LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBA

 

HERBAS

                                                        

 

Lietuvos Respublikos ūkio ministerijai

 

Lietuvos Respublikos teisingumo  ministerijai

 

Viešųjų pirkimų tarnybai

 

E. pristatymo informacinė sistema

 

Susipažinti

Lietuvos Respublikos Seimo

Antikorupcijos komisijai

El. paštas priim@lrs.lt

 

Lietuvos Respublikos Seimo

Audito komitetui

El. paštas auditokt@lrs.lt

 

 


 

ANTIKORUPCINIO VERTINIMO IŠVADA

DĖL NEPRIEKAIŠTINGOS REPUTACIJOS IR ATLEIDIMO NUO BAUDŽIAMOSIOS ATSAKOMYBĖS Ar bausmės

 

 

       2018 m. rugsėjo 10 d. Nr. 4-01-6982

 

Vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio nuostatomis, savo iniciatyva atlikome šių teisės aktų nuostatų antikorupcinį vertinimą:

1.      Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 31 straipsnio.

2.     Nuo 2019 m. sausio 1 d. įsigaliosiančio Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 4 straipsnio.

3.    Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 2 straipsnio 17 dalies.

4.    Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymo 2 straipsnio 5 dalies.

5.    Mažos vertės pirkimų tvarkos aprašo, patvirtinto 2017 m. birželio 28 d. Viešųjų pirkimų tarnybos direktoriaus įsakymu Nr. 1S-97, 4.3 punkto.

6.    Lietuvos Respublikos notariato įstatymo 3 straipsnio.

7.    Lietuvos Respublikos advokatūros įstatymo 3 straipsnio 3 punkto.

8.    Lietuvos Respublikos antstolių įstatymo 5 straipsnio, 28 straipsnio 1 dalies, 35 straipsnio 1 dalies.

Atliekant antikorupcinį vertinimą nustatyta, kad pagal Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo (toliau – VPĮ) 19 straipsnio 3 dalį viešojo pirkimo komisijos nariais gali būti tik nepriekaištingos reputacijos asmenys. VPĮ 77 straipsnio 3 dalyje nustatyta, kad projekto konkurso vertinimo komisijos pirmininku ir nariais skiriami tik nepriekaištingos reputacijos asmenys. Mažos vertės pirkimų tvarkos aprašo 4.3 punkte taip pat nustatyta, kad pirkimų organizatoriai gali būti tik nepriekaištingos reputacijos asmenys. Analogiškai nustatyta ir Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymo 31 straipsnio 3 dalyje, 85 straipsnio 3 dalyje, taip pat Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, įstatymo 10 straipsnio 2 ir 8 dalyse.

VPĮ 2 straipsnio 17 dalis[1] nustato, kad nepriekaištingos reputacijos asmuo yra tas, kuris atitinka Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatyme (toliau – VTĮ) nustatytus nepriekaištingos reputacijos kriterijus, keliamus asmeniui, einančiam valstybės tarnautojo pareigas. Koks asmuo negali būti laikomas nepriekaištingos reputacijos ir eiti valstybės tarnautojo pareigas, nustatyta VTĮ 31 straipsnyje[2]. Tarp VTĮ nustatytų reikalavimų, kurie taikomi ir viešųjų pirkimų komisijų nariams, ir kurie gali reikšmingai prisidėti prie Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų, nėra tokių, kurie apribotų priimti svarbius sprendimus viešųjų pirkimų procedūrose asmenims, kurie buvo pripažinti padarę nusikalstamas veikas, tačiau buvo atleisti nuo baudžiamosios atsakomybės arba pripažinti kaltais, nuteisti, tačiau buvo atleisti nuo bausmės. Tuo tarpu Lietuvos Respublikos notariato įstatymo 3 straipsnyje nustatyta, kad asmuo negali būti laikomas nepriekaištingos reputacijos ir skiriamas notaru, jeigu jis buvo pripažintas kaltu dėl nusikalstamos veikos padarymo, bet nuo baudžiamosios atsakomybės atleistas, ir nuo nuosprendžio įsiteisėjimo dienos nepraėjo penkeri metai[3]. Be to, Lietuvos Respublikos advokatūros įstatymo 3 straipsnis 2017 m. pabaigoje[4] buvo papildytas 3 punktu, nustatančiu, kad pareiškėjas nelaikomas esąs nepriekaištingos reputacijos ir negali būti pripažintas advokatu, jeigu jis yra pripažintas kaltu dėl tyčinio nusikaltimo padarymo, bet nuo baudžiamosios atsakomybės atleistas, ir nuo nuosprendžio įsiteisėjimo dienos nepraėjo dveji metai[5]. Nuo 2019 m. sausio 1 d. įsigaliosiančiame Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 4 straipsnyje[6], kuriame nustatyti nepriekaištingos reputacijos kriterijai, atsiranda viena iš atleidimo nuo baudžiamosios atsakomybės rūšių – laidavimas, t. y. asmuo nelaikomas esąs nepriekaištingos reputacijos, jei turi nepasibaigusį laidavimo terminą.

Atlikę teisės aktų nuostatų, susijusių su asmenų nepriekaištinga reputacija, antikorupcinį vertinimą, nustatėme tam tikrų rizikų, todėl siekdami, kad valstybėje svarbias funkcijas vykdytų sąžiningi, lojalūs, patikimi ir korupcijai atsparūs asmenys, kad skaidriai ir efektyviai valdytų ir naudotų valstybės ir (ar) savivaldybės biudžeto lėšas, teikiame šias pastabas ir pasiūlymus:

1.        VTĮ 31 straipsnyje ir atitinkamai VPĮ 2 straipsnio 17 dalyje, taip pat Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymo 2 straipsnio 5 dalyje nustatyti nepriekaištingos reputacijos kriterijai Lietuvos Respublikos baudžiamajame kodekse nustatytų veikų padarymo atvejais siejami iš esmės tik su asmens turimu teistumo statusu. Tačiau tais atvejais, kai teismo nuosprendžiu asmuo pripažįstamas padaręs baudžiamojo įstatymo uždraustą veiką ir atleidžiamas nuo baudžiamosios atsakomybės, pagal galiojantį teisinį reguliavimą jis laikomas nepriekaištingos reputacijos asmeniu. Mūsų nuomone, asmenys, atleisti nuo baudžiamosios atsakomybės, negali būti laikomi nepriekaištingos reputacijos[7], nes tokiu nuosprendžiu pripažįstama, kad asmuo padarė nusikalstamą veiką, taigi, buvo įrodyti visi padarytos nusikalstamos veikos požymiai. Be to, kai kalbame apie sprendimą atleisti asmenį nuo bausmės, asmuo yra pripažįstamas padaręs nusikalstamą veiką, t. y. pasmerkiamas valstybės vardu, jam yra paskiriama bausmė, kartais dalis bausmės yra jau atlikta, taigi ir turimas teistumas, tačiau, esant tam tikroms aplinkybėms, asmuo yra atleidžiamas nuo likusios bausmės atlikimo. Taigi, abejotina, ar minėti asmenys gali būti laikomi nepriekaištingos reputacijos ir eiti valstybės tarnautojo, viešojo pirkimo komisijos nario, pirkimų organizatoriaus ar kt. pareigas, nors tokių situacijų praktikoje pasitaiko. Iš dalies teigiama praktika laikome Lietuvos Respublikos notariato įstatymo 3 straipsnio ir Lietuvos Respublikos advokatūros įstatymo 3 straipsnio 3 punkto nuostatas, kuriose nustatyta, kad asmuo tam tikrą laiką nuo nuosprendžio, kuriuo buvo atleistas nuo baudžiamosios atsakomybės, įsiteisėjimo dienos negali būti laikomas nepriekaištingos reputacijos. Nuo 2019 m. sausio 1 d. įsigaliosiančiame Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 4 straipsnyje[8], kuriame nustatyti nepriekaištingos reputacijos kriterijai, atsiranda viena iš atleidimo nuo baudžiamosios atsakomybės rūšių – laidavimas, t. y. asmuo nelaikomas esąs nepriekaištingos reputacijos, jei turi nepasibaigusį laidavimo terminą. Tačiau įstatyme kalbama tik apie vieną atleidimo nuo baudžiamosios atsakomybės rūšį, be to, neaptartas atleidimo nuo bausmės aspektas, kuris irgi yra labai svarbus, nes po atleidimo nuo bausmės asmuo dažniausiai tam tikrą laiką turi ir teistumą. Siekdami užtikrinti, kad valstybės tarnautojų, viešojo pirkimo komisijos narių, pirkimų organizatorių ir kt. pareigas eitų sąžiningi ir korupcijai atsparūs asmenys, skaidriai bei efektyviai naudotų valstybės ir (ar) savivaldybės biudžeto lėšas, siūlome pasinaudojant Lietuvos Respublikos notariato įstatymo 3 straipsnio ar Lietuvos Respublikos advokatūros įstatymo 3 straipsnio 3 punkto nuostatomis papildyti nuo 2019 m. sausio 1 d. įsigaliosiančio VTĮ 4 straipsnį ir į jį įtraukti ne tik atleidimo nuo baudžiamosios atsakomybės (laidavimo), bet ir bausmės padarius tyčinius nusikaltimus rūšis, taip pat terminus, kuriems suėjus asmuo galėtų būti laikomas nepriekaištingos reputacijos.

2.        Pažymėtina ir tai, kad VPĮ nėra nustatyti nepriekaištingos reputacijos reikalavimai ekspertams, kurie dalyvauja viešųjų pirkimų procedūrose, sprendžia dėl pasiūlymų atitikties pirkimo sąlygoms, nors jų nuomonė ir nėra privaloma pirkimų vykdytojui, tačiau dažniausiai į ją visada atsižvelgiama. Todėl, siekdami užtikrinti, kad kaip ekspertai viešųjų pirkimų procese būtų paskirti tik sąžiningi, patikimi ir korupcijai atsparūs asmenys, siūlome papildyti VPĮ 19 straipsnio 3 dalį ir nustatyti, kad ne tik viešojo pirkimo komisijos nariais, bet ir ekspertais gali būti tik nepriekaištingos reputacijos asmenys. Pasiūlymas taikytinas ir Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymo 31 straipsnio 3 daliai, taip pat Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų, atliekamų gynybos ir saugumo srityje, įstatymo 10 straipsnio 2 daliai.

3.        Atkreiptinas dėmesys į tai, kad antstoliams nepriekaištingos reputacijos reikalavimas, susijęs su atleidimu nuo baudžiamosios atsakomybės ar bausmės, apskritai nėra taikomas, analogiškai – antstolio padėjėjams, antstolio atstovams[9]. Minėtas reikalavimas netaikomas taip pat biudžetinių įstaigų vadovams[10], sveikatos priežiūros įstaigų vadovaujantiems darbuotojams[11], nacionalinio, valstybinio ar savivaldybės teatro ar koncertinės įstaigos vadovams, taip pat pretenduojantiems į šias pareigas[12], valstybės ir savivaldybių kultūros centrų vadovams, taip pat pretenduojantiems šias pareigas eiti asmenims[13]. Minėta, kad notarams ir advokatams taikomas reikalavimas, susijęs tik su atleidimu nuo baudžiamosios atsakomybės, bet ne nuo bausmės. Siekdami, kad valstybėje svarbias funkcijas vykdytų sąžiningi, lojalūs, patikimi ir korupcijai atsparūs asmenys, kad skaidriai ir efektyviai valdytų ir naudotų valstybės ir (ar) savivaldybės biudžeto lėšas, siūlome papildyti minėtas pareigas reguliuojančių įstatymų nuostatas ir nustatyti, kad asmenys nelaikomi nepriekaištingos reputacijos, jei nuo jų atleidimo nuo baudžiamosios atsakomybės ar bausmės už tyčinių nusikaltimų padarymą nepraėjo tam tikras terminas.

Prašome Ūkio ministerijos dėl 1 ir 2 šio vertinimo pastabos ir pasiūlymų, Teisingumo ministerijos – dėl 3 šio vertinimo pastabos ir pasiūlymų per 2 mėnesius nuo antikorupcinio vertinimo išvados gavimo dienos informuoti Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybą, kaip atsižvelgta ar numatoma atsižvelgti į antikorupcinio vertinimo išvadoje pateiktus pasiūlymus[14], Viešųjų pirkimų tarnybos – pateikti nuomonę dėl 1 ir 2 šio vertinimo pastabos ir pasiūlymų. Atsakymą prašome paskelbti per Lietuvos Respublikos Seimo teisės aktų informacinę sistemą ir jį susieti su šia antikorupcinio vertinimo išvada.

 

Direktorius                                                                                                      Žydrūnas Bartkus

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Giedrius Būdvytis, tel. (8 706) 63 354, el. p. [email protected]  



[1] Analogiškai – Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymo 2 straipsnio 5 dalis.

[2] 1) įstatymų nustatyta tvarka pripažintas kaltu dėl sunkaus ar labai sunkaus nusikaltimo padarymo ir turi neišnykusį ar nepanaikintą teistumą;

  2) įstatymų nustatyta tvarka pripažintas kaltu dėl nusikaltimo valstybės tarnybai ir viešiesiems interesams ar korupcinio pobūdžio nusikaltimo padarymo ir turi neišnykusį ar nepanaikintą teistumą;

  3) įstatymų nustatyta tvarka pripažintas kaltu dėl baudžiamojo nusižengimo valstybės tarnybai ir viešiesiems interesams ar korupcinio pobūdžio baudžiamojo nusižengimo padarymo ir nuo apkaltinamojo nuosprendžio įsiteisėjimo dienos nepraėjo treji metai;

  4) įstatymų nustatyta tvarka pripažintas kaltu dėl nusikaltimų, kuriais padaryta turtinė žala valstybei, ir turi neišnykusį ar nepanaikintą teistumą;

  5) yra įstatymų nustatyta tvarka uždraustos organizacijos narys;

  6) atleistas iš valstybės tarnautojo pareigų už šio Įstatymo 29 straipsnio 6 dalies 1–4 ir 7, 8, 9 punktuose nurodytus šiurkščius pažeidimus arba šio Įstatymo 30 straipsnio 2 dalyje numatytu atveju pripažintas padaręs tarnybinį nusižengimą, už kurį turėtų būti skirta tarnybinė nuobauda – atleidimas iš pareigų, ir nuo atleidimo iš pareigų dienos arba nuo pripažinimo padarius tarnybinį nusižengimą dienos nepraėjo treji metai;

  7) atleistas iš skiriamų arba renkamų pareigų dėl priesaikos ar pasižadėjimo sulaužymo, pareigūno vardo pažeminimo ir nuo atleidimo iš pareigų dienos nepraėjo treji metai;

  8) atleistas iš darbo, pareigų ar praradęs teisę verstis atitinkama veikla už neatitiktį įstatymuose keliamiems nepriekaištingos reputacijos reikalavimams ir teisės aktuose nustatytų etikos normų pažeidimą ir nuo atleidimo iš darbo, pareigų ar teisės verstis atitinkama veikla praradimo dienos nepraėjo treji metai.

[3] Norma galioja nuo 2016-01-01, taikoma ir asesoriams (56 straipsnis).

[4] Norma galioja nuo 2018-01-01.

[5] Taikoma ir advokatų padėjėjams (35 straipsnio 1 dalies 3 punktas).

[6] Prieiga internete: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/cad5a783834211e89188e16a6495e98c?positionInSearchResults=1&searchModelUUID=91d224bc-fbec-4534-b6fb-07907015183b.

[7] Specialiųjų tyrimų tarnyba į šį nepriekaištingos reputacijos aspektą buvo atkreipusi dėmesį ankstesniuose antikorupciniuose vertinimuose, prieiga internete: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAK/01c25f81b3ce11e7a77dfe6f10eee80f?positionInSearchResults=0&searchModelUUID=9923a8f7-fb09-45d0-9047-4123da9602c4; https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAK/de658fc023ff11e79f4996496b137f39?positionInSearchResults=2&searchModelUUID=9923a8f7-fb09-45d0-9047-4123da9602c4; https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAK/9c6788e0aa2d11e68987e8320e9a5185?positionInSearchResults=4&searchModelUUID=9923a8f7-fb09-45d0-9047-4123da9602c4; https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAK/6a978340e7b811e3a27afdb34a98ad7e?positionInSearchResults=14&searchModelUUID=9923a8f7-fb09-45d0-9047-4123da9602c4.

[8] Prieiga internete: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/cad5a783834211e89188e16a6495e98c?positionInSearchResults=1&searchModelUUID=91d224bc-fbec-4534-b6fb-07907015183b.

[9] Prieiga internete: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/TAIS.167057/cqfQRlxwwO.

[10] Tokio reikalavimo nėra įstatyme, tačiau jį gali, bet neprivalo, nustatyti konkursą organizuojanti institucija ar subjektas.

[11] Tokio reikalavimo nėra įstatyme, tačiau jį gali, bet neprivalo, nustatyti konkursą organizuojanti institucija ar subjektas.

[12] Prieiga internete: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/TAIS.235372/PsCbxueblU?positionInSearchResults=2&searchModelUUID=0b2fa61c-313c-427a-8858-bc5d355de557.

[13] Prieiga internete: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/TAIS.238644/MKSRIUGGcp?positionInSearchResults=2&searchModelUUID=2a1e4c62-534e-4104-bbb9-5e971308d15d.

[14] Pateikti motyvuotą informaciją dėl kiekvienos pastabos ir pasiūlymo pagal lentelę, prieiga internete: http://www.stt.lt/documents/ivertinti_teises_aktai_2018/Pazyma_galutine.docx.