LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

aplinkos apsaugos komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SODININKŲ BENDRIJŲ ĮSTATYMO NR. ix-1934 2, 3 IR 6 STRAIPSNIŲ

PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO  XIVP-281

 

 

2023-10-25  Nr. 107-P-38

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, komiteto nariai: Kasparas Adomaitis, Ligita Girskienė, Petras Gražulis, Linas Jonauskas, Tomas Tomilinas, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus, Andrius Vyšniauskas (pavaduojantis Agnę Bilotaitę);

komiteto biuro darbuotojai: vedėja Birutė Pūtienė, patarėjai: Rasa Liucija Matusevičiūtė, Jolita Jakučionytė, Aistrida Latvėnė, Audrius Želvys, padėjėja Vida Katinaitė;

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-03-01

1

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.    Projekto 1 straipsniu keičiamo Sodininkų bendrijų įstatymo (toliau - keičiamas įstatymas) 2 straipsnio 7 dalies nuostatose nėra aiškus formuluotės „bendrosios dalinės nuosavybės teise priklausančių sodininkų bendrijoms bendrojo naudojimo objektų” turinys. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal keičiamo įstatymo 7 straipsnio 1 dalį sodininkų bendromis lėšomis ar bendromis sutelktomis jėgomis pastatyti, įrengti ar kitaip įsigyti bendrojo naudojimo objektai bendrosios dalinės nuosavybės teise priklauso sodininkams, o pagal šio straipsnio 3 dalį mėgėjų sodo teritorijoje esančius bendrojo naudojimo objektus bendrija valdo Civilinio kodekso, šio ir kitų įstatymų nustatyta tvarka. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos turėtų būti tikslinamos. Tuo atveju, jeigu turimi omenyje bendrojo naudojimo objektai, kurie įsigyti ne sodininkų lėšomis ar jie nėra sodininkų bendromis jėgomis pastatyti ir įrengti, arba turimi omenyje bendrojo naudojimo objektai, kuriuos kaip bendrąją dalinę nuosavybę įsigyja kelios sodininkų bendrijos, tai vertinamoji projekto nuostata tobulintina taip, kad ji apimtų visus sodininkų bendrijos valdomus bendrojo naudojimo objektus, t. y. kartu turėtų būti nurodyti ir bendrojo naudojimo objektai, kurie bendrosios dalinės nuosavybės teise priklauso sodininkams.

Analogiško turinio pastaba taikytina ir projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 3 straipsnio 1 dalies nuostatoms.

Nesvarstyti

Pasiūlymas nesvarstytas, nes, atsižvelgiant į Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto, Kaimo reikalų komiteto ir Biudžeto ir finansų komiteto pasiūlymus, 2023-05-11 Respublikos Prezidento pasirašytą Sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 6 ir 20 straipsnių pakeitimo įstatymą Nr. XIV-1956, Komiteto sprendimas yra įstatymo projektą Nr. XIVP-281 atmesti.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-03-01

3

 

 

2.   Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 6 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti „Jei sodininkų bendrija bendru sutarimu atsisako teisės nuomoti ar išsipirkti iš valstybės bendrojo naudojimo žemės sklypus, kuriuose yra keliai (gatvės) ir (ar) kelių juostos, bendrijos narių susirinkimo protokole pažymima, kurių bendrojo naudojimo žemės sklypų su juose esančiais keliais (gatvėmis) ir (ar) kelių juostomis, nurodytų sodininkų bendrijos išplanavimo projekto (generalinio plano) sprendiniuose, neketina nuomoti ar išsipirkti iš valstybės. Apie priimtą sprendimą bendrijos pirmininkas raštu informuoja savivaldybę kartu pateikdamas bendrijos susirinkimo protokolą. Savivaldybė nurodytus valstybinius bendrojo naudojimo žemės sklypus perima Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintose valstybinės žemės sklypų perdavimo valdyti, naudoti ir disponuoti jais patikėjimo teise savivaldybėms taisyklėse nustatyta tvarka. Kai sodininkų bendrijos išplanavimo projekte (generaliniame plane) esantys sprendiniai neatitinka realios situacijos vietovėje, savivaldybė suformuoja keliui (gatvei) skirtą žemės sklypą Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintuose Nekilnojamojo turto kadastro nuostatuose nustatyta tvarka“. Projekto nuostatos svarstytinos šiais aspektais:

            Pirma, šiose projekto nuostatose reikėtų suderinti vartojamas sąvokas ir formuluotes su keičiamame įstatyme vartojamomis sąvokomis ir formuluotėmis: vietoj sąvokos „sodininkų bendrija“ įrašytina sąvoka „bendrija“, vietoj formuluotės „bendrijos susirinkimo protokolą“ įrašytina formuluotė „bendrijos narių susirinkimo protokolą“.

            Antra, projekto nuostatose „Jei sodininkų bendrija bendru sutarimu atsisako <...>“ nėra aiškus formuluotės „bendru sutarimu“ turinys. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal keičiamo įstatymo 16 straipsnio 10 dalį „sprendimai bendrijos narių susirinkime priimami, kai už juos balsuoja daugiau kaip 1/2 susirinkime dalyvaujančių bendrijos narių, išskyrus šio straipsnio 12 dalyje numatytus atvejus“. Atsižvelgiant į tai, projekto nuostatos tikslintinos.

            Trečia, iš projekto nuostatų „sodininkų bendrijos išplanavimo projekto (generalinio plano) sprendiniuose” nėra aišku, koks dokumentas turimas omenyje. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal keičiamo įstatymo 6 straipsnio 1 dalies nuostatas „mėgėjų sodo teritoriją sudaro sodininkų ir kitų asmenų, įsigijusių mėgėjų sodo teritorijoje sodo sklypą, naudojama nuosavybės ar kitomis teisėmis valdomų sklypų ir bendrojo naudojimo žemė, kuri teisės aktais buvo skirta mėgėjų sodininkystei plėtoti (kolektyviniams sodams steigti) arba priskirta pagal vėliau patikslintą žemės valdos projektą ar teritorijų planavimo dokumentą“.

            Ketvirta, projekto nuostatos „Kai sodininkų bendrijos išplanavimo projekte (generaliniame plane) esantys sprendiniai neatitinka realios situacijos vietovėje, savivaldybė suformuoja keliui (gatvei) skirtą žemės sklypą Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintuose Nekilnojamojo turto kadastro nuostatuose nustatyta tvarka“ nėra aiškios tuo aspektu, kad pagal keičiamo įstatymo 6 straipsnio 3 dalį mėgėjų sodo teritorijoje žemės sklypai formuojami ir pertvarkomi pagal žemės valdos projektą ar teritorijų planavimo dokumentą Žemės įstatymo ar Teritorijų planavimo įstatymo nustatyta tvarka.

            Penkta, nei iš projekto, nei jo aiškinamojo rašto nuostatų nėra aišku, kaip būtų taikomos priimto įstatymo naujos nuostatos tuo atveju, jei iki įstatymo įsigaliojimo jau būtų pradėtos mėgėjų sodo teritorijos bendrojo naudojimo žemėje esančių žemės sklypų su juose esančiais keliais (gatvėmis) perdavimo savivaldybėms procesas, t. y. iš projekto nuostatų nėra aišku, ar šis procesas, įsigaliojus įstatymui, turėtų būti užbaigtas iki įstatymo įsigaliojimo galiojusia tvarka. Svarstytina, ar projekto 4 straipsnio nereikėtų papildyti atskira dalimi, kurioje būtų reglamentuojamas įstatymo taikymas.

Nesvarstyti

Tie patys, kaip 1 p.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-03-01

 

 

 

            3. Atsižvelgiant į teisės technikos reikalavimus, projektas tikslintinas:

3.1. įstatymo pavadinime žodis „įstatymas“ rašytinas atskiroje eilutėje;

3.2. projekto 1 - 3 straipsnių pavadinimuose reikėtų atsisakyti straipsnio struktūrinės dalies nurodymo;

3.3. projekto 1 ir 2 straipsniu pakeitimų esmės nurodyme vietoj žodžio „Papildyti“ įrašytinas žodis „Pakeisti“;

3.4. projekto 2 straipsnio pakeitimų esmės išdėstyme žodžiai „išdėstyti“ ir „ją“ sukeistini vietomis;

3.5. projekto 4 straipsnio pavadinimą reikėtų išdėstyti taip „Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas“, nes šiame projekto straipsnyje nėra reglamentuojamas įstatymo taikymas (ši pastaba būtų neaktuali, jei, atsižvelgiant į aukščiau išdėstytas pastabas, šis projekto straipsnis būtų papildytas nuostatomis, reglamentuojančiomis įstatymo taikymą);

3.6. įstatymą pasirašančiojo asmens pareigų nurodyme brauktinas žodis „Lietuvos“.

Nesvarstyti

Tie patys, kaip 1 p.

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-03-01

 

 

 

4.    Atkreiptinas dėmesys į tai, kad 2021 m. sausio 1 d. įsigaliojo Seimo statuto pataisos, kuriomis Seimo statuto 135 straipsnio 3 dalis, reglamentuojanti reikalavimus aiškinamajam raštui, buvo papildyta nauju 8 punktu (atsirado papildomas reikalavimas aiškinamajame rašte nurodyti ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams), Šio reikalavimo pateiktame aiškinamajame rašte nesilaikyta.

Nesvarstyti

Tie patys, kaip 1 p.

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-03-01

 

 

 

5.   Atkreipiame dėmesį, kad Seime yra įregistruoti Lietuvos Respublikos sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (reg. Nr. XIIIP-5330), Lietuvos Respublikos sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (reg. Nr. XIIIP-5356), Lietuvos Respublikos sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (reg. Nr. XIVP-65), Lietuvos Respublikos sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 6, 16 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas (reg. Nr. XIVP-229), kuriais Sodininkų bendrijų įstatymo 6 straipsnio 1 dalį siūloma išdėstyti kiek kitaip nei teikiamame įstatymo projekte. Atsižvelgus į tai, projektų nuostatas reikia suderinti tarpusavyje, taip pat atkreiptinas dėmesys į Seimo statuto 137 straipsnio 4 dalies nuostatas.

Nesvarstyti

Tie patys, kaip 1 p.

6.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-03-01

 

 

 

6.   Projektu siūloma reglamentuoti disponavimą valstybės turtu (valstybei nuosavybės teise priklausančia žeme). Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 7 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad valstybės turto savininko funkcijas įgyvendina Lietuvos Respublikos Seimas ir Vyriausybė įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka. Atsižvelgus į tai, dėl teikiamo įstatymo projekto reikėtų gauti Vyriausybės išvadą.

Nesvarstyti

Tie patys, kaip 1 p.

7.

Teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė     

2020-11-18

 

 

 

 

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 2, 3 ir 6 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-281 atitiktį Europos Sąjungos teisei pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime.

Nesvarstyti

Tie patys, kaip 1 p.

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.        

Lietuvos savivaldybių asociacija, 2021-05-14

3

 

 

Lietuvos savivaldybių asociacijoje išnagrinėjome Sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 2, 3 ir 6 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr.XIVP‑281 (toliau – Projektas).

Nepritariame Projekto 3 straipsniu siūlomiems įstatymo 6 straipsnio 1 dalies pakeitimams.

 

Nesvarstyti

Pasiūlymas nesvarstytas, nes, atsižvelgiant į Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto, Kaimo reikalų komiteto ir Biudžeto ir finansų komiteto pasiūlymus, 2023-05-11 Respublikos Prezidento pasirašytą Sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 6 ir 20 straipsnių pakeitimo įstatymą Nr. XIV-1956, Komiteto sprendimas yra įstatymo projektą Nr. XIVP-281 atmesti.

2.        

Lietuvos savivaldybių asociacija, 2021-05-14

3

 

 

1.         Iš Projekto siūlymų seka, jog sodininkų bendrijoms atsisakius teisės nuomoti ar išsipirkti iš valstybės bendrojo naudojimo žemės sklypus, kuriuose yra keliai (gatvės) ir (ar) kelių juostos, savivaldybės bus priverstos perimti šiuos valstybinės žemės sklypus valdyti, naudoti ir disponuoti jais patikėjimo teise, o sprendiniams neatitikus realioms situacijos vietovėje, turės suformuoti keliui (gatvei) skirtus žemės sklypus, įregistruoti juos Nekilnojamojo turto registre, pastatyti kelius, atitinkančius minimalius reikalavimus, įregistruoti kelius kaip statinius ir vykdyti jų priežiūrą.

Visiems išvardintiems darbams atlikti būtinos papildomos lėšos, o jų šaltiniu Projekto aiškinamajame rašte nurodoma Kelių priežiūros ir plėtros programa. Vietinės reikšmės kelių priežiūrai skiriama 30 proc. KPPP lėšų, o lėšos savivaldybių vietinės reikšmės keliams skiriamos atsižvelgiant į gyventojų skaičių bei kelių ilgį. Taigi, perėmus papildomus 15 tūkst. km kelių, vietinės reikšmės kelių priežiūrai skiriamų lėšų nepadidės. Atkreiptinas dėmesys, jog KPPP lėšų nepakanka esamiems ir savivaldybių valdomiems vietinės reikšmės keliams tiesti, rekonstruoti, taisyti (remontuoti), prižiūrėti bei saugaus eismo sąlygoms užtikrinti.

Papildomu lėšų šaltiniu nurodomos ir KPPP rezervo nepanaudotos lėšos. Sunku prognozuoti, kokia dalis iš 19, 3 mln. eurų 2021 metams numatyto rezervo, galėtų būti nepanaudota. Bet kokiu atveju, tai būtų nereikšminga, lyginant su poreikiu, suma.

Taip pat norėtume priminti, jog šių metų KPPP rezerve nenumatyta skirti lėšų sodininkų bendrijų kelių priežiūrai.

Atsižvelgdami į išdėstytus argumentus, manome, jog Projekto įgyvendinimui papildomų lėšų nenumatyta.

Nesvarstyti

Tie patys, kaip 1 p.

3.        

Lietuvos savivaldybių asociacija, 2021-05-14

3

 

 

2. Pagal Valstybinės žemės sklypų perdavimo valdyti, naudoti ir disponuoti jais patikėjimo teise savivaldybėms taisykles savivaldybė perima suformuotus ir Nekilnojamojo turto registre įregistruotus sklypus, manome, kad pareiga formuoti ir registruoti šiuos žemės sklypus turi būti suteikta sodininkų bendrijoms.

Nesvarstyti

Tie patys, kaip 1 p.

4.        

Lietuvos savivaldybių asociacija, 2021-05-14

3

 

 

3. Projekte siūloma numatyti prievolę savivaldybėms formuoti valstybinės žemės sklypus sodininkų bendrijų teritorijoje Nekilnojamojo turto kadastro nuostatuose nustatyta tvarka, tais atvejais, kai sodininkų bendrijos išplanavimo projekte (generaliniame plane) esantys sprendiniai neatitinka realios situacijos vietovėje. Su tokia nuostata negalima sutikti. Įstatymo 6 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad mėgėjų sodo teritorijoje žemės sklypai formuojami ir pertvarkomi pagal žemės valdos projektą ar teritorijų planavimo dokumentą Žemės įstatymo ar Teritorijų planavimo įstatymo nustatyta tvarka, todėl Projekto nuostata yra nesuderinama su Įstatymo nuostatomis ir neaišku kokia tvarka turėtų būti įgyvendinama, neaišku ką reiškia išplanavimo projekte esančių sprendinių neatitikimas realiai situacijai, kas ir kokia tvarka vertins neatitikimą ir kokie bus tokio neatitikimo ar atitikimo kriterijai. Be to, neaiškus sodininkų bendrijos išplanavimo projekto (generalinio plano) statusas.

Nesvarstyti

Tie patys, kaip 1 p.

5.        

Lietuvos savivaldybių asociacija, 2021-05-14

3

 

 

4. Tikėtina, jog sodininkų bendrijos atsisakys teisės nuomoti ar išsipirkti visus žemės sklypus, kuriuose yra keliai (gatvės) Projekte siūloma nuostata „Kai sodininkų bendrijos išplanavimo projekte (generaliniame plane) esantys sprendiniai neatitinka realios situacijos vietovėje, savivaldybė suformuoja keliui (gatvei) skirtą žemės sklypą Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintuose Nekilnojamojo turto kadastro nuostatuose nustatyta tvarka“ ar kelių juostos. Didelė dalis kelių, ypač rajoninėse savivaldybėse, faktiškai yra lauko keliai, neatitinkantys Sodininkų bendrijų įstatymo 6 str. 8 dalyje įtvirtintų reikalavimų. Sodininkų keliai praktiškai neturi suformuotų sklypų, todėl turės būti formuojami nauji sklypai, o inicijuojant naujų žemės sklypų, kurie bus naudojami keliams, formavimą, kelių (gatvių) minimalus plotis negali būti mažesnis nei 4,5 m. Tokiu būdu, savivaldybėms būtų sukuriama prievolė kreiptis į teismus dėl sodininkų bei teritorijose gyvenančių ne bendrijų narių, kurie yra užėmę sodininkų keliams skirtas teritorijas įvairiais statiniais ar želdiniais, nugriovimo ar pašalinimo, kas taip pat pareikalautų papildomų išteklių.

Nesvarstyti

Tie patys, kaip 1 p.

6.        

Lietuvos savivaldybių asociacija, 2021-05-14

3

 

 

5. Įstatymu pasirinktas sodininkų kelių (gatvių) perdavimo būdas, kai atskirai atliekami žemės sklypų formavimo, kadastrinių matavimų ir įregistravimo, o po to, inžinerinių statinių  – kelių formavimo, kadastrinių matavimų ir įregistravimo darbai, yra ilgas ir brangus procesas. Kelią, kaip inžinierinį statinį galima suformuoti ir įregistruoti NT registre ir nesuformavus žemės sklypo. Sodininkų bendrijų įstatyme turi būti numatyta ši galimybė. Taip pat manome, jog kelių (gatvių) perėmimas turi būti vykdomas etapais pagal nustatytus pirmenybinius kriterijus ir siejant su minimaliu (4,5 m) kelio (gatvės) pločiu.

Nesvarstyti

Tie patys, kaip 1 p.

7.        

Lietuvos savivaldybių asociacija, 2021-05-14

 

 

 

7. Norime atkreipti dėmesį, jog Susisiekimo ministerijoje formuojama darbo grupė mėgėjų sodų kelių klausimams ir problemoms spręsti. Manytume, jog būtų tikslinga sulaukti darbo grupės siūlymų, o pateiktą Projektą atmesti.

Nesvarstyti

Tie patys, kaip 1 p.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.        

Nacionalinė žemės tarnyba prie Žemės ūkio ministerijos,

2021-03-15

1,

2

 

 

Nacionalinė žemės tarnyba prie Žemės ūkio ministerijos (toliau – Nacionalinė žemės tarnyba) išnagrinėjo Teisės aktų informacinėje sistemoje paskelbtą Lietuvos Respublikos sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 2, 3 ir 6 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą, registracijos Nr. XIVP-281 (toliau – projektas), ir teikia šias pastabas ir pasiūlymus.

1. Projekto 1 straipsniu keičiamoje Lietuvos Respublikos sodininkų bendrijų įstatymo 2 straipsnio 7 dalyje siūloma nustatyti, kad sodininkų bendrijos administravimas, be kitų funkcijų, taip pat yra ir sodininkų bendrijos nuomojamų iš valstybės ar bendrosios dalinės nuosavybės teise priklausančių sodininkų bendrijoms bendrojo naudojimo objektų valdymo ir priežiūros organizavimas.

Pagal Sodininkų bendrijų įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje pateikiamą apibrėžimą sodininkų bendrija yra atitinkamo administracinio vieneto bendruomenės dalis, visapusiškai plėtojanti mėgėjų sodininkystę, puoselėjanti ir tausojanti gamtą ir kraštovaizdį. Bendrija yra ribotos civilinės atsakomybės pelno nesiekiantis viešasis juridinis asmuo, kurio tikslas – įgyvendinti sodininkų bendrąsias teises ir pareigas, susijusias su mėgėjų sodo teritorijos ir joje esančių bendrojo naudojimo objektų valdymu, priežiūra ir naudojimu.

Sodininkų bendrijų įstatymo 7 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad sodininkams bendrosios dalinės nuosavybės teise priklauso sodininkų bendromis lėšomis ar bendromis sutelktomis jėgomis pastatyti, įrengti ar kitaip įsigyti bendrojo naudojimo objektai: bendrojo naudojimo žemė su bendrojo naudojimo pastatais ir įrenginiais (tvoros, vartai, poilsio aikštelės, pliažai, miškai, vandens telkiniai ir kt.); bendroji inžinerinė įranga – vandentiekio, kanalizacijos, dujų, elektros, telekomunikacijų ir rodmenų tinklai, melioracijos įrenginiai, keliai, tiltai, lieptai, vamzdynai ir angos, elektros skydai ir kita bendrojo naudojimo inžinerinė techninė įranga, esanti bendrojo naudojimo teritorijose bei patalpose ar konstrukcijose, taip pat šie objektai, įrengti sodo sklypuose, jeigu jie susiję su visos mėgėjų sodo teritorijos inžinerinės techninės įrangos veikimu ir jeigu jie nėra kitų asmenų nuosavybė.

Šio straipsnio 7 dalyje nustatyta, kad tais atvejais, kai sukuriamas naujas bendrojo naudojimo objektas, jis įtraukiamas į bendrojo naudojimo objektų aprašą pažymint, kokie asmenys prisidėjo prie jo sukūrimo. Šis objektas bendrosios dalinės nuosavybės teise priklauso tiems savininkams, kurie dalyvavo jį sukuriant. Naujai įsigyto objekto priežiūros ir eksploatacijos organizavimo išlaidas apmoka asmenys, kuriems jis priklauso bendrosios dalinės nuosavybės teise. Sodo sklypo perleidimo atveju naujai sukurtos bendrosios dalinės nuosavybės teisės dalis pereina naujajam savininkui tik tuo atveju, jeigu sodo sklypo perleidėjas yra prisidėjęs prie šio objekto sukūrimo.

Nurodytas teisinis reglamentavimas aiškiai nustato, kad sodininkų bendrija nėra Sodininkų bendrijų įstatymo 7 straipsnyje nurodytų bendrojo naudojimo objektų savininkė, šie bendrojo naudojimo objektai yra sodininkų bendroji nuosavybė.

Pripažintina, kad galimi atvejai, kai sodininkų bendrijai nuosavybės teise priklauso turtas, kuris įgytas ne Sodininkų bendrijų įstatymo 7 straipsnio 1 dalyje nurodytu, o kitokiu būdu, ir yra sodininkų bendrijos nuosavybė, įskaitant ir turtą, kuris sodininkų bendrijai priklauso bendrosios dalinės nuosavybės teise su kitais asmenimis.

Pagal Projektu siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą sodininkų bendrijos galėtų organizuoti tik tokių bendrojo naudojimo objektų valdymą ir priežiūrą, kurie sodininkų bendrijai priklauso bendrosios dalinės nuosavybės teise, tačiau negalėtų nurodytų funkcijų atlikti tais atvejais, kai Sodininkų bendrijų įstatymo 7 straipsnio 1 dalyje nustatytais atvejais įgytas turtas yra sodininkų nuosavybė arba bendrijai nuosavybės teise priklausantis turtas nėra bendrosios dalinės nuosavybės objektas.

Atsižvelgdami į tai, kas išdėstyta, siūlome tikslinti Projekto 1 straipsnį, neišskiriant tik  bendrosios dalinės nuosavybės teise sodininkų bendrijoms priklausančių objektų.

Atitinkamai tikslintinas ir Projekto 2 straipsnis.

Nesvarstyti

Pasiūlymas nesvarstytas, nes, atsižvelgiant į Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto, Kaimo reikalų komiteto ir Biudžeto ir finansų komiteto pasiūlymus, 2023-05-11 Respublikos Prezidento pasirašytą Sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 6 ir 20 straipsnių pakeitimo įstatymą Nr. XIV-1956, Komiteto sprendimas yra įstatymo projektą Nr. XIVP-281 atmesti.

2.        

Nacionalinė žemės tarnyba prie Žemės ūkio ministerijos,

2021-03-15

3

 

 

2. Projekto 3 straipsniu keičiamoje Sodininkų bendrijų įstatymo 6 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad kai sodininkų bendrijos išplanavimo projekte (generaliniame plane) esantys sprendiniai neatitinka realios situacijos vietovėje, savivaldybė suformuoja keliui (gatvei) skirtą žemės sklypą Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintuose Nekilnojamojo turto kadastro nuostatuose nustatyta tvarka.

Sodininkų bendrijų 6 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad mėgėjų sodo teritorijoje žemės sklypai formuojami ir pertvarkomi pagal žemės valdos projektą ar teritorijų planavimo dokumentą Žemės įstatymo ar Teritorijų planavimo įstatymo nustatyta tvarka.

Sodininkų bendrijų įstatymo 2 straipsnio 3 dalyje nurodyta, kad mėgėjų sodo teritorija – savivaldybės ar jos dalies bendrojo plano sprendiniuose pažymėta, išskyrus atvejus, kol savivaldybės ar jos dalies bendrasis planas nėra parengtas, teisės aktu mėgėjų sodininkystei skirta teritorija, suformuota pagal žemės valdos projektą ar teritorijų planavimo dokumentą ir suskirstyta į sodininkų ir kitų asmenų nuosavybės ar kitomis teisėmis valdomus sodo sklypus ir bendrojo naudojimo žemę (rekreacijai ir kitoms reikmėms).

Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto kadastro įstatymo 7 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad žemės sklypai formuojami:

1) kai žemės reformos metu grąžinama turėta žemė, perduodama arba suteikiama nuosavybėn neatlyginamai, parduodama arba nuomojama valstybinė žemė – Lietuvos Respublikos žemės reformos įstatymo nustatyta tvarka rengiant žemės reformos žemėtvarkos projektus, o miestuose – Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo ir Lietuvos Respublikos žemės įstatymo nustatyta tvarka rengiant detaliuosius planus arba žemės sklypų formavimo ir pertvarkymo projektus;

2) kitais atvejais – Žemės įstatymo, Teritorijų įstatymo ir kitų įstatymų nustatyta tvarka rengiant teritorijų planavimo dokumentus ar žemės valdos projektus.

Nurodytas teisinis reglamentavimas reiškia, kad žemės sklypų formavimo proceso neatskiriamoji dalis yra žemės sklypų suprojektavimas žemės valdos projekte ar teritorijų planavimo dokumente, o nesant žemės valdos projekto ar teritorijų planavimo dokumento, kuriame suprojektuoti žemės sklypai, nėra galimas žemės sklypų suformavimas.

Nekilnojamojo turto kadastro įstatymo 2 straipsnio 4 dalyje nustatyta, kad nekilnojamojo daikto kadastriniai matavimai – veiksmai, kuriais nustatoma nekilnojamojo daikto tapatybė, žemės sklypo ribų posūkio taškų ir statinių fizinių ribų koordinatės, geometriniai matmenys ir techniniai nekilnojamųjų daiktų parametrai, apskaičiuojamas žemės sklypo ir jame esančių žemės naudmenų plotas ir kiti šį daiktą apibūdinantys kadastro duomenys.

Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto kadastro nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. balandžio 15 d. nutarimu Nr. 534 „Dėl Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto kadastro nuostatų patvirtinimo“ (toliau – Nuostatai), 1 punkte nustatyta, kad Nuostatai reglamentuoja nekilnojamojo turto kadastro (toliau vadinama – kadastras) paskirtį ir jo objektus, kadastro tvarkytojo funkcijas, teises ir pareigas, nekilnojamųjų daiktų, registruojamų Nekilnojamojo turto registre, įrašymo į kadastrą, nekilnojamojo daikto planų ir kadastro duomenų, formų, turinio ir parengimo bei kadastro duomenų bylos suformavimo, žemės sklypų ribų posūkio taškų koordinačių nustatymo atliekant kadastrinius matavimus, kadastre įrašytų duomenų pakeitimo, prašymų įrašyti nekilnojamojo daikto kadastro duomenis į kadastrą ar juos pakeisti pateikimo ir nagrinėjimo, nekilnojamojo daikto pažymėjimo kadastro žemėlapyje, nekilnojamojo turto kadastro žemėlapio tikslinimo, kadastro sąveikos su kitais valstybės registrais ir kadastrais, kadastro duomenų naudojimo, kadastre įrašytų duomenų suvestinių rengimo, kadastro duomenų perdavimo į užsienio valstybes, kadastro duomenų saugos, finansavimo, reorganizavimo ir likvidavimo tvarką.

Taigi, Nuostatai nereglamentuoja žemės sklypų formavimo.

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, darytina išvada, kad siūlymas Projekto 3 straipsniu keičiamoje Sodininkų bendrijų įstatymo 6 straipsnio 1 dalyje nustatyti, kad kai sodininkų bendrijos išplanavimo projekte (generaliniame plane) esantys sprendiniai neatitinka realios situacijos vietovėje, savivaldybė suformuoja keliui (gatvei) skirtą žemės sklypą Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintuose Nekilnojamojo turto kadastro nuostatuose nustatyta tvarka, prieštarauja žemės sklypų formavimo tvarką nustatantiems teisės aktams.

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, turi būti tikslinamas Projekto 3 straipsnis.   

Nesvarstyti

Tie patys, kaip 1 p.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.        

Lietuvos Respublikos Vyriausybė 

2021‑07-07

 

 

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2021 m. balandžio 21 d. sprendimo Nr. SV-S-83 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 5 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 2, 3 ir 6 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-281 (toliau – Įstatymo projektas), tačiau pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui jį tobulinti pagal šias pastabas ir pasiūlymus:

1. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal galiojančios redakcijos Lietuvos Respublikos sodininkų bendrijų įstatymo 7 straipsnio 1 punkto nuostatas sodininkams mėgėjams (toliau – sodininkas) bendrosios dalinės nuosavybės teise priklauso sodininkų bendromis lėšomis ar bendromis sutelktomis jėgomis pastatyti, įrengti ar kitaip įsigyti bendrojo naudojimo objektai. Sodininkų bendrijų įstatymo 7 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad  mėgėjų sodo teritorijoje esančius bendrojo naudojimo objektus bendrija valdo Civilinio kodekso, šio ir kitų įstatymų nustatyta tvarka. Atsižvelgiant į šias nuostatas, būtina tikslinti Įstatymo projektu keičiamo Sodininkų bendrijų 2 straipsnio 7 dalyje ir 3 straipsnio 1 dalyje siūlomas formuluotes.

2. Iš Įstatymo projekto 3 straipsniu siūlomo keisti Sodininkų bendrijų įstatymo 6 straipsnio 1 dalies nuostatų neaišku, koks teritorijų planavimo dokumentas laikytinas sodininkų bendrijos išplanavimo projektu (generaliniu planu). Siūlytina vartojamą terminą „sodininkų bendrijos išplanavimo projektas (generalinis planas)“ tikslinti atsižvelgiant į Sodininkų bendrijų įstatymo 2 straipsnio 5 dalį.

3. Siūlytina tikslinti Įstatymo projekto 3 straipsniu  siūlomo keisti Sodininkų bendrijų įstatymo 6 straipsnio 1 dalies nuostatą „<...> kai sodininkų bendrijos išplanavimo projekte (generaliniame plane) esantys sprendiniai neatitinka realios situacijos vietovėje, savivaldybė suformuoja keliui (gatvei) skirtą žemės sklypą Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintuose Nekilnojamojo turto kadastro nuostatuose nustatyta tvarka <...>“, atsižvelgiant į tai, kad pagal Sodininkų bendrijų įstatymo 6 straipsnio 2 dalį mėgėjų sodo teritorija priskiriama žemės ūkio paskirties žemei, pagal Sodininkų bendrijų įstatymo 6 straipsnio 3 dalį – mėgėjų sodo teritorijoje žemės sklypai formuojami ir pertvarkomi pagal žemės valdos projektą ar teritorijų planavimo dokumentą Lietuvos Respublikos žemės įstatymo ar Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo nustatyta tvarka.

4. Atsižvelgiant į galiojančios redakcijos Sodininkų bendrijų įstatymo 6 straipsnio 1 dalies nuostatas (Bendrijos bendrojo naudojimo žemėje esantys žemės sklypai su juose esančiais keliais (gatvėmis) ir (ar) kelių juostomis bendrijų iniciatyva (bendrijos susirinkimo sprendimu) Vyriausybės patvirtintose Valstybinės žemės sklypų perdavimo valdyti, naudoti ir disponuoti jais patikėjimo teise savivaldybėms taisyklėse nustatyta tvarka ir sąlygomis perduodami savivaldybėms. Bendrijų pirmininkai su savivaldybėmis pasirašo ketinimo protokolus dėl savivaldybėms perduotinų kelių (gatvių) užimamų žemės sklypų suformavimui, perdavimui ir perėmimui reikalingų parengiamųjų darbų atlikimo sąlygų. Kelių (gatvių) kadastriniai matavimai ir įregistravimas Nekilnojamojo turto registre finansuojamas Vyriausybės nustatyta tvarka), siūlytina nustatyti, kad pradėtos procedūros baigiamos pagal iki Įstatymo projektu siūlomų pakeitimų įsigaliojimo galiojusius teisės aktus.

5. Atsižvelgiant į tai, kad galiojančios redakcijos Sodininkų bendrijų įstatymo 6 straipsnio 1 dalies nuostatos dėl savivaldybių perimamų kelių (gatvių) prioritetų eilės suteikia aiškumo perduodant kelius (gatves) savivaldybėms, siūlytina šių nuostatų neatsisakyti ir išdėstyti jas taip:

„Kelius (gatves) savivaldybės perima laikydamosi šios prioritetų eilės:

1) kelius (gatves), kuriais (kuriomis) naudojasi ir ne mėgėjų sodo teritorijoje esančių žemės sklypų savininkai ir naudotojai (kai keliai (gatvės) atlieka tranzitinę funkciją);

2) kelius (gatves), kuriais (kuriomis) naudojasi daugiau kaip vienos bendrijos teritorijoje esančių žemės sklypų savininkai;

3) kelius (gatves), skirtus aptarnauti bendrijas, kuriose ne mažiau kaip 20 procentų žemės sklypų savininkų yra gyvenamąją vietą šioje bendrijos teritorijoje deklaravę asmenys;

4) kelius (gatves), nepaminėtus (nepaminėtas) šios dalies 1, 2 ir 3 punktuose.“

Manytina, kad minėtos nuostatos dėl savivaldybių perimamų kelių (gatvių) prioritetų eilės yra logiškos, suteikia procesui aiškumo ir nuoseklumo, padeda derinti sodininkų bendrijų lūkesčius ir sodininkų bendrijų teritorijose esančios transporto infrastruktūros finansavimą.

Nesvarstyti

Pasiūlymas nesvarstytas, nes, atsižvelgiant į Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto, Kaimo reikalų komiteto ir Biudžeto ir finansų komiteto pasiūlymus, 2023-05-11 Respublikos Prezidento pasirašytą Sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 6 ir 20 straipsnių pakeitimo įstatymą Nr. XIV-1956, Komiteto sprendimas yra įstatymo projektą Nr. XIVP-281 atmesti

2.        

Seimo nariai:

Asta Kubilienė,

Algirdas Stončaitis,

Aušrinė Norkienė,

Guoda Burokienė,

Rimantė Šalaševičiūtė,

2021-08-20

3

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į šias aplinkybes:

1) Vyriausybė savo išvadoje pažymėjo, kad būtina užtikrinti pradėtų kelių (gatvių) perdavimą pagal galiojantį reguliavimą;

2) Vyriausybė atskirai nurodo siekį, kad ir panaikinus galimybę sudaryti ketinimo protokolus su savivaldybėmis būtų išlaikyta kelių (gatvių) perdavimo prioritetų eilė;

3) Savivaldybės turi ribotus resursus dėl galimybės perimti sodų bendrijų kelius;

tikslinga, ne tik įstatyme numatyti kelių (gatvių) perdavimo prioritetų eilę, bet ir įtvirtinti konkrečius šių kelių (gatvių) perdavimo savivaldybėms terminus. Priešingu atveju įstatymo pataisos rengėjų tikslai gali likti nepasiekti t. y. keliai (gatvės) sodų bendrijose nebus perimtos savivaldybių.

Pasiūlymas:

Projekto 3 straipsniu keičiamo Įstatymo 6 straipsnio 1 dalyje neatsisakyti kelių (gatvių) perdavimo prioritetų eilės ir ją papildyti konkrečiais laiko terminais:

„Kelius (gatves) savivaldybės perima laikydamosi šios prioritetų eilės bei terminų:

1) keliai (gatvės), kuriais (kuriomis) naudojasi ir ne mėgėjų sodo teritorijoje esančių žemės sklypų savininkai ir naudotojai (kai keliai (gatvės) atlieka tranzitinę funkciją) perimami iki 2024 m. sausio 1 d.; 

2) keliai (gatvės), kuriais (kuriomis) naudojasi daugiau negu vienos bendrijos teritorijoje esančių žemės sklypų savininkai perimami iki 2026 m. sausio 1 d.;

3) keliai (gatvės), skirti aptarnauti bendrijas, kuriose ne mažiau kaip 20 procentų žemės sklypų savininkų yra gyvenamąją vietą šioje bendrijos teritorijoje deklaravę asmenys perimami iki 2027 m. sausio 1 d.;

4) keliai (gatvės), nepaminėti (nepaminėtos) šios dalies 1, 2 ir 3 punktuose perimami iki 2028 m. sausio 1 d.“

Nesvarstyti

Tie patys, kaip 1 p.

3.

Seimo narė Laima Nagienė

2021-11-08

 

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Argumentai:

Projekto 1 straipsnyje pateiktu Sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 2 straipsnio 7 dalies pakeitimu siūloma patikslinti sodininkų bendrijos administruojamų bendrojo naudojimo objektų nuosavybės klausimą. Projekte nurodoma, kad sodininkų bendrija yra atsakinga ir už sodininkų bendrijos nuomojamų iš valstybės ar bendrosios dalinės nuosavybės teise priklausančių sodininkų bendrijoms bendrojo naudojimo objektų valdymo ir priežiūros organizavimą.

Toks teisinis reguliavimas leistų sodininkų bendrijoms organizuoti tik tokių bendrojo naudojimo objektų valdymą ir priežiūrą, kurie sodininkų bendrijai priklauso bendrosios dalinės nuosavybės teise, tačiau negalėtų nurodytų funkcijų atlikti tais atvejais, kai įgytas turtas yra sodininkų nuosavybė arba bendrijai nuosavybės teise priklausantis turtas nėra bendrosios dalinės nuosavybės dalis.

Pasiūlymas:

Siekiant neapriboti sodininkų bendrijos bendrojo naudojimo objektų valdymo ir priežiūros organizavimo, siūloma (neišskirti bendrosios dalinės nuosavybės teise sodininkų bendrijoms priklausančių objektų ir papildyti sodininkams nuosavybės teise priklausančiais bendrojo naudojimo objektais) ir projekto 1 straipsnį išdėstyti taip:

„1 straipsnis. 2 straipsnio 7 dalies pakeitimas

Pakeisti ir papildyti 2 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:

7. Sodininkų bendrijos administravimas – sodininkų bendrijos valdymo organo atliekamas sodininkų bendrijos, kaip juridinio asmens, administravimas, mėgėjų sodo teritorijos administravimas, ūkinių ir finansinių reikalų tvarkymas, sodininkų bendrijos nuomojamų iš valstybės ar bendrosios dalinės nuosavybės teise priklausančių sodininkų bendrijoms ar sodininkams bendrojo naudojimo objektų valdymo ir priežiūros organizavimas.“

Nesvarstyti

Tie patys, kaip 1 p.

4.

Seimo narė Laima Nagienė

2021-11-08

2

 

 

Argumentai:

Projekto 2 straipsnyje pateiktu Sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 3 straipsnio 1 dalies pakeitimu, apibrėžiant sodininkų bendrijos sąvoką, siūloma patikslinti sodininkų bendrijos administruojamų bendrojo naudojimo objektų nuosavybės klausimą. Projekte nurodoma, kad sodininkų bendrijos tikslas yra įgyvendinti sodininkų bendrąsias teises ir pareigas, susijusias su mėgėjų sodo teritorijos ir joje esančių bendrijos nuomojamų iš valstybės ar bendrosios dalinės nuosavybės teise priklausančių bendrijoms bendrojo naudojimo objektų valdymu, priežiūra ir naudojimu.

Toks teisinis reguliavimas leistų sodininkų bendrijoms įgyvendinti sodininkų bendrąsias teises ir pareigas, susijusias su mėgėjų sodo teritorijos ir joje esančių bendrijos nuomojamų iš valstybės bendrojo naudojimo objektų valdymu, tik tokiais atvejais kai šie objektai priklauso sodininkų bendrijai bendrosios dalinės nuosavybės teise, tačiau negalėtų nurodytų funkcijų atlikti tais atvejais, kai įgytas turtas yra sodininkų nuosavybė arba bendrijai nuosavybės teise priklausantis turtas nėra bendrosios dalinės nuosavybės dalis.

Pasiūlymas:

Siekiant neapriboti sodininkų bendrijos tikslų įgyvendinimo siūloma (neišskirti bendrosios dalinės nuosavybės teise sodininkų bendrijoms priklausančių objektų ir papildyti sodininkams nuosavybės teise priklausančiais bendrojo naudojimo objektais) ir projekto 2 straipsnį išdėstyti taip:

„2 straipsnis. 3 straipsnio 1 dalies pakeitimas

Pakeisti ir papildyti 3 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1.Sodininkų bendrija (toliau – bendrija) yra atitinkamo administracinio vieneto bendruomenės dalis, visapusiškai plėtojanti mėgėjų sodininkystę, puoselėjanti ir tausojanti gamtą ir kraštovaizdį. Bendrija yra ribotos civilinės atsakomybės pelno nesiekiantis viešasis juridinis asmuo, kurio tikslas – įgyvendinti sodininkų bendrąsias teises ir pareigas, susijusias su mėgėjų sodo teritorijos ir joje esančių bendrijos nuomojamų iš valstybės ar bendrosios dalinės nuosavybės teise priklausančių bendrijoms ar sodininkams bendrojo naudojimo objektų valdymu, priežiūra ir naudojimu.“

Nesvarstyti

Tie patys, kaip 1 p.

5.

Seimo narė L.Nagienė

2021-11-08

3

 

 

Argumentai:

Projekto 3 straipsnyje pateiktu Sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 6 straipsnio 1 dalies pakeitimu siekiama patikslinti projekto nuostatas dėl kelių perdavimo proceso. Pagal esamą teisinį reglamentavimą, sodininkų bendrijoms numatoma pareiga perduoti valstybinėje žemėje esančius ir valstybei priklausančius kelius kartu su žemės sklypais. Projekte nurodoma, kad bendrojo naudojimo sklypus, kuriuose yra keliai (gatvė), turi perimti savivaldybės, jeigu sodininkų bendrija bendru sutarimu atsisako teisės nuomoti ar išsipirkti iš valstybės tokius žemės sklypus, taigi taipogi numatoma perduoti tiek ir kelius (gatves), tiek ir pačius sklypus, kuriuose yra keliai (gatvės). Siūlomas įstatymo pakeitimas leistų pasirinkti supaprastintą sodininkų bendrijų kelių (gatvių) perdavimo variantą, taip užtikrinant savalaikį ir mažesnių finansinių sąnaudų reikalaujantį perdavimo būdą. Atsižvelgiant į SBĮ 6 straipsnio 1 dalies formuluotę dėl vandens tiekimo ir (arba) nuotekų tvarkymo infrastruktūros perdavimo savivaldybėms tvarką, siūloma analogiškai suformuoti ir sodininkų bendrijų kelių (gatvių) perdavimo formuluotę. Detali sodininkų  bendrijų kelių (gatvių) perdavimo savivaldybėms tvarka turėtų būti numatyta įstatymą įgyvendinančiame Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarime.

 Projekte vartojamos sąvokos „keliai (gatvės) ir (ar) kelių juostos „ pakeičiamos „kelių (gatvių)“ sąvoka, sutinkamai su Sodininkų bendrijų įstatymo 6 straipsnio 8 dalyje naudojamomis sąvokomis, apibrėžiančiomis kelių (gatvių) sodininkų bendrijose techninius reikalavimus. Projekto pakeitimu taip pat siekiama patikslinti prioritetų eilę, ją siejant ne su kelio (gatvės) funkcija, o su atitikimu techniniams reikalavimas, numatytiems Sodininkų bendrijų įstatymo 6 straipsnio 8 dalyje. Taip užtikrinamas sklandus kelių perdavimo savivaldybėms procesas, atsižvelgiant į galimus sodininkų bendrijų kelių neatitikimus techniniams reikalavimas ir taip nesukuriant papildomų kliūčių techniškai tvarkingų kelių (gatvių) perdavimo procesui. Projekte taip pat numatoma, kad sodininkų bendrijų kelių (gatvių) perėmimo procesą vykdo savivaldybės, taip užtikrinant sklandų ir vienodą visose savivaldybėse kelių (gatvių) perdavimo procesą.

Pasiūlymas:

Siekiant ir projekto 3 straipsnį išdėstyti taip:

„3 straipsnis. 6 straipsnio 1 dalies pakeitimas

Pakeisti 6 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

„1. Mėgėjų sodo teritoriją sudaro sodininkų ir kitų asmenų, įsigijusių mėgėjų sodo teritorijose sodo sklypą, naudojama nuosavybės ar kitomis teisėmis valdomų sklypų ir bendrojo naudojimo žemė, kuri teisės aktais buvo skirta mėgėjų sodininkystei plėtoti (kolektyviniams sodams steigti) arba priskirta pagal vėliau patikslintą žemės valdos projektą ar teritorijų planavimo dokumentą. Mėgėjų sodų teritorijoje esanti bendrojo naudojimo žemė žemės nuomos mokesčiu ir žemės mokesčiu neapmokestinama. Bendrojo naudojimo žemę bendrijos gali nuomoti ar išsipirkti iš valstybės. Jei sodininkų bendrija bendru sutarimu atsisako teisės nuomoti ar išsipirkti iš valstybės bendrojo naudojimo žemės sklypus, kuriuose yra keliai (gatvės) ir (ar) kelių juostos, bendrijos narių susirinkimo protokole pažymima, kurių bendrojo naudojimo žemės sklypų su juose esančiais keliais (gatvėmis) ir (ar) kelių juostomis, nurodytų sodininkų bendrijos išplanavimo projekto (generalinio plano) sprendiniuose, neketina nuomoti ar išsipirkti iš valstybės. Apie priimtą sprendimą bendrijos pirmininkas raštu informuoja savivaldybę kartu pateikdamas bendrijos susirinkimo protokolą. Savivaldybė nurodytus valstybinius bendrojo naudojimo žemės sklypus perima Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintose valstybinės žemės sklypų perdavimo valdyti, naudoti ir disponuoti jais patikėjimo teise savivaldybėms taisyklėse nustatyta tvarka. Kai sodininkų bendrijos išplanavimo projekte (generaliniame plane) esantys sprendiniai neatitinka realios situacijos vietovėje, savivaldybė suformuoja keliui (gatvei) skirtą žemės sklypą Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintuose Nekilnojamojo turto kadastro nuostatuose nustatyta tvarka. Bendrijos bendrojo naudojimo žemėje esanti vandens tiekimo ir (arba) nuotekų tvarkymo infrastruktūra bendrijų iniciatyva įstatymų ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka iš bendrijų išperkama arba perduodama savivaldybėms ir (ar) savivaldybių kontroliuojamoms įmonėms. Bendrijos bendrojo naudojimo žemėje esantys žemės sklypai su juose esančiais keliais (gatvėmis) ir (ar) kelių juostomis bendrijų iniciatyva (bendrijos susirinkimo sprendimu) Vyriausybės patvirtintose Valstybinės žemės sklypų perdavimo valdyti, naudoti ir disponuoti jais patikėjimo teise savivaldybėms taisyklėse nustatyta tvarka ir sąlygomis perduodami savivaldybėms. Bendrijų pirmininkai su savivaldybėmis pasirašo ketinimo protokolus dėl savivaldybėms perduotinų kelių (gatvių) užimamų žemės sklypų suformavimui, perdavimui ir perėmimui reikalingų parengiamųjų darbų atlikimo sąlygų. Kelių (gatvių) kadastriniai matavimai ir įregistravimas Nekilnojamojo turto registre finansuojamas Vyriausybės nustatyta tvarka. Kelius (gatves) savivaldybės perima pagal ketinimo protokole nustatytas sąlygas, laiką ir laikydamosi šios prioritetų eilės:

1) keliai (gatvės), kuriais (kuriomis) naudojasi ir ne mėgėjų sodo teritorijoje esančių žemės sklypų savininkai ir naudotojai (kai keliai (gatvės) atlieka tranzitinę funkciją); 

2) keliai (gatvės), kuriais (kuriomis) naudojasi daugiau negu vienos bendrijos teritorijoje esančių žemės sklypų savininkai;

3) keliai (gatvės), skirti aptarnauti bendrijas, kuriose ne mažiau kaip 20 procentų žemės sklypų savininkų yra gyvenamąją vietą šioje bendrijos teritorijoje deklaravę asmenys;

4) keliai (gatvės), nepaminėti (nepaminėtos) šios dalies 1, 2 ir 3 punktuose. Bendrijos bendrojo naudojimo žemėje esantys keliai (gatvės) bendrijų iniciatyva įstatymų ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka iš bendrijų išperkami arba perduodami savivaldybėms. Savivaldybės vykdo kelių (gatvių) išpirkimo arba perdavimo procesą šia prioritetų eile:

1) keliai (gatvės), kurie atitinka techninius reikalavimus, išperkami arba perimami iki 2024 metų;

2) keliai (gatvės), kurie neatitinka techninių reikalavimų, išperkami arba perimami iki 2027 metų.“

Nesvarstyti

Tie patys, kaip 1 p.

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas

2021-09-22

 

 

 

 

Įstatymo projektu siekiama įtvirtinti teisinį reguliavimą, kuris, sodininkų bendrijoms iniciavus, imperatyviai nustatys pareigą savivaldybėms savo lėšomis suformuoti keliui (gatvei) skirtus sklypus, įregistruoti kelius kaip statinius ir vykdyti jų priežiūrą, kas yra nesuderinama su žemės sklypų formavimo tvarką nustatančiais teisės aktais, be kita ko, tam dar ir nenumatant papildomo finansavimo. Taip pat įstatymo projekto nuostatos panaikina šiuo metu galiojantį savivaldybių perimamų kelių (gatvių) prioritetų eilės sąrašą. Nelikus prioritetų eilės, visiškai nebebūtų aišku, kokiu eiliškumu savivaldybės turi perimti skirtingus kelius (gatves). Visa tai išbalansuoja dabar galiojantį mėgėjų sodų kelių klausimams spręsti nustatytą mechanizmą ir sukuria neproporcingai didelę finansinę ir administracinę naštą savivaldai. Prioritetų eilės nebuvimas galėtų kelti ir korupcines rizikas, o sodininkai negalėtų turėti jokių aiškiais kriterijais pagrįstų lūkesčių, kada konkretaus jų kelio klausimas galėtų būti išspręstas.

Atsižvelgiant į tai, taip pat į gautas įvairių institucijų pastabas įstatymo projektui ir į tai, kad Susisiekimo ministerija, Aplinkos ministerija ir Žemės ūkio ministerija kartu sistemiškai sprendžia mėgėjų sodų kelių klausimo problematiką ir pateiks išvadas su konkrečiais siūlymais, siūloma įstatymo projektą Nr. XIVP-281 atmesti.

Pritarti

 

2

Kaimo reikalų komitetas

2023-03-22

 

 

 

 

Atmesti Sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-281, kadangi komitetas pritaria Vyriausybės pateiktam įstatymo projektui Nr. XIVP-2410.

Pritarti

 

3

Biudžeto ir finansų komitetas

2023-10-11

 

 

 

 

Atsižvelgiant į tai, kad sodininkų bendrijų bendrojo naudojimo žemėje esančių kelių (gatvių)  perdavimo savivaldybėms tvarka yra nustatyta Sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 6 ir 20 straipsnių pakeitimo įstatyme Nr. XIV-1956, pasiūlyti pagrindiniam Aplinkos apsaugos komitetui įstatymo projektą Nr. XIVP-281 atmesti.

Pritarti

 

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

            7.1. Sprendimas: Atsižvelgiant į Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto, Kaimo reikalų komiteto ir Biudžeto ir finansų komiteto pasiūlymus, taip pat į tai, kad projektu siūlomi pakeitimai susiję su 2023-05-11 Respublikos Prezidento pasirašytu Sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 6 ir 20 straipsnių pakeitimo įstatymu Nr. XIV-1956, parengtu pagal Vyriausybės pateiktą įstatymo projektą Nr. XIVP-2410, įstatymo projektą Nr. XIVP-281, kaip netekusį aktualumo, atmesti.

7.2. Pasiūlymai: nėra

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: J. Urbanavičius.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.

 

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                           (Parašas)                                                                      Aistė Gedvilienė

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biuro patarėjas A. Želvys, el. p. [email protected]