LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Biudžeto ir finansų komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS Akcizų įstatymo Nr. IX-569 9, 10, 26, 35, 37, 61 ir 67 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-4018(2)

 

2019 m. gruodžio 3 d.  Nr. 109-P-48

Vilnius

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Biudžeto ir finansų komiteto nariai: Valius Ąžuolas, Rasa Budbergytė, Gintarė Skaistė, Viktoras Rinkevičius, Vida Ačienė, Rita Tamašunienė. Biudžeto ir finansų komiteto biuras: biuro vedėja Alina Brazdilienė, patarėjai: Dalia Mudėnienė, Jolanta Žaltkauskienė, vyr. specialistė Agnė Gedraitytė, padėjėjos Danguolė Zabulėnienė ir Jolanta Matiliauskienė.

2. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

 

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narys

R. Žemaitaitis

2019-11-26

3

 

 

 

Argumentai:

Įstatymo projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad dėl padidintų akcizų tarifų ir akcizų skirtumo sumokėjimo prievolės įvedimo valstybės biudžetas galėtų papildomai gauti apie 10 mln. eurų pajamų dėl akcizų padidinimo etilo alkoholiui. 

Tačiau aiškinamajame rašte visiškai nėra įvertinta tai, kad Latvija bei Estija 2019m. ženkliai sumažino akcizo tarifus stipriajam alkoholiui. Estija akcizo tarifą už 1 hektolitrą sumažino nuo 2508 iki 1881 eurų, o Latvija akcizo tarifą sumažino nuo 1840 iki 1564 eurų. Lietuvoje taikomas (1832 eurų) akcizo tarifas etilo alkoholiui yra dabar yra vienas didžiausių, lyginant su kitomis Baltijos valstybėmis. Padidinus akcizą dar 10,5 proc. kaip siūloma Vyriausybės Lietuvoje būtų taikomas aukščiausias stipriojo alkoholio akcizo tarifas. Taip pat svarbu, kad Lenkija taikomas 1333 eurų akcizo tarifas, ir net jei Lenkija padidins jį 10 proc., Lietuva vis vien išliks aukščiausio tarifo šalimi. Tokie akcizo tarifų skirtumai lemia augančią pasienio prekybą ir didiną Lietuvos prarandamų mokesčių dalį.

Todėl siūloma akcizų tarifą didinti ne 10,5 proc., bet 5 proc.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 3 straipsnį ir jį išdėstyti taip: 

3 straipsnis. 26 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 26 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Etilo alkoholiui taikomas 2 025 1 924 eurų už gryno etilo alkoholio hektolitrą akcizų tarifas.““.

Nepritarti

Komitetas pritarė Projekto iniciatorių pasiūlytam 2 025 eurų už gryno etilo alkoholio hektolitrą akcizo tarifui.

Pajamų netekimai sudarytų 5,1 mln. eurų, palyginti su Vyriausybės pasiūlytu variantu, kuriam Komitetas pritarė.

Nors Seimo narys savo pasiūlyme nurodo, kad  ,,Padidinus akcizą dar 10,5 proc., kaip siūloma Vyriausybės, Lietuvoje būtų taikomas aukščiausias stipriojo alkoholio akcizo tarifas“, atkreiptinas dėmesys, kad Latvijoje akcizų sumažinimas yra laikinas, o nuo 2020 m. kovo  1 d. akcizų tarifas stipriems gėrimams, palyginti su šiuo metu galiojančiu, didės 30 proc.

Padidinus akcizą Lietuvoje taip, kaip siūlo Vyriausybė, nuo kitų metų kovo 1 d. Lietuvoje ir Latvijoje stipriems alkoholiniams gėrimams būtų taikomi vienodi  akcizų tarifai.

Be kita to, padidinus akcizų tarifą etilo alkoholiui dėl išaugsiančio apmokestinimo skirtumo, palyginti su kitais alkoholiniais gėrimais, būtų dar labiau prisidėta prie šio produkto prieinamumo mažinimo, o tai atitiktų Pasaulio sveikatos organizacijos rekomendacijas mažinti alkoholinių gėrimų patrauklumą ir prieinamumą didinant akcizų tarifus.

 

7. Balsavimo rezultatai: už – 5; prieš – 0; susilaikė – 1.

           

 8. Komiteto paskirti pranešėjai: Viktoras Rinkevičius, Rasa Budbergytė, Mykolas Majauskas.

         

 9. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                               Valius Ąžuolas

(Komiteto biuro patarėja, Dalia Mudėnienė)