LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
aplinkos apsaugos komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SODININKŲ BENDRIJŲ ĮSTATYMO NR. ix-1934 2, 3 IR 6 STRAIPSNIŲ
PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO XIVP-281
2023-10-25 Nr. 107-P-38
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, komiteto nariai: Kasparas Adomaitis, Ligita Girskienė, Petras Gražulis, Linas Jonauskas, Tomas Tomilinas, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus, Andrius Vyšniauskas (pavaduojantis Agnę Bilotaitę);
komiteto biuro darbuotojai: vedėja Birutė Pūtienė, patarėjai: Rasa Liucija Matusevičiūtė, Jolita Jakučionytė, Aistrida Latvėnė, Audrius Želvys, padėjėja Vida Katinaitė;
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos savivaldybių asociacija, 2021-05-14 |
3 |
|
|
Lietuvos savivaldybių asociacijoje išnagrinėjome Sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 2, 3 ir 6 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr.XIVP‑281 (toliau – Projektas). Nepritariame Projekto 3 straipsniu siūlomiems įstatymo 6 straipsnio 1 dalies pakeitimams.
|
Nesvarstyti |
Pasiūlymas nesvarstytas, nes, atsižvelgiant į Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto, Kaimo reikalų komiteto ir Biudžeto ir finansų komiteto pasiūlymus, 2023-05-11 Respublikos Prezidento pasirašytą Sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 6 ir 20 straipsnių pakeitimo įstatymą Nr. XIV-1956, Komiteto sprendimas yra įstatymo projektą Nr. XIVP-281 atmesti. |
2. |
Lietuvos savivaldybių asociacija, 2021-05-14 |
3 |
|
|
1. Iš Projekto siūlymų seka, jog sodininkų bendrijoms atsisakius teisės nuomoti ar išsipirkti iš valstybės bendrojo naudojimo žemės sklypus, kuriuose yra keliai (gatvės) ir (ar) kelių juostos, savivaldybės bus priverstos perimti šiuos valstybinės žemės sklypus valdyti, naudoti ir disponuoti jais patikėjimo teise, o sprendiniams neatitikus realioms situacijos vietovėje, turės suformuoti keliui (gatvei) skirtus žemės sklypus, įregistruoti juos Nekilnojamojo turto registre, pastatyti kelius, atitinkančius minimalius reikalavimus, įregistruoti kelius kaip statinius ir vykdyti jų priežiūrą. Visiems išvardintiems darbams atlikti būtinos papildomos lėšos, o jų šaltiniu Projekto aiškinamajame rašte nurodoma Kelių priežiūros ir plėtros programa. Vietinės reikšmės kelių priežiūrai skiriama 30 proc. KPPP lėšų, o lėšos savivaldybių vietinės reikšmės keliams skiriamos atsižvelgiant į gyventojų skaičių bei kelių ilgį. Taigi, perėmus papildomus 15 tūkst. km kelių, vietinės reikšmės kelių priežiūrai skiriamų lėšų nepadidės. Atkreiptinas dėmesys, jog KPPP lėšų nepakanka esamiems ir savivaldybių valdomiems vietinės reikšmės keliams tiesti, rekonstruoti, taisyti (remontuoti), prižiūrėti bei saugaus eismo sąlygoms užtikrinti. Papildomu lėšų šaltiniu nurodomos ir KPPP rezervo nepanaudotos lėšos. Sunku prognozuoti, kokia dalis iš 19, 3 mln. eurų 2021 metams numatyto rezervo, galėtų būti nepanaudota. Bet kokiu atveju, tai būtų nereikšminga, lyginant su poreikiu, suma. Taip pat norėtume priminti, jog šių metų KPPP rezerve nenumatyta skirti lėšų sodininkų bendrijų kelių priežiūrai. Atsižvelgdami į išdėstytus argumentus, manome, jog Projekto įgyvendinimui papildomų lėšų nenumatyta. |
Nesvarstyti |
Tie patys, kaip 1 p. |
3. |
Lietuvos savivaldybių asociacija, 2021-05-14 |
3 |
|
|
2. Pagal Valstybinės žemės sklypų perdavimo valdyti, naudoti ir disponuoti jais patikėjimo teise savivaldybėms taisykles savivaldybė perima suformuotus ir Nekilnojamojo turto registre įregistruotus sklypus, manome, kad pareiga formuoti ir registruoti šiuos žemės sklypus turi būti suteikta sodininkų bendrijoms. |
Nesvarstyti |
Tie patys, kaip 1 p. |
4. |
Lietuvos savivaldybių asociacija, 2021-05-14 |
3 |
|
|
3. Projekte siūloma numatyti prievolę savivaldybėms formuoti valstybinės žemės sklypus sodininkų bendrijų teritorijoje Nekilnojamojo turto kadastro nuostatuose nustatyta tvarka, tais atvejais, kai sodininkų bendrijos išplanavimo projekte (generaliniame plane) esantys sprendiniai neatitinka realios situacijos vietovėje. Su tokia nuostata negalima sutikti. Įstatymo 6 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad mėgėjų sodo teritorijoje žemės sklypai formuojami ir pertvarkomi pagal žemės valdos projektą ar teritorijų planavimo dokumentą Žemės įstatymo ar Teritorijų planavimo įstatymo nustatyta tvarka, todėl Projekto nuostata yra nesuderinama su Įstatymo nuostatomis ir neaišku kokia tvarka turėtų būti įgyvendinama, neaišku ką reiškia išplanavimo projekte esančių sprendinių neatitikimas realiai situacijai, kas ir kokia tvarka vertins neatitikimą ir kokie bus tokio neatitikimo ar atitikimo kriterijai. Be to, neaiškus sodininkų bendrijos išplanavimo projekto (generalinio plano) statusas. |
Nesvarstyti |
Tie patys, kaip 1 p. |
5. |
Lietuvos savivaldybių asociacija, 2021-05-14 |
3 |
|
|
4. Tikėtina, jog sodininkų bendrijos atsisakys teisės nuomoti ar išsipirkti visus žemės sklypus, kuriuose yra keliai (gatvės) Projekte siūloma nuostata „Kai sodininkų bendrijos išplanavimo projekte (generaliniame plane) esantys sprendiniai neatitinka realios situacijos vietovėje, savivaldybė suformuoja keliui (gatvei) skirtą žemės sklypą Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintuose Nekilnojamojo turto kadastro nuostatuose nustatyta tvarka“ ar kelių juostos. Didelė dalis kelių, ypač rajoninėse savivaldybėse, faktiškai yra lauko keliai, neatitinkantys Sodininkų bendrijų įstatymo 6 str. 8 dalyje įtvirtintų reikalavimų. Sodininkų keliai praktiškai neturi suformuotų sklypų, todėl turės būti formuojami nauji sklypai, o inicijuojant naujų žemės sklypų, kurie bus naudojami keliams, formavimą, kelių (gatvių) minimalus plotis negali būti mažesnis nei 4,5 m. Tokiu būdu, savivaldybėms būtų sukuriama prievolė kreiptis į teismus dėl sodininkų bei teritorijose gyvenančių ne bendrijų narių, kurie yra užėmę sodininkų keliams skirtas teritorijas įvairiais statiniais ar želdiniais, nugriovimo ar pašalinimo, kas taip pat pareikalautų papildomų išteklių. |
Nesvarstyti |
Tie patys, kaip 1 p. |
6. |
Lietuvos savivaldybių asociacija, 2021-05-14 |
3 |
|
|
5. Įstatymu pasirinktas sodininkų kelių (gatvių) perdavimo būdas, kai atskirai atliekami žemės sklypų formavimo, kadastrinių matavimų ir įregistravimo, o po to, inžinerinių statinių – kelių formavimo, kadastrinių matavimų ir įregistravimo darbai, yra ilgas ir brangus procesas. Kelią, kaip inžinierinį statinį galima suformuoti ir įregistruoti NT registre ir nesuformavus žemės sklypo. Sodininkų bendrijų įstatyme turi būti numatyta ši galimybė. Taip pat manome, jog kelių (gatvių) perėmimas turi būti vykdomas etapais pagal nustatytus pirmenybinius kriterijus ir siejant su minimaliu (4,5 m) kelio (gatvės) pločiu. |
Nesvarstyti |
Tie patys, kaip 1 p. |
7. |
Lietuvos savivaldybių asociacija, 2021-05-14 |
|
|
|
7. Norime atkreipti dėmesį, jog Susisiekimo ministerijoje formuojama darbo grupė mėgėjų sodų kelių klausimams ir problemoms spręsti. Manytume, jog būtų tikslinga sulaukti darbo grupės siūlymų, o pateiktą Projektą atmesti. |
Nesvarstyti |
Tie patys, kaip 1 p. |
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Nacionalinė žemės tarnyba prie Žemės ūkio ministerijos, 2021-03-15 |
1, 2 |
|
|
Nacionalinė žemės tarnyba prie Žemės ūkio ministerijos (toliau – Nacionalinė žemės tarnyba) išnagrinėjo Teisės aktų informacinėje sistemoje paskelbtą Lietuvos Respublikos sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 2, 3 ir 6 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą, registracijos Nr. XIVP-281 (toliau – projektas), ir teikia šias pastabas ir pasiūlymus. 1. Projekto 1 straipsniu keičiamoje Lietuvos Respublikos sodininkų bendrijų įstatymo 2 straipsnio 7 dalyje siūloma nustatyti, kad sodininkų bendrijos administravimas, be kitų funkcijų, taip pat yra ir sodininkų bendrijos nuomojamų iš valstybės ar bendrosios dalinės nuosavybės teise priklausančių sodininkų bendrijoms bendrojo naudojimo objektų valdymo ir priežiūros organizavimas. Pagal Sodininkų bendrijų įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje pateikiamą apibrėžimą sodininkų bendrija yra atitinkamo administracinio vieneto bendruomenės dalis, visapusiškai plėtojanti mėgėjų sodininkystę, puoselėjanti ir tausojanti gamtą ir kraštovaizdį. Bendrija yra ribotos civilinės atsakomybės pelno nesiekiantis viešasis juridinis asmuo, kurio tikslas – įgyvendinti sodininkų bendrąsias teises ir pareigas, susijusias su mėgėjų sodo teritorijos ir joje esančių bendrojo naudojimo objektų valdymu, priežiūra ir naudojimu. Sodininkų bendrijų įstatymo 7 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad sodininkams bendrosios dalinės nuosavybės teise priklauso sodininkų bendromis lėšomis ar bendromis sutelktomis jėgomis pastatyti, įrengti ar kitaip įsigyti bendrojo naudojimo objektai: bendrojo naudojimo žemė su bendrojo naudojimo pastatais ir įrenginiais (tvoros, vartai, poilsio aikštelės, pliažai, miškai, vandens telkiniai ir kt.); bendroji inžinerinė įranga – vandentiekio, kanalizacijos, dujų, elektros, telekomunikacijų ir rodmenų tinklai, melioracijos įrenginiai, keliai, tiltai, lieptai, vamzdynai ir angos, elektros skydai ir kita bendrojo naudojimo inžinerinė techninė įranga, esanti bendrojo naudojimo teritorijose bei patalpose ar konstrukcijose, taip pat šie objektai, įrengti sodo sklypuose, jeigu jie susiję su visos mėgėjų sodo teritorijos inžinerinės techninės įrangos veikimu ir jeigu jie nėra kitų asmenų nuosavybė. Šio straipsnio 7 dalyje nustatyta, kad tais atvejais, kai sukuriamas naujas bendrojo naudojimo objektas, jis įtraukiamas į bendrojo naudojimo objektų aprašą pažymint, kokie asmenys prisidėjo prie jo sukūrimo. Šis objektas bendrosios dalinės nuosavybės teise priklauso tiems savininkams, kurie dalyvavo jį sukuriant. Naujai įsigyto objekto priežiūros ir eksploatacijos organizavimo išlaidas apmoka asmenys, kuriems jis priklauso bendrosios dalinės nuosavybės teise. Sodo sklypo perleidimo atveju naujai sukurtos bendrosios dalinės nuosavybės teisės dalis pereina naujajam savininkui tik tuo atveju, jeigu sodo sklypo perleidėjas yra prisidėjęs prie šio objekto sukūrimo. Nurodytas teisinis reglamentavimas aiškiai nustato, kad sodininkų bendrija nėra Sodininkų bendrijų įstatymo 7 straipsnyje nurodytų bendrojo naudojimo objektų savininkė, šie bendrojo naudojimo objektai yra sodininkų bendroji nuosavybė. Pripažintina, kad galimi atvejai, kai sodininkų bendrijai nuosavybės teise priklauso turtas, kuris įgytas ne Sodininkų bendrijų įstatymo 7 straipsnio 1 dalyje nurodytu, o kitokiu būdu, ir yra sodininkų bendrijos nuosavybė, įskaitant ir turtą, kuris sodininkų bendrijai priklauso bendrosios dalinės nuosavybės teise su kitais asmenimis. Pagal Projektu siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą sodininkų bendrijos galėtų organizuoti tik tokių bendrojo naudojimo objektų valdymą ir priežiūrą, kurie sodininkų bendrijai priklauso bendrosios dalinės nuosavybės teise, tačiau negalėtų nurodytų funkcijų atlikti tais atvejais, kai Sodininkų bendrijų įstatymo 7 straipsnio 1 dalyje nustatytais atvejais įgytas turtas yra sodininkų nuosavybė arba bendrijai nuosavybės teise priklausantis turtas nėra bendrosios dalinės nuosavybės objektas. Atsižvelgdami į tai, kas išdėstyta, siūlome tikslinti Projekto 1 straipsnį, neišskiriant tik bendrosios dalinės nuosavybės teise sodininkų bendrijoms priklausančių objektų. Atitinkamai tikslintinas ir Projekto 2 straipsnis. |
Nesvarstyti |
Pasiūlymas nesvarstytas, nes, atsižvelgiant į Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto, Kaimo reikalų komiteto ir Biudžeto ir finansų komiteto pasiūlymus, 2023-05-11 Respublikos Prezidento pasirašytą Sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 6 ir 20 straipsnių pakeitimo įstatymą Nr. XIV-1956, Komiteto sprendimas yra įstatymo projektą Nr. XIVP-281 atmesti. |
2. |
Nacionalinė žemės tarnyba prie Žemės ūkio ministerijos, 2021-03-15 |
3 |
|
|
2. Projekto 3 straipsniu keičiamoje Sodininkų bendrijų įstatymo 6 straipsnio 1 dalyje siūloma nustatyti, kad kai sodininkų bendrijos išplanavimo projekte (generaliniame plane) esantys sprendiniai neatitinka realios situacijos vietovėje, savivaldybė suformuoja keliui (gatvei) skirtą žemės sklypą Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintuose Nekilnojamojo turto kadastro nuostatuose nustatyta tvarka. Sodininkų bendrijų 6 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad mėgėjų sodo teritorijoje žemės sklypai formuojami ir pertvarkomi pagal žemės valdos projektą ar teritorijų planavimo dokumentą Žemės įstatymo ar Teritorijų planavimo įstatymo nustatyta tvarka. Sodininkų bendrijų įstatymo 2 straipsnio 3 dalyje nurodyta, kad mėgėjų sodo teritorija – savivaldybės ar jos dalies bendrojo plano sprendiniuose pažymėta, išskyrus atvejus, kol savivaldybės ar jos dalies bendrasis planas nėra parengtas, teisės aktu mėgėjų sodininkystei skirta teritorija, suformuota pagal žemės valdos projektą ar teritorijų planavimo dokumentą ir suskirstyta į sodininkų ir kitų asmenų nuosavybės ar kitomis teisėmis valdomus sodo sklypus ir bendrojo naudojimo žemę (rekreacijai ir kitoms reikmėms). Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto kadastro įstatymo 7 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad žemės sklypai formuojami: 1) kai žemės reformos metu grąžinama turėta žemė, perduodama arba suteikiama nuosavybėn neatlyginamai, parduodama arba nuomojama valstybinė žemė – Lietuvos Respublikos žemės reformos įstatymo nustatyta tvarka rengiant žemės reformos žemėtvarkos projektus, o miestuose – Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo ir Lietuvos Respublikos žemės įstatymo nustatyta tvarka rengiant detaliuosius planus arba žemės sklypų formavimo ir pertvarkymo projektus; 2) kitais atvejais – Žemės įstatymo, Teritorijų įstatymo ir kitų įstatymų nustatyta tvarka rengiant teritorijų planavimo dokumentus ar žemės valdos projektus. Nurodytas teisinis reglamentavimas reiškia, kad žemės sklypų formavimo proceso neatskiriamoji dalis yra žemės sklypų suprojektavimas žemės valdos projekte ar teritorijų planavimo dokumente, o nesant žemės valdos projekto ar teritorijų planavimo dokumento, kuriame suprojektuoti žemės sklypai, nėra galimas žemės sklypų suformavimas. Nekilnojamojo turto kadastro įstatymo 2 straipsnio 4 dalyje nustatyta, kad nekilnojamojo daikto kadastriniai matavimai – veiksmai, kuriais nustatoma nekilnojamojo daikto tapatybė, žemės sklypo ribų posūkio taškų ir statinių fizinių ribų koordinatės, geometriniai matmenys ir techniniai nekilnojamųjų daiktų parametrai, apskaičiuojamas žemės sklypo ir jame esančių žemės naudmenų plotas ir kiti šį daiktą apibūdinantys kadastro duomenys. Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto kadastro nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. balandžio 15 d. nutarimu Nr. 534 „Dėl Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto kadastro nuostatų patvirtinimo“ (toliau – Nuostatai), 1 punkte nustatyta, kad Nuostatai reglamentuoja nekilnojamojo turto kadastro (toliau vadinama – kadastras) paskirtį ir jo objektus, kadastro tvarkytojo funkcijas, teises ir pareigas, nekilnojamųjų daiktų, registruojamų Nekilnojamojo turto registre, įrašymo į kadastrą, nekilnojamojo daikto planų ir kadastro duomenų, formų, turinio ir parengimo bei kadastro duomenų bylos suformavimo, žemės sklypų ribų posūkio taškų koordinačių nustatymo atliekant kadastrinius matavimus, kadastre įrašytų duomenų pakeitimo, prašymų įrašyti nekilnojamojo daikto kadastro duomenis į kadastrą ar juos pakeisti pateikimo ir nagrinėjimo, nekilnojamojo daikto pažymėjimo kadastro žemėlapyje, nekilnojamojo turto kadastro žemėlapio tikslinimo, kadastro sąveikos su kitais valstybės registrais ir kadastrais, kadastro duomenų naudojimo, kadastre įrašytų duomenų suvestinių rengimo, kadastro duomenų perdavimo į užsienio valstybes, kadastro duomenų saugos, finansavimo, reorganizavimo ir likvidavimo tvarką. Taigi, Nuostatai nereglamentuoja žemės sklypų formavimo. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, darytina išvada, kad siūlymas Projekto 3 straipsniu keičiamoje Sodininkų bendrijų įstatymo 6 straipsnio 1 dalyje nustatyti, kad kai sodininkų bendrijos išplanavimo projekte (generaliniame plane) esantys sprendiniai neatitinka realios situacijos vietovėje, savivaldybė suformuoja keliui (gatvei) skirtą žemės sklypą Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintuose Nekilnojamojo turto kadastro nuostatuose nustatyta tvarka, prieštarauja žemės sklypų formavimo tvarką nustatantiems teisės aktams. Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, turi būti tikslinamas Projekto 3 straipsnis. |
Nesvarstyti |
Tie patys, kaip 1 p. |
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2021‑07-07
|
|
|
|
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2021 m. balandžio 21 d. sprendimo Nr. SV-S-83 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 5 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria: Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 2, 3 ir 6 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-281 (toliau – Įstatymo projektas), tačiau pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui jį tobulinti pagal šias pastabas ir pasiūlymus: 1. Atkreiptinas dėmesys, kad pagal galiojančios redakcijos Lietuvos Respublikos sodininkų bendrijų įstatymo 7 straipsnio 1 punkto nuostatas sodininkams mėgėjams (toliau – sodininkas) bendrosios dalinės nuosavybės teise priklauso sodininkų bendromis lėšomis ar bendromis sutelktomis jėgomis pastatyti, įrengti ar kitaip įsigyti bendrojo naudojimo objektai. Sodininkų bendrijų įstatymo 7 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad mėgėjų sodo teritorijoje esančius bendrojo naudojimo objektus bendrija valdo Civilinio kodekso, šio ir kitų įstatymų nustatyta tvarka. Atsižvelgiant į šias nuostatas, būtina tikslinti Įstatymo projektu keičiamo Sodininkų bendrijų 2 straipsnio 7 dalyje ir 3 straipsnio 1 dalyje siūlomas formuluotes. 2. Iš Įstatymo projekto 3 straipsniu siūlomo keisti Sodininkų bendrijų įstatymo 6 straipsnio 1 dalies nuostatų neaišku, koks teritorijų planavimo dokumentas laikytinas sodininkų bendrijos išplanavimo projektu (generaliniu planu). Siūlytina vartojamą terminą „sodininkų bendrijos išplanavimo projektas (generalinis planas)“ tikslinti atsižvelgiant į Sodininkų bendrijų įstatymo 2 straipsnio 5 dalį. 3. Siūlytina tikslinti Įstatymo projekto 3 straipsniu siūlomo keisti Sodininkų bendrijų įstatymo 6 straipsnio 1 dalies nuostatą „<...> kai sodininkų bendrijos išplanavimo projekte (generaliniame plane) esantys sprendiniai neatitinka realios situacijos vietovėje, savivaldybė suformuoja keliui (gatvei) skirtą žemės sklypą Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintuose Nekilnojamojo turto kadastro nuostatuose nustatyta tvarka <...>“, atsižvelgiant į tai, kad pagal Sodininkų bendrijų įstatymo 6 straipsnio 2 dalį mėgėjų sodo teritorija priskiriama žemės ūkio paskirties žemei, pagal Sodininkų bendrijų įstatymo 6 straipsnio 3 dalį – mėgėjų sodo teritorijoje žemės sklypai formuojami ir pertvarkomi pagal žemės valdos projektą ar teritorijų planavimo dokumentą Lietuvos Respublikos žemės įstatymo ar Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo nustatyta tvarka. 4. Atsižvelgiant į galiojančios redakcijos Sodininkų bendrijų įstatymo 6 straipsnio 1 dalies nuostatas (Bendrijos bendrojo naudojimo žemėje esantys žemės sklypai su juose esančiais keliais (gatvėmis) ir (ar) kelių juostomis bendrijų iniciatyva (bendrijos susirinkimo sprendimu) Vyriausybės patvirtintose Valstybinės žemės sklypų perdavimo valdyti, naudoti ir disponuoti jais patikėjimo teise savivaldybėms taisyklėse nustatyta tvarka ir sąlygomis perduodami savivaldybėms. Bendrijų pirmininkai su savivaldybėmis pasirašo ketinimo protokolus dėl savivaldybėms perduotinų kelių (gatvių) užimamų žemės sklypų suformavimui, perdavimui ir perėmimui reikalingų parengiamųjų darbų atlikimo sąlygų. Kelių (gatvių) kadastriniai matavimai ir įregistravimas Nekilnojamojo turto registre finansuojamas Vyriausybės nustatyta tvarka), siūlytina nustatyti, kad pradėtos procedūros baigiamos pagal iki Įstatymo projektu siūlomų pakeitimų įsigaliojimo galiojusius teisės aktus. 5. Atsižvelgiant į tai, kad galiojančios redakcijos Sodininkų bendrijų įstatymo 6 straipsnio 1 dalies nuostatos dėl savivaldybių perimamų kelių (gatvių) prioritetų eilės suteikia aiškumo perduodant kelius (gatves) savivaldybėms, siūlytina šių nuostatų neatsisakyti ir išdėstyti jas taip: „Kelius (gatves) savivaldybės perima laikydamosi šios prioritetų eilės: 1) kelius (gatves), kuriais (kuriomis) naudojasi ir ne mėgėjų sodo teritorijoje esančių žemės sklypų savininkai ir naudotojai (kai keliai (gatvės) atlieka tranzitinę funkciją); 2) kelius (gatves), kuriais (kuriomis) naudojasi daugiau kaip vienos bendrijos teritorijoje esančių žemės sklypų savininkai; 3) kelius (gatves), skirtus aptarnauti bendrijas, kuriose ne mažiau kaip 20 procentų žemės sklypų savininkų yra gyvenamąją vietą šioje bendrijos teritorijoje deklaravę asmenys; 4) kelius (gatves), nepaminėtus (nepaminėtas) šios dalies 1, 2 ir 3 punktuose.“ Manytina, kad minėtos nuostatos dėl savivaldybių perimamų kelių (gatvių) prioritetų eilės yra logiškos, suteikia procesui aiškumo ir nuoseklumo, padeda derinti sodininkų bendrijų lūkesčius ir sodininkų bendrijų teritorijose esančios transporto infrastruktūros finansavimą. |
Nesvarstyti |
Pasiūlymas nesvarstytas, nes, atsižvelgiant į Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto, Kaimo reikalų komiteto ir Biudžeto ir finansų komiteto pasiūlymus, 2023-05-11 Respublikos Prezidento pasirašytą Sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 6 ir 20 straipsnių pakeitimo įstatymą Nr. XIV-1956, Komiteto sprendimas yra įstatymo projektą Nr. XIVP-281 atmesti |
2. |
Seimo nariai: Asta Kubilienė, Algirdas Stončaitis, Aušrinė Norkienė, Guoda Burokienė, Rimantė Šalaševičiūtė, 2021-08-20 |
3 |
|
|
Argumentai: Atsižvelgiant į šias aplinkybes: 1) Vyriausybė savo išvadoje pažymėjo, kad būtina užtikrinti pradėtų kelių (gatvių) perdavimą pagal galiojantį reguliavimą; 2) Vyriausybė atskirai nurodo siekį, kad ir panaikinus galimybę sudaryti ketinimo protokolus su savivaldybėmis būtų išlaikyta kelių (gatvių) perdavimo prioritetų eilė; 3) Savivaldybės turi ribotus resursus dėl galimybės perimti sodų bendrijų kelius; tikslinga, ne tik įstatyme numatyti kelių (gatvių) perdavimo prioritetų eilę, bet ir įtvirtinti konkrečius šių kelių (gatvių) perdavimo savivaldybėms terminus. Priešingu atveju įstatymo pataisos rengėjų tikslai gali likti nepasiekti t. y. keliai (gatvės) sodų bendrijose nebus perimtos savivaldybių. Pasiūlymas: Projekto 3 straipsniu keičiamo Įstatymo 6 straipsnio 1 dalyje neatsisakyti kelių (gatvių) perdavimo prioritetų eilės ir ją papildyti konkrečiais laiko terminais: „Kelius (gatves) savivaldybės perima laikydamosi šios prioritetų eilės bei terminų: 1) keliai (gatvės), kuriais (kuriomis) naudojasi ir ne mėgėjų sodo teritorijoje esančių žemės sklypų savininkai ir naudotojai (kai keliai (gatvės) atlieka tranzitinę funkciją) perimami iki 2024 m. sausio 1 d.; 2) keliai (gatvės), kuriais (kuriomis) naudojasi daugiau negu vienos bendrijos teritorijoje esančių žemės sklypų savininkai perimami iki 2026 m. sausio 1 d.; 3) keliai (gatvės), skirti aptarnauti bendrijas, kuriose ne mažiau kaip 20 procentų žemės sklypų savininkų yra gyvenamąją vietą šioje bendrijos teritorijoje deklaravę asmenys perimami iki 2027 m. sausio 1 d.; 4) keliai (gatvės), nepaminėti (nepaminėtos) šios dalies 1, 2 ir 3 punktuose perimami iki 2028 m. sausio 1 d.“ |
Nesvarstyti |
Tie patys, kaip 1 p. |
3. |
Seimo narė Laima Nagienė 2021-11-08 |
1
|
|
|
Argumentai: Projekto 1 straipsnyje pateiktu Sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 2 straipsnio 7 dalies pakeitimu siūloma patikslinti sodininkų bendrijos administruojamų bendrojo naudojimo objektų nuosavybės klausimą. Projekte nurodoma, kad sodininkų bendrija yra atsakinga ir už sodininkų bendrijos nuomojamų iš valstybės ar bendrosios dalinės nuosavybės teise priklausančių sodininkų bendrijoms bendrojo naudojimo objektų valdymo ir priežiūros organizavimą. Toks teisinis reguliavimas leistų sodininkų bendrijoms organizuoti tik tokių bendrojo naudojimo objektų valdymą ir priežiūrą, kurie sodininkų bendrijai priklauso bendrosios dalinės nuosavybės teise, tačiau negalėtų nurodytų funkcijų atlikti tais atvejais, kai įgytas turtas yra sodininkų nuosavybė arba bendrijai nuosavybės teise priklausantis turtas nėra bendrosios dalinės nuosavybės dalis. Pasiūlymas: Siekiant neapriboti sodininkų bendrijos bendrojo naudojimo objektų valdymo ir priežiūros organizavimo, siūloma (neišskirti bendrosios dalinės nuosavybės teise sodininkų bendrijoms priklausančių objektų ir papildyti sodininkams nuosavybės teise priklausančiais bendrojo naudojimo objektais) ir projekto 1 straipsnį išdėstyti taip: „1 straipsnis. 2 straipsnio 7 dalies pakeitimas Pakeisti ir papildyti 2 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip: „7. Sodininkų bendrijos administravimas –
sodininkų bendrijos valdymo organo atliekamas sodininkų bendrijos, kaip
juridinio asmens, administravimas, mėgėjų sodo teritorijos administravimas,
ūkinių ir finansinių reikalų tvarkymas, sodininkų bendrijos nuomojamų iš
valstybės ar |
Nesvarstyti |
Tie patys, kaip 1 p. |
4. |
Seimo narė Laima Nagienė 2021-11-08 |
2 |
|
|
Argumentai: Projekto 2 straipsnyje pateiktu Sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 3 straipsnio 1 dalies pakeitimu, apibrėžiant sodininkų bendrijos sąvoką, siūloma patikslinti sodininkų bendrijos administruojamų bendrojo naudojimo objektų nuosavybės klausimą. Projekte nurodoma, kad sodininkų bendrijos tikslas yra įgyvendinti sodininkų bendrąsias teises ir pareigas, susijusias su mėgėjų sodo teritorijos ir joje esančių bendrijos nuomojamų iš valstybės ar bendrosios dalinės nuosavybės teise priklausančių bendrijoms bendrojo naudojimo objektų valdymu, priežiūra ir naudojimu. Toks teisinis reguliavimas leistų sodininkų bendrijoms įgyvendinti sodininkų bendrąsias teises ir pareigas, susijusias su mėgėjų sodo teritorijos ir joje esančių bendrijos nuomojamų iš valstybės bendrojo naudojimo objektų valdymu, tik tokiais atvejais kai šie objektai priklauso sodininkų bendrijai bendrosios dalinės nuosavybės teise, tačiau negalėtų nurodytų funkcijų atlikti tais atvejais, kai įgytas turtas yra sodininkų nuosavybė arba bendrijai nuosavybės teise priklausantis turtas nėra bendrosios dalinės nuosavybės dalis. Pasiūlymas: Siekiant neapriboti sodininkų bendrijos tikslų įgyvendinimo siūloma (neišskirti bendrosios dalinės nuosavybės teise sodininkų bendrijoms priklausančių objektų ir papildyti sodininkams nuosavybės teise priklausančiais bendrojo naudojimo objektais) ir projekto 2 straipsnį išdėstyti taip: „2 straipsnis. 3 straipsnio 1 dalies pakeitimas Pakeisti ir papildyti 3 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1.Sodininkų bendrija (toliau –
bendrija) yra atitinkamo administracinio vieneto bendruomenės dalis,
visapusiškai plėtojanti mėgėjų sodininkystę, puoselėjanti ir tausojanti gamtą
ir kraštovaizdį. Bendrija yra ribotos civilinės atsakomybės pelno
nesiekiantis viešasis juridinis asmuo, kurio tikslas – įgyvendinti sodininkų
bendrąsias teises ir pareigas, susijusias su mėgėjų sodo teritorijos ir joje
esančių bendrijos nuomojamų iš valstybės ar |
Nesvarstyti |
Tie patys, kaip 1 p. |
5. |
Seimo narė L.Nagienė 2021-11-08 |
3 |
|
|
Argumentai: Projekto 3 straipsnyje pateiktu Sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 6 straipsnio 1 dalies pakeitimu siekiama patikslinti projekto nuostatas dėl kelių perdavimo proceso. Pagal esamą teisinį reglamentavimą, sodininkų bendrijoms numatoma pareiga perduoti valstybinėje žemėje esančius ir valstybei priklausančius kelius kartu su žemės sklypais. Projekte nurodoma, kad bendrojo naudojimo sklypus, kuriuose yra keliai (gatvė), turi perimti savivaldybės, jeigu sodininkų bendrija bendru sutarimu atsisako teisės nuomoti ar išsipirkti iš valstybės tokius žemės sklypus, taigi taipogi numatoma perduoti tiek ir kelius (gatves), tiek ir pačius sklypus, kuriuose yra keliai (gatvės). Siūlomas įstatymo pakeitimas leistų pasirinkti supaprastintą sodininkų bendrijų kelių (gatvių) perdavimo variantą, taip užtikrinant savalaikį ir mažesnių finansinių sąnaudų reikalaujantį perdavimo būdą. Atsižvelgiant į SBĮ 6 straipsnio 1 dalies formuluotę dėl vandens tiekimo ir (arba) nuotekų tvarkymo infrastruktūros perdavimo savivaldybėms tvarką, siūloma analogiškai suformuoti ir sodininkų bendrijų kelių (gatvių) perdavimo formuluotę. Detali sodininkų bendrijų kelių (gatvių) perdavimo savivaldybėms tvarka turėtų būti numatyta įstatymą įgyvendinančiame Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarime. Projekte vartojamos sąvokos „keliai (gatvės) ir (ar) kelių juostos „ pakeičiamos „kelių (gatvių)“ sąvoka, sutinkamai su Sodininkų bendrijų įstatymo 6 straipsnio 8 dalyje naudojamomis sąvokomis, apibrėžiančiomis kelių (gatvių) sodininkų bendrijose techninius reikalavimus. Projekto pakeitimu taip pat siekiama patikslinti prioritetų eilę, ją siejant ne su kelio (gatvės) funkcija, o su atitikimu techniniams reikalavimas, numatytiems Sodininkų bendrijų įstatymo 6 straipsnio 8 dalyje. Taip užtikrinamas sklandus kelių perdavimo savivaldybėms procesas, atsižvelgiant į galimus sodininkų bendrijų kelių neatitikimus techniniams reikalavimas ir taip nesukuriant papildomų kliūčių techniškai tvarkingų kelių (gatvių) perdavimo procesui. Projekte taip pat numatoma, kad sodininkų bendrijų kelių (gatvių) perėmimo procesą vykdo savivaldybės, taip užtikrinant sklandų ir vienodą visose savivaldybėse kelių (gatvių) perdavimo procesą. Pasiūlymas: Siekiant ir projekto 3 straipsnį išdėstyti taip: „3 straipsnis. 6 straipsnio 1 dalies pakeitimas Pakeisti 6 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. Mėgėjų sodo teritoriją sudaro sodininkų ir kitų
asmenų, įsigijusių mėgėjų sodo teritorijose sodo sklypą, naudojama nuosavybės
ar kitomis teisėmis valdomų sklypų ir bendrojo naudojimo žemė, kuri teisės
aktais buvo skirta mėgėjų sodininkystei plėtoti (kolektyviniams sodams
steigti) arba priskirta pagal vėliau patikslintą žemės valdos projektą ar
teritorijų planavimo dokumentą. Mėgėjų sodų teritorijoje esanti bendrojo
naudojimo žemė žemės nuomos mokesčiu ir žemės mokesčiu neapmokestinama.
Bendrojo naudojimo žemę bendrijos gali nuomoti ar išsipirkti iš valstybės.
1) keliai (gatvės), kurie atitinka techninius reikalavimus, išperkami arba perimami iki 2024 metų; 2) keliai (gatvės), kurie neatitinka techninių reikalavimų, išperkami arba perimami iki 2027 metų.“ |
Nesvarstyti |
Tie patys, kaip 1 p. |
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1 |
Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas 2021-09-22 |
|
|
|
|
Įstatymo projektu siekiama įtvirtinti teisinį reguliavimą, kuris, sodininkų bendrijoms iniciavus, imperatyviai nustatys pareigą savivaldybėms savo lėšomis suformuoti keliui (gatvei) skirtus sklypus, įregistruoti kelius kaip statinius ir vykdyti jų priežiūrą, kas yra nesuderinama su žemės sklypų formavimo tvarką nustatančiais teisės aktais, be kita ko, tam dar ir nenumatant papildomo finansavimo. Taip pat įstatymo projekto nuostatos panaikina šiuo metu galiojantį savivaldybių perimamų kelių (gatvių) prioritetų eilės sąrašą. Nelikus prioritetų eilės, visiškai nebebūtų aišku, kokiu eiliškumu savivaldybės turi perimti skirtingus kelius (gatves). Visa tai išbalansuoja dabar galiojantį mėgėjų sodų kelių klausimams spręsti nustatytą mechanizmą ir sukuria neproporcingai didelę finansinę ir administracinę naštą savivaldai. Prioritetų eilės nebuvimas galėtų kelti ir korupcines rizikas, o sodininkai negalėtų turėti jokių aiškiais kriterijais pagrįstų lūkesčių, kada konkretaus jų kelio klausimas galėtų būti išspręstas. Atsižvelgiant į tai, taip pat į gautas įvairių institucijų pastabas įstatymo projektui ir į tai, kad Susisiekimo ministerija, Aplinkos ministerija ir Žemės ūkio ministerija kartu sistemiškai sprendžia mėgėjų sodų kelių klausimo problematiką ir pateiks išvadas su konkrečiais siūlymais, siūloma įstatymo projektą Nr. XIVP-281 atmesti. |
Pritarti |
|
2 |
Kaimo reikalų komitetas 2023-03-22 |
|
|
|
|
Atmesti Sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 6 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-281, kadangi komitetas pritaria Vyriausybės pateiktam įstatymo projektui Nr. XIVP-2410. |
Pritarti |
|
3 |
Biudžeto ir finansų komitetas 2023-10-11 |
|
|
|
|
Atsižvelgiant į tai, kad sodininkų bendrijų bendrojo naudojimo žemėje esančių kelių (gatvių) perdavimo savivaldybėms tvarka yra nustatyta Sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 6 ir 20 straipsnių pakeitimo įstatyme Nr. XIV-1956, pasiūlyti pagrindiniam Aplinkos apsaugos komitetui įstatymo projektą Nr. XIVP-281 atmesti. |
Pritarti |
|
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: Atsižvelgiant į Valstybės valdymo ir savivaldybių komiteto, Kaimo reikalų komiteto ir Biudžeto ir finansų komiteto pasiūlymus, taip pat į tai, kad projektu siūlomi pakeitimai susiję su 2023-05-11 Respublikos Prezidento pasirašytu Sodininkų bendrijų įstatymo Nr. IX-1934 6 ir 20 straipsnių pakeitimo įstatymu Nr. XIV-1956, parengtu pagal Vyriausybės pateiktą įstatymo projektą Nr. XIVP-2410, įstatymo projektą Nr. XIVP-281, kaip netekusį aktualumo, atmesti.
7.2. Pasiūlymai: nėra
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: J. Urbanavičius.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.
Komiteto pirmininkė (Parašas) Aistė Gedvilienė
Biuro patarėjas A. Želvys, el. p. [email protected]