Stenogramą galima rasti:

Seimo posėdžių stenogramų e. leidinys Nr. 4, 2020

Seimo posėdžių stenogramų rinkinys Nr. 1, 2022

(Stenogramų leidiniai 2020–2024 m. kadencija)

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMAS

 

I (RUDENS) SESIJOS

VAKARINIO posėdžio NR. 7

STENOGRAMA

 

2020 m. lapkričio 24 d.

 

Pirmininkauja Lietuvos Respublikos Seimo Pirmininko pavaduotoja
R. MORKŪNAITĖ-MIKULĖNIENĖ

 


 

PIRMININKĖ (R. MORKŪNAITĖ-MIKULĖNIENĖ, TS-LKDF*). Ger­bia­mi ko­le­gos, pra­dedame po­pie­ti­nį po­sė­dį. (Gon­gas) Re­gist­ruo­ja­mės.

Už­si­re­gist­ra­vo 48 Sei­mo na­riai.

 

14.02 val.

2021 me­tų vals­ty­bės biu­dže­to ir sa­vi­val­dy­bių biu­dže­tų fi­nan­si­nių ro­dik­lių patvirtini­mo įsta­ty­mo pro­jek­tas Nr. XIIIP-5302 (pir­mo­jo svars­ty­mo tę­si­nys)

 

To­liau tę­sia­me dar­bo­tvarkės klau­si­mą – 2021 me­tų vals­ty­bės biu­dže­to ir sa­vi­val­dy­bių biu­dže­tų fi­nan­si­nių ro­dik­lių pa­tvir­ti­ni­mo įsta­ty­mo pro­jek­to Nr. XIIIP-5302 svars­ty­mą. Ka­dan­gi ko­mi­te­tai sa­vo po­zi­ci­jas jau iš­reiš­kė, ei­na­me prie ben­dro­sios dis­ku­si­jos. Tuoj ma­ty­si­me už­si­ra­šiu­sių­jų są­ra­šą.

Tai­gi, ma­tyt, pra­dė­ti rei­kia nuo kal­ban­čių frak­ci­jos var­du. Pra­de­da­me nuo po­zi­ci­jos. Kvie­čiu į tri­bū­ną G. Skais­tę.

G. SKAISTĖ (TS-LKDF). Svei­ki, aš tik­rai il­gai ne­kal­bė­siu, ta­čiau ma­nau, ka­dan­gi yra per­ei­na­ma­sis lai­ko­tar­pis, val­džių pe­rė­mi­mo lai­ko­tar­pis, vis­gi svar­bu su­ra­šy­ti ir pa­sa­ky­ti, ką mes pa­vel­di­me ir koks biu­dže­tas iš tie­sų yra, nes gir­di­me la­bai daug op­ti­mis­ti­nių pa­sa­ky­mų, kad Lie­tu­vos eko­no­mi­ka kles­ti, vis­kas yra la­bai ge­rai, taip pat dau­gy­bę pa­siū­ly­mų, ku­rie ne­bu­vo įtrauk­ti į biu­dže­tą bu­vu­sios Vy­riau­sy­bės.

Man at­ro­do, kal­bant apie biu­dže­tą la­bai svar­bu pa­ste­bė­ti ir tuos da­ly­kus, ku­rių ten nė­ra, ar­ba ku­rie yra, bet ne­tu­rė­tų bū­ti. Kal­bant apie iš­lai­das, ku­rios bu­vo įtrauk­tos į biu­dže­to pro­jek­tą, man at­ro­do, la­bai svar­bu pa­mi­nė­ti, kad ten trūks­ta ke­lių da­ly­kų, ku­rie bu­vo nu­ma­ty­ti įsta­ty­mais, ku­rie bu­vo pri­im­ti šio­je ka­den­ci­jo­je, tai yra ir Pre­zi­den­to ini­cia­ty­va pa­siū­ly­tas pa­pil­do­mas pen­si­jų in­dek­sa­vi­mas, ku­riam per abu­du biu­dže­tus, tiek vals­ty­bės, tiek „Sod­ros“, trū­ksta 67 mln., ku­rie nė­ra nu­ma­ty­ti biu­dže­te. Taip pat bu­vo pri­im­ti pa­kei­ti­mai dėl iš­anks­ti­nių pen­si­jų per­skai­čia­vi­mo, kad nuo 40 me­tų sta­žo ne­bū­tų ma­ži­na­ma pen­si­ja, taip pat pa­keis­tas iš­anks­ti­nės pen­si­jos per­skai­čia­vi­mo ko­e­fi­cien­tas, tam taip pat ne­nu­ma­ty­ta 9,5 mln. eu­rų. Man at­ro­do, tuos da­ly­kus taip pat svar­bu ži­no­ti ir at­si­min­ti.

Pa­ste­bi­me Švie­ti­mo ir moks­lo ko­mi­te­to pa­siū­ly­mų gau­są, taip pat tą pa­tį kal­ba ir Sa­vi­val­dy­bių aso­cia­ci­ja, kad švie­ti­mo pa­gal­bai, nors įsta­ty­mas ir bu­vo pri­im­tas, trūks­ta 28 mln. eu­rų, ku­rie biu­dže­te nė­ra nu­ma­ty­ti, nors įsta­ty­me iš­lai­dos nu­ma­ty­tos.

Kal­bant apie COVID si­tu­a­ci­ją, tur­būt rei­kia pa­ste­bė­ti, kad nuo Nau­jų­jų me­tų pan­de­mi­ja ne­si­bai­gia, ir iš­lai­dos, ku­rias mes tu­rė­si­me da­ry­ti, tai yra pra­sto­voms ap­mo­kė­ti, li­gos iš­mo­kos ir pa­na­šiems da­ly­kams, tu­rės bū­ti įtrauk­tos į iš­lai­dų pla­ną. Bu­vu­si Vy­riau­sy­bė siū­lo, kad tai bū­tų da­ry­ta tie­siog iš sko­lin­tų lė­šų ir į biu­dže­to pro­jek­tą iš vi­so ne­įtrauk­ta. Ma­n at­ro­do, toks pla­nas ga­na ne­ko­rek­tiš­kas vien to­dėl, kad biu­dže­to de­fi­ci­tas, ku­ris yra prog­no­zuo­ja­mas da­bar, bus vi­sai ki­toks vien to­dėl, kad tai yra iš­lai­dos, ku­rios, aki­vaiz­du, bus.

Lie­tu­vos ban­kas tei­gia, kad pra­ėju­siais me­tais toms prie­mo­nėms, ku­rios ga­lios ir po Nau­jų­jų me­tų, tie­sio­giai su COVID-19 su­si­ju­sioms prie­mo­nėms, pra­ėju­siais me­tais bu­vo iš­leis­ta 670 mln. eu­rų. Jei­gu šiais me­tais, tai yra 2021 me­tais, bus pa­nau­do­ta bent pu­sė tų lė­šų, aki­vaiz­du, kad biu­dže­to de­fi­ci­tas iš­augs 0,7 % ir sieks ne 5 %, o 5,7 %, ką sa­ko ir Vals­ty­bės kon­tro­lė.

Taip pat rei­kia įver­tin­ti ir ki­tus da­ly­kus, tar­kim, kal­bant apie va­di­na­mą­jį RRF – „Re­co­ve­ry“ fon­do pa­ja­mas ir iš­lai­das. Taip pat ma­to­me, kad nors „Re­co­ve­ry“ fon­das skir­tas iš­leis­ti iki 2026 me­tų, ta­čiau jau 2021 me­tais pla­nuo­ja­ma iš­leis­ti treč­da­lį tų lė­šų. Ar vis dėl­to ta sku­ba yra pa­tei­si­na­ma, ar iš tie­sų ti­kė­ti­na pro­jek­tų ko­ky­bė bus to­kia, kad pa­keis­tų mū­sų Eko­no­mi­kos DNR, ky­la dau­gy­bė abe­jo­nių. Ky­la abe­jo­nių ir dėl to, ar iš­ties tie pro­jek­tai ga­lės bū­ti įgy­ven­din­ti per to­kį trum­pą lai­ką.

Kal­bant apie pa­ja­mas, taip pat yra du klau­si­mai. Vie­nas iš jų su­si­jęs su tuo pa­čiu „Re­co­ve­ry“ fon­du. Po­li­ti­nis su­ta­ri­mas dėl jo yra pre­li­mi­na­rus, ta­čiau iš­lai­dos nė­ra pa­tvir­tin­tos ir kon­kre­tūs pri­ori­te­tai taip pat dar ga­li kis­ti, to­dėl bet ko­kios iš­lai­dos, ku­rias mes nu­si­ma­ty­si­me, ga­li bū­ti ne­pri­pa­žin­tos tin­ka­mo­mis iš­lai­do­mis, ir ta­da mums rei­kės tie­siog fi­nan­suo­ti iš sko­lin­tų lė­šų, o tai tur­būt ne­bus la­bai pa­gei­dau­ti­nas va­rian­tas.

Taip pat kal­bant apie pa­ja­mų su­rin­ki­mą ir­gi yra pa­pil­do­ma ri­zi­ka, nes Fi­nan­sų mi­nis­te­ri­ja prog­no­zuo­ja, kad da­lis tų mo­kes­čių (maž­daug 25 %) liks ne­su­mo­kė­ti iš tų ati­dė­tų, ku­rie bu­vo ati­dė­ti. Taip pat prog­no­zuo­ja jų su­rin­ki­mą per at­ei­nan­čius ke­le­rius me­tus. Vis dėl­to čia ky­la pa­grįs­tų abe­jo­nių, kad iš­ties ver­slas su­skubs su­si­mo­kė­ti ati­dė­tus mo­kes­čius 2021 me­tais, jei­gu jie pa­gal da­bar ga­lio­jan­čias tai­syk­les tu­rės ga­li­my­bę tuos mo­kes­čius su­mo­kė­ti 2022 me­ta­is ar net pra­šy­ti ati­dė­ji­mo dar ke­le­riems me­tams. Ky­la pa­grįs­ta abe­jo­nė, kad ir tų pa­ja­mų ne­bus su­rink­ta tiek, kiek da­bar yra prog­no­zuo­ja­ma.

Tur­būt bū­tų to­kios es­mi­nės pa­sta­bos dėl biu­dže­to. Ma­nau, kad nau­jo­ji Vy­riau­sy­bė per­žiū­rės ir at­si­žvelgs į vi­sų ko­mi­te­tų re­ko­men­da­ci­jas.

PIRMININKĖ. Ačiū, Gin­ta­re Skais­te. Kvie­čiu M. Ma­jaus­ką. (Bal­sai sa­lė­je)

M. MAJAUSKAS (TS-LKDF). Ačiū, ger­bia­ma Sei­mo Pir­mi­nin­ke. Mie­li ko­le­gos, vi­si tu­rė­jo­me ga­li­my­bę ko­mi­te­tuo­se su­si­pa­žin­ti su biu­dže­tu, nau­ji Sei­mo na­riai tu­rė­jo ga­li­my­bę su­si­pa­žin­ti su do­ku­men­tais, ku­rie yra re­gist­ruo­ti. Ne­vy­nio­siu žo­džių į va­tą ir pa­sa­ky­siu, kad biu­dže­tas, ku­rį pa­tei­kė iš­ei­nan­ti Vy­riau­sy­bė, tie­siog ne­ati­tin­ka nei gy­ve­ni­mo re­a­li­jų, nei tik­ro­vės, su ku­ria da­bar mes su­si­du­ria­me.

Bū­tų sun­ku įsi­vaiz­duo­ti, kaip ga­li Lie­tu­vos eko­no­mi­ka, ver­slas, darb­da­viai ir dar­buo­to­jai gy­ven­ti be Vy­riau­sy­bės pa­gal­bos, be Vy­riau­sy­bės pa­ra­mos. De­ja, iš­ei­nan­ti Vy­riau­sy­bė nu­ma­tė, kad tų, ku­rie skęs­ta, gel­bė­ji­mo rei­ka­las yra jų pa­čių rei­ka­las. De­ja, iš tie­sų toks po­žiū­ris nė­ra pri­im­ti­nas ir mes tu­rė­si­me nu­ma­ty­ti adek­va­čius re­sur­sus pa­dė­ti ir ver­slui, ir darb­da­viams, ir dar­buo­to­jams. Kaip ger­bia­ma G. Skais­tė kal­bė­jo, tie re­sur­sai ga­li bū­ti pa­kan­ka­mai reikš­min­gi.

Lie­tu­vos ban­kas kal­ba apie šim­tus mi­li­jo­nų ir, ti­kė­ti­na, tai reikš­min­gai di­dins biu­dže­to de­fi­ci­tą. Ne­rei­kia bi­jo­ti biu­dže­to de­fi­ci­to au­gi­mo ir sko­los au­gi­mo, jei­gu mes in­ves­tuo­ja­me pa­si­sko­lin­tus pi­ni­gus taip, kad su­kur­tu­me ga­li­my­bę vė­liau trans­for­muo­tis eko­no­mi­kai į aukš­tes­nę pri­dė­ti­nę ver­tę ir grą­žin­ti tuos pi­ni­gus, ku­riuos bū­si­me pa­si­sko­li­nę.

Čia pri­ei­na­me prie ant­ros da­lies, tai in­ves­ti­ci­nio pla­no – At­ei­ties eko­no­mi­kos DNR pla­no. Tik­rai ne­rei­kia sku­bė­ti už­trauk­ti stab­džio prie vi­sų pro­jek­tų. Iš tie­sų gal­būt yra ir pras­min­gų pro­jek­tų, apie tai dau­giau kal­bė­si­me Biu­dže­to ir fi­nan­sų ko­mi­te­te ry­toj, ta­čiau da­lis pro­jek­tų ke­lia abe­jo­nių. Pa­na­šu, kad tik­rai ne­bu­vo at­lik­ta kaš­tų ir nau­dos ana­li­zė, o bu­vo pla­nas iš­leis­ti kuo dau­giau ir kuo grei­čiau. To­kius pro­jek­tus rei­kės per­žiū­rė­ti, per­kra­ty­ti ir nu­ma­ty­ti nau­jus in­ves­ti­ci­nius pla­nus, to­kius, ku­rie iš tie­sų trans­for­muo­tų eko­no­mi­ką ir už­tik­rin­tų, kad nau­ja eko­no­mi­ka kur­tų dau­giau ge­rai ap­mo­ka­mų dar­bo vie­tų. Dau­giau ge­rai ap­mo­ka­mų dar­bo vie­tų reiš­kia di­des­nes vals­ty­bės pa­ja­mas, di­des­nes so­cia­li­nes ga­ran­ti­jas, di­des­nius at­ly­gi­ni­mus ir ko­ky­biš­kes­nes vie­šą­sias pa­slau­gas. Toks yra mū­sų vi­sų rei­ka­las. Tad biu­dže­to de­fi­ci­tas, ti­kė­ti­na, bus di­des­nis, ga­li bū­ti 6, ga­li bū­ti ir 7 %. Sko­la augs, ta­čiau mes tu­ri­me žiū­rė­ti į tai la­bai re­a­lis­tiš­kai ir su­pras­ti, kad ki­tos iš­ei­ties nė­ra.

Dėl ob­jek­ty­vių prie­žas­čių nau­ja Vy­riau­sy­bė ne­tu­rės ga­li­my­bės grei­tai per­žiū­rė­ti biu­dže­to ir su­for­muo­ti jį iš nau­jo, tu­rės gy­ven­ti su tuo, kas bu­vo pa­lik­ta se­no­sios Vy­riau­sy­bės, ir ko­re­guo­ti ke­lis da­ly­kus. Pir­ma, nu­ma­ty­ti pa­gal­bą ver­slui, dar­buo­to­jams ir darb­da­viams, nu­ma­ty­ti ati­tin­ka­mas iš­lai­das.

An­tra, per­žiū­rė­ti in­ves­ti­ci­nį pla­ną, kiek tai yra įma­no­ma.

Tre­čia, per­žiū­rė­ti pla­nuo­ja­mas pa­ja­mas. Kaip Lie­tu­vos ban­kas ir ger­bia­ma G. Skais­tė pa­ste­bė­jo, da­lis pla­nuo­ja­mų pa­ja­mų yra la­bai op­ti­mis­tiš­kos, pa­vyz­džiui, ati­dė­tų mo­kes­čių su­mo­kė­ji­mas ki­tais me­tais. Ver­slas tu­ri ga­li­my­bę ati­dė­ti tuos mo­kes­čių mo­kė­ji­mus dar vie­niems me­tams be pro­cen­ti­nių pa­lū­ka­nų. Ne­ma­tau jo­kios prie­žas­ties, ko­dėl jiems tuo ne­pa­si­nau­do­ti. Tų pa­ja­mų jau ki­tais me­tais mes tik­rai ne­gau­si­me.

Tai­gi to­kia ta si­tu­a­ci­ja. Svar­bu žiū­rė­ti re­a­lis­tiš­kai. Ne­bi­jo­ti biu­dže­to de­fi­ci­to, ne­sku­bė­ti verž­tis dir­žų, nes bet koks dir­žų ver­ži­ma­sis reiš­kia vi­su­mi­nės pa­klau­sos ma­ži­ni­mą, o tai ga­li tu­rė­ti ža­los vi­sai eko­no­mi­kai.

Pa­bai­gai. Tu­ri­me gal­vo­ti ne tik apie at­ei­nan­čių me­tų biu­dže­tą, bet ir apie 2022 ir 2023 me­tų biu­dže­tus. Ta­da ga­lios griež­tos fis­ka­li­nės draus­mės tai­syk­lės ir mes tu­rė­si­me už­tik­rin­ti, kad sko­los au­gi­mas sta­bi­li­zuo­ja­si, o gal net ir ma­žė­ja, pa­ly­gin­ti san­ty­kį su BVP, mes tu­rė­si­me žiū­rė­ti, koks yra re­zul­ta­tas iš in­ves­ti­ci­nių pro­jek­tų, ku­rie yra vyk­do­mi da­bar ir bus vyk­do­mi ki­tais me­tais, kuo­met mes tu­rė­si­me už­tik­rin­ti ma­žė­jan­tį biu­dže­to de­fi­ci­tą. Tai­gi lau­kia tik­rai ne­leng­vi me­tai, bet aš ti­kiu, kad mes esa­me tam pa­si­ruo­šę. Ačiū.

PIRMININKĖ. Ačiū M. Ma­jaus­kui. K. Gla­vec­kas.

K. GLAVECKAS (MSNG). Ger­bia­ma po­sė­džio pir­mi­nin­ke, ger­bia­mi ko­le­gos, iš tik­ro kiek­vie­ną kar­tą, kai svars­to­me biu­dže­tą, ypač kei­čian­tis Vy­riau­sy­bei, mes kal­ba­me apie at­ei­tį ir daug to­kių ne­apib­rėž­tų da­ly­kų. Ki­tų me­tų biu­dže­tas yra ypa­tin­gos ri­zi­kos zo­no­je. Kaip ko­le­gos kal­bė­jo, daug kas yra ne­aiš­ku – ir dėl DNR, ir ypač dėl biu­dže­to pa­ja­mų, dėl ga­li­my­bės ar ne­ga­li­my­bės ko­re­guo­ti biu­dže­to pa­ja­mas per mo­kes­čius. Ga­lų ga­le iš­lai­dos iš­lie­ka svar­biau­sias da­ly­kas, kaip jas ko­re­guo­si­me.

Ma­no su­pra­ti­mu, vie­nas da­ly­kas yra ne­pa­da­ry­tas ar­ba pa­da­ry­tas tik žo­di­ne pras­me. Pa­pras­tai ruo­šian­tis at­ei­ti į val­džią ir at­ėjus į val­džią vi­suo­met tu­ri­mas koks nors biu­dže­tas. Kol kas tik tu­ri­mi skai­čiai ir duo­me­nys ar­ba ga­lų ga­le si­tu­a­ci­jos ver­ti­ni­mas, ką mes da­ry­si­me. Šiuo at­žvil­giu mes ne­tu­ri­me to­kio ver­ti­ni­mo. Mes ne­tu­ri­me Lie­tu­vo­je tra­di­ci­jos tu­rė­ti al­ter­na­ty­vų biu­dže­tą, ir jo nė­ra. Va­di­na­si, vis­kas bus to­kia ei­na­mą­ja tvar­ka, ki­taip sa­kant, ei­na­muo­ju val­dy­mu dėl vis­ko bus už­si­im­ta.

Tai, kad da­bar­ti­nia­me pa­teik­ta­me biu­dže­te yra tai­sy­ti­nų vie­tų, yra aki­vaiz­du. Jūs ne­ra­si­te nė vie­no biu­dže­to, ku­ria­me nė­ra tai­sy­ti­nų vie­tų. Šis biu­dže­tas ly­giai toks pats yra.

Ko da­bar trūks­ta? Jei­gu yra iš tik­ro ge­rų su­ma­ny­mų ir idė­jų, to­kių ne­bu­vo pa­sa­ky­ta šio­je tri­bū­no­je, bu­vo pa­sa­ky­tos ben­dros fra­zės, tai mes ta­da tu­rė­tu­me da­ry­ti ir arit­me­ti­nį biu­dže­tą, tai yra su­ba­lan­suo­tą ar­ba bent jau pa­ba­lan­suo­tą su de­fi­ci­tu biu­dže­tą. Ki­taip ta­riant, mes tu­rė­tu­me ko­vo, ba­lan­džio, ge­gu­žės mė­ne­sį da­ry­ti biu­dže­to in­ven­to­ri­za­ci­ją, per­žiū­rė­ti biu­dže­to pa­ja­mas ir iš­lai­das, ypač sko­li­ni­mo­si vi­są si­tu­a­ci­ją, tam, kad įves­tu­me eko­no­mi­ką, įves­tu­me so­cia­li­nius pro­ce­sus į tas vė­žes, apie ku­rias ban­dė da­bar kal­bė­ti po­nas My­ko­las.

Dar svar­bus yra vie­nas da­ly­kas, apie ku­rį ne­bu­vo kal­bė­ta, apie ku­rį dau­gu­ma kon­ser­va­to­rių, ypač A. Ku­bi­lius, kalbėjo, rei­kia pri­pa­žin­ti kaip tei­gia­mą da­ly­ką, Sau­lė­ly­džio ko­mi­si­ją. Da­bar­ti­niu me­tu la­bai gai­la, kad to­kių pa­stan­gų, at­ro­do, ga­li ir ne­bū­ti, o ko­rek­ci­ja, leng­viau­sia ko­rek­ci­ja, iš tik­ro la­bai efek­ty­vi ko­rek­ci­ja, įskai­tant skait­me­ni­ni­mą ir val­dy­mo efek­ty­vu­mą, yra val­dy­mo iš­lai­dų su­ma­ži­ni­mas. Val­dy­mo iš­lai­dos dau­ge­liu at­ve­ju yra la­bai smar­kiai iš­au­gu­sios, pa­ly­gin­ti su mū­sų eko­no­mi­kos au­gi­mu. Jūs pui­kiai ži­no­te, net­gi ta pa­ti Ener­ge­ti­kos mi­nis­te­ri­ja, ku­rios ne­bu­vo prieš pen­ke­rius me­tus, bu­vo įkur­ta tam, kad ato­mi­nė elek­tri­nė bū­tų pa­sta­ty­ta, plius, kad re­gio­ni­nis du­jų ter­mi­na­las bū­tų pa­da­ry­tas. Elek­tri­nės mes ne­pa­sta­tė­me, du­jų ter­mi­na­las re­gio­ni­nis ne­ta­po, sko­los ten di­džiu­lės, o mi­nis­te­ri­ja su šim­tu eta­tų eg­zis­tuo­ja. Tai toks pa­vir­šu­ti­niš­kas, gal po­pu­lis­ti­nis pa­ly­gi­ni­mas, bet iš tik­ro to­kie ad­mi­nist­ra­ci­niai kliu­vi­niai ben­drą eko­no­mi­nį efek­ty­vu­mą smuk­do.

Aš lin­kiu, kad ki­tų me­tų biu­dže­tas bū­tų in­ven­to­ri­zuo­tas, kaip ir bū­tų in­ven­to­ri­zuo­ta ne tik DNR pro­gra­ma, ku­rią pa­da­rė, bet ir vi­pi­nė pro­gra­ma, nes VIP’e paprastai sly­pi vi­si pa­ža­dai, val­dan­čių­jų pa­ža­dai sa­viems, kad jie pa­lai­ky­tų, kad džiaug­tų­si, lai­min­gi bū­tų sa­vo pa­ra­pi­jo­se, ra­jo­nuo­se ir ki­tur. Ne iš­im­tis, ma­tyt, ir ki­tų me­tų biu­dže­tas. Siū­lau taip pat tą rim­tai in­ven­to­ri­zuo­ti.

Ir dar pas­ku­ti­nis da­ly­kas. Biu­dže­to ir fi­nan­sų ko­mi­te­tas tu­ri še­šis eta­tus spe­cia­lis­tų, iš ku­rių ke­tu­ri, gal pen­ki gau­do­si sa­vo sri­ty­se. Fi­nan­sų mi­nis­te­ri­jo­je dir­ba ke­li šim­tai žmo­nių ir ne­ga­li­ma no­rė­ti, kad Biu­dže­to ir fi­nan­sų ko­mi­te­tas at­lik­tų efek­ty­vias ir la­bai aiš­kias ana­li­zes ar­ba pa­siū­ly­mus. To­dėl ko­mi­te­to ben­dra­dar­bia­vi­mas su Fi­nan­sų mi­nis­te­ri­ja per klau­sy­mus ir ki­tus da­ly­kus yra pri­va­lo­mas da­ly­kas. Plius Lie­tu­vos ban­kas ir ko­mer­ci­niai ban­kai, ku­rie tei­kia pa­siū­ly­mus, dau­ge­liu at­ve­jų yra ne­iš­girs­ta­mi ar­ba iš­girs­ta­mi tik ta­da, ka­da dan­gus griū­na. Siū­lau ko­mi­te­tui, ko­mi­te­to pir­mi­nin­kui ir Mi­nist­rui Pir­mi­nin­kui at­si­žvelg­ti į tuos da­ly­kus ir iš tik­ro siek­ti biu­dže­to, ku­ris bū­tų pri­ei­na­mas ir pa­ran­kus žmo­nėms, ku­rių pa­ja­mos ne­bū­tų su­grauž­tos in­flia­ci­jos, ver­slui, ku­riam bū­tų ga­li­ma pa­dė­ti iš­bris­ti iš tos blo­gos si­tu­a­ci­jos, ku­ri yra dėl pan­de­mi­jos, ga­lų ga­le pa­slau­gų sri­čiai, in­ves­ti­ci­joms ir ki­tiems da­ly­kams. Ne­pa­mirš­tant ir to, kad in­ves­ti­ci­jos, ypač di­de­lės už­sie­nio, at­ei­na į Lie­tu­vą tik dėl to, taip pat ir dėl to – dėl aukš­tes­nio pel­no ir tu­ri­mos kva­li­fi­kuo­tos dar­bo jė­gos. To­dėl mes pa­tys tuos DNR pi­ni­gus ga­lė­tu­me in­ves­tuo­ti į tuos da­ly­kus, ku­riuos la­bai leng­va ran­ka be­si­gir­da­mi ati­duo­da­me ki­tiems. To­kios, ma­no su­pra­ti­mu, ga­lė­tų bū­ti iš­sa­ky­tos kai ku­rios pa­sta­bos dėl ki­tų me­tų biu­dže­to, ku­ris kol kas yra emb­rio­ni­nės sta­di­jos. Ačiū.

PIRMININKĖ. Ačiū K. Gla­vec­kui. V. Ba­kas, ta­čiau jo ne­ma­tau, to­dėl kvie­čiu E. Pu­pi­nį.

E. PUPINIS (TS-LKDF). Ačiū, po­sė­džio pir­mi­nin­ke. Ger­bia­mi ko­le­gos, iš tie­sų šian­die­ną pir­mo­je biu­dže­to svars­ty­mo da­ly­je jums vi­siems at­si­bo­do klau­sy­ti iš­va­dos, tiks­liau, ne iš­va­dos, o spren­di­mo, nes jei­gu aš bū­čiau skai­tęs iš­va­dą, tai ten iš tik­rų­jų bu­vo daug da­ly­kų, ku­rių mes, ko­mi­te­tas, kon­kre­čiai ne­svars­tė­me, o pa­pras­čiau­siai pa­tei­kė­me svars­ty­ti Vy­riau­sy­bei. Tur­būt Vy­riau­sy­bė ap­si­spręs ir nu­spręs. Ta­čiau kai ku­rių pa­si­sa­ky­muo­se ir­gi bu­vo, ką da­ry­ti su tuo, kur pri­im­ti mū­sų įsta­ty­mai, kur yra duo­ti pa­ža­dai, ir mū­sų ko­mi­te­to spren­di­me tas ir bu­vo įvar­dy­ta. Tur­būt ne­įsi­vaiz­duo­ja­me, kad pri­im­tų įsta­ty­mų, ar tai pri­ėmė tuo­me­ti­nė dau­gu­ma, o rei­kės vyk­dy­ti šiai dau­gu­mai, ar ki­tais bū­dais ben­dru su­ta­ri­mu at­si­ra­do įsta­ty­mai, ku­rie ypač gau­siai bu­vo pri­ima­mi švie­ti­mo ir moks­lo sri­ty­je… Ko ge­ro, tuos įsi­pa­rei­go­ji­mus mes tu­rė­si­me vyk­dy­ti ir nie­kas iš čia ne­pa­sa­kys, kad gal­būt už­mirš­ki­me kaip nors, ar­ba vėl­ kei­čia­me įsta­ty­mus, nes nau­jo­sios val­dan­čio­sios dau­gu­mos nuo­sta­tos ne­kei­ti­nė­ti tų įsta­ty­mų. Gal­būt nė­ra tie me­tai, kuo­met ne­tu­ri­me ga­li­my­bės pa­si­sko­lin­ti ar­ba iš tik­rų­jų pa­si­sko­li­ni­mas la­bai bran­gus, kaip kad, pri­si­me­nu, bu­vo 2008 me­tais, bet ko­kiu at­ve­ju mes tu­rė­si­me tuos sa­vo įsi­pa­rei­go­ji­mus vyk­dy­ti ir tie įsi­pa­rei­go­ji­mai tik­rai nė­ra ma­ži. Aš jau ban­džiau, prieš skai­ty­da­mas sa­vo ko­mi­te­to spren­di­mą, tuos skai­čius pri­min­ti ir tie skai­čiai yra pa­kan­ka­mai ne­ma­ži.

Tur­būt mes ne­­sa­ky­si­me, kad švie­ti­mo pa­gal­bos spe­cia­lis­tų dar­bo už­mo­kes­tis vėl tu­rė­tų bū­ti ma­ži­na­mas, o tam, kad jis bū­tų pa­di­din­tas bent šiuo me­tu esan­tiems dar­buo­to­jams, rei­ka­lin­gi 24 mln., ku­rių iš tik­rų­jų biu­dže­te nė­ra. Jei­gu mes ir tę­si­me tą pro­ce­są, kaip yra nu­ma­ty­ta, tar­kim, di­din­ti per ket­ve­rius me­tus ir įgy­ven­din­ti tą pa­gal­bos švie­ti­mui po­rei­kį, tai vėl­gi kiek­vie­nais me­tais rei­ka­lin­gi 9 mln. Čia mes jau šiek tiek dis­ku­ta­vo­me, kad gal­būt tų spe­cia­lis­tų ne­su­ra­si­me, gal­būt jų ne­rei­kės, bet vis dėl­to ta 24 mln. žaiz­da, ku­ri yra, nie­kaip ne­už­gis, juos tik­rai rei­kės nu­ma­ty­ti.

Taip pat ki­ti pi­ni­gai įtrau­kiajam ug­dy­mui. Mes vi­si drau­giš­kai svars­tė­me, su­pran­ta­me, kad ir iki­mo­kyk­li­nis ug­dy­mas, ir ki­ti da­ly­kai, ir ug­dy­mo pa­anks­ti­ni­mas taip pat tu­ri bū­ti vyk­do­mas ir to­liau, ir tie pi­ni­gai taip pat nė­ra ma­ži, jų nė­ra nu­ma­ty­ta biu­dže­te, – 27,7 mln.

To­liau. Psi­cho­lo­gi­nės pa­gal­bos pi­ni­gai, ir­gi įtvir­tin­ti tei­sės ak­tuo­se, – 20 mln. Aš ma­nau, vis dėl­to tu­rė­si­me at­si­sa­ky­ti tra­di­ci­jos, ku­ri bu­vo tai­ko­ma pra­ei­to­je ka­den­ci­jo­je, kai pri­im­da­vo­me tei­sės ak­tus, iš tik­rų­jų tur­būt kai ku­rios po­zi­ci­jos yra ad­mi­nist­ruo­ja­mos iš sa­vi­val­dy­bių lė­šų, ta­čiau tei­sės ak­tai jau se­niai rei­ka­lau­ja, ir nie­kas to ne­pa­kei­tė, kad jei­gu pri­ima­mi tei­sės ak­tai, ku­rie nu­ma­to pa­di­din­ti iš­lai­das sa­vi­val­dy­bėms, jos tu­ri bū­ti kom­pen­suo­ja­mos. To įsta­ty­mo tik­rai nie­kas ne­at­šau­kė.

Ko­kie tai pi­ni­gai? Pa­vyz­džiui, net­gi mi­ni­ma­lios mė­ne­si­nės al­gos pa­di­di­ni­mui iš vi­so trūks­ta 39,9 mln. Taip pat 14 mln. trūks­ta iki­mo­kyk­li­niam ug­dy­mui, tam mes 2020 me­tų rug­sė­jo mė­ne­sį su džiaugs­mu pa­di­di­no­me ko­e­fi­cien­tus, bet vėl tų pi­ni­gų nė­ra. Kal­bė­jo­me ir bu­vo­me kaip ir su­ta­rę vis dėl­to pra­di­nu­kų ne­mo­ka­mą mai­ti­ni­mą plės­ti įtrau­kiant ant­ra­kla­sius – vėl­gi 1 mln. eu­rų. Aiš­ku, pra­ei­tais me­tais mes dar pri­imi­nė­jo­me įsta­ty­mus, ku­riuo­se įra­šy­da­vo­me fi­nan­sa­vi­mą vyk­dy­ti iš su­tau­py­tų lė­šų, ku­rios bu­vo nau­do­ja­mos so­cia­li­nei pa­ra­mai. De­ja, tų lė­šų jau se­niai ne­li­ko ir au­to­ma­tiš­kai ne tik kad ne­li­ko, o iš tik­rų­jų jos bu­vo pa­nau­do­tos. Sa­vi­val­dy­bės nau­do­ja ir so­cia­li­nėms reik­mėms, so­cia­li­nių dar­buo­to­jų… di­di­ni­mui, bet bu­vo nu­ma­ty­tos kai ku­rios iš­lai­dos iš tos pa­čios ei­lu­tės. Iš tik­rų­jų vis dėl­to tu­rė­si­me lai­ky­tis tei­sės ak­tų, kad jei­gu įsta­ty­mais pri­ima­me tam tik­ras po­zi­ci­jas, dėl ku­rių sa­vi­val­dy­bės tu­ri di­din­ti iš­lai­das, tu­rė­si­me nu­ma­ty­ti ir fi­nan­sa­vi­mą.

Iš tik­rų­jų lau­kia ne­ma­žos pro­ble­mos. Ne­ži­nau, kaip jos bus iš­spręs­tos, bet vis dėl­to lau­kia ne­ma­žas gal­vos skaus­mas ir Fi­nan­sų mi­nis­te­ri­jos, ir vi­sos Vy­riau­sy­bės, kaip įvyk­dy­ti tuos įsi­pa­rei­go­ji­mus, ku­rie bu­vo duo­ti, bet nė­ra nu­ma­ty­ti šia­me biu­dže­te. Sėk­mės lin­kiu mums vi­siems, nes ne tik Vy­riau­sy­bė at­sa­kin­ga, ne tik pra­ei­ta Vy­riau­sy­bė at­sa­kin­ga, bet ir mes vi­si at­sa­kin­gi už tai, kad įsi­pa­rei­go­ji­mai bū­tų įvyk­dy­ti. Mes esa­me vals­ty­bė ir įsta­ty­mus pri­iman­tys as­me­nys tu­ri at­sa­ky­ti ne tik už tai, kas bu­vo pri­im­ta iki jų…

PIRMININKĖ. Lai­kas!

E. PUPINIS (TS-LKDF). …bet ir už tai, ką rei­kia vyk­dy­ti.

PIRMININKĖ. Ačiū E. Pu­pi­niui. A. Sy­sas.

A. SYSAS (LSDPF). Ger­bia­ma pir­mi­nin­ke, ger­bia­mi ko­le­gos, kaip dai­na­vo „Qu­e­en“ – vai­di­ni­mas tę­sia­si. Aš pri­si­me­nu ir 2008 me­tų biu­dže­to svars­ty­mą. At­si­ran­da tam tik­rų pa­na­šu­mų, nes vei­kian­tys as­me­nys ar­ba pa­grin­di­nis vaid­muo vėl kon­ser­va­to­rių, vėl ne­adek­va­ti si­tu­a­ci­ja. Aiš­ku, yra tre­čias vei­kian­tis as­muo – ko­ro­na­vi­ru­sas ir ap­lin­ka šiek tiek ki­to­kia, ne­gu bu­vo. Ma­nau, kad iš to, kas įvy­ko po 2008 me­tų, vi­si kar­tu pa­si­mo­kė­me, ir ti­kiuo­si, kad tiek anti­kons­ti­tu­ci­nių spren­di­mų, ku­rie bu­vo pri­im­ti prieš 12 me­tų, ne­pa­si­kar­tos. Tai es­mi­nis da­ly­kas, ko ti­kiuo­si iš Mi­nist­rės Pir­mi­nin­kės ir iš nau­jos Vy­riau­sy­bės, nes tiek an­ti­kons­ti­tu­ci­nių spren­di­mų ta­da bu­vo pa­da­ry­ta, kiek nė vie­nas ki­tas Sei­mas ne­bu­vo pa­da­ręs.

Džiau­giuo­si, kai gir­džiu bū­tent iš ko­le­gų kon­ser­va­to­rių, čia sto­vin­čių tri­bū­no­je, jie sa­kė, dir­žų ver­ži­mo­si ne­bus, nes jei­gu pri­si­me­na­te, ta­da ver­žė­me dir­žus ne ties juos­me­niu, o šiek tiek aukš­čiau. Ir ti­kiuo­si, kad tik­rai ne­pa­kar­to­si­me to, kas bu­vo da­ro­ma, tai yra kai nu­ken­tė­jo pir­miau­sia ma­žiau­sias pa­ja­mas tu­rin­tys žmo­nės.

Si­tu­a­ci­ja tik­rai ge­res­nė. Su­pran­tu, kad yra di­de­lis de­fi­ci­tas, jis ga­li bū­ti di­des­nis, jau mū­sų jis ne­gąs­di­na. Da­bar pa­pras­čiau­siai klau­si­mas, tie pi­ni­gai, ku­rie at­ei­na iš Eu­ro­pos, tie pi­ni­gai, ku­riuos mes čia sun­kiai su­rink­si­me, o su­rink­si­me aki­vaiz­džiai ma­žiau, vi­si mo­kes­čiai, bent jau pla­ne ma­ty­ti, bus ma­žiau su­ren­ka­mi, jie bus pa­nau­do­ti ra­cio­na­liai, pir­miau­sia bū­tent tiems, kam šian­dien sun­kiau­sia ir kas la­biau­siai nu­ken­tės bū­tent da­bar­ti­nė­je si­tu­a­ci­jo­je.

Kal­bė­da­mas apie biu­dže­tą ne­no­riu kar­to­ti to, ką sa­kė ko­le­gos, to, ką sa­kė ko­mi­te­tų pir­mi­nin­kai įžval­go­se, nes kiek­vie­no ko­mi­te­to, jei­gu kas nors ati­džiau klau­sė, gir­dė­jo, kad yra pra­šy­mai pa­di­din­ti. Aiš­ku, pa­teik­tas biu­dže­tas ne­ati­ti­ko pa­čių mū­sų, tai yra ne mū­sų, o ta­da Sei­mo dau­gu­mos pri­im­tų kai ku­rių įsta­ty­mų. Pri­ima­me įsta­ty­mus, rei­ka­lin­gas fi­nan­sa­vi­mas, bet biu­dže­te lė­šų ne­nu­ma­to­me. Tai yra pa­pras­čiau­siai šioks toks nu­si­kal­ti­mas, nes įstai­gai ar or­ga­ni­za­ci­jai rei­kia ta­da iš kaž­kur ieš­ko­ti pi­ni­gų, kad įvyk­dy­tų įsi­pa­rei­go­ji­mus.

Aš la­bai abe­jo­ju, jei­gu net at­si­ras vak­ci­na, kad mes taip grei­tai vi­si pa­si­skie­py­si­me ir ne­bus tų iš­lai­dų, ku­rios bu­vo šiais me­tais. Pa­vyz­džiui, 112 mln., ku­rie bu­vo iš­mo­kė­ti tė­ve­liams, pri­žiū­rė­ju­siems vai­kus, nes ne­bu­vo pa­mo­kų ir vy­ko nuo­to­li­nis mo­ky­mas. Šių me­tų biu­dže­te, ki­tų me­tų biu­dže­te to­kių lė­šų ne­nu­ma­ty­ta, bet, ko ge­ro, ir šian­dien di­džio­ji da­lis mo­kyk­lų vyk­do mo­ky­mą nuo­to­li­niu bū­du. Pri­me­nu, kad mes čia, Sei­me, esa­me pri­ėmę įsta­ty­mą dėl vai­ko prie­žiū­ros. Ja­me griež­tai ra­šo­ma, kad ne­ga­li­ma vai­ko vie­no pa­lik­ti, va­di­na­si, tė­ve­liai to­liau tu­rės ste­bė­ti ir bū­ti su jais.

Ki­tas klau­si­mas yra vie­šo­jo sek­to­riaus įsi­pa­rei­go­ji­mai, ko­lek­ty­vi­nės su­tar­tys ir duo­ti įsi­pa­rei­go­ji­mai bū­tent švie­ti­mo sri­ty­je dėl spe­cia­lių pe­da­go­gų rei­kia­mo skai­čiaus ir fi­nan­sa­vi­mo, ki­tų da­ly­kų. Ti­kiuo­si, kad da­bar­ti­nė Mi­nist­rė Pir­mi­nin­kė ir fi­nan­sų mi­nist­rė vis­gi at­si­žvelgs bū­tent dau­giau­sia į opo­zi­ci­jos pa­sta­bas, kas ne­bu­vo iki ga­lo fi­nan­suo­ta. Ga­vę an­trą biu­dže­to pro­jek­tą mes, taip sa­kant, leng­viau at­si­du­si­me ir kar­tu ban­dy­si­me siek­ti mak­si­ma­laus re­zul­ta­to. Bet kaip vi­sa­da opo­zi­ci­ja pa­si­lie­ka tei­sę vie­nu ar ki­tu at­ve­ju kri­ti­kuo­ti. Ačiū.

PIRMININKĖ. Ačiū, ko­le­ga. Pas­ku­ti­nis dis­ku­si­jos da­ly­vis frak­ci­jos var­du – V. Ąžuo­las.

V. ĄŽUOLAS (LVŽSF). Vals­ty­bės biu­dže­tas, koks jis? Daug kam ki­lo klau­si­mų ir įvai­rių epi­te­tų, pa­sa­ky­mų apie biu­dže­tą taip pat daug gir­di­me, ma­to­me ir skai­to­me. Gai­la, net­gi liūd­na da­ro­si, kai kal­bant apie vals­ty­bės biu­dže­tą yra var­to­ja­mas žo­dis „mig­la“. Iš tik­rų­jų aš no­rė­čiau pa­sa­ky­ti ki­taip, aš no­rė­čiau pa­dė­ko­ti vi­soms mi­nis­te­ri­joms, Vy­riau­sy­bei, spe­cia­lis­tams, Sei­mo ko­mi­te­tams, tiems, ku­rie dir­bo prie šio biu­dže­to, nes tai yra at­sa­kin­gas ir di­de­lis dar­bas. Ačiū jiems už tai. O mig­los biu­dže­te tik­rai nė­ra. Ži­no­ma, ga­li bū­ti ta­ko­skyrų tarp vie­nų sri­čių, ki­tų sri­čių, ku­riems rei­kia ma­žiau duo­ti, dau­giau duo­ti, bet toks ir yra de­ry­bų ke­lias ir spren­di­mų ieš­ko­ji­mo ke­lias.

Ko­kį iš­šū­kį mes tu­rė­si­me ki­tais me­tais? Vi­sa­da yra kal­ba­ma, kad pas mus kaž­ko­kia su­dė­tin­ga si­tu­a­ci­ja, grės­min­ga – sko­los, de­fi­ci­to ir ki­to­kia. Ne, ji nė­ra to­kia. Mū­sų sko­los vi­dur­kis, mū­sų sko­la sieks apie 50 %, Eu­ro­pos Są­jun­gos vi­dur­kis 80 %. Ne­sa­me mes kri­ti­nė­je si­tu­a­ci­jo­je. Biu­dže­to de­fi­ci­tas – Eu­ro­pos Są­jun­gos vi­dur­kis apie 5 %, mū­sų taip pat apie 5 %. Mes ne­sa­me grės­min­go­je si­tu­a­ci­jo­je, bet la­bai daug pri­klau­sys nuo to, kaip mes su­ge­bė­si­me įgy­ven­din­ti ir vyk­dy­ti biu­dže­tą ki­tais me­tais. Ar mes at­si­žvelg­si­me į vi­sas sri­tis, ku­rioms trūks­ta ir ku­rioms rei­kia. Net­gi at­si­žvel­gus į tai, ką pa­tei­kė ko­mi­te­tai, pa­pil­do­mų lė­šų siū­ly­mus, tai de­fi­ci­tas tur­būt pa­di­dė­tų gal 0,4–0,5 %. Ar tai bū­tų ne­pa­ke­lia­ma Lie­tu­vos vals­ty­bei? Ne, tai bū­tų pa­ke­lia­ma.

Tu­ri­me su­pras­ti ir ki­tą si­tu­a­ci­ją. Šian­dien dėl at­sa­kin­gai val­do­mo biu­dže­to vi­są šią pra­ei­tą ka­den­ci­ją vals­ty­bė jau ga­li sko­lin­tis už nu­li­nes pa­lū­ka­nas. Jau yra net­gi pa­siū­ly­mų su mi­nu­si­nė­mis pa­lū­ka­no­mis. Ar mes tu­rė­tu­me ne­pa­si­nau­do­ti šia ga­li­my­be? Mes tu­ri­me ja pa­si­nau­do­ti. Ir eko­no­mi­kos ly­gį mes tu­ri­me iš­lai­ky­ti, ir at­ei­ty­je iš au­gan­čio vals­ty­bės biu­dže­to, ki­tų pa­ja­mų tą sko­lą ga­lė­si­me grą­žin­ti.

Ką mes tu­rė­tu­me dar pa­da­ry­ti? Lau­kia di­džiu­lis iš­šū­kis pa­nau­do­jant Eu­ro­pos lė­šas. Mums daž­niau­siai per me­tus rei­kė­da­vo pa­nau­do­ti apie 1 mlrd. eu­ro­pi­nių lė­šų, šiek tiek virš mi­li­jar­do, tai da­bar iš­šū­kis bus dvi­gu­bai di­des­nis. Tų lė­šų yra virš 2 mlrd. Ką tai reiš­kia? Tai reiš­kia ben­drą su­telk­tą dar­bą tiek Vy­riau­sy­bės, tiek Sei­mo, tiek sa­vi­val­dy­bių, tiek ki­tų ins­ti­tu­ci­jų. Tai bus la­bai svar­bu. Gai­la, kad pa­si­girs­ta to­kių pa­sa­ky­mų, kad gal­būt rei­kia DNR pla­ną stab­dy­ti, gal­būt rei­kia biu­dže­to mig­lą per­žiū­rė­ti ar vi­sa ki­ta. Kiek­vie­nas stab­dy­mas bus ly­gus ne­pa­nau­do­toms lė­šoms ar­ba ne­įlie­toms į eko­no­mi­ką. Iš tik­rų­jų la­bai at­sar­giai tai ver­tin­ki­me ir to ne­da­ry­ki­me.

Ką mes tu­ri­me dar pa­da­ry­ti, kad tie vi­si pla­nai, eu­ro­pi­nės lė­šos bū­tų pa­nau­do­tos? Šian­dien yra pa­ti tin­ka­miau­sia pro­ga sa­vi­val­dy­bėms su­da­ry­ti sko­li­ni­mo­si ga­li­my­bes, su­kur­ti sko­lini­mo­si fon­dą apie 100 mln., kad jos tu­rė­tų ga­li­my­bę pri­si­dė­ti prie sa­vo vyk­do­mų pro­jek­tų. Pa­klau­si­te, ar tai tu­rė­tų bū­ti vals­ty­bi­nis ban­kas, ar ki­ta for­ma? Šiuo at­ve­ju tur­būt svar­biau­sia ne for­ma, svar­biau­sia su­da­ry­ti ga­li­my­bę sa­vi­val­dy­bėms pa­si­sko­lin­ti. Ar tai ga­li­ma da­ry­ti? Tai da­ro, pa­vyz­džiui, Vo­kie­ti­ja, ir šios pa­sko­lin­tos lė­šos sa­vi­val­dy­bėms ne­įskai­čiuo­ja­mos į jų sko­los ro­dik­lius. Tai vie­nas iš pa­grin­di­nių da­ly­kų, kad jos ga­lė­tų lais­viau juos vyk­dy­ti. Ar ga­lės tai pa­da­ry­ti? Tik­rai ga­li. Tam rei­kia tik su­telk­to ir ben­dro no­ro. Ži­no­ma, mes tu­ri­me at­liep­ti, tu­rime at­liep­ti ka­ran­ti­no pa­sek­mes, pa­dė­ti tiems ver­slams, ku­riems rei­kia. Mes tu­ri­me at­si­min­ti, kad iki šiol smul­ku­sis ver­slas yra la­bai su­dė­tin­go­je si­tu­a­ci­jo­je, ban­kai dar la­biau jiems ne­sko­li­na.

Apie vals­ty­bi­nį ban­ką. Mes ne­tu­ri­me jo nu­brauk­ti ir pa­sa­ky­ti, kad jo ne­rei­kia, bet mes tu­ri­me su­ras­ti for­mas, kaip pa­dė­ti ver­slui pa­ge­rin­ti pri­ei­gą prie fi­nan­si­nių iš­tek­lių. Tą mes tu­ri­me pa­da­ry­ti, nes tai yra da­lis eko­no­mi­kos. Ži­no­ma, vi­si spren­di­mai tu­ri bū­ti pa­ma­tuo­ti, at­sa­kin­gi ir ne­nau­do­ki­me tų fra­zių, kaip anks­čiau bu­vo nau­do­ja­ma kri­zės lai­ko­tar­piu, ki­tu lai­ko­tar­piu, kad nė­ra ga­li­my­bių, ne­ga­li­me, Eu­ro­pa ne­lei­džia, pa­si­sko­lin­ti ne­ga­li­me ir ki­ta. Tų fra­zių ne­rei­kia nau­do­ti, nes šian­dien ir Eu­ro­pa lei­džia, ir pa­si­sko­lin­ti ga­li­me, ir įvai­rūs ro­dik­liai yra pa­leng­vin­ti. Net­gi lei­džia pa­čioms vals­ty­bėms nu­spręs­ti, ar nau­do­ti eu­ro­pi­nių pi­ni­gų ko­fi­nan­sa­vi­mą, ar ki­tas prie­mo­nes. Pa­čios vals­ty­bės tai spren­džia ir mes vis­ką ga­li­me pa­da­ry­ti. Su­si­tel­ki­me, su­tel­ki­me ben­dram dar­bui, kad mū­sų vals­ty­bė bū­tų, kaip ir šiais me­tais, pir­ma ir tarp ge­riau­sių vals­ty­bių, ku­rios ma­žiau­sias eko­no­mi­kos smu­ki­mas, kad smu­ki­mas ne­virs­tų į smu­ki­mą, o per­ei­tų į au­gi­mą, nes tai yra la­bai svar­bu.

PIRMININKĖ. Ačiū ko­le­gai V. Ąžuo­lui. Pir­mą­jį biu­dže­to svars­ty­mą bai­gia­me. Tik no­riu pa­skelb­ti, kad pa­gal Sei­mo sta­tu­to 177 straips­nį „Ne vė­liau kaip per 15 die­nų nuo vals­ty­bės biu­dže­to pro­jek­to pir­mo­jo svars­ty­mo ski­ria­mas ant­ra­sis svars­ty­mas, jo me­tu Vy­riau­sy­bė pa­tei­kia pa­gal gau­tus pa­siū­ly­mus ir pa­sta­bas pa­tai­sy­tą pro­jek­tą“. Pre­li­mi­na­riai ant­ra­sis svars­ty­mas nu­ma­ty­tas gruo­džio 17 die­ną.

Ei­na­me prie ly­di­mų­jų klau­si­mų. Į tri­bū­ną kvie­čiu M. Ma­jaus­ką.

 

14.34 val.

Biu­dže­to san­da­ros įsta­ty­mo Nr. 1-430 18 straips­nio pa­kei­ti­mo įsta­ty­mo pro­jek­tas Nr. XIIIP-5303(2), Gy­ven­to­jų pa­ja­mų mo­kes­čio įsta­ty­mo Nr. IX-1007 21 straips­nio pakei­ti­mo įsta­ty­mo pro­jek­tas Nr. XIIIP-4912(2) (svars­ty­mas)

 

M. MAJAUSKAS (TS-LKDF). Ačiū, ger­bia­ma pir­mi­nin­ke. Ar ga­liu pri­sta­ty­ti ly­di­muo­sius? Dė­kui.

Mes tu­ri­me du ly­di­muo­sius pro­jek­tus. Tai Lie­tu­vos Res­pub­li­kos biu­dže­to san­da­ros įsta­ty­mo 18 straips­nio pa­kei­ti­mo įsta­ty­mo pro­jek­tas, ku­riam bu­vo pri­tar­ta Biu­dže­to ir fi­nan­sų ko­mi­te­te ben­dru su­ta­ri­mu. Šis įsta­ty­mo pro­jek­tas iš es­mės nu­sta­to tam tik­rus ga­ran­ti­jų li­mi­tus ne tik sa­vi­val­dy­bės įstai­goms, bet ir toms įstai­goms, ku­rios yra ga­ran­tuo­ja­mos vals­ty­bės, kad vi­sos tos ga­ran­ti­jos bū­tų tin­ka­mai įskai­čiuo­tos.

Taip pat yra dar vie­nas pro­jek­tas dėl gy­ven­to­jų pa­ja­mų mo­kes­čio, kad bū­tų su­teik­ta gyven­to­jų pa­ja­mų mo­kes­čio leng­va­ta ne tik pir­moms stu­di­joms, bet ir ki­toms stu­di­joms. Ir abiem pro­jek­tams bu­vo pri­tar­ta Biu­dže­to ir fi­nan­sų ko­mi­te­te ben­dru su­ta­ri­mu.

PIRMININKĖ. Ačiū M. Ma­jaus­kui. Dis­ku­tuo­ti už­si­ra­šęs K. Gla­vec­kas. Pra­šom.

K. GLAVECKAS (MSNG). Ačiū, ger­bia­ma po­sė­džio pir­mi­nin­ke. La­bai trum­pai. Vals­ty­bės sko­los ir ga­ran­ti­jos, ir įsi­pa­rei­go­ji­mai. Ži­no­te, sa­vo lai­ku J. V. Gė­tė pa­ra­šė „Faus­tą“, jūs at­si­me­na­te vi­są si­tu­a­ci­ją su Me­fis­to­fe­liu, su vi­su pa­si­ra­šy­mu krau­ju. Fak­tiš­kai di­de­lė da­lis sko­li­ni­mo­si ar­ba sub­si­di­jų, ku­rios ei­na, yra il­ga­lai­kės pa­sko­los, ku­rios pri­klau­so nuo ba­zi­nių pa­lū­ka­nų, tai yra nuo to, kas yra su­for­mu­luo­ta Eu­ro­pos Cen­tri­nio Ban­ko. Da­bar­ti­niu me­tu, esant ska­ti­ni­mo po­li­ti­kai, tos pa­lū­ka­nos yra ly­gios nu­liui. Bet jei­gu jos at­ei­ty­je… At­ro­do, vo­kie­čiai apie tai kal­ba, kad jau rei­kės jas kel­ti, tai au­to­ma­tiš­kai tie įsi­pa­rei­go­ji­mai, ku­rie da­bar at­ro­do la­bai ma­ži, pa­ly­gin­ti su tuo, ką mes gau­na­me, pa­si­da­rys ge­ro­kai di­des­ni. To­dėl prieš sko­li­nan­tis taip pat rei­kia elg­tis la­bai la­bai at­sa­kin­gai, o ne vien gal­vo­ti, kad yra pi­ni­gų, o ką da­ry­ti su jais, mes su­gal­vo­si­me. Ačiū.

PIRMININKĖ. Dė­kui. Dėl abie­jų pro­jek­tų pa­tai­sų ir pa­siū­ly­mų bal­suojančių nė­ra. Ar ga­li­me dėl vi­sų su­tar­ti ben­dru su­ta­ri­mu? La­bai ačiū. Po svars­ty­mo pri­ta­ria­me abiem.

 

14.37 val.

Sei­mo sta­tu­to „Dėl Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Sei­mo sta­tu­to Nr. I-399 18610 straips­nio pakei­ti­mo ir Sta­tu­to pa­pil­dy­mo 18612 straips­niupro­jek­tas Nr. XIVP-25(2) (svars­ty­mas ir pri­ėmi­mas)

 

To­liau grįž­ta­me prie dar­bo­tvarkės 2-1 klau­si­mo – Sei­mo sta­tu­to svars­ty­mo. Pra­šom S. Še­d­ba­rą į tri­bū­ną.

S. ŠEDBARAS (TS-LKDF). Ger­bia­mi ko­le­gos, ko­mi­te­tas per po­sė­džių per­trau­ką bu­vo su­si­rin­kęs, ap­svars­tė Tei­sės de­par­ta­men­to pa­sta­bas, į di­dži­ą­ją jų da­lį at­si­žvel­gė. Taip pat šiek tiek pa­ko­re­ga­vo teks­tą ko­mi­te­to po­sė­džio me­tu, at­si­žvelg­da­mas į ko­mi­te­to na­rių siū­ly­mus. Kaip jūs ma­to­te, yra pa­to­bu­lin­tas pro­jek­tas, ku­riam bu­vo pri­tar­ta, 5 bal­sa­vus už ir 2 su­si­lai­kius.

PIRMININKĖ. Dė­kui. Už­si­ra­šiu­sių dėl mo­ty­vų nė­ra. Tur­būt ga­li­me pri­tar­ti ben­dru su­ta­ri­mu ir ei­na­me prie pri­ėmi­mo sta­di­jos pa­straips­niui. Ar ga­li­me pri­tar­ti 1 straips­niui? Bal­suo­ja­me dėl 1 straips­nio? (Bal­sai sa­lė­je) Dėl 1 straips­nio, taip. Pri­ėmi­mo sta­di­ja, bal­suo­ja­me.

Kad pri­im­tu­me, rei­kia 71 bal­so už, tad siū­lau per­bal­suo­ti, ma­tau, čia ko­le­gos pa­vė­la­vo. Skel­biu bal­sa­vi­mą.

Už bal­sa­vo 70.

No­rė­čiau pa­si­tei­rau­ti Tei­sės ir tei­sėt­var­kos ko­mi­te­to pir­mi­nin­ko, ar ga­li­me ei­ti prie ki­to straips­nio, šį lai­ky­da­mi kol kas ne­pri­im­tu? (Bal­sai sa­lė­je)

S. ŠEDBARAS (TS-LKDF). Iš tie­sų, ko­le­gos, šis bal­sa­vi­mas bū­tų su­kū­ręs ben­drą­ją nor­mą, o ki­tu bal­sa­vi­mu bū­tu­me su­tei­kę dau­giau de­ta­lių. Tai yra vi­siš­kai tar­pu­sa­vy­je su­sie­tos nor­mos, ne­ga­li­me po vie­ną, ne­ga­lė­si­me ei­ti prie jos.

PIRMININKĖ. J. Raz­ma.

J. RAZMA (TS-LKDF). Ger­bia­mi ko­le­gos, aš gal­vo­ju, kad kai vis dėl­to mes bal­suo­ja­me dėl Sta­tu­to, per­ei­na­me vi­sus straips­nius. Pir­mi­nis pro­jek­tas ir bu­vo tik 2 straips­nis, jie sa­vo tu­ri­niu iš es­mės yra ta­pa­tūs. Ma­no su­pra­ti­mu, už­tek­tų net­gi 2 straips­nio pri­ėmi­mo, kad Sek­re­to­ria­tui bū­tų pa­ves­ta įtei­sin­ti nuo­to­li­nį kal­bė­ji­mą. Aš kvie­čiu vis dėl­to baig­ti pro­ce­dū­rą ir bal­suo­ti dėl 2 straips­nio.

PIRMININKĖ. Per šo­ni­nį mik­ro­fo­ną – R. Že­mai­tai­tis.

R. ŽEMAITAITIS (MSNG). Ačiū, po­sė­džio pir­mi­nin­ke. Iš tie­sų keis­ta man ste­bė­ti sa­vo ko­le­gas. Pra­ei­tą ka­den­ci­ją bu­vo­me opo­zi­ci­jo­je ir dėl pa­na­šių da­ly­kų po­zi­ci­ją kri­ti­kuo­da­vo­me, o po­zi­ci­ja iš­girs­da­vo ir ne­da­ry­da­vo. Da­bar jūs ban­do­te pa­kar­to­ti tą pa­tį, ką da­rė bu­vu­sio­ji val­dan­čio­ji dau­gu­ma. Vis­kas. Sei­mas ap­si­spren­dė ir jo­kių ki­tų bal­sa­vi­mų ne­be­ga­li bū­ti. Tik­rai, kaip ko­le­ga Sta­sys pa­sa­kė, tai yra ben­dri­nė nor­ma ir dau­giau ne­bė­ra pa­grin­do bal­suo­ti. Vis­kas – šis klau­si­mas yra baig­tas ir ki­to klau­si­mo nė­ra ko svars­ty­ti.

PIRMININKĖ. Per šo­ni­nį mik­ro­fo­ną – A. Ši­rins­kie­nė.

A. ŠIRINSKIENĖ (LVŽSF). Ko­le­gos, to­kių si­tu­a­ci­jų Sei­me iš tik­rų­jų bu­vo ir pra­ėju­sio­je ka­den­ci­jo­je, ger­bia­mi val­dan­tie­ji mus tik­rai iš­mo­kė ši­tos Sta­tu­to nor­mos, kad vie­ną kar­tą ne­su­rin­kus 71 bal­so bal­sa­vi­mas yra ne­kar­to­ja­mas, tie­siog yra lai­ko­ma, kad Sei­mas pa­si­sa­kė ir ne­pri­ta­rė, nes nė­ra su­rink­tos bū­ti­nos bal­sų dau­gu­mos. Jau pir­mas bal­sa­vi­mas bu­vo la­bai aiš­kus ir an­tro bal­sa­vi­mo, ku­ris nė­ra sta­tu­ti­nis, ne­rei­kė­jo kar­to­ti.

Šiuo at­ve­ju tik­rai ne­vers­ki­te mū­sų kreip­tis į Eti­kos ir pro­ce­dū­rų ko­mi­si­ją, nes vi­si pui­kiai ži­no­me iš anks­tes­nės pa­tir­ties, kad vis­kas – Sei­mas ne­pri­ta­ria. Vi­si kvie­čia­me ir frak­ci­ja, ma­nau, pri­tars vis dėl­to da­ry­ti dar­bo gru­pę, kaip mes ir siū­lė­me. Leis­ki­te dis­ku­tuo­ti, pa­si­im­ki­te opo­zi­ci­jos at­sto­vų, nes ma­to­te, kad Sei­me nė­ra to­kio su­ta­ri­mo, kad jūs už­tik­rin­tai ga­lė­tu­mė­te pri­im­ti to­kį vals­ty­bės de­mo­kra­tijai rei­ka­lin­gą spren­di­mą.

PIRMININKĖ. Dė­kui pa­si­sa­kiu­siems. (Bal­sai sa­lė­je) At­si­pra­šau. Ko­le­ga A. Sy­sas.

A. SYSAS (LSDPF). La­bai ačiū, pir­mi­nin­ke, kar­tais pa­žiū­rė­ki­te ir į de­ši­nę. Ger­bia­mi ko­le­gos, ger­bia­mas Jur­gi, ne­rei­kia su­ki­nė­ti ran­kų, nes mes dė­jo­me pa­stan­gas, kad šis Sta­tu­tas bū­tų pri­im­tas. Bet jei­gu nė­ra bal­sų, tik­rai mes šį kar­tą bal­suo­si­me prieš, nes ne­rei­kia ei­ti prieš pa­čių su­gal­vo­tas tai­syk­les. Su­rin­ki­me tiek žmo­nių, per tą lai­ką pa­ren­ki­me tvar­kas, kad vi­siems bū­tų aiš­ku, kaip tas nuo­to­li­nis bal­sa­vi­mas bus, nes dėl ši­to ir ky­la la­bai daug klau­si­mų.

PIRMININKĖ. Ka­dan­gi gir­dė­jau siū­ly­mą vis dėl­to bal­suo­ti dėl 2 straips­nio, ar ga­liu pra­dė­ti bal­sa­vi­mą dėl 2 straips­nio? (Bal­sai sa­lė­je) Bus vie­nas straips­nis. Per šo­ni­nį – J. Raz­ma.

J. RAZMA (TS-LKDF). Ger­bia­mo­ji pir­mi­nin­ke, gal ga­lė­tu­me dėl to klau­si­mo pa­da­ry­ti 5 mi­nu­čių per­trau­ką? Su Tei­sės ir tei­sėt­var­kos ko­mi­te­to pir­mi­nin­ku pa­žiū­rė­tu­me, ar 2 straips­nis yra pa­kan­ka­mas, ar jis ga­li bū­ti, vien tik­tai jis li­kęs, ir ta­da vie­naip ar ki­taip pa­baig­tu­me pro­ce­dū­rą. Čia da­bar ant grei­tų­jų mums rei­kė­jo at­sa­ky­ti, ar pa­kan­ka tik 2 straips­nio, ar ne­pa­kan­ka. Ma­nau, tai yra spren­džia­ma šiek tiek ati­džiau pa­si­žiū­rė­jus.

R. ŽEMAITAITIS (MSNG). Dar kar­tą aš no­riu tie­siog… Pir­mi­nin­ke, iš tie­sų esa­te jau­na vi­ce­pir­mi­nin­kė ir, aš ti­kiuo­si, Sta­tu­tą ži­no­te. Yra Sta­tu­tas. Pra­ėju­sią ka­den­ci­ją dėl tų pa­čių da­ly­kų jūs, aš, Li­be­ra­lų są­jū­dis krei­pė­mės du kar­tus į Eti­kos ir pro­ce­dū­rų ko­mi­si­ją, bent jau aš pa­si­ra­šiau po tuo krei­pi­mu­si, ir du kar­tus Eti­kos ir pro­ce­dū­rų ko­mi­si­ja pri­pa­ži­no po­sė­džio pirmi­nin­ką pa­žei­dus Sta­tu­tą. Ko­dėl mes no­ri­me tą pa­tį da­ry­ti? Mes, tiek jū­sų, tiek mū­sų par­ti­ja, ėjo­me į rin­ki­mus ir sa­kė­me, kad mes ne­si­elg­si­me taip, kaip el­gia­si ki­ti, mes ne­bū­si­me to­kie, mes bū­si­me ki­to­kie. Jūs da­bar iš tri­bū­nos da­ro­te tą pa­tį, ką da­rė prieš tai. Aš nie­kaip ne­supran­tu!

PIRMININKĖ. Ačiū už nuo­mo­nę. Aš su­pran­tu skir­tin­gas nuo­mo­nes, bet vis tik­tai at­si­žvelg­da­ma tik­rai ma­nau, kad dėl 5 mi­nu­čių tech­ni­nės per­trau­kos nie­kas ne­at­si­tiks. Dar­bą tę­si­me po 5 mi­nu­čių.

S. Šed­ba­ras per šo­ni­nį.

S. ŠEDBARAS (TS-LKDF). Taip, ko­le­gos, iš tie­sų rei­kia per­trau­kė­lės, nes, ma­to­te, kas yra. Jei­gu mes dėl 2 straips­nio su­ren­ka­me rei­kia­mą skai­čių, vis tiek dar tu­rė­si­me bal­suo­ti dėl vi­so. Jei­gu pa­si­ta­rę mes ma­to­me, kad ga­li kaip Sta­tu­to pa­tai­sa ei­ti vie­nas 2 straips­nis, ta­da vis­kas ge­rai. Tik­rai pri­ta­riu per­trau­kė­lei.

PIRMININKĖ. A. Ši­rins­kie­nė per šo­ni­nį.

A. ŠIRINSKIENĖ (LVŽSF). Aš ti­kiuo­si, kad jūs sa­vo pro­jek­tą skai­tė­te. 1 straips­ny­je yra api­brė­žia­mas sub­jek­tas, ku­ris ini­ci­juo­ja nuo­to­li­nius po­sė­džius. Kaip jūs da­ry­si­te? Pri­im­si­te nuo­to­li­nių po­sė­džių ga­li­my­bę, bet Sta­tu­te ne­pa­lik­si­te sub­jek­to, ku­ris ini­ci­juo­ja po­sė­džius? Kas ta­da ini­ci­juos – An­ti­ko­rup­ci­jos ko­mi­si­ja, Kai­mo rei­ka­lų ko­mi­te­tas, koks nors žem­dir­bių bū­re­lis Sei­me ar dar kaž­kas? Ar jūs su­pran­ta­te, ką da­ro­te? Iš to bu­ko už­si­spy­ri­mo, ne­su­rink­dami 71 bal­so, jūs tie­siog pa­lik­si­te be ini­ci­juo­jan­čio sub­jek­to ir pa­lik­si­te vi­siš­kai ne­su­re­gu­liuo­tą sri­tį.

PIRMININKĖ. Ačiū. Iš­gir­dau nuo­mo­nes. Vis tik­tai skel­biu (tu­riu to­kią tei­sę skelb­ti) 5 mi­nu­čių tech­ni­nę per­trau­ką. Tad po 5 mi­nu­čių tę­si­me dar­bą.

 

Per­trau­ka

 

PIRMININKĖ. Ačiū, pa­na­šu, kad il­ges­nės per­trau­kos ne­rei­kia. Per cen­tri­nį mik­ro­fo­ną – R. Ta­ma­šu­nie­nė.

R. TAMAŠUNIENĖ (MSNG). Ačiū, ger­bia­ma po­sė­džio pir­mi­nin­ke. Aš tai siū­lau to­kį kon­struk­ty­vų spren­di­mą – pir­mi­nin­kė pa­siū­ly­tų bal­suo­ti, ar to­bu­lin­ti, ar at­mes­ti siū­ly­tą pro­jek­tą, mes bal­suo­tu­me už to­bu­li­ni­mą. La­bai ge­rai, kad val­dy­ba pri­ėmė sa­vai­tės lai­ko per­trau­ką, su­si­dė­lio­tų tiek tech­ni­niai pa­ra­met­rai, tiek dau­giau aiš­ku­mo dėl or­ga­ni­za­vi­mo tvar­kos ir tuo­met ga­lė­tu­me iš kar­to gruo­džio 3 die­ną bal­suo­ti ir grįž­ti prie ši­to klau­si­mo. Aš da­bar siū­ly­čiau bal­suo­ti, kad pa­to­bu­lin­tu­me tą pro­jek­tą.

PIRMININKĖ. Dė­ko­ju, Ri­ta Ta­ma­šu­nie­ne. S. Šed­ba­ras – per šo­ni­nį.

S. ŠEDBARAS (TS-LKDF). Ger­bia­mi ko­le­gos, su­si­sie­kiau su biu­ro pa­ta­rė­jais tei­si­nin­kais, ku­rie dar sy­kį įver­ti­no ši­tų abie­jų straips­nių san­ty­kį, aš taip pat pa­si­žiū­rė­jau per per­trau­kė­lę. Vis­gi pri­ėmus 2 straips­nį at­ski­rai, val­dy­ba tu­rė­tų vi­sas tei­ses, ka­dan­gi ji­nai ten yra įvar­din­ta, ir taip pat nu­ma­ty­ta, ko­kius veiks­mus bū­tent pa­gal 2 straips­nį val­dy­ba ga­li at­lik­ti tam, kad ga­lė­tu­me dis­ku­si­jas or­ga­ni­zuo­ti nuo­to­li­niu bū­du. Va­di­na­si, jei­gu mes pri­tar­tu­me 2 strai­psniui, ši­ta Sta­tu­to pa­tai­sa ga­lė­tų bū­ti pri­im­ta ir ga­lė­tų jau veik­ti, o po to su­si­rin­kę gruo­džio 3 die­ną mes ga­lė­tu­me pa­gal­vo­ti, ar dar yra rei­ka­lin­gas tas 1 straips­nis, ku­ris yra tik ben­dro pobū­džio tai­syk­lė, ar jau mes ju­dė­tu­me prie iš­sa­mes­nės Sta­tu­to pa­tai­sos, jei­gu dar­bo gru­pė baigs dar­bą.

PIRMININKĖ. Ger­bia­mi ko­le­gos, at­si­žvel­giant į ką tik iš­sa­ky­tą nuo­sta­tą, skel­biu bal­sa­vi­mą dėl 2 straips­nio. (Šur­mu­lys sa­lė­je)

Re­zul­ta­tai: už – 58, prieš – 8, su­si­lai­kė 16. Ne­pri­im­ta. Bai­gia­me šį klau­si­mą. (Šur­mu­lys sa­lė­je)

 

14.53 val.

Sei­mo nu­ta­ri­mo „Dėl Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Sei­mo ko­mi­si­jų su­da­ry­mo“ pro­jek­tas Nr. XIVP-40 (pa­tei­ki­mas, svars­ty­mas ir pri­ėmi­mas)

 

To­liau ei­na­me prie re­zer­vi­nių klau­si­mų ir tai yra Sei­mo nu­ta­ri­mo „Dėl Lie­tu­vos Res­pub­li­kos Sei­mo ko­mi­si­jų su­da­ry­mo“ pro­jek­tas Nr. XIVP-40. Kvie­čiu J. Raz­mą į tri­bū­ną.

J. RAZMA (TS-LKDF). Dėl anks­tes­nio pro­jek­to, aš ma­nau, pro­ce­dū­rą at­li­ko­me iki ga­lo, tie­siog abiem straips­niams yra ne­pri­tar­ta, to­dėl ini­cia­to­riai tu­rės gal­vo­ti, ką da­ry­ti, iš nau­jo. Dir­ba­me to­liau kla­si­ki­niu bū­du, be nuo­to­li­nių ga­li­my­bių.

Tei­kiu re­zer­vi­nį pro­jek­tą dėl ko­mi­si­jų su­da­ry­mo. Ma­nau, ne­sun­kiai pa­ste­bė­si­te, kad trūks­ta ta­me są­ra­še Eti­kos ir pro­ce­dū­rų ko­mi­si­jos, bet čia taip jau su­si­klos­tė, kad ne­spė­jo pa­teik­ti opo­zi­ci­nės frak­ci­jos val­dan­čių­jų at­sto­vų. Val­dan­tie­ji, sun­kiai ga­lė­da­mi re­a­li­zuo­ti Li­bera­lų są­jū­džio va­do­vo E. Gent­vi­lo pa­ra­šo ga­vi­mą, jam bū­nant izo­lia­ci­jo­je, taip pat už­stri­go, to­dėl šia­me są­ra­še Eti­kos ir pro­ce­dū­rų ko­mi­si­jos nė­ra, bet mes ga­li­me pa­tvir­tin­ti vi­sas ki­tas ko­mi­si­jas ir jos ga­lė­tų su­si­rin­ku­sios iš­si­rink­ti sa­vo va­do­vus. Tai, ma­nau, ga­lė­tų pa­da­ry­ti ki­tą ket­vir­ta­die­nį per per­trau­ką tarp po­sė­džių ir tuo­met va­ka­ri­nia­me po­sė­dy­je mes ga­lė­tu­me pa­tvir­tin­ti tuos va­do­vus ir ko­mi­si­jos pil­na­ver­tiš­kai pra­dė­tų veik­ti. Gal­būt tuo­met su Eti­kos ir pro­ce­dū­rų ko­mi­si­ja mes pa­si­vy­tu­me ki­tų ko­mi­si­jų dar­bo pra­džią.

Da­bar tei­kia­mos ko­mi­si­jos, ku­rių są­ra­šą ap­ta­rė Se­niū­nų su­ei­ga ir nu­sta­tė kvo­tas. Tai An­ti­ko­rup­ci­jos ko­mi­si­ja, ku­rio­je yra 13 na­rių, Ener­ge­ti­kos ir dar­nios plėt­ros ko­mi­si­ja – 13 na­rių. Čia at­kreip­siu dė­me­sį, kad bu­vo dvie­jų frak­ci­jų pa­gei­da­vi­mas dar po vie­ną na­rį skir­ti į šią ko­mi­si­ją. Mes tai ga­lė­si­me įgy­ven­din­ti ki­ta­me po­sė­dy­je, pa­pil­dę šį nu­ta­ri­mą, nes tam rei­kia ir Se­niū­nų su­ei­gos spren­di­mo dėl pa­pil­do­mų kvo­tų. Ne­bū­tu­me ga­lė­ję šian­dien taip iš kar­to tuos du na­rius įra­šy­ti, nes Se­niū­nų su­ei­ga pa­tvir­ti­no kvo­tas tik 13 na­rių.

Jau­ni­mo ir spor­to rei­ka­lų ko­mi­si­ja. Bu­vo nu­ma­ty­ta kur­ti ją iš 17 na­rių pa­gal pir­mi­nius pa­gei­da­vi­mus, kol kas yra pa­siū­ly­ta tik 15 na­rių. To­liau Kri­mi­na­li­nės žval­gy­bos par­la­men­ti­nės kon­tro­lės ko­mi­si­ja. Jos na­rių skai­čius yra api­brėž­tas įsta­ty­mu – 7 na­riai. Frak­ci­jos pa­gal kvo­tas vis­ką tvar­kin­gai pa­siū­lė. Lais­vės ko­vų ir vals­ty­bės is­to­ri­nės at­min­ties ko­mi­si­ja kol kas iš 14 na­rių, kai ku­rios frak­ci­jos kvo­tų pil­nai ne­iš­nau­do­jo. Ma­ty­si­me, ar bus no­ras pa­pil­dy­ti, ar tiek ir liks.

Ne­įga­lių­jų tei­sių ko­mi­si­ją siū­lo­ma su­da­ry­ti iš 8 na­rių. Čia bu­vo nu­ma­ty­ti 9 na­riai, ne­bu­vo pil­nai iš­nau­do­tos kvo­tos. Pe­ti­ci­jų ko­mi­si­ja – iš 8 na­rių. Taip pat vie­na kvo­ta ne­iš­nau­do­ta, bet tai ne kliū­tis su­da­ry­ti ko­mi­si­ją. Pri­klau­so­my­bių pre­ven­ci­jos ko­mi­si­ja iš 13 na­rių, kaip bu­vo nu­ma­ty­ta. Sa­vi­žu­dy­bių ir smur­to pre­ven­ci­jos ko­mi­si­ja iš 9 na­rių, kaip bu­vo nu­ma­ty­ta.

Aš pa­brėž­čiau, kad ko­mi­si­jų na­riais yra įra­šy­ti tik tie Sei­mo na­riai, ku­riuos de­le­ga­vo fra­k­ci­jos, nie­kas iš šio pro­jek­to tei­kė­jų jo­kios in­ter­ven­ci­jos čia ne­da­rė, vis­kas su­ra­šy­ta pa­gal fra­k­ci­jų tei­ki­mus. Ačiū.

PIRMININKĖ. Ačiū J. Raz­mai. Jū­sų no­ri pa­klaus­ti ko­le­gos. A. Sy­sas.

A. SYSAS (LSDPF). Ačiū, pir­mi­nin­ke. Mes dar no­rė­tu­me pa­keis­ti, bet aš su­pra­tau, kad tai pa­da­ry­si­me ki­tą ket­vir­ta­die­nį.

J. RAZMA (TS-LKDF). Jei­gu jūs no­ri­te tie­siog pa­keis­ti žmo­gų, ga­li­ma tai pa­sa­ky­ti žo­džiu ir šian­dien tai pa­da­ry­si­me. Jei­gu jūs no­rė­tu­mė­te pa­pil­do­mą žmo­gų įra­šy­ti, tai dėl to, kaip mi­nė­jau, jau rei­kia keis­ti kvo­tas ir tai bū­tų su­dė­tin­giau pa­da­ry­ti, nes rei­kia dar ir Se­niū­nų su­ei­gos spren­di­mo.

A. SYSAS (LSDPF). Jei­gu lei­si­te, ta­da frak­ci­ja yra nu­spren­du­si į An­ti­ko­rup­ci­jos ko­mi­si­ją vie­toj G. Pa­luc­ko įra­šy­ti J. Sa­ba­taus­ką, ku­ris ir bu­vo ši­to­je ko­mi­si­jo­je, dir­bo ne vie­ne­rius me­tus.

J. RAZMA (TS-LKDF). Aš ma­nau, kad ga­li­me fik­suo­ti frak­ci­jos po­zi­ci­jos pa­kei­ti­mą. Sek­re­to­ria­tas tai fik­suos nu­ta­ri­mo pro­jek­te.

PIRMININKĖ. To­liau klau­sia J. Ja­ru­tis.

J. JARUTIS (LVŽSF). Ačiū, po­sė­džio pir­mi­nin­ke. Ger­bia­mas pra­ne­šė­jau (čia, ši­to­je pu­sėje), pa­teik­ta, jei­gu ge­rai su­skai­čia­vau, 13 ko­mi­si­jų, bet tai yra ne vi­sos, yra Pa­sau­lio lie­tu­vių, Eti­kos ir pro­ce­dū­rų ko­mi­si­ja. Ko­dėl ne vi­sos šiuo me­tu tei­kia­mos?

J. RAZMA (TS-LKDF). Pa­sau­lio lie­tu­vių mes ne­ga­li­me tvir­tin­ti, ne­tu­ri­me ant­ro­sios da­lies na­rių, bū­tų nei šis, nei tas, jei­gu mes pa­tvir­tin­tu­me tik Sei­mo da­lį. Kai bus gau­ti at­sto­vai iš Pa­sau­lio lie­tu­vių ben­druo­me­nės, mes tik­rai ne­dels­da­mi pa­tvir­tin­si­me.

Dėl Eti­kos ir pro­ce­dū­rų ko­mi­si­jos, aš mi­nė­jau, čia yra spe­ci­fi­nis na­rių tei­ki­mas. Opo­zi­ci­nių frak­ci­jų va­do­vai tu­ri raš­tu pa­teik­ti še­šis val­dan­čių­jų at­sto­vus, val­dan­čių­jų frak­ci­jų va­do­vai su sa­vo pa­ra­šais tu­ri pa­teik­ti pen­kis opo­zi­ci­nių frak­ci­jų at­sto­vus pa­gal nu­sta­ty­tas kvo­tas. Bu­vo su­rink­ti frak­ci­jų iš tos ir iš tos pu­sės pa­gei­da­vi­mai. Aiš­ku, jie nė­ra šiuo at­ve­ju įpa­rei­go­jan­tys kaip ki­tais de­le­ga­vi­mo at­ve­jais, bet dėl įvai­rių prie­žas­čių tie tei­ki­mai iki ga­lo nė­ra for­ma­liai re­a­li­zuo­ti. Kaip mi­nė­jau, mes nie­kaip ne­ga­li­me gau­ti E. Gent­vi­lo pa­ra­šo. Jis yra izo­lia­ci­jo­je. Pa­si­ro­do, na­mie ne­tu­ri nei spaus­din­tu­vo, nei ske­ne­rio, nei mo­bi­laus pa­ra­šo. Tie­siog tech­niš­kai mes frak­ci­jos va­do­vo pa­ra­šo ne­ga­li­me gau­ti. Ne­ži­nau, ar ne­bū­tų pa­žei­di­mas, jei­gu pa­teik­tų tik dvi val­dan­čio­sios frak­ci­jos. Ne­no­rė­jo­me taip elg­tis. Man at­ro­do, opo­zi­ci­ja, bent kiek aš tu­rė­jau in­for­ma­ci­jos, taip pat ne­bu­vo pa­tei­ku­si sa­vo ke­tu­riais pa­ra­šais val­dan­čių­jų kan­di­da­tų į šią ko­mi­si­ją. Tai to­kia re­a­ly­bė.

PIRMININKĖ. Dė­kui. Klau­sia S. Tu­mė­nas.

S. TUMĖNAS (LVŽSF). Ger­bia­ma­sis pra­ne­šė­jau, iš da­lies at­sa­kė­te. No­rė­jau kal­bė­ti apie Pa­sau­lio lie­tu­vių ben­druo­me­nės ir Sei­mo ko­mi­si­ją, kad ne­mi­nė­jo­te. Ta­čiau ar jau yra pra­neš­ta, kreip­ta­si į Pa­sau­lio lie­tu­vių ben­druo­me­nę, į pir­mi­nin­ką ar į val­dy­bą, kad jie kuo grei­čiau pa­teik­tų, nes da­bar te­ko gir­dė­ti iš anos pu­sės, kaip jūs sa­ko­te, kad dar jie ne­ga­vę jo­kių ini­cia­ty­vų. Rei­kė­tų pa­grei­tin­ti tą pro­ce­są.

J. RAZMA (TS-LKDF). Ti­kiuo­si, kad Sei­mo kan­ce­lia­ri­ja tą at­li­ko. Jei ne­at­li­ko, tai tik­rai at­liks ar­ti­miau­siu me­tu, nes Se­niū­nų su­ei­go­je for­ma­liai jau ta ko­mi­si­ja yra pa­mi­nė­ta, kur yra su­ra­šy­tos kvo­tos. Va­di­na­si, yra pa­sa­ky­ta, kad Sei­mas to­kią ko­mi­si­ją ke­ti­na steig­ti ir yra pa­grin­das Sei­mo kan­ce­lia­ri­jos at­sto­vams pra­neš­ti Pa­sau­lio lie­tu­vių ben­druo­me­nei, kad yra lau­kia­ma jų at­sto­vų į tą ko­mi­si­ją.

PIRMININKĖ. Dė­kui. Klau­sia A. Nor­kie­nė.

A. NORKIENĖ (LVŽSF). Dė­ko­ju, ger­bia­ma Sei­mo po­sė­džio pir­mi­nin­ke. Ger­bia­mas Jur­gi, jūs mi­nė­jo­te, kad opo­zi­ci­jos frak­ci­jos ne­pa­tei­kė kan­di­da­tų. Mes tą pa­da­rė­me. Aš tu­riu taip pat vi­sų pa­ra­šus ir Sek­re­to­ria­tui tai yra įteik­ta. Ar jūs ne­pa­ste­bė­jo­te, ar čia tik trūks­ta E. Gent­vi­lo pa­ra­šo?

J. RAZMA (TS-LKDF). Gal­būt jūs pa­tei­kė­te, kai aš jau bu­vau įre­gist­ra­vęs. Tuo me­tu, kai aš pra­šiau to pro­jek­to, nes vis tiek, ger­biant jus, rei­kia prieš tam tik­rą lai­ką įre­gist­ruo­ti, tai ta­da ne­bu­vo tų pa­var­džių. Bent ma­ne taip in­for­ma­vo Sek­re­to­ria­tas. Pui­ku, jei jos šiuo me­tu yra. Aš ti­kiuo­si, kad ir val­dan­tie­ji kaip nors iš­spręs tą E. Gent­vi­lo pa­ra­šo pro­ble­mą, ir mes ket­vir­ta­die­nį pa­si­vy­si­me su šia ko­mi­si­ja, nes tur­būt vis tiek da­bar per tą per­trau­ką ko­mi­si­jos gal ir ne­or­ga­ni­zuos dar­bo. Di­de­lių pra­ra­di­mų gal dėl to ne­bus.

PIRMININKĖ. Ger­bia­mas Jur­gi, dau­giau nė­ra no­rin­čių pa­klaus­ti. Dėl ve­di­mo tvar­kos – D. Asa­na­vi­čiū­tė. Pra­šom.

D. ASANAVIČIŪTĖ (TS-LKDF). Trum­pa re­pli­ka. Pa­sau­lio lie­tu­vių ben­druo­me­nė sa­vo at­sto­vus teiks po gruo­džio 15 die­nos. Čia tie­siog ži­niai.

PIRMININKĖ. Dė­ko­ju už in­for­ma­ci­ją. Dėl mo­ty­vų pa­tei­ki­mo sta­di­jo­je nė­ra už­si­ra­šiu­sių. Ar ga­li­me pri­tar­ti ben­dru su­ta­ri­mu?

Ei­na­me prie svars­ty­mo. Ar yra no­rin­čių da­ly­vau­ti dis­ku­si­jo­je? Nė­ra. Ga­li­ma svars­ty­mo sta­di­jo­je ben­dru su­ta­ri­mu? Ga­li­ma.

Ir pri­ėmi­mo sta­di­ja. Pa­straips­niui. 1 straips­nis. 1 straips­niui ga­li­ma pri­tar­ti ben­dru su­ta­ri­mu? Ga­li­ma. 2 straips­nis su pa­tai­sy­mu: vie­toj G. Pa­luc­ko – J. Sa­ba­taus­kas. Ga­li­ma ben­dru su­ta­ri­mu? 3 straips­nis. Ben­dru su­ta­ri­mu? Ga­li­ma. 4 straips­nis. Ben­dru su­ta­ri­mu ga­li­me? 5 strai­ps­nis. Ben­dru su­ta­ri­mu ga­li­ma. 6 straips­nis. Ben­dru su­ta­ri­mu ga­li­ma? 7 straips­nis. Ben­dru suta­ri­mu. 8 straips­nis. Ben­dru su­ta­ri­mu. 9 straips­nis. Ben­dru su­ta­ri­mu. 10 straips­nis. Ben­dru su­ta­ri­mu. 11 straips­nis. Ben­dru su­ta­ri­mu. 12 straips­nis. Ben­dru su­ta­ri­mu. 13 straips­nis. Ben­dru su­ta­ri­mu. 14 straips­nis. Ben­dru su­ta­ri­mu. 15 straips­nis. Ben­dru su­ta­ri­mu. 16 straips­nis. Ben­d­ru su­ta­ri­mu. 17 straips­nis. Ben­dru su­ta­ri­mu. 18 straips­nis. Ben­dru su­ta­ri­mu.

Dėl vi­so mo­ty­vai už, prieš. Ar yra no­rin­čių? Ar ga­li­me ben­dru su­ta­ri­mu, ar bal­suo­ja­me? Pri­va­lo­me bal­suo­ti. Bal­suo­ja­me.

 

Šio nu­ta­ri­mo pri­ėmi­mas

 

Bal­sa­vo 99: už – 96, prieš nė­ra, su­si­lai­kė 3. Nu­ta­ri­mas pri­im­tas. (Gon­gas)

To­liau Sei­mo na­rių pa­reiš­ki­mai, ta­čiau už­si­ra­šiu­sių nė­ra.

Šį po­pie­ti­nį po­sė­dį bai­gia­me. Re­gist­ruo­ja­mės.

Už­si­re­gist­ra­vo 95 Sei­mo na­riai. Po­sė­dį bai­gia­me. Su­si­tin­ka­me gruo­džio 3 die­ną. Li­ki­me svei­ki. (Gon­gas)



* Santrumpų reikšmės: DPF – Darbo partijos frakcija; LF – Laisvės frakcija; LSDPF – Lietuvos socialde­mo­kratų partijos frakcija; LSF – Liberalų sąjūdžio frakcija; LVŽSF – Lietuvos valstiečių ir žaliųjų sąjungos frak­cija; MSNG – Mišri Seimo narių grupė; TS‑LKDF – Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų frakcija.