PASIŪLYMAS

DĖL 2020 METŲ PASKELBIMO MOKYKLŲ BENDRUOMENIŲ METAIS NUTARIMo

PROJEKTO Nr. XIIIP-3307(2)

2019-05-27

Vilnius

 

Eil. Nr.

Pasiūlymo turinys

1

Argumentai:

Nutarimo projekte kalbama tik apie socialinę ir psichologinę mokinio ir mokyklos bendruomenės aplinką ir jos gerinimą. Atkreiptinas dėmesys, kad mokinio ir bendruomenės visapusišką gyvenimo kokybę formuoja ne tik šios dvi sudedamosios dalys, bet ir tvarumą ir aplinką tausojantys veiksniai. Jungtinių Tautų darnaus vystymosi tikslų darbotvarkėje yra numatytas šių faktorių įgyvendinimas, tačiau tai galima pasiekti tik per švietėjišką ir mokomąją veiklą nuo jauniausio amžiaus orientuojant ją ne tik į mokinius, bet ir juos supančią aplinką. Ateities kartų visapusiško gyvenimo kokybės užtikrinimas priklauso nuo visų piliečių įsitraukimo ir apie tai būtina šviesti ir mokyti visus bendruomenės narius.

Dėl šių išvardytų priežasčių siūlau nutarimą išdėstyti taip:

Pasiūlymas: 

Lietuvos Respublikos Seimas,

atsižvelgdamas į Lietuvos moksleivių sąjungos (toliau – LMS), vienijančios ir atstovaujančios daugiau negu 500 mokinių savivaldų visoje Lietuvoje bei turinčios padalinius 32 savivaldybėse, prašymą minint 1990 m. sausio mėn. paskelbto Švietimo įstatymo projekto, kuriuo prasidėjo šiuolaikinės Lietuvos švietimo sistemos kūrimas, trisdešimtmetį, paskelbti 2020 metus Mokyklų bendruomenių metais;

reaguodamas į 2018 m. lapkričio mėn. Lietuvos Respublikos Seimo Švietimo ir mokslo komiteto posėdyje LMS atstovų pristatyto tyrimo apie psichosocialinę aplinką mokyklose rezultatus, kurie rodo, kad 25 proc. mokinių ir 31 proc. mokytojų su smurtu susiduria patys arba susiduria jų kolegos, taip pat į Pasaulio sveikatos organizacijos 2018 m. atlikto Tarptautinio mokinių gyvensenos ir sveikatos tyrimo duomenis, kurie rodo, kad Lietuvoje patyčias patiria 29 proc. berniukų ir 26 proc. mergaičių, o 25 proc. berniukų ir 14 proc. mergaičių nurodė, jog tyčiojasi iš kitų;

įvertindamas, kad švietimo pagalbos teikimo sistema Lietuvoje stokoja efektyvumo:

1) nuo 2017 m. rugsėjo 1 d. kiekvienoje mokykloje 400 mokinių paslaugas turi teikti vienas psichologas, tačiau 2018 m. Lietuvos Respublikos švietimo, mokslo ir sporto ministerijos atliktos švietimo būklės analizės duomenimis, net 51 proc. mokyklų psichologo neturi. LMS atlikta apklausa parodė, kad net ir tuo atveju, jeigu psichologas mokykloje yra, mokiniai labiau linkę pagalbos kreiptis ne į jį, o į savo mokytoją;

2) mokyklose dubliuojasi psichologo ir socialinio pedagogo funkcijos: dažnai neaišku, kokiu atveju į kurį specialistą kreiptis; mokyklose, kuriose nedirba psichologas, psichologo funkciją atlieka socialinis pedagogas ir kt.;

3) pagal Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2017 m. rugpjūčio 30 d. įsakymu Nr. V-663 patvirtintą Psichologinės pagalbos teikimo tvarkos aprašą vienas savivaldybės pedagoginėje psichologinėje tarnyboje (toliau – SPPT) dirbantis specialistas turėtų teikti pagalbą ne daugiau kaip 2 000 mokinių. LMS atliktos apklausos duomenimis, net 53 proc. mokinių apskritai nežino, kas yra SPPT, o 31 proc. mokytojų nežino arba yra tik girdėję apie tokią instituciją, kuri turėtų padėti mokytojams, tėvams ir mokiniams ir kuruoti švietimo pagalbos teikimą savivaldybėje;

suvokdamas mokytojo vaidmens svarbą teikiant pirminę emocinę pagalbą mokiniams, kaip tai rodo LMS tyrimo metu pateikti atsakymai: „mokytojais pasitikiu labiau nei psichologu, nes psichologo susitikimas mokykloje su mokiniais yra tik formalus ir nežinai būdo, kaip kreiptis į jį, ir jautiesi nepatogiai dėl to“, „kreipčiausi į auklėtoją, o ne psichologę, nes labiau pasitikiu ja“, ir tai, kad ne visi mokytojai yra pasiruošę suteikti tinkamą pirmąją psichologinę pagalbą, reaguoti į pastebimus patyčių, smurto atvejus tarp mokinių, o kartais ir patys tampa agresoriais dirbdami su mokiniais;

pabrėždamas, kad saugi aplinka, pagrįsta visų mokyklos bendruomenės narių pasitikėjimu ir bendradarbiavimu, tinkamas emocinio intelekto ugdymas yra vieni svarbiausių aspektų, norint pasiekti gerų akademinių rezultatų ir užaugti aktyviu, sąmoningu piliečiu; tai pagrindžia ir tyrimai: socialinis emocinis ugdymas 11 proc. pagerina mokinių akademinius rezultatus;

prisiimdamas atsakomybę aktualinti svarbiausius ir daugiausiai iššūkių keliančius visuomenės klausimus ir problemas, siekiant jas nagrinėti ir spręsti nacionaliniu, regioniniu ir vietos lygmenimis;

atkreipdamas dėmesį, kad Jungtinių Tautų darnaus vystymosi tikslų įgyvendinimas yra įmanomas tik aktyviai jungiantis visiems piliečiams, moksleivių ir mokyklų bendruomenių įsitraukimas yra būtina sąlyga ateities kartų tvaraus ir aplinką tausojančio gyvenimo užtikrinimui;

siekdamas atkreipti dėmesį į būtinybę gerinti emocinę aplinką mokyklose, suartinti ir sutelkti bendram darbui mokyklos bendruomenes, siekiant įveikti smurto ir patyčių iššūkius, nutaria:

 

1 straipsnis.

Paskelbti 2020 metus Mokyklų bendruomenių metais.

 

2 straipsnis.

Pasiūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei:

1) sudaryti Mokyklų bendruomenių metų minėjimo komisiją (toliau – Komisija), kuri iki 2019 m. spalio 1 d. parengtų Mokyklų bendruomenių metų programą (toliau – Programa) ir ją patvirtintų;

2) 2020 metų valstybės biudžete numatyti lėšų Komisijos parengtai ir Vyriausybės patvirtintai Programai įgyvendinti.

 

Seimo Pirmininkas

 

 

 


 

Teikia

Seimo narys                                                                                                              Simonas Gentvilas

Virginija Vingrienė
Kęstutis Bacvinka
Paulius Saudargas
Linas Balsys
Juozas Imbrasas