LIETUVOS RESPUBLIKOS
VALSTYBĖS IR SAVIVALDYBĖS ĮMONIŲ ĮSTATYMO NR. I–722 10 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO AIŠKINAMASIS RAŠTAS
1. Projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai:
Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymo Nr. I-722 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (toliau – Įstatymo projektas) parengtas, siekiant įgyvendinti Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos pateiktą rekomendaciją Lietuvai didinti valstybės valdomų įmonių valdybų savarankiškumą (būtinas didesnis nepriklausomų narių, išrinktų laikantis skaidrių paskyrimo procedūrų, skaičius). Valdybos narių proporcijos reikalavimą siūloma nustatyti ir savivaldybės įmonėms, nes remiantis teisės aktų sistemiškumo principu yra tikslinga nustatyti vienodą teisinį reguliavimą tiek valstybės įmonės, tiek savivaldybės įmonės teisinės formos juridiniams asmenims. Nepriklausomai nuo įmonės turto vertės ir pardavimo metu gautų grynųjų pajamų per ataskaitinius finansinius metus kiti fiziniai asmenys turėtų sudaryti ne mažiau kaip 1/2 įmonės įstatuose nurodyto valdybos narių skaičiaus, kadangi nepriklausomai nuo minėtų rodiklių dydžio – valstybės ir savivaldybės įmonėse turi būti užtikrintas skaidresnis, efektyvesnis ir nepriklausomas jų valdymas.
Įstatymo projekto tikslas – lyginant su esamu teisiniu reguliavimu, valstybės ir savivaldybės įmonėse didinti nepriklausomų valdybos narių skaičių nuo 1/3 iki 1/2.
2. Projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai:
Įstatymo projekto iniciatorius – Ūkio ministerija. Įstatymo projektą parengė Ūkio ministerijos Įmonių teisės ir verslo aplinkos gerinimo departamento (direktorė Milda Kaupelienė, tel. 8 706 64747, el. p. [email protected]) Valstybės valdomų įmonių politikos skyriaus specialistai.
3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai:
Šiuo metu Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymo 10 straipsnio 2 dalies 2 punkte numatyta, kad kiti fiziniai asmenys, kurių skaičius valstybės įmonėse, kurių balanse nurodyto turto vertė ne mažesnė negu 14 000 000 eurų ir pardavimo grynosios pajamos per ataskaitinius finansinius metus yra lygios arba viršija 5 800 000 eurų, turi sudaryti ne mažiau kaip 1/3 įmonės įstatuose nurodyto valdybos narių skaičiaus. Kitų įmonių valdybose pagal poreikį taip pat gali būti tokių fizinių asmenų. Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybės įmonių įstatymo 10 straipsnio 8 dalyje nustatyta, kad fiziniai asmenys, atitinkantys valdybos nariui nustatytus bendruosiuos ir specialiuosius reikalavimus, paraiškas tapti įmonės valdybos nariu gali teikti įmonei 20 dienų nuo šio straipsnio 7 dalyje nurodyto viešo paskelbimo dienos. Šiam terminui pasibaigus, visą iš fizinių asmenų gautą informaciją įmonė per 5 dienas pateikia įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančiai institucijai.
4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:
Įstatymo projektu siūloma nustatyti teisinį reguliavimą, kad valstybės ar savivaldybės įmonės valdymo organo sudėtyje būtų narių, sudarančių ne mažiau kaip 1/2 įstatuose nurodyto valdybos narių skaičiaus, tokiu būdu tinkamai įgyvendinant Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos pateiktą rekomendaciją Lietuvai didinti valstybės valdomų įmonių valdybų savarankiškumą (būtinas didesnis nepriklausomų narių, išrinktų laikantis skaidrių paskyrimo procedūrų, įskaitant išorinių personalo atrankos specialistų pasitelkimą, skaičius).
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:
Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimas atliktas nebuvo. Priėmus siūlomą Įstatymo projektą neigiamų pasekmių nenumatoma. Teigiami rezultatai nurodyti šio aiškinamojo rašto 4 punkte.
6. Kokią įtaką įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:
Priimtas Įstatymo projektas turės teigiamą įtaką kriminogeninei situacijai ir korupcijai, nes įtvirtintus privalomą nepriklausomų valdybos narių proporciją valstybės ir savivaldybės įmonių valdybose aukštesnės teisinės galios teisės aktu Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybės įmonių įstatyme bus užtikrintas efektyvesnis, nepriklausomas ir skaidresnis valstybės ir savivaldybės įmonių valdymas.
7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:
Priėmus Įstatymo projektą tikimasi įmonėms sumažinti administracinę naštą, susijusią su kandidatų į valdybos narius dokumentų pateikimu ir priėmimu, taip pat tikimasi padidinti įmonių valdybų savarankiškumą.
8. Įstatymo projekto inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:
Priėmus Įstatymą, nereikės keisti ar pripažinti netekusiais galios kitų įstatymų.
9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:
Projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymo ir Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas. Projekte nesiūloma nustatyti naujų sąvokų ir terminų.
10. Ar įstatymo projektas atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas bei Europos Sąjungos dokumentus:
Įstatymo projektas atitinka Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas bei Europos Sąjungos dokumentus.
11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti:
Priėmus teikiamą Įstatymo projektą reikės pakeisti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2015 m. birželio 17 d. nutarimą Nr. 631 „Dėl Kandidatų į valstybės įmonės ar savivaldybės įmonės valdybą ir kandidatų į valstybės ar savivaldybės valdomos bendrovės visuotinio akcininkų susirinkimo renkamą kolegialų priežiūros ar valdymo organą atrankos aprašo patvirtinimo“.
12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):
Įstatymo projektui įgyvendinti papildomų biudžeto lėšų nereikės.
13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:
Įstatymo projekto rengimo metu specialistų vertinimų negauta.
14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis:
„Valdyba“, „Valstybės įmonė“, „Savivaldybės įmonė“.
15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:
Įstatymo projekto 2 straipsnio 1 dalyje nustatytas toks jo įsigaliojimo terminas, remiantis protingumo principu bei įvertinus šiuo metu vykstančių atrankų į valstybės įmones procesus bei parlamentinės teisėkūros procedūrų vidutinius terminus.
______________