LIETUVOS RESPUBLIKOS ASMENS SVEIKATOS PRIEŽIŪROS PRAKTIKOS ĮSTATYMO NR. XIII-3222 14 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS SISTEMOS ĮSTATYMO NR. I-552 2, 3, 6, 11, 14, 15, 16, 50, 52 IR 86 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO NR. XIII-2772 PAPILDYMO 61 IR 71 STRAIPSNIAIS IR 11 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO, LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS SISTEMOS ĮSTATYMO NR. I-552 16 IR 50 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO NR. XIII-3223 3 straipsniO PAKEITIMO
ĮSTATYMO ProjektŲ
AIŠKINAMASIS RAŠTAS
1. Įstatymų projektų rengimą paskatinusios priežastys, parengtų projektų tikslai ir uždaviniai:
2020 m. birželio 30 d. buvo priimtas Lietuvos Respublikos asmens sveikatos priežiūros praktikos įstatymas, kuris turi įsigalioti 2021 m. gegužės 1 d. Sveikatos sistemai ruošiantis galimai antrai COVID-19 bangai (mokslininkai prognozuoja, kad ji gali prasidėti metų pabaigoje), siekiant, kad būtų užtikrintas tinkamas sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumas, siūloma įstatymų projektuose numatyti, kad įstatymų nuostatos, reglamentuojančios vertimąsi biomedicinos technologo, medicinos biologo, medicinos genetiko ir išplėstinės praktikos vaistininko asmens sveikatos priežiūros praktika, įsigaliotų ne 2021 m. gegužės 1 d., o 2020 m. lapkričio 1 d. Tai užtikrintų nepertraukiamą ir laiku teikiamų paslaugų, tokių kaip suaugusiųjų skiepijimas, teikimą. Išplėstinės praktikos vaistininkas jau nuo minimos datos vaistinėje galėtų skiepyti gyventojus gripo, erkinio encefalito vakcinomis. Norėdamas pasiskiepyti žmogus net būdamas sveikas privalo laukti eilėje pas šeimos gydytoją, tad naujoji tvarka leis pasiskiepyti greičiau, kartais net neapsilankius gydymo įstaigoje. Tikimės, jog taip skiepai taps patrauklesni ir eilių gydymo įstaigose besibaiminantiems piliečiams, o sveikatos priežiūros specialistams bus tolygiau paskirstomas krūvis.
Biomedicinos technologai, medicinos biologai, medicinos genetikai šiuo metu be licencijų dirba laboratorijose (tiriančiuose ir COVID-19 mėginius), todėl būtų taip pat tikslinga paspartinti jų praktikuojamos veiklos licencijavimą (paspartinimas būtų 6 mėnesiais) taip sudarant prielaidas kelti šių specialistų teikiamų paslaugų kokybę.
Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo Nr. I-552 2, 3, 6, 11, 14, 15, 16, 50, 52 ir 86 straipsnių pakeitimo įstatymo Nr. XIII-2772 papildymo 61 ir 71 straipsniais ir 11 straipsnio pakeitimo įstatymo projektu siekiama suderinti jau priimto, bet dar neįsigaliojusio Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo Nr. I-552 2, 3, 6, 11, 14, 15, 16, 50, 52 ir 86 straipsnių pakeitimo įstatymo Nr. XIII-2772 įsigaliojimo datą su 2020 m. birželio 30 d. priimto Lietuvos Respublikos asmens sveikatos priežiūros praktikos įstatymo Nr. XIII-3222 įsigaliojimo data.
Įstatymų projektų rengimo tikslas ir uždaviniai:
1. Didinti paslaugų prieinamumą ir kokybę;
2. Suderinti priimtų įstatymų įsigaliojimo nuostatas.
2. Įstatymų projektų iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai:
Įstatymų projektus parengė Seimo nariai.
3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami Įstatymų projektuose aptarti teisiniai santykiai:
Lietuvos Respublikos asmens sveikatos priežiūros praktikos įstatymas įsigalioja 2021 m. gegužės 1 d., o Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministras iki 2021 m. balandžio 30 d. priima įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus. Asmenys, turintys Lietuvos Respublikos asmens sveikatos priežiūros praktikos įstatymas 3 straipsnyje nustatytą profesinę kvalifikaciją, kurie iki 2021 m. gegužės 1 d. teiks atitinkamas asmens sveikatos priežiūros paslaugas, gali teikti šias paslaugas neturėdami Lietuvos Respublikos asmens sveikatos priežiūros praktikos įstatymo nustatyta tvarka išduotos galiojančios asmens sveikatos priežiūros praktikos licencijos iki 2022 m. gruodžio 31 d. Nuo 2023 m. sausio 1 d. Lietuvos Respublikos asmens sveikatos priežiūros praktikos įstatyme nurodyti asmenys asmens sveikatos priežiūros praktika gali verstis tik turėdami Lietuvos Respublikos asmens sveikatos priežiūros praktikos įstatymo nustatyta tvarka išduotą galiojančią asmens sveikatos priežiūros praktikos licenciją.
4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:
Įstatymų projektais siūloma nustatyti, kad Lietuvos Respublikos asmens sveikatos priežiūros praktikos įstatymas, išskyrus šio įstatymo nuostatas, reglamentuojančias vertimąsi biomedicinos technologo, medicinos biologo, medicinos genetiko ir išplėstinės praktikos vaistininko asmens sveikatos priežiūros praktika, įsigaliotų 2021 m. gegužės 1 d.
Lietuvos Respublikos asmens sveikatos priežiūros praktikos įstatymo nuostatos, reglamentuojančios vertimąsi biomedicinos technologo, medicinos biologo, medicinos genetiko ir išplėstinės praktikos vaistininko asmens sveikatos priežiūros praktika, įsigaliotų 2020 m. lapkričio 1 d.
Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministras iki aukščiau nurodytų datų turėtų priimti įgyvendinamuosius teisės aktus.
Aukščiau paminėtos nuostatos reikštų, kad:
1) išplėstinės praktikos vaistininkas asmens sveikatos priežiūros praktika su licencija turėtų galėti pradėti verstis nuo 2020 m. lapkričio 1 d. (buvo 2021 m. gegužės 1 d.). Kadangi tai nauja profesinė kvalifikacija, pereinamųjų nuostatų išplėstinės praktikos vaistininkams nebūtų.
2) biomedicinos technologas, medicinos biologas, medicinos genetikas praktika su licencija turėtų galėti pradėti verstis nuo 2020 m. lapkričio 1 d. (buvo 2021 m. gegužės 1 d.). Kadangi tai ne nauja profesinė kvalifikacija, būtų nustatomos ir pereinamosios nuostatos iki įstatymo įsigaliojimo tokia veikla be licencijos besiverčiantiems specialistams – iki 2021 m. birželio 30 d. (buvo 2021 m. gruodžio 31 d.).
3) asmenims, turintiems Lietuvos Respublikos asmens sveikatos priežiūros praktikos įstatymo 3 straipsnio 2-6, 9-13 dalyse nustatytą profesinę kvalifikaciją, įstatymų projektai įtakos neturėtų (jų veiklą reglamentuojančios nuostatos įsigaliotų 2021 m. gegužės 1 d. ir pereinamosios nuostatos galiotų tokios pat, kaip jau nustatytos įstatyme).
Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo Nr. I-552 2, 3, 6, 11, 14, 15, 16, 50, 52 ir 86 straipsnių pakeitimo įstatymo Nr. XIII-2772 papildymo 61 ir 71 straipsniais ir 11 straipsnio pakeitimo įstatymo projektu siekiama suderinti jau priimto, bet dar neįsigaliojusio Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo Nr. I-552 2, 3, 6, 11, 14, 15, 16, 50, 52 ir 86 straipsnių pakeitimo įstatymo Nr. XIII-2772 įsigaliojimo datą (ji šiuo metu nustatyta 2021 m. sausio 1 d.) su 2020 m. birželio 30 d. priimto Lietuvos Respublikos asmens sveikatos priežiūros praktikos įstatymo Nr. XIII-3222 įsigaliojimo data, kuri yra 2021 m. gegužės 1 d.
Įstatymų projektų nauda:
1. Spartinant įstatymo nuostatų įsigaliojimą didinamas paslaugų prieinamumas ir kokybė;
2. Suderinamos jau priimtų įstatymų įsigaliojimo nuostatos.
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta
Neigiamų pasekmių nenumatoma.
6. Kokią įtaką priimti įstatymai turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:
Priimti įstatymai neturės įtakos kriminogeninei situacijai, korupcijai.
7. Kaip įstatymų įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:
Neturės įtakos.
8. Įstatymų inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:
Kitų įstatymų keisti nereikės.
9. Ar įstatymų projektai parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:
Įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas. Įstatymų projektuose nėra vartojamos naujai apibrėžtos sąvokos, todėl įstatymų projektai nevertintini Lietuvos Respublikos terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.
10. Ar įstatymų projektai atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas bei Europos Sąjungos dokumentus:
Įstatymų projektai atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas bei Europos Sąjungos dokumentus.
11. Jeigu įstatymams įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų – kas ir kada juos turėtų priimti:
Įstatymų projektų įgyvendinti nereikės, nes įgyvendinamas yra Lietuvos Respublikos asmens sveikatos priežiūros praktikos įstatymas ir jo lydintieji įstatymai.
12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymams įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):
Nereikės.
13. Įstatymų projektų rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:
Negauta.
14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis:
Nėra.
15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:
Nėra
Teikia
Seimo narys Aurelijus Veryga