LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS RINKIMŲ KODEKSO PATVIRTINIMO, ĮSIGALIOJIMO IR ĮGYVENDINIMO KONSTITUCINIO ĮSTATYMO NR. XIV-1381 95 IR 97 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO 
PROJEKTO
NR. XIVP-2747

 

2023-09- 13 Nr. 102-P-40

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Irena Haase, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, nariai: Arvydą Anušauską, pavaduojanti Jurgita Sejonienė, Aušrinė Armonaitė, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Vilius Semeška, Algirdas Stončaitis, Andrius Vyšniauskas.

Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjos: Dalia Latvelienė, Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, vyriausioji specialistė Aidena Bacevičienė, padėjėjos: Meilė Čeputienė, Rivena Zegerienė.

Dalia Asanavičiūtė Seimo narė, Paulė Kuzmickienė Seimo narė, Seimo kanceliarijos Teisės departamento vyresnioji patarėja Viktorija Staugaitytė, Vyriausiosios rinkimų komisijos pirmininkė Lina Petronienė, Vyriausiosios rinkimų komisijos pirmininko pavaduotojas Andrius Puksas, Vyriausiosios komisijos narys Martynas Čerkauskas, Olga Kilkinova Vyriausiosios komisijos narė, Jolanta Petrušauskienė Vyriausiosios komisijos narė, Vyriausiosios rinkimų komisijos Mokymų ir komunikacijos laikinai vykdanti skyriaus vedėjo funkcijas Diana Daubarė, Vyriausiosios rinkimų komisijos Teisės ir tyrimų skyriaus vedėjas Rokas Stabingis, Vyriausios rinkimų komisijos Rinkimų organizavimo skyriaus vedėja Reda Daniškevičiūtė, Vyriausiosios rinkimų komisijos Kompiuterinių technologijos skyriaus vedėjas Darius Gaižauskas, Teisingumo ministerijos Baudžiamosios justicijos grupės patarėjas Tomas Naruševičius,  Teisingumo ministerijos Teisėkūros politikos grupės patarėja Sandra Vasiulytė-Maliaukė, Teisingumo ministerijos Teisinių paslaugų politikos grupės vyresnioji patarėja Reda Nikrėvičė, Vidaus reikalų ministerijos Strateginių sprendimų paramos grupės vyresnysis patarėjas Adomas Puidokas, Vidaus reikalų ministerijos Viešojo administravimo ir vietos savivaldos grupės patarėja Justina Ronkaitienė, Vidaus reikalų ministerijos Regioninės politikos grupės vadovė Rasa Tamulevičiūtė, Valstybės saugumo departamento atstovė Kristina Vaičiūnė.

Grinkevičiūtė Agnė Seimo nario V. Semeškos patarėja, Rasa Kiūdytė Seimo nario A. Stončaičio patarėja, Seimo narės I. Haase patarėja Erika Puišytė, Seimo narės A. Armonaitės patarėjas Lukas Stravinskas, Seimo nario A. Anušausko patarėja Meda Taleikytė, Seimo nario A. Vyšniausko patarėja Rugilė Valatkienė.

 2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):  

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-05-19

 

 

*

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Kaip matyti iš projekto turinio, juo siūloma pakeisti ne Rinkimų kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo konstitucinio įstatymo, o šiuo konstituciniu įstatymu patvirtinto Rinkimų kodekso 95 ir 97 straipsnius. Kadangi Rinkimų kodeksas yra patvirtintas konstituciniu įstatymu, šio kodekso teisinė forma taip pat yra konstitucinis įstatymas, kuris pagal Konstitucijos 69 straipsnio 3 dalį keičiamas ne mažesne kaip 3/5 visų Seimo narių balsų dauguma priimamu konstituciniu įstatymu. Atsižvelgiant į tai, projekto pavadinimas taisytinas – jo dalis „patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo konstitucinio įstatymo Nr. XIV-1381“ išbrauktina, o prieš žodį „įstatymas“ įrašytinas žodis „konstitucinis“.

 

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-05-19

1,2

 

 

2.    Projekto 1 ir 2 straipsniuose vartojamą formuluotę „balsuoti arba nebalsuoti už rinkimų politinės kampanijos dalyvį ar kandidatą“ siūlytume pakeisti formuluote „balsuoti arba nebalsuoti už kandidatą ar kandidatų sąrašą“, atsižvelgiant į tai, kad per rinkimus gali būti balsuojama ne už visus rinkimų politinės kampanijos dalyvius, o tik už kandidatus ir kandidatų sąrašus.

Pritarti

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-05-19

 

 

*

3.    Projektas taisytinas vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 (2021 m. lapkričio 18 d. įsakymo Nr. 1R-388 redakcija).

3.1.   Projekto 1 straipsnyje siūlomo pakeitimo esmė dėstytina taip: „Pakeisti 95 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:“.

 

Pritarti

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2023-05-19

2

 

 

3.2.   Projekto 2 straipsnyje Rinkimų kodekso 97 straipsnio 1 ir 3 dalys turėtų būti keičiamos atskiromis straipsnio dalimis, kiekvienoje iš jų nurodant atitinkamą siūlomo pakeitimo esmę.

Projekto 2 straipsnio 1 dalis dėstytina taip: „1. Papildyti 97 straipsnio 1 dalį 4 punktu:“ (pateiktinas tik šio punkto tekstas).

Projekto 2 straipsnio 2 dalis, atsižvelgiant į tai, kad siūloma pakeisti daugiau kaip pusę Rinkimų kodekso 97 straipsnio 3 dalies punktų, dėstytina taip: „2. Pakeisti 97 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:“ (pateiktinas visas siūlomas Rinkimų kodekso 97 straipsnio 3 dalies tekstas).

Pritarti

 

5.

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė

2023-06-01

 

 

*

Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos rinkimų kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo konstitucinio įstatymo Nr. XIV-1381 95 ir 97 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2747 (toliau – Projektas) atitiktį Europos Sąjungos teisei pažymime, kad šiuo metu esminių pastabų ir pasiūlymų Projektui neturime. Tačiau atkreipiame dėmesį, kad jau yra parengtas bendro požiūrio tekstas dėl Pasiūlymo dėl Europos Parlamento ir Tarybos reglamento dėl politinės reklamos skaidrumo ir atrankiojo adresavimo[1] (toliau – Pasiūlymas), kurį tikimasi priimti dar iki artėjančių rinkimų į Europos Parlamentą. Šio Pasiūlymo 3 straipsnyje numatyta, kad siekiant užtikrinti vidaus rinkos veikimą valstybės narės dėl priežasčių, susijusių su politinės reklamos skaidrumu, toliau netaiko ar nenustato nuostatų ar priemonių, besiskiriančių nuo tų, kurios nustatytos šiame reglamente. Pagal Pasiūlymo 2 straipsnio 2 dalį politinė reklama – pranešimas, kurį bet kokiomis priemonėmis rengia, rodo, skleidžia, publikuoja ar platina ne tik pats politinis veikėjas, bet ir kitas asmuo už jį arba jo vardu, o jo 5 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad reklamos paslaugų teikėjai reikalauja, kad užsakovai ir reklamos paslaugų teikėjai, veikiantys užsakovų[2] vardu, deklaruotų, ar reklamos paslauga, kurią jie užsako iš paslaugų teikėjo, yra politinės reklamos paslauga. Atsižvelgiant į šias Pasiūlymo nuostatas, abejotina, ar Projekto 2 straipsnio nuostata, siūlanti drausti skleisti politinę reklamą, jei ji apmokėta ne rinkimų politinės kampanijos dalyvio, taigi susiaurinti politinės reklamos užsakovų ratą, nebūtų per griežta paminėtų Pasiūlymo nuostatų atžvilgiu. Todėl, atsižvelgiant į tai, kad priėmus Pasiūlymą, tikėtina, bus reikalinga Rinkimų kodekso peržiūra, bei į tai, kad Rinkimų kodeksui kaip konstituciniam įstatymui taikoma sudėtingesnė keitimo procedūra, siūlytina Projekto nesvarstyti iki bus priimtas Pasiūlymas.  

Atsižvelgti

Priėmus Pasiūlymą, tikėtina, kad bus reikalinga ir kitų, ne tik šiuo projektu siūlomų, Rinkimų kodekso straipsnių  sisteminė peržiūra.

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Vyriausioji rinkimų komisija

2023-06-07

 

 

*

 

Šiam projektui pastabų neteikė.

Atsižvelgti

 

2.

Teisingumo

ministerija

2023-06-07

 

 

*

 

Dėl Lietuvos Respublikos rinkimų kodekso patvirtinimo, įsigaliojimo ir įgyvendinimo konstitucinio įstatymo Nr. XIV-1381 95 ir 97 straipsnių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-2747, pritardami Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadoje nurodytoms pastaboms, papildomai pažymime, jog, esant Rinkimų kodekso 114 straipsnio 2 dalies nuostatai, kad visos išlaidos, skirtos rinkimų politinei kampanijai finansuoti, gali būti apmokamos tik iš rinkimų politinės kampanijos sąskaitoje esančių lėšų, siūloma 97 straipsnio 1 dalies 4 punkto nuostata (draudimas skleisti politinę reklamą, apmokamą ne rinkimų politinės kampanijos dalyvio) vertintina kaip perteklinė arba kaip dviprasmiška, nes galimai draudžianti rinkimų politinės kampanijos dalyviui rinkimų politinę reklamą apmokėti ne savo asmeniniais pinigais.

Kartu atkreipiame dėmesį, kad yra parengtas bendro požiūrio tekstas dėl Pasiūlymo dėl Europos Parlamento ir Tarybos reglamento dėl politinės reklamos skaidrumo ir atrankiojo adresavimo (toliau – Pasiūlymas), kurį tikimasi priimti iki artėjančių rinkimų į Europos Parlamentą ir pagal kurį valstybės narės turės nebetaikyti ar nenustatyti nuostatų ar priemonių, besiskiriančių nuo nustatytų šiame reglamente. Pagal Pasiūlymo 2 straipsnio 2 dalį politinė reklama – pranešimas, kurį bet kokiomis priemonėmis rengia, rodo, skleidžia, publikuoja ar platina ne tik pats politinis veikėjas, bet ir kitas asmuo už jį arba jo vardu, o pagal jo 5 straipsnio 1 dalį politinės reklamos užsakovai ir reklamos paslaugų teikėjai, veikiantys užsakovų (fizinių arba juridinių asmenų, kurių prašymu ar vardu parengiamas, rodomas, skleidžiamas, publikuojamas ar platinamas politinės reklamos skelbimas) vardu turėtų deklaruoti, ar užsakoma reklamos paslauga yra politinės reklamos paslauga. Atsižvelgiant į šias Pasiūlymo nuostatas, siūloma Rinkimų kodekso 97 straipsnio 1 dalies 4 punkto nuostata, draudžianti skleisti politinę reklamą, jei ji apmokėta ne rinkimų politinės kampanijos dalyvio, taigi susiaurinti politinės reklamos užsakovų ratą, gali būti per griežta minėtų Pasiūlymo nuostatų atžvilgiu. Todėl siūlytina šiuo metu jos atsisakyti ir šio klausimo nesvarstyti iki bus priimtas Pasiūlymas.

Atsižvelgti

Priėmus Pasiūlymą, tikėtina, kad bus reikalinga ir kitų, ne tik šiuo projektu siūlomų, Rinkimų kodekso straipsnių  sisteminė peržiūra.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

            7.1. Sprendimas: Pritarti komiteto patobulintam konstitucinio įstatymo projektuiXIVP-2747(2) ir komiteto išvadoms.

             8. Balsavimo rezultatai: už –9 , prieš –0 , susilaikė –0.

9. Komiteto paskirti pranešėjai:  Irena Haase, Agnė Širinskienė, Andrius Vyšniauskas, Vilius Semeška, Julius Sabatauskas.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas konstitucinio įstatymo projektas ir jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                (Parašas)                                                                        Irena Haase

 

 

 

Teisės ir teisėtvarkos komiteto biuro patarėja Rita Karpavičiūtė