1.
|
|
|
I
|
Pasiūlymas. Pakeisti
įstatymo projekto pavadinimą ir jį išdėstyti taip:
„LIETUVOS RESPUBLIKOS
VAIKO TEISIŲ APSAUGOS PAGRINDŲ
ĮSTATYMO NR. I-1234 1,
2, 3, 4, 14, 31, 33, 341, 35, 36, 37, 41, 42, 43, 49, 50
STRAIPSNIŲ PAKEITIMO, ĮSTATYMO PAPILDYMO 361, 362, 363
IR 364 STRAIPSNIAIS IR 38, 39 IR 40 STRAIPSNIŲ PRIPAŽINIMO
NETEKUSIAIS GALIOS
ĮSTATYMAS“
|
3.
|
1
|
1
|
|
Argumentai: Realus pavojus vaiko
saugumui kyla tuomet, kai kyla realus pavojus vaiko sveikatai ar gyvybei.
Todėl „realaus pavojaus vaiko saugumui“ sąvokos vartojimas atskirai nuo
realaus pavojaus vaiko sveikatai ir gyvybei sąvokų yra perteklinis. Be to,
„realaus pavojaus sąvoka“, kai yra vartojama atskirai nuo realaus pavojaus
vaiko sveikatai ar gyvybei sąvokų tampa perdėm neapibrėžta. Tokios
neapibrėžtos sąvokos nurodymas prie pagrindų pateisinančių valstybės
institucijų intervenciją į šeimą sukuria prielaidas valstybės institucijų
neadekvačiai ir neproporcingai intervencijai į šeimą net ir tais atvejais,
kai vaiko sveikatai ar gyvybei negresia pavojus. Tai sukuria teisinį
neapibrėžtumą ir netikrumą visuomenėje. Kai valstybė gali kištis į šeimos
gyvenimą dėl neapibrėžto „pavojaus vaiko saugumui“, net ir tai atvejais, kai
vaiko gyvybei ar sveikatai negresia realus pavojus, jokia šeima nebegali
jaustis saugi ir šeimos teisė į privatų ir šeimos gyvenimą tampa lengvai
pažeidžiama. Atvejai, kai nėra pavojaus vaiko sveikatai ar gyvybei, tačiau
kyla pavojus kitiems svarbiems vaiko interesams turi būti sprendžiami
pasitelkiant skirtingas priemones. Jie negali pateisinti tokios intervencijos
į šeimą, kuri yra pateisinama pavojaus vaiko sveikatai ar gyvybei atveju.
Atsižvelgiant į tai,
kad teisė į šeimos gyvenimą ir jo privatumo apsaugą gali būti ribojama tik
dėl svarių ir konkrečių priežasčių, įstatyme neturi likti neapibrėžtų sąvokų
sudarančių prielaidas nepagrįstai bei neproporcingai valstybės intervencijai
į šeimą.
Pasiūlymas: Pakeisti projekto 1
straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Apsaugos vaikui
poreikis – dėl realaus pavojaus vaiko saugumui, sveikatai ar
gyvybei, kuris susijęs su vaiko funkcionavimo ir socialinės rizikos
veiksniais, susijusiais su vaiko tėvais ar kitais vaiko atstovais pagal
įstatymą, nustatytas poreikis vaiko saugumui užtikrinti, organizuojant vaiko
apsaugos priemones, pagalbą vaikui ir (ar) šeimai.“
|
6.
|
|
|
N
|
Argumentai: Negalima palikti neaiškų
emocinio smurto apibrėžimą, kuris pastabą vertinant vaiko žinias ar elgesį
laikytų smurtu.
Vaiko nepriežiūra kaip
smurtu negali būti laikomos subjektyviai traktuojamos prastesnės nei kitų
gyvenimo sąlygos, jeigu tėvai deda visas pastangas išlaikyti savo šeimą.
Pasiūlymas: Siūlau įstatymo
projektą papildyti nauju 3 straipsniu, pakeičiant įstatymo projektu keičiamo
įstatymo 3 straipsnio 2 ir 4 punktus, šį straipsnį išdėstyti taip:
„3
straipsnis. 3 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 3 straipsnio 2
punktą ir jį išdėstyti taip:
„2) psichologinis
smurtas – tyčinis sistemingas vaiko teisės į identiškumą
pažeidinėjimas, vaiko žeminimas, patyčios, gąsdinimas, būtinos vaiko
normaliai raidai veiklos trikdymas, asocialaus elgesio skatinimas ar kitokia
nefizinio kontakto elgsena (veiksmai ar neveikimas), dėl kurios vaikas
mirė, buvo sutrikdyta jo sveikata ar normali raida arba sukeltas
pavojus vaiko gyvybei, sveikatai, normaliai raidai ar pažeminta vaiko
garbė ir (ar) orumas. Psichologiniu smurtu nelaikomas vaikų žinių ir
gebėjimų vertinimas.“
2. Pakeisti 3 straipsnio 4
punktą ir jį išdėstyti taip:
„4) nepriežiūra – tyčinis
tėvų ar kitų vaiko atstovų pagal įstatymą ar už vaiko priežiūrą atsakingo
asmens nuolatinis vaikui būtinų fizinių, emocinių ir socialinių poreikių
netenkinimas ar aplaidus tenkinimas, dėl kurio vaikas mirė, buvo
sutrikdyta jo sveikata ar normali raida arba sukeltas pavojus vaiko
gyvybei, sveikatai ar normaliai raidai.“
|
8.
|
|
|
N
|
Argumentai: Vaiko paėmimas, net ir
laikinas, iš tėvų yra didelė trauma vaikui visam gyvenimui. Todėl jis gali
būti taikomas tik esant realiam ir tiesioginiam pavojui vaikui, kurio
negalima pašalinti kitomis priemonėmis ir įsitikinus, kad vaikui likus biologinėje
šeimoje jam būtų padaryta didesnė žala nei jį palikus.
Pasiūlymas: Siūlau įstatymo
projektą papildyti nauju 6 straipsniu, pakeičiant įstatymo projektu keičiamo
įstatymo 33 straipsnio 5 ir 6 dalis, šį straipsnį išdėstyti taip:
„6
straipsnis. 33 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 33 straipsnio
5 dalį ir ją išdėstyti taip:
„5. Atsiradus vaiko
funkcionavimo ir socialinės aplinkos rizikos veiksniams bei rizikos
veiksniams, susijusiems su vaiko tėvais ir jų santykiais su vaiku, kai nėra realaus
ir tiesioginio pavojaus, kurio neįmanoma pašalinti kitomis priemonėmis,
vaiko saugumui, sveikatai ar gyvybei, prioritetas taikomas vaiko išsaugojimui
šeimoje, teikiant vaikui ir jo tėvams šio ir kitų įstatymų nustatyta tvarka
prevencinę ir (ar) kompleksinę pagalbą.“
2. Pakeisti 33 straipsnio
6 dalį ir ją išdėstyti taip:
„6. Tik nepavykus visomis
įmanomomis prevencinėmis ir (ar) kompleksinės pagalbos paslaugomis ir
priemonėmis išsaugoti vaiko jo biologinėje šeimoje ir nustačius, kad
vaikui likus jo biologinėje šeimoje jam būtų padaryta didesnė žala nei iš jos
paimant, vaikas paimamas iš jos, nustatant jam laikinąją globą (rūpybą),
o jeigu ir tai neperspektyvu, vaikui nustatoma nuolatinė globa (rūpyba) arba
jis įvaikinamas.“
|
9.
|
|
|
N
|
Argumentai: Net ir laikinas vaiko
atskyrimas nuo tėvų yra trauma vaikui, todėl jis turi būti labai tiksliai
reglamentuotas, prireikus atskirti vaiką reikia visų pirma ieškoti būdų
perduoti jį artimiems giminaičiams, o tik po to globėjams.
Pasiūlymas: Siūlau įstatymo
projektą papildyti nauju 7 straipsniu, įstatymo projektu keičiamą įstatymą
papildant nauju 341 straipsniu, šį straipsnį išdėstyti taip:
„7
straipsnis. Įstatymo papildymas 341 straipsniu
Papildyti įstatymą 341
straipsniu:
„341 straipsnis. Vaiko laikinoji priežiūra
1. Nustačius
vaiko apsaugos poreikį, Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnyba
ar jos įgaliotas teritorinis skyrius užtikrina vaikui saugią aplinką:
1) palieka
vaiką giminaičių, su vaiku emociniais ryšiais susijusių asmenų ar kitų vaiko
tėvų ar kitų jo atstovų pagal įstatymą nurodytų asmenų, galinčių laikinai
prižiūrėti vaiką, priežiūrai, vaiko ir tėvų ar kitų jo atstovų pagal įstatymą
gyvenamojoje vietoje;
2) perduoda
vaiką giminaičiams, su vaiku emociniais ryšiais susijusiems asmenims ar kitiems
vaiko tėvų ar kitų jo atstovų pagal įstatymą nurodytiems asmenims, galintiems
laikinai prižiūrėti vaiką, priežiūrai, prižiūrinčių asmenų gyvenamojoje
vietoje;
3)
organizuoja vaiko ir jo tėvų ar kitų atstovų pagal įstatymą, kurie nekelia
pavojaus vaiko saugumui, laikiną apgyvendinimą socialinę priežiūrą
teikiančioje socialinių paslaugų įstaigoje.
2.
Pasikeitus ar išnykus aplinkybėms, dėl kurių vaikui buvo užtikrinta saugi
aplinka šio straipsnio 1 dalyje nurodytomis priemonėmis, Valstybės vaiko
teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybos ar jos įgalioto teritorinio skyrius
nutraukia vaiko apsaugos priemonės taikymą.
3. Vaiko
laikinoji priežiūra gali tęstis iki 20 darbo dienų. Jeigu vaiko laikinosios
priežiūros metu vaikui neužtikrinama saugi aplinka, Valstybės vaiko teisių
apsaugos ir įvaikinimo tarnyba ar jos įgaliotas teritorinis skyrius,
užtikrindamas vaikui saugią aplinką, inicijuoja laikinosios globos (rūpybos)
nustatymo procesą šio įstatymo 43 straipsnio nustatyta tvarka.
4. Fiziniai
ar juridiniai asmenys sutinkantys užtikrinti šio straipsnio 1 dalyje numatytą
vaikui saugią aplinką pateikia Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo
tarnybai ar jos įgaliotam teritoriniam skyriui rašytinį įsipareigojimą
užtikrinti vaikui saugią aplinką.“
|
10.
|
5
|
|
|
Argumentai: Vaiko teisių apsaugos
pagrindų įstatymo II skyriuje yra išvardintos įvairios vaiko teisės,
įskaitant teisę būti išklausytam, teisę bendrauti su giminaičiais, teisė į
tinkamas gyvenimo sąlygas, teisė į saviraiškos laisvę ir t.t.. Siekiant
išvengti situacijos, kai valstybės institucijos įstatymo įpareigojamos
reaguoti į kiekvieną smulkų incidentą ar tėvų ginčą su vaikais dėl galimo jų
teisių „pažeidimo“, yra tikslinga įvesti vertinamąjį slenkstinį kriterijų,
kuris suteiktų pagrindą vaiko teisių ir įvaikinimo tarnybai nereaguoti į
pranešimus, jei iš pranešime apie vaiko teisių pažeidimą akivaizdu, kad
pažeidimas yra mažareikšmis.
Gavus pranešimą apie
galimą vaiko teisių pažeidimą pirmiausiai turi būti vertinama ar nekyla
realus pavojus vaiko sveikatai ar gyvybei. Jei toks pavojus nekyla,
prioritetas turi būti teikiamas šeimai draugiškam pagalbos poreikio
nustatymui, o ne formaliam bei biurokratiškam „situacijos tyrimui“.
Argumentai, kodėl
reikia atsisakyti „pavojaus vaiko saugumui“ sąvokos nurodyti 1 pasiūlymo
punkte.
Kadangi sąvoka “saugi
aplinka” yra plati bei apimanti daugybę aspektų, kurie gali būti nesusiję su
realiu pavojumi vaiko sveikatai ar gyvybei, yra tikslinga pareigą užtikrinti
saugią aplinką pakeisti į pareiga imtis priemonių apsaugoti vaiką nuo
pavojaus jo sveikatai ar gyvybei. Toks sukonkretinimas padėtų išvengti
neproporcingų ir neadekvačių valstybės institucijų intervencijų motyvuojant
siekiu „užtikrinti vaikui saugią aplinką“.
Pasiūlymas: Pakeisti projekto 5
straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„36 straipsnis.
Reagavimas į pranešimą apie galimą vaiko teisių pažeidimą
1. Valstybės vaiko
teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnyba ar jos įgaliotas teritorinis skyrius,
gavęs žodžiu, raštu ar bet kokiomis nuotolinio ryšio priemonėmis pranešimą
apie galimą šiurkštų vaiko teisių pažeidimą, kuo skubiau, tačiau ne
vėliau kaip per tris darbo dienas nuo pranešimo gavimo dienos, pradeda
nagrinėti pranešimą ir susitinka su vaiku, užsitikrindamas galimybę
pabendrauti su juo be apribojimų, šeima, ją išklauso. jeigu Jeigu
yra poreikis, vaiką išklauso, – nedalyvaujant vaiko atstovams pagal
įstatymą, atsižvelgęs į vaiko amžių ir brandą, išklauso vaiką jam
priimtinu būdu apie galimą jo teisių pažeidimą, esant poreikiui, įvertina
vaiko gyvenamąją ir (ar) socialinę aplinką bei vaiko santykius su jo
tėvais ar kitais vaiko atstovais pagal įstatymą. Jeigu yra įtarimų, kad
vaikas patyrė smurtą, ar jeigu vaikas turi specialiųjų poreikių, raidos ir
kitokių sutrikimų, jis pagal poreikį turi būti išklausytas psichologo.
Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnyba ar jos įgaliotas
teritorinis skyrius, atlikęs šioje dalyje nurodytus veiksmus, įvertina ar
vaiko sveikatai ir gyvybei negresi pavojus bei kokios pagalbos reikia vaikui
ir šeimai, kad būtų tinkamai užtikrinti vaiko teisių saugomi vaiko interesai
socialinės apsaugos ir darbo ministro nustatyta tvarka atlieka vaiko
situacijos vertinimą. Jeigu Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo
tarnyba ar jos įgaliotas teritorinis skyrius, atlikęs šioje dalyje nurodytus
veiksmus, nenustato galimų vaiko teisių pažeidimų ir pavojaus vaiko saugumui,
sveikatai ar gyvybei, jis priima sprendimą baigti pranešimo nagrinėjimą.
2. Valstybės vaiko
teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnyba ar jos įgaliotas teritorinis skyrius,
reaguodamas į pranešimą apie galimą smurto prieš vaiką naudojimą, galimai
kilusį pavojų vaiko saugumui, sveikatai ar gyvybei ar vaiko buvimą jam
nesaugioje aplinkoje, šio straipsnio 1 dalyje nurodytus veiksmus pradeda
atlikti pranešimo gavimo dieną, tačiau ne vėliau kaip per 6 valandas nuo
pranešimo gavimo momento.
3. Policijos
pareigūnai, įvykio vietoje nustatę vaiko buvimą jam nesaugioje aplinkoje,
kurioje, kad kyla yra realus pavojus vaiko
sveikatai ar gyvybei, privalo nedelsdami imtis veiksmų vaiko saugumui
užtikrinti ir apie įvykį nedelsdami, tačiau ne vėliau kaip kitą dieną,
informuoti Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnybą ar jos
įgaliotą teritorinį skyrių. Valstybės vaiko teisių apsaugos ir įvaikinimo
tarnyba ar jos įgaliotas teritorinis skyrius, gavęs pranešimą iš policijos
pareigūnų, kad yra pavojus vaiko sveikatai ar gyvybei apie vaiko
buvimą jam nesaugioje aplinkoje, atvyksta į įvykio vietą ne vėliau kaip
per vieną valandą nuo pranešimo gavimo.
4. Valstybės vaiko
teisių apsaugos ir įvaikinimo tarnyba ar jos įgaliotas teritorinis skyrius,
nustatęs būtinąjį reikalingumą dėl kylančio realaus pavojaus vaiko saugumui,
sveikatai ar gyvybei, skubiai imasi priemonių apsaugoti vaiką nuo pavojaus
jo sveikatai ar gyvybei užtikrina vaikui saugią aplinką, prireikus
pasitelkdamas policijos pareigūnus. Jei nenustatomas apsaugos vaikui
poreikis, perduoda vaiką tėvams (ar vienam iš tėvų) ar kitiems vaiko
atstovams pagal įstatymą.“
|