisinio aiškumo, keičiamo įstatymo 10 straipsnyje turėtų būti nurodoma viršutinė priemokų ir pareiginės algos kintamosios dalies suma, kai kintamoji dalis ir priemoka mokama įstatymo 9 straipsnio 4 dalyje nurodytiems nacionalinių ir valstybinių kultūros ir meno įstaigų vadovams bei atlikėjams. |
Pritarti |
Siūlome įstatymo 10 straipsnyje nurodyti viršutinę priemokų ir pareiginės algos kintamosios dalies sumą kultūros darbuotojams – 160 proc. ir įstatymo 10 straipsnį išdėstyti taip: „10 straipsnis. Priemokos Priemokos už
papildomą darbo krūvį, kai yra padidėjęs darbų mastas, atliekant pareigybės
aprašyme nustatytas funkcijas, bet neviršijama nustatyta darbo laiko trukmė,
už pavadavimą, kai raštu pavedama laikinai atlikti kito darbuotojo funkcijas
ar už papildomų pareigų ar užduočių, nenustatytų pareigybės aprašyme ir
suformuluotų raštu, vykdymą gali siekti iki 30 procentų pareiginės algos
pastoviosios dalies dydžio. Priemokų ir pareiginės algos kintamosios dalies
suma negali viršyti 60 procentų pareiginės algos pastoviosios dalies dydžio, |
11. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-10-21 |
12 12 12 |
1 1 2 |
5 6(N) |
11. Svarstytinas keičiamo įstatymo 12 straipsnio 1 dalies 5 punkte nustatyto reikalavimas pagrįstumas, pagal kurį premija gali būti mokama tik tiems dėl profesijos specifikos nebegalintiems dirbti pagal įgytą specialybę biudžetinių įstaigų darbuotojams, su kuriais darbo sutartis nutraukiama, kurie yra įgiję teisę gauti socialinio draudimo senatvės pensiją arba kompensacinę išmoką. Mūsų nuomone, premijos atleidžiamiems darbuotojams biudžetinės įstaigos vadovo sprendimu mokėjimas bei šių asmenų socialinės garantijos, kurios užtikrinamos įstatymų nustatyta tvarka, yra du atskiri, tarpusavyje nesusiję ir nepriklausomi vienas nuo kito dalykai. Atsižvelgiant į tai, siūlome atsisakyti teisės gauti socialinio draudimo senatvės pensiją arba kompensacinę išmoką kaip privalomos kumuliatyvios galimos premijos mokėjimo sąlygos.
Siūlytina patikslinti 12 straipsnio 2 dalyje pateikta nuorodą į šio straipsnio 1 dalies 1-5 papunkčius, kadangi tai apima visus šioje dalyje nurodytus punktus (ne papunkčius), tai jų nurodyti nereikėtų. |
Pritarti iš dalies
Pritarti
|
12 straipsnio 1 dalies 5 punkte nustatytas sąlygas palikti, kadangi analogiška nuostata yra taikoma valstybės tarnautojams. LR Vyriausybės 2002 m. liepos 19 d. nutarimo Nr. 1167 „Dėl Vienkartinių piniginių išmokų valstybės tarnautojams skyrimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ 2.5 papunktyje nurodyta: „valstybės tarnautojams įgijus teisę gauti valstybinę socialinio draudimo pensiją arba pareigūnų ir karių valstybinę pensiją ir savo noru atsistatydinantiems iš valstybės tarnautojo pareigų arba atleidžiant juos iš valstybės tarnautojo pareigų dėl amžiaus ar tarnybos pratęsimo termino pabaigos.“ Siekiant didesnio teisinio reguliavimo aiškumo, įstatymo 12 straipsnio 1 dalies 5 punktą skaidyti į 5 ir 6 punktus ir išdėstyti taip: „5) įgijus teisę gauti socialinio draudimo senatvės pensiją ir savo noru nutraukus darbo sutartį; 6) įgijus teisę gauti
Įstatymo 12 straipsnio 2 dalį išdėstyti taip: „2. Kiekvienu atveju, nurodytu šio straipsnio 1 dalyje |
12. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-10-21 |
14 |
4 |
|
12. Keičiamo įstatymo 14 straipsnio 4 dalyje skliaustuose išdėstyta nuostata, numatanti, kad savivaldybių biudžetinių įstaigų, išskyrus švietimo įstaigas ir seniūnijas – biudžetines įstaigas, vadovų metinę veiklą vertina merai, nėra aiški dėl kelių priežasčių. Pirma, sakinys, kuriame išdėstyta ši išlyga, reguliuoja nepatenkinamai 2 kartus iš eilės įvertintų biudžetinių įstaigų atleidimą iš pareigų, o ne vertinimą atliekančius subjektus, todėl nėra aiški šios išlygos paskirtis įvertintų vadovo atleidimo iš pareigų reguliavimo atžvilgiu. Antra, jeigu nustatomas imperatyvas, kad savivaldybių biudžetinių įstaigų vadovus vertina ne savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija arba jos įgaliotas asmuo, o savivaldybės meras, turėtų būti kitaip formuluojama pati biudžetinių įstaigų vadovų metinių užduočių nustatymo ir jų vertinimo tvarka, nustatyta šio straipsnio 3 ir 4 dalyse. Trečia, ši nuostata nedera su šio straipsnio 9 dalimi, kurioje nustatyta, kad savivaldybių biudžetinių įstaigų vadovų veiklą vertina savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija, dalyvaujant merams. |
Pritarti |
Siūlome išbraukti žodžius „vadovų metinę veiklą vertina“, tikslinti 14 straipsnio 4 dalį, nurodant, kad savivaldybių biudžetinių įstaigų vadovams premiją, įvertinus jų praėjusių kalendorinių metų veiklą labai gerai, skirtų biudžetinės įstaigos savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija ar jos įgaliotas asmuo, analogiškai kaip yra keičiamo įstatymo 14 straipsnio 3 ir 4 dalyse.
Įstatymo 14 straipsnio 4 dalį išdėstyti taip: „ 4. Kiekvienais metais iki sausio 31 dienos (švietimo įstaigos vadovų
– iki kovo 1 dienos) savininko teises ir pareigas įgyvendinanti institucija
14 straipsnio 9 dalyje skliausteliuose esančius žodžius „savivaldybių biudžetinių įstaigų vadovų veiklą – merams“ išbraukti ir išdėstyti taip: „9. Savininko
teises ir pareigas įgyvendinanti institucija ar jos įgaliotas asmuo
Vyriausybės nustatyta tvarka, dalyvaujant biudžetinės įstaigos darbuotojų
atstovavimą įgyvendinantiems asmenims, o vertinant |
13. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-10-21 |
14 14 |
9 9 |
1 2 |
13. Keičiamo įstatymo 14 straipsnio 9 dalies 1 ir 2 punktai tikslintini ir redaguotini, atsisakant skliaustelių bei vietoj žodžių „biudžetinės įstaigos vadovo“ įrašant žodžius „biudžetinės įstaigos vadovui“, t.y. šių punktų nuostatos turi būti išdėstytos analogiškai 3 ir 4 punktuose įtvirtintoms nuostatoms. |
Pritarti |
Įstatymo 14 straipsnio 9 dalies 1 ir 2 punktus išdėstyti taip: „1) labai gerai 2) gerai |
14. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-10-21 |
14 |
11 |
|
14. Nėra aiški keičiamo įstatymo 14 straipsnio 11 dalies nuostata, numatanti, kad biudžetinės įstaigos vadovas ar jo įgaliotas asmuo, gavęs iš tiesioginių vadovų darbuotojų įvertinimą ir jų siūlymus, gali jiems pritarti arba pakeisti juos. Atkreiptinas dėmesys, kad ši nuostata stokoja elementarios teisinės logikos, pagal kurią joks subjektas pats negali pakeisti kito asmens savarankiškai priimto vienašališko sprendimo, t.y. biudžetinės įstaigos vadovas arba pritaria išdėstytam tiesioginio vadovo siūlymui, arba jam nepritaria (priima savo vienašališkai nustatytą sprendimą), tačiau jokiu būdu ne pakeičia tiesioginio vadovo siūlymą, kuris yra baigtinis tiesioginio vadovo valios aktas. |
Pritarti |
Įstatymo 14 straipsnio 11 dalį dėstyti taip: „11. Biudžetinės
įstaigos vadovas ar jo įgaliotas asmuo, gavęs iš tiesioginių vadovų
darbuotojų įvertinimą, per 10 darbo dienų priima motyvuotą sprendimą pritarti
ar nepritarti |
15. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-10-21 |
|
|
|
15. Keičiamo įstatymo 5 priedo 1 punkte išdėstytos lentelės antrame stulpelyje, kuriame nustatomas pedagoginio darbo stažas metais, reikėtų atsisakyti perteklinio žodelio „iki“. |
Pritarti |
Įstatymo 5 priedo 1 punkte išdėstytos lentelės antrame stulpelyje, kuriame nustatomas pedagoginio darbo stažas metais, braukti perteklinį žodį „iki“. |
16. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-10-21 |
2 2 |
2 3 |
|
16. Atsižvelgiant į teisės technikos taisykles, projekto 2 straipsnio 2 dalyje vietoj žodžių „įsigalioja tokia šio įstatymo 1 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių įstaigų darbuotojų ir komisijų narių darbo apmokėjimo įstatymo“ įrašytini žodžiai „įsigalioja tokia šio įstatymo 1 straipsnyje nauja redakcija išdėstyto Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo ir komisijų narių atlygio už darbą įstatymo“. Analogiškai tikslintinos ir projekto 2 straipsnio 3 ir 6 dalys. |
Pritarti |
Įstatymo projekto 2 straipsnio 2 dalį dėstyti taip: „2. 2020 m. rugsėjo
1 d. įsigalioja tokia šio
įstatymo 1 straipsnyje išdėstyto Lietuvos Respublikos valstybės ir
savivaldybių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo ir komisijų narių atlygio už
darbą įstatymo
Įstatymo projekto 2 straipsnio 3 dalį dėstyti taip: „2. 2020 m. rugsėjo 1 d. įsigalioja tokia šio įstatymo 1 straipsnyje
išdėstyto Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių įstaigų darbuotojų
darbo apmokėjimo ir komisijų narių atlygio už darbą įstatymo |
17. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-10-21 |
2 |
5 |
|
17. Svarstytina, ar projekto 2 straipsnio 5 dalyje po žodžių „įstaigų atlikėjams – einamųjų metų“ neturėtų būti įrašyti žodžiai „mėnesio (mėnesių)“. |
Pritarti |
Įstatymo projekto 2 straipsnio 5 dalyje po žodžių „įstaigų atlikėjams – einamųjų metų“ įrašyti žodžius „mėnesio (mėnesių)“. Įstatymo projekto 2 straipsnio 5 dalį išdėstyti taip: „5. Biudžetinių įstaigų darbuotojams 2019 metais nustatyta pareiginės algos kintamoji dalis už praėjusių kalendorinių metų (nacionalinių ir valstybinių kultūros ir meno įstaigų atlikėjams – einamųjų metų „mėnesio (mėnesių) veiklą galioja iki 2020 m. biudžetinės įstaigos darbuotojų kasmetinio (nacionalinių ir valstybinių kultūros ir meno įstaigų atlikėjams – iki einamųjų metų mėnesio (mėnesių), atsižvelgiant į nacionalinių ir valstybinių kultūros ir meno įstaigų repertuaro programą) veiklos vertinimo.“ |
18. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-10-21 |
2 |
8 |
|
18. Pažymėtina, kad projekto 2 straipsnio 8 dalies nuostata numatanti, kad valstybės biudžeto lėšos šiam įstatymui įgyvendinti 2020 metais skiriamos įvertinus biudžetinių įstaigų optimizavimo galimybes, yra neįgyvendinama, nes įsigaliojus šiai nuostatai, t.y. 2020 m. sausio 1 d., Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių įstatymas jau bus įsigaliojęs. |
Pritarti |
Įstatymo projekto 2 straipsnio 8 dalį išdėstyti taip: „8. Valstybės
biudžeto lėšos šiam įstatymui įgyvendinti
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
str. |
str. d. |
p. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. |
Lietuvos psichologų profesinė sąjunga 2019-11-06 |
8 |
1 |
|
|
1. Remdamiesi tuo, jog dalyje valstybės ir savivaldybių mokyklų psichologo pareigybė vis dar nėra priskirta A1 lygio pareigybėms ir nėra laikomasi Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių įstaigų darbuotojų darbo apmokėjimo įstatymo Nr. XIII-198 7 straipsnio 6 dalyje numatytos nuostatos, kad A1 lygio pareigybėms pagal darbo apmokėjimo sistemoje nustatytus dydžius pareiginės algos pastoviosios dalies koeficientas didinamas 20 procentų, Įstatymo Nr. XIII-198 straipsnio 8 straipsnio 1 dalį siūlome papildyti ir išdėstyti taip:
1. Mokytojų (išskyrus trenerius) ir pagalbos mokiniui specialistų pareiginės algos pastovioji dalis nustatoma pagal šio įstatymo 5 priedą, atsižvelgiant į pareigybės lygį, pedagoginio darbo stažą, kvalifikacinę kategoriją ir veiklos sudėtingumą.
Šis papildymas padėtų išvengti iki šiol kylančių ginčų dėl psichologų darbo apmokėjimo valstybės ir savivaldybių mokyklose, kuriuos psichologams tenka spręsti Darbo ginčų komisijose ir teismuose.
|
Nepritarti. |
Įstatymo projekto 5 priede nėra numatyta, kad mokytojų ir pagalbos mokiniui specialistų pareiginės algos pastovioji dalis priklauso nuo pareigybės lygio. Todėl siūlomas pakeitimas įneštų neaiškumą ir neapibrėžtumą. Psichologų pareiginės algos pastovioji dalis nustatoma tiesiogiai taikant įstatymo projekto 7 straipsnio 6 dalį, kurioje numatyta, kad A1 lygio pareigybėms pagal darbo apmokėjimo sistemoje nustatytus dydžius pareiginės algos pastoviosios dalies koeficientas didinamas 20 procentų. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. |
Lietuvos psichologų profesinė sąjunga 2019-11-06 |
|
|
|
|
2. Siekdami, kad psichologinę pagalbą mokiniams teiktų kuo didesnę darbo patirtį ir aukštesnę profesinės kvalifikacijos kategoriją turintys psichologai, siūlome papildyti V priedo 5 skyriaus 28 dalyje esančią lentelę. Psichologų ir kitų pagalbos mokiniui specialistų, turinčių kvalifikacines kategorijas, pastoviosios dalies koeficientų didėjimą, atsižvelgiant į pedagoginio darbo stažą, siūlome suvienodinti su mokytojų, dirbančių pagal bendrojo ugdymo programas, ir išdėstyti taip:
|
Atsižvelgti |
Siūlomas pakeitimas pareikalautų papildomų lėšų – 3,4 mln. Eur metams, kurios 2020 m. biudžeto projekte nenumatytos, todėl nepritariame pasiūlymui dar kelti koeficientus nei jau yra galiojančiame įstatyme. Tačiau atsižvelgiant į tai, kad 2018 m. Seimas priėmė įstatymo pakeitimą (2018-12-20 Nr.XIII-1712), pagal kurį pagalbos mokiniui specialistų pareiginės algos pastoviosios dalies koeficientai nuo 2019 m. sausio 1 d. buvo padidinti 15–25 proc., tačiau lėšų 2019 m. valstybės biudžete tam nenumatyta (poreikis 10,3 mln. Eur). Todėl siūlome Biudžeto ir finansų komitetui įvertinti būtinybę numatyti 2020 m. biudžete atitinkamas lėšas, būtinas įgyvendinti dar 2018 m. įstatyme padidintų koeficientų finansavimui užtikrinti.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. |
Lietuvos psichologų profesinė sąjunga 2019-11-06 |
|
|
|
|
3. Atsižvelgdami į tai, kad bendrojo ugdymo mokyklose mokosi švietimo pagalbos ir psichologinėse pedagoginėse tarnybose įvertinti specialiųjų poreikių vaikai, kuriems skiriamos ilgalaikės ir nuolatinės mokyklų specialistų konsultacijos, teikiama mokykloje dirbančių specialistų pagalba, siūlome 5 priedo V skyriaus 29 dalies 1 punktą papildyti 5 papunkčiu, formuluojant taip: 29. Pareiginės algos pastoviosios dalies koeficientai dėl veiklos sudėtingumo: 29.1. didinami 5–20 procentų socialiniams pedagogams, psichologo asistentams, psichologams, dirbantiems: 29.1.5. bendrojo ugdymo mokyklose, jei yra specialiųjų poreikių mokinių, kuriems reikalinga mokyklos specialistų pagalba.
|
Nepritarti. |
Papildomų lėšų poreikis šiam pasiūlymui įgyvendinti yra 1,2 mln. Eur metams – šios lėšos 2020 m. valstybės biudžeto projekte nenumatytos. Teikiama formuluotė yra ne pakankamai aiški, abstrakti, nes mokiniui gali būti teikiama tik vienos rūšies pagalba, o pagal siūlomą pakeitimą koeficientas didinamas visiems pagalbos specialistams, jei yra nors vienas vaikas mokykloje, kuriam reikia pagalbos. Be to, Įstatymo 5 priedo 29.3 papunktyje nustatyta, kad pareiginės algos koeficientai gali būti didinami iki 20 procentų šiame skyriuje nurodytiems darbuotojams pagal kitus biudžetinės įstaigos darbo apmokėjimo sistemoje nustatytus kriterijus, todėl, esant poreikiui ir finansinėms galimybėms, jau ir dabar yra galimybė įgyvendinti teikiamą pasiūlymą. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. |
Lietuvos psichologų profesinė sąjunga 2019-11-06 |
|
|
|
|
4. Remdamiesi tuo, kad įstatymo pakeitimo projekto 5 priedo V skyriaus 31 dalyje iš kitų pagalbos mokiniui specialistų nepagrįstai išskiriami socialiniai pedagogai, 5 priedo V skyriaus 31 dalį siūlome išdėstyti taip: 31. Socialinių pedagogų, specialiųjų pedagogų, logopedų,
surdopedagogų, tiflopedagogų, psichologų asistentų ir psichologų,
dirbančių * psichologų asistentai ir psichologai, dirbantys ugdymo įstaigose, kol kas, į darbų, profesijų ir pareigybių, kurių darbo pobūdis yra susijęs su didesne protine, emocine įtampa, sąrašą nėra įtraukti. |
Nepritarti. |
Galiojantis reguliavimas atitinka Darbo kodekso 112 straipsnio 4 dalį ir Sutrumpinto darbo laiko normų ir apmokėjimo tvarkos aprašą (LRV 2017-06-28 nutarimas Nr. 534), kuriame psichologams ir ne mokyklose dirbantiems specialiesiems pedagogams, logopedams, surdopedagogams, tiflopedagogams, nenustatytas sutrumpintas darbo laikas. Keičiamu įstatymu reglamentuojamos darbo apmokėjimo sąlygos, o ne nustatoma sutrumpinta darbo laiko norma. Be to, ugdymo įstaigų sąvoka nėra aiški ir teisės aktuose neapibrėžta. Pakeitimas pareikalautų papildomų 1,1 mln. Eur lėšų, kurios 2020 m. valstybės biudžeto projekte nenumatytos). |
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo narys Algirdas Sysas 2019-11-11 |
12 |
1 |
|
Pasiūlymas: Pakeisti Įstatymo projekto 12 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Biudžetinių įstaigų darbuotojams gali būti skiriamos premijos, neviršijant biudžetinės įstaigos darbo užmokesčiui skirtų lėšų: 1) atlikus vienkartines biudžetinės įstaigos veiklai ypač svarbias užduotis; 2) labai gerai įvertinus biudžetinės įstaigos darbuotojo veiklą;
|
Pritarti. |
Pritariant pasiūlymui ir atsižvelgiant į Teisės departamento pastabą dėl 12 straipsnio 1 dalies tikslinimo, siūlome 12 straipsnio 1 dalį išdėstyti taip: „1. Biudžetinių įstaigų darbuotojams gali būti skiriamos premijos, neviršijant biudžetinės įstaigos darbo užmokesčiui skirtų lėšų: 1) atlikus vienkartines biudžetinės įstaigos veiklai ypač svarbias užduotis; 2) labai gerai įvertinus biudžetinės įstaigos darbuotojo veiklą;
|
6. Papildomų komitetų išvada:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas 2019-11-05 |
|
|
|
|
pritarti įstatymo projektui Nr. XIIIP-4024 ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti pagal Teisės departamento pastabas. |
Pritarti. |
|
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymas:
7.1 Komiteto sprendimas: pritarti Komiteto patobulintam įstatymo projektui, Komiteto pasiūlymui ir išvadai.
7.2. Komiteto pasiūlymas:
Atsižvelgiant į tai, kad:
· dar 2018 m. gruodžio 11 d. Seimas priėmė Valstybės ir savivaldybių įstaigų darbuotojų ir komisijų narių darbo apmokėjimo įstatymo Nr. XIII-198 pakeitimus (Nr. XIII-1712), pagal kuriuos pagalbos mokiniui specialistų pareiginės algos pastoviosios dalies koeficientai nuo 2019 m. sausio 1 d. buvo padidinti 15–25 proc.,
· lėšų 2019 m. valstybės biudžete tam nebuvo numatyta (poreikis 10,3 mln. Eur);
siūlyti Biudžeto ir finansų komitetui Lietuvos Respublikos 2020 metų valstybės ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projekte Nr. XIIIIP-4014 numatyti atitinkamus asignavimus (10,3 mln. Eur), būtinus įgyvendinti minėtame Valstybės ir savivaldybių įstaigų darbuotojų ir komisijų narių darbo apmokėjimo įstatyme (2018-12-11 Nr. XIII-1712) nuo 2019 m. sausio 1 d. jau padidintų pagalbos mokiniui specialistų pareiginės algos pastoviosios dalies koeficientų finansavimą.
8. Balsavimo rezultatai: už – 11, prieš – 0, susilaikė – 0.
9. Komiteto paskirtas pranešėjas: Tomas Tomilinas.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nepareikšta.
PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas.
Komiteto pirmininkė (Parašas) Rimantė Šalaševičiūtė
SRDK biuro patarėja Ieva Kuodienė