PASIŪLYMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS
ĮSTATYMO „DĖL UŽSIENIEČIŲ TEISINĖS PADĖTIES“ NR. IX-2206 PAKEITIMO įstatymo PROJEKTO
Nr. XIVP-1648
2022-06-14
Vilnius
Eil. Nr. |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
||
str. |
str. d. |
p. |
||
1. |
14013 (N), X2 skyrius
|
|
|
Argumentai: Dėl užsieniečių, kuriems prieglobstis Lietuvos Respublikoje nesuteiktas ar kurie prieglobsčio nesiprašė, priimami sprendimai išsiųsti iš Lietuvos Respublikos. Tačiau išsiuntimo sprendimų įgyvendinimas užtrunka ir ne vienerius metus dėl įvairių objektyvių priežasčių (užsieniečiai neturi asmens dokumentų, nėra diplomatinių atstovybių ar konsulinių įstaigų, šalys nebendradarbiauja, nėra readmisijos sutarčių), todėl užsieniečiai, kol toks sprendimas bus įvykdytas, ir toliau gyvena Lietuvoje valstybės išlaikomose apgyvendinimo vietose. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad prieglobsčio prašytojams mokama pašalpa yra tik apie 12 EUR per mėnesį, jeigu gyvena apgyvendinimo centruose, o užsieniečiams, kurie nėra prieglobsčio prašytojai, iš viso nemokama jokia piniginė pašalpa. Taip pat atkreiptinas dėmesys į tai, kad užsieniečiai, kurie nėra prieglobsčio prašytojai, gyventi centruose gali tik, jeigu jie yra teismo sulaikyti arba jiems skirta alternatyvi sulaikymui priemonė (daugiausiai 18 mėn.). Siekiant mažinti valstybės išlaidas, o taip pat įvertinant tai, kad tokie užsieniečiai neturės jokios galimybės patys išsilaikyti, reikėtų numatyti galimybę užsieniečiams dirbti. Teisė dirbti sudarys galimybę užsieniečiams patiems išsilaikyti bei apsigyventi savarankiškai savo pasirinktoje gyvenamojoje vietoje, taip pat nesukurs situacijos, kuri skatintų nelegalų darbą ar nusikalstamą veiklą. Priešingu atveju, sukurtume situaciją, kuomet neteisėtai sieną kirtę ir neteisėtai Lietuvoje esantys užsieniečiai turėtų patys pasirūpinti gyvenamąją vieta, maitinimusi, nors negauna nei jokių pašalpų, nei turi teisę dirbti. Būtent ši situacija ir sukurtų grėsmę viešajai tvarkai bei visuomenei ir net valstybės saugumui, nes tokių užsieniečių bus keletas tūkstančių. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, siūloma pakeisti Lietuvos Respublikos įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ 14013 straipsnį ir nustatyti, kad prieglobsčio prašytojai ir užsieniečiai, kuriems prieglobstis Lietuvos Respublikoje nesuteiktas ar kurie prieglobsčio nesiprašė, įgytų teisę dirbti po 18 mėnesių nuo jų užregistravimo Lietuvos migracijos informacinėje sistemoje (MIGRIS). Tokiems užsieniečiams būtų išduodamas užsieniečio registracijos pažymėjimas, kuris patvirtintų užsieniečio teisę likti Lietuvos Respublikoje ir teisę dirbti, tačiau nesuteiktų teisės išvykti iš Lietuvos Respublikos. 18 mėnesių terminas tiek prieglobsčio prašytojams, tiek užsieniečiams, kuriems prieglobstis Lietuvos Respublikoje nesuteiktas ar kurie prieglobsčio nesiprašė, siūlomas atsižvelgiant į tai, kad užsieniečių ilgiausias sulaikymo ar alternatyvios sulaikymui priemonės taikymas gali būti ne ilgiau kaip 18 mėnesių. Taigi, praėjus šiam terminui, visi užsieniečiai turės teisę neribotai judėti Lietuvos Respublikos teritorijoje.
Pasiūlymas: Papildyti Lietuvos Respublikos įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ Nr. IX-2206 pakeitimo įstatymą (toliau – UTPĮ projektas) 14013 straipsnio pakeitimu ir jį išdėstyti taip: 51 straipsnis. 14013 straipsnio pakeitimas „14013 straipsnis. Užsieniečių teisės 1. Šio Įstatymo 1408 straipsnio 3 dalyje nurodyti prieglobsčio prašytojai: 1) turi teises, nurodytas šio Įstatymo 71 straipsnio 1, 2 ir 21 dalyse, išskyrus teisę gauti piniginę pašalpą; 2) teisę dirbti praėjus 18 mėnesių nuo užsieniečio užregistravimo
Lietuvos migracijos informacinėje sistemoje dienos, jeigu ji nebuvo įgyta šio
Įstatymo 71 straipsnio 1 dalies 10 punkte nurodytu atveju. 2. Šio Įstatymo 71 straipsnio 1, 2 ir 3 dalyse nurodytos prieglobsčio prašytojo teisės gali būti laikinai ir proporcingai ribojamos, jeigu jų negalima užtikrinti dėl objektyvių ir pagrįstų priežasčių, išskyrus teises, nurodytas šio Įstatymo 71 straipsnio 1 dalies 1, 2, 4, 7, 8 ir 9 punktuose. Išnykus šiame straipsnyje nurodytoms priežastims, šio Įstatymo 71 straipsnio 1, 2 ir 3 dalyse nurodytos prieglobsčio prašytojų teisės atkuriamos nedelsiant. Jeigu dėl pasikeitusių šiame straipsnyje nurodytų priežasčių visų šio Įstatymo 71 straipsnio 1, 2 ir 3 dalyse nurodytų prieglobsčio prašytojų teisių visiems prieglobsčio prašytojams nedelsiant atkurti neįmanoma, jos pirmiausia atkuriamos pažeidžiamiems asmenims. 3. Šio Įstatymo 1408 straipsnio 3 dalyje nurodyti užsieniečiai, kurie neteisėtai kirto Lietuvos Respublikos valstybės sieną ir nėra prieglobsčio prašytojai: 1) turi teises, nurodytas šio Įstatymo 3 straipsnio 5 dalyje; 2) turi teisę dirbti, praėjus 18 mėnesių nuo užsieniečio užregistravimo Lietuvos migracijos informacinėje sistemoje dienos. 4. Teisę dirbti įgijęs prieglobsčio prašytojas ar užsienietis, ketinantis dirbti, privalo turėti užsieniečio registracijos pažymėjimą, patvirtinantį jo teisę dirbti. Migracijos departamentas, gavęs prieglobsčio prašytojo ar užsieniečio prašymą nurodyti jo teisę dirbti užsieniečio registracijos pažymėjime ir nustatęs, kad prieglobsčio prašytojas ar užsienietis tokią teisę įgijo, jam išduotame užsieniečio registracijos pažymėjime nurodo įgytą teisę dirbti. 5. Šio straipsnio 1 dalies 2 punkte ir 3 dalies 2 punkte nurodytas terminas skaičiuojamas ir pasibaigus įvestai karo padėčiai, nepaprastajai padėčiai, taip pat paskelbtai ekstremaliajai situacijai dėl masinio užsieniečių antplūdžio.“
|
2. |
14024 (N), X2 skyrius
|
|
|
Argumentai: Kadangi teisę dirbti įgytų tik užsieniečiai, atvykę įvestos karo padėties, nepaprastosios padėties, taip pat paskelbtos ekstremaliosios situacijos dėl masinio užsieniečių antplūdžio metu, suteikus teisę dirbti užsieniečiams, būtina nustatyti, kad užsieniečio, įgijusio teisę dirbti ir turinčio tai pavirtinantį užsieniečio registracijos pažymėjimą, darbas yra teisėtas. Siūloma nauju straipsniu papildyti įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ X2 skyrių, nes šis straipsnis bus taikomas tik įvestos karo padėties, nepaprastosios padėties, taip pat paskelbtos ekstremaliosios situacijos dėl masinio užsieniečių antplūdžio metu, o tokiu atveju įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ 64 straipsnis nebūtų taikomas.
Papildyti UTPĮ projektą naujo 14024 straipsnio papildymu ir jį išdėstyti taip: 52 straipsnis. Įstatymo papildymas 14024 straipsniu „14024 straipsnis. Neteisėtas darbas arba neteisėtas užsiėmimas kita veikla Lietuvos Respublikoje 1. Užsieniečio darbas arba užsiėmimas kita veikla Lietuvos Respublikoje laikomi neteisėtais, neatsižvelgiant į tai, ar gaunama pajamų, ar ne, jeigu jis: 1) atitinka šio Įstatymo 64 straipsnio 1–3 punktuose nustatytus atvejus; 2) yra prieglobsčio prašytojas ar užsienietis, kuris neteisėtai kirto Lietuvos Respublikos valstybės sieną ir nėra prieglobsčio prašytojas, kuris dirba be užsieniečio registracijos pažymėjimo, patvirtinančio jo teisę dirbti, ir (arba) be darbo sutarties. 2. Šio Įstatymo 64 straipsnio 4 punkto nuostata dėl neteisėto darbo arba neteisėto užsiėmimo kita veikla Lietuvos Respublikoje netaikoma.“
|
3. |
UTPĮ projekto 53 straipsnis |
9
|
|
Siekiant tinkamo nuostatų taikymo ir įgyvendinimo, siūloma papildyti UTPĮ projekto 53 straipsnį „Įstatymo įsigaliojimas, taikymas ir įgyvendinimas“ pereinamąja nuostata ir ją išdėstyti taip: „9. Jeigu iki šio įstatymo įsigaliojimo buvo pateiktas prašymas suteikti prieglobstį ar užsienietis užregistruotas Lietuvos migracijos informacinėje sistemoje, Lietuvos Respublikos įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ 14013 straipsnio 1 dalies 2 punkte ir 3 dalies 2 punkte nurodyti terminai skaičiuojami nuo prašymo suteikti prieglobstį pateikimo ar užregistravimo Lietuvos migracijos informacinėje sistemoje, atsižvelgiant į tai, kuri iš šių aplinkybių yra ankstesnė.“ |
Teikia
Seimo narys Justas Džiugelis