LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

sveikatos reikalų komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS LIGOS IR MOTINYSTĖS SOCIALINIO DRAUDIMO ĮSTATYMO NR. IX-110 5 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP-2810

 

 

2023-09-20  Nr. 111-P-29

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo:      .

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2023-06-05

 

 

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, pastabų neturime.

 

Atsižvelgti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

2.

Lietuvos išplėstinės slaugos praktikos asociacija, 2023-07-26

 

 

 

 

Lietuvos išplėstinės praktikos slaugytojų asociacija susipažino su derinimui pateiktu Sveikatos reikalų komiteto pateiktu sprendimu Nr. 111-S-19 „Dėl Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo Nr. I-552 2, 9, 10, 12, 26, 32, 38(1), 41, 46, 49, 62, 63, 64, 65, 68 IR 69 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2808 ir jo lydimųjų įstatymų projektų Nr. XIVP-2809–2811 svarstymo parengiamųjų darbų“. Palaikome projektus, kuriuos priėmus daugiau kompetencijų būtų suteikiama šeimos gydytojo komandos nariams. Pakeitus įstatymus būtų suteikiama teisė bendrosios praktikos slaugytojams pratęsti anksčiau paskirtą gydymą ir išrašyti pacientams receptus vaistiniams preparatams, skirtiems lėtinių ligų gydymui, tačiau norime atkreipti dėmesį, jog slaugytojams nebuvo ir nėra organizuojama oficialių mokymų, kaip tinkamai, vadovaujantis galiojančiais teisės aktais, atlikti šias funkcijas (vaistų išrašymo, tęsimo). Norime pabrėžti, jog vaistų tęsimas, kompensuojamųjų vaistų receptų išrašymas, tai nėra tik mechaninis veiksmas. Specialistai, vykdantys šias funkcijas turi išmanyti teisinę bazę, reglamentuojančią šią veiklą ir su šia veikla susijusią asmeninę atsakomybę. Palaikome projekto dalį dėl to, kad komandos nariai galėtų išrašyti siuntimus, kai tam nereikia specialaus ištyrimo kaip pvz.: prevencinės programos, slaugytojo diabetologo konsultacijai dėl mokymų ir pan. Įgalinus komandos narius tam tikrais atvejais konsultuoti pacientus ir atlikti nedarbingumo ekspertizę būtų mažinamos eilės pas šeimos gydytojus. Patvirtinus šį projektą, nelieka jokių skirtumų tarp bendrosios praktikos ir išplėstinės praktikos slaugytojų kompetencijų, tai kelia riziką naujai slaugytojo profesijai, todėl siekiant mažinti gydytojams tenkantį darbo krūvį bei racionaliai įgalinti kvalifikaciją įgijusius specialistus teikti paslaugas tikslinga inicijuoti Išplėstinės praktikos slaugytojų kompetencijų praplėtimą. Taip pat norime atkreipti dėmesį, kad išplėtus slaugytojų funkcijas būtina užtikrinti reikiamų kompetencijų įgijimo galimybes ir padidinti finansavimą slaugytojams/akušeriams už papildomų paslaugų teikimą. Tuo pačiu užtikrinti, kad rengiant poįstatyminius teisės aktus susijusius su įstatymų pakeitimais būtų įtrauktos atitinkamus specialistus atstovaujančios organizacijos.

 

Atsižvelgti

 

3.

Lietuvos šeimos gydytojų profesinė sąjunga, 2023-07-21

 

 

 

 

Lietuvos šeimos gydytojus atstovaujančios organizacijos susipažino su derinimui pateiktu Sveikatos reikalų komiteto pateiktu sprendimu Nr. 111-S-19 „Dėl Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo Nr. 1-552 2, 9, 10, 12, 26, 32, 38(1), 41, 46, 49, 62, 63, 64, 65, 68 IR 69 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2808 ir jo lydimųjų įstatymų projektų Nr. XIVP-2809-2811 svarstymo parengiamųjų darbų“. Palaikome projektus, kuriuos priėmus daugiau kompetencijų būtų suteikiama šeimos gydytojo komandos nariams. Pakeitus įstatymus būtų suteikiama teisė bendrosios praktikos slaugytojams pratęsti anksčiau paskirtą gydymą ir išrašyti pacientams receptus vaistiniams preparatams, skirtiems lėtinių ligų gydymui. Palaikome projekto dalį dėl to, kad komandos nariai galėtų išrašyti siuntimus, kai tam nereikia specialaus ištyrimo kaip pvz.: prevencinės programos, slaugytojo diabetologo konsultacijai dėl mokymų ir pan. Įgalinus komandos narius tam tikrais atvejais konsultuoti pacientus ir atlikti nedarbingumo ekspertizę būtų mažinamos eilės pas šeimos gydytojus. Taip pat norime atkreipti dėmesį, kad išplėtus slaugytojų funkcijas būtina užtikrinti reikiamų kompetencijų įgijimo galimybes ir padidinti finansavimą slaugytojams/akušeriams už papildomų paslaugų teikimą. Tuo pačiu užtikrinti, kad rengiant poįstatyminius teisės aktus susijusius su įstatymų pakeitimais būtų įtrauktos atitinkamus specialistus atstovaujančios organizacijos.

 

Atsižvelgti

 

4.

Pagalbos onkologiniams ligoniams asociacija, 2023-07-21

 

 

 

 

Pagalbos onkologiniams ligoniams asociacija (POLA) susipažino su Seimo Sveikatos reikalų komiteto (toliau – Komitetas) 2023 m. birželio 21 d. priimtu sprendimu Nr. 111-S-19 „Dėl Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo Nr. I-552 2, 9, 10, 12, 26, 32, 38(1), 41, 46, 49, 62, 63, 64, 65, 68 IR 69 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2808 ir jo lydimųjų įstatymų projektų Nr. XIVP-2809–2811 svarstymo parengiamųjų darbų“, kurio pagrindu pradedami svarstymo parengiamieji darbai dėl Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo Nr. I-552 2, 9, 10, 12, 26, 32, 38(1), 41, 46, 49, 62, 63, 64, 65, 68 ir 69 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2808 ir jo lydimųjų įstatymų projektų Nr. XIVP-2809–2811 (toliau – Įstatymo projektas) ir teikia žemiau nurodytus pastebėjimus ir komentarus. Peržiūrėjus Įstatymo projektą, palaikome ir pritariame, jog Įstatymo projektu slaugytojams būtų deleguojama daugiau atsakomybių. Manome, kad tokiu būdu bus tinkamiau paskirstomas darbo krūvis ir atsakomybės tarp gydytojų ir jų komandos narių, įgalinant slaugytojus atlikti labiau jų kompetenciją atliepiančius darbus, taip pat skatinamas efektyvesnis procesų organizavimas bei greitesnis paslaugų suteikimas pacientams. <...>

 

Atsižvelgti

 

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų pasiūlymai: nėra.

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: pritarti Komiteto išvadai ir Komiteto patobulintam įstatymo projektui.

7.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo Sveikatos reikalų komitetas, 2023-09-20

 

 

 

 

Argumentai: derinant su kartu pateiktais įstatymų projektais, tikslintinos įstatymo įsigaliojimo ir įgyvendinimo nuostatos.

 

Pasiūlymas: pakeisti projekto 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

„2 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2024 m. sausio 1 d. 2024 m. liepos 1 d.

2. Sveikatos apsaugos ministras ir socialinės apsaugos ir darbo ministras iki 2023 m. gruodžio 31 d. 2024 m. birželio 30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“

 

Pritarti

 

 

8. Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 0, susilaikė – 4.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: A. Matulas, Z. Streikus.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                 Antanas Matulas

 

 

 

 

 

Seimo Sveikatos reikalų komiteto biuro patarėja (ES) Vesta Valainytė