DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS
DRAUDIMO PROPAGUOTI TOTALITARINIUS, AUTORITARINIUS REŽIMUS
IR JŲ IDEOLOGIJAS
ĮSTATYMO PROJEKTO
XIVP-1778
2022-08-23
Vilnius
Eil. Nr. |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
||
str. |
str. d. |
p. |
||
1. |
1 |
1 |
|
Argumentai: Įstatymo projekto (toliau – Projekto) 1 straipsnio 1 dalyje, atsižvelgiant į LR Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadą (2022-06-14 Nr. XIVP-1778) reikėtų patikslinti, kad Projektu draudžiami ne autoritariniai, totalitariniai režimai ir jų ideologijos apskritai, bet autoritarinių ir totalitarinių režimų bei jų ideologijų propagavimo draudimas konkrečiai. Pasiūlymas: Pakeisti 1 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „Šio įstatymo paskirtis – nustatyti
totalitarinių, autoritarinių režimų ir jų ideologijų propagavimo draudimą, |
2. |
2 |
1 |
|
Argumentai: Projekto 2 straipsnio 1 dalyje pateikta autoritarinio režimo sąvoka turėtų būti patikslinta, atsisakant politinės sistemos diskurso ir įvedant politinio režimo formą bei Lietuvos Respublikos baudžiamajame kodekse (Nr. VIII-1968, galiojanti suvestinė redakcija (2022-06-02–2022-08-31) įteisintas konkrečias nusikaltimų žmoniškumui ir karo nusikaltimų sąvokas. Pastarosios leis apimti visas BK XV skyriuje esančias nusikalstamas veikas, o ne tik Projekto iniciatorių išskirtas konkrečias agresijos ir genocido veikas. Šia sąvoka būtų galima remtis sistemiškai aiškinant ir Susirinkimų įstatymo (5 straipsnio 3 punktas), Politinių partijų įstatymo (4 straipsnio 3 dalis), Asociacijų įstatymo (3 straipsnio 2 dalis), Administracinių nusižengimų kodekso (524 straipsnis) nuostatas, susijusias su autoritariniu režimu. Pasiūlymas: Pakeisti 2 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. Autoritarinis režimas – |
3. |
2 |
2 |
|
Argumentai: Projekte pateikta ideologijos sąvoka turėtų būti patikslinta, be kita ko, atsisakant tiesioginės sąsajos su autoritariniu ir totalitariniu režimais. Atsižvelgiant į Įstatymo paskirtį būtų galima pateikti „Autoritarinės ideologijos“ ir „Totalitarinės ideologijos“ sąvokas, bet Projektui užtenka bendrosios ideologijos sąvokos, nes minėtos ideologijos ir jų apibrėžtys kinta. Pasiūlymas: Pakeisti 2 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. Ideologija – idėjų, įsitikinimų, |
4. |
2 |
3 |
|
Argumentai: Siekiant teisinio aiškumo ir sistemiškumo Projekto 2 straipsnio 3 dalyje pateiktą „Propagavimo“ sąvoką derėtų patikslinti ir atsisakyti tiesioginės koreliacijos su autoritariniais ir totalitariniais režimais bei jų suponuotomis ideologijomis. Propagavimas būdingas daugeliui gyvenimo ir veiklos sričių, jis ne visada turi tik neigiamą konotaciją. Pavyzdžiui, propaguojamas gali būti prekės ženklas, prekės, Europos Sąjungos interesai ir vertybės. Beje, Lietuvos Respublikos prekių ženklų įstatyme (Nr. VIII-1981, galiojanti suvestinė redakcija (nuo 2022-01-01) įteisinta sąvoka „Plačiai žinomas ženklas“. Pasiūlymas: Pakeisti 2 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: „3. Propagavimas – idėjų, |
5. 4. |
2. |
4 |
|
Argumentai: Siekiant atliepti Įstatymo paskirtį, Projekte tikslinga įvesti naują 2 straipsnio 4 dalį ir įteisinti „Propagandos“ sąvoką. Beje, propagandos terminas vartojamas ir LR Konstitucijos 135 straipsnio 2 dalyje. Pasiūlymas: Papildyti Projektą nauja 2 straipsnio 4 dalimi ir ją išdėstyti taip: „4. Propaganda – idėjų, teorijų, vertybių, pažiūrų skleidimas ir (ar) aiškinimas siekiant pakeisti asmens, socialinės grupės, visuomenės požiūrį ir paskatinti tam tikrą elgseną ir (ar) veiksmus.“ Buvusias Projekto 2 straipsnio 4 ir 5 dalis atitinkamai laikyti 5 ir 6 dalimis. |
6. 5 |
2 |
4 |
|
Argumentai: Projekto 2 straipsnio 4 dalyje pateikta totalitarinio režimo sąvoka tikslintina atsižvelgiant į pamatinius totalitarizmo bruožus (H. Arendt darbai) bei Lietuvos Respublikos baudžiamajame kodekse (Nr. VIII-1968, galiojanti suvestinė redakcija (2022-06-02–2022-08-31) įteisintas konkrečias nusikaltimų žmoniškumui ir karo nusikaltimų sąvokas. Šia sąvoka būtų galima remtis sistemiškai aiškinant ir Susirinkimų įstatymo (5 straipsnio 3 punktas), Politinių partijų įstatymo (4 straipsnio 3 dalis), Asociacijų įstatymo (3 straipsnio 2 dalis), Administracinių nusižengimų kodekso (524 straipsnis) nuostatas, susijusias su totalitariniu režimu. Kaip minėta, papildžius įstatymo Projektą nauja 2 straipsnio 4 dalimi, buvusioji 4 dalis laikytina 5 dalimi. Pasiūlymas: Pakeisti 2 straipsnio 4 dalį ir naują 5 dalį išdėstyti taip: „ |
7. 6. |
2 |
6 |
|
Argumentai: Papildžius įstatymo Projektą nauja 2 straipsnio 4 dalimi, buvusiąją 4 dalį laikant 5 dalimi, 5 dalis laikytina 6 dalimi. Pasiūlymas: Pakeisti 2 straipsnio 5 dalies numeraciją ir 6 dalį išdėstyti taip: „ |
8. |
3 |
|
|
Argumentai: Atsižvelgiant į pasiūlytą 1 straipsnio 1 dalies formuluotę, tikslinga pakeisti 3 straipsnio pavadinimą atsisakant „draudimo būdų“. Pasiūlymas: Pakeisti 3 straipsnio pavadinimą ir jį išdėstyti taip: „3 straipsnis.
Totalitarinių, autoritarinių režimų ir jų ideologijų propagavimo draudimas |
9. |
3 |
1 |
|
Argumentai: Atsižvelgiant į LR Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadą (2022-06-14 Nr. XIVP-1778) Projekto 3 straipsnio 1 dalį reikėtų praplėsti įvedant totalitarinių, autoritarinių režimų ir jų ideologijų propagandos draudimą Lietuvos Respublikoje apskritai. Pasiūlymas: Pakeisti 3 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip: „1. Lietuvos Respublikoje totalitarinių, autoritarinių režimų ir jų ideologijų propaganda draudžiama. “ |
10. |
3 |
1 |
|
Argumentai: Atsižvelgiant į pasiūlytą naują 3 straipsnio 1 dalies formuluotę ir numeraciją, tikslinga įvesti naują Projekto 3 straipsnio 2 dalies numeraciją. Buvusius 3 straipsnio 1 dalies 1, 2 ir 3 punktus laikyti 3 straipsnio 2 dalies 1, 2, 3 punktais. Pasiūlymas: Projekto 3 straipsnio 1 dalį laikyti nauja 3 straipsnio 2 dalimi išlaikant esamą punktų numeraciją. „2. Draudžiama propaguoti totalitarinius, autoritarinius režimus ir jų ideologijas viešuosiuose objektuose bet kokia forma įamžinant ar atvaizduojant: 1) simbolius ar informaciją, propaguojančius totalitarinius, autoritarinius režimus ir jų ideologijas; 2) asmenis (kai asmenys aktyviai veikė ar veikia okupacinėse politinėse, karinėse, represinėse struktūrose), organizacijas, įvykius ar datas, susijusius su totalitariniais, autoritariniais režimais ir jų ideologijomis, tokių režimų vykdyta ar vykdoma karine agresija kitos valstybės atžvilgiu; 3) asmenis (kai asmenys aktyviai veikė okupacinėse politinėse, karinėse, represinėse struktūrose), organizacijas, įvykius ar datas, susijusias su Lietuvos 1940–1941 metų ir 1944–1990 metų sovietinėmis okupacijomis bei 1941–1944 metų nacistine okupacija, šių okupacijų įtvirtinimu ir represijomis.“ |
3 |
1 |
2 |
Argumentai: Projekto 3 straipsnio 1 dalies 2 punktas nustato bendrąjį „aktyvios“ veikos kriterijų, kurį derėtų sukonkretinti, atsižvelgiant į Įstatymo paskirtį ir galiojantį teisinį reguliavimą. „Aktyvią“ asmens veiklą praeityje ar dabartyje tiksliau nusakytų nusikalstama veika prieš Lietuvos valstybės nepriklausomybę, teritorijos vientisumą ir konstitucinę santvarką (LR baudžiamojo kodekso Nr. VIII-1968, galiojanti suvestinė redakcija (2022-06-02–2022-08-31) XVI skyriaus formuluotė). Pritariant LR Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadoje (2022-06-14 Nr. XIVP-1778) konstatuotam pertekliniam punktui – 3 straipsnio 3 punktui – siūlytina jį integruoti į 3 straipsnio 1 dalies 2 punktą. Atsižvelgiant į pasiūlytą Projekto 3 straipsnio 2 dalies numeraciją, Projekto 3 straipsnio 1 dalies 2 punktas laikytinas 3 straipsnio 2 dalies 2 punktu. Pasiūlymas: Pakeisti 3 straipsnio 2 punktą ir jį išdėstyti taip: „2) asmenis (kai asmenys |
|
12. 8. |
3 |
1 |
3 |
Argumentai: Atsižvelgiant į pasiūlytą Projekto 3 straipsnio 2 dalies 2 punktą, siūlytina atsisakyti Projekto 3 straipsnio 1 dalies 3 punkto kaip perteklinio. Pasiūlymas: Atsisakyti 3 straipsnio 1 dalies 3 punkto. „ |
13. |
4 |
3 |
|
Argumentai: Projekto 4 straipsnio 3 dalyje išvardyti 9 tarpžinybinės komisijos nariai. Kai kurie iš jų keltų pagrįstų abejonių dėl ekspertinių kompetencijų, kurių reikės šio Projekto tikslui realizuoti (įskaitant ir Seimo narių pasiūlymą, registruotą 2022-06-14). Neaiškūs nevyriausybinių organizacijų pasirinkimo motyvai, jų galimybės objektyviai įvertinti draustinus viešuosius objektus, propaguojančius totalitarinius ir autoritarinius režimus ir jų ideologijas etc. Teisė deleguoti tarpžinybinės komisijos narius, ekspertus, turėtų būti suteikta aukštosioms mokykloms – universitetams ir kolegijoms bei mokslinių tyrimų institutams. Lietuvos savivaldybių asociacijai taip pat paliktina ši teisė, nes Projektas jai deleguoja atitinkamas funkcijas (pvz., 4 straipsnio 1 dalies 2 punktas), kurios dera su Lietuvos savivaldybių asociacijos įstatuose (2015-05-27) numatytais asociacijos veiklos tikslais. Pasiūlymas: Pakeisti 4 straipsnio 3 dalį ir jį išdėstyti taip: „3. Komisiją, 3 metų laikotarpiui, sudaro 9
nariai: po 1 narį deleguoja Centras, Kultūros paveldo departamentas prie
Kultūros ministerijos (toliau – Departamentas), Vilniaus universitetas,
Vytauto Didžiojo universitetas, Vilniaus dailės akademija, Lietuvos istorijos
institutas, Lietuvių kalbos
institutas, Tarptautinė |
14. |
7 |
1 |
|
Argumentai: Projekto 7 straipsnio 1 dalies 1 ir 2 punktuose abstrakčiai nurodyta, kad Lietuvos gyventojų genocido ir rezistencijos tyrimų centras „skleisdamas informaciją“ ir „sudarydamas galimybes“ vykdo totalitarinių, autoritarinių režimų ir jų ideologijų sklaidos prevenciją. Siūlytina 7 straipsnio 1 dalį papildyti 3 punktu, numatant akademinės bendruomenės indėlį vykdant minėtų režimų, ideologijų, atminimo kultūrų mokslinius tyrimus bei gautų mokslo rezultatų pristatymą visuomenei. Pasiūlymas: Papildyti 7 straipsnio 1 dalį nauju 3 punktu ir jį išdėstyti taip: „3) vykdydamas mokslinius tyrimus ir užtikrindamas jų rezultatų pristatymą visuomenei.“ |
15. |
7 |
1 |
2 |
Argumentai: Papildžius 7 straipsnio 1 dalį nauju 3 punktu, 7 straipsnio 1 dalies 2 punkto pabaigoje rašytinas kabliataškis. Pasiūlymas: „2) sudarydamas galimybes stiprinti žinias ir įgūdžius, didinančius
visuomenės atsparumą dezinformacijai |