LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Sveikatos reikalų komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS DRAUDIMO ĮSTATYMO NR. I-1343 14, 21 IR 23 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
IR 37 STRAIPSNIO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS ĮSTATYMO PROJEKTO NR. xIiip-1213
2017-11-17 Nr. 111-P-33
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkė A. Širinskienė, Komiteto nariai D. Kepenis, A. Kirkutis, A. Kubilienė, J. Liesys, A. Matulas, I. Rozova, A. Vinkus, Komiteto narį D. Kaminską pavaduojantis Seimo narys R. Martinėlis.
Komiteto biuras: Biuro vedėja J. Bandzienė, patarėjai K. Civilkienė, R. Griciūtė, E. Jankauskas, B. Sesickienė, padėjėja M. Neverkevičienė.
Kviestieji asmenys: Sveikatos apsaugos ministras A. Veryga, Ministro pirmininko patarėjas P. Gradeckas, Finansų ministro patarėjas E. Žilevičius, Vyriausybės kanceliarijos patarėja A. Urbonienė, Valstybinės ligonių kasos atstovai J. Sabalienė, N. Bernotienė, S. Adamkevičiūtė, V. Zaksas, V. Griškova, Nacionalinės sanatorijų ir reabilitacijos įstaigų asociacijos atstovas A. Salda, Nacionalinės gydymo įstaigų asociacijos atstovas A. Nastaravičius, Lietuvos ligoninių asociacijos atstovas D. Vaiginas, Lietuvos gydytojų vadovų sąjungos atstovė J. Kutkauskienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2017-10-17
|
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams ir teisėkūros principams, pastabų neturime, tačiau atkreipiame dėmesį, kad po įstatymo tekstu esantys žodžiai „Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą“ rašomi neparyškintomis raidėmis. |
Pritarti |
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo nariai A. Matulas (2017-11-02), J. Olekas (2017-11-08) |
1 |
|
|
|
Argumentai: Priėmus įstatymo projektą būtų pakeistas dabartinis PSDF biudžeto rezervo dalies lėšų investavimo reglamentavimas ir šią veiklą vykdytų Lietuvos Respublikos finansų ministerija. Todėl Valstybinė ligonių kasa praras visas teises laikinai laisvas PSDF biudžeto rezervo dalies lėšas investuoti į Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar Lietuvos banko vertybinius popierius. Manau, kad keisti dabar galiojantį Sveikatos draudimo įstatymą ir jo nuostatas rezervo investavimo klausimais nereikėtų. Pasiūlymas: Siūlau pakeisti Įstatymo projekto 1 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „1 straipsnis. 14 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 14 straipsnio 3 dalį: „3. Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetas per vidutinės trukmės laikotarpį (3 metus) turi būti subalansuotas.“ |
Nepritarti |
Argumentai: Sveikatos draudimo įstatymo nuostata, pagal kurią Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžetas per vidutinės trukmės laikotarpį (3 metus) turi būti subalansuotas prieštarauja aukštesnės galios Lietuvos Respublikos fiskalinės sutarties įgyvendinimo konstitucinio įstatymo 4 straipsnio 2 daliai, kurioje nustatyta, kad kiekvienas valdžios sektoriui priskiriamas biudžetas, išskyrus Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžetą, valstybės biudžetą ir biudžetus, kurių planuojami asignavimai neviršija 0,3 procento praėjusių metų BVP to meto kainomis, turi būti planuojamas, tvirtinamas, keičiamas ir vykdomas taip, kad sprendžiant pagal to biudžeto struktūrinį balanso rodiklį, apskaičiuotą kaupiamuoju principu, jis būtų perteklinis arba subalansuotas (PSDF biudžetas sudaro daugiau nei 0,3 proc. BVP) |
2. |
Seimo nariai A. Matulas (2017-11-02), J. Olekas (2017-11-08) |
2 |
|
|
|
Argumentai: Tie patys. Pasiūlymas: Siūlau pakeisti 2 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „2 straipsnis. 21 straipsnio pakeitimas 1. Pripažinti netekusiu galios 21 straipsnio 1 dalies 6 punktą: „6) 2. Pakeisti 21 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: „3. Valstybinės ligonių kasos ir teritorinių
ligonių kasų veiklos |
Nepritarti |
Argumentai: Sveikatos draudimo įstatymo 21 straipsnio 1 dalyje pateikiamas baigtinis Privalomojo sveikatos draudimo išlaidų rūšių sąrašas. Seimo narių
pasiūlymo 1 ir 2 dalys prieštarauja tarpusavyje, nes siūloma pripažinti
netekusiu galios 21 straipsnio 1 dalies 6 punktą, kuris nustato PSD
vykdančių institucijų veiklos išlaidas, tačiau 21 straipsnio 3 dalyje siūlo
palikti šiuo metu galiojančią nuostatą, kad šioms išlaidoms gali būti
skiriama iki 2 procentų Manome, kad tikslinga būtų pritarti iniciatorių siūlymui patikslinti PSD vykdančių institucijų veiklos sąnaudų sampratą, nes ji apima ne tik veiklos išlaidas, bet ir visas PSD sistemos funkcionavimo išlaidos (apmokamos PSDF biudžeto ir jo rezervo lėšų laikymo banko sąskaitose bei mokėjimo operacijų vykdymo išlaidos, informacinių sistemų ir posistemių funkcionavimo išlaidos, Europos sveikatos kortelių, kompensuojamųjų vaistų pasų ir kt.) |
3. |
Seimo narys A. Matulas, 2017-11-15 |
2 |
2 |
|
N |
Argumentai: Įstatymo projekte Nr. XIIIP-1212 siūlome nepervesti 4 203 mln. eurų sumos, skirtos Valstybinio socialinio draudimo fondo veiklos sąnaudoms, susidarančioms dėl privalomojo sveikatos draudimo įmokų surinkimo ir pervedimo į Privalomojo sveikatos draudimo fondą, kompensuoti. LR Valstybinio socialinio draudimo fondo biudžeto 2018 metų rodiklių patvirtinimo įstatymo projekte Nr. XIIIP-1218 siūlome panaikinti Privalomojo sveikatos draudimo fondo finansavimą. Atsižvelgiant į tai, siūlau panaikinti Sveikatos draudimo įstatyme nuostatą, kad Valstybinio socialinio draudimo fondo sąnaudos padengiamos Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto išlaidomis. Pasiūlymas: Siūlau papildyti Įstatymo projekto 2 straipsnį nauja 2 dalimi ir viską išdėstyti taip: „2. Pripažinti netekusiu galios 21 straipsnio 1 dalies 7 punktą:
|
Nepritarti |
Argumentai: Vyriausybė (2017 m. spalio 4 d. nutarimu Nr. 801) nepritarė siūlymui atsisakyti teisės aktų nuostatų, pagal kurias PSD biudžeto lėšomis apmokamos Valstybinio socialinio draudimo fondo sąnaudos, susidarančios dėl sveikatos draudimo įmokų surinkimo ir pervedimo į Privalomojo sveikatos draudimo fondą,
|
4. |
Seimo narys A. Matulas, 2017-11-15 |
|
|
|
|
Argumentai: Tie patys. Pasiūlymas: Buvusią 2 straipsnio 2 dalį atitinkamai laikyti 3 dalimi. |
Nepritarti |
Argumentai: Pasiūlymas susijęs su ankstesniu Seimo nario A. Matulo pasiūlymo papildyti projekto 2 straipsnį nauja 2 dalimi, kuriam Komitetas nepritarė. Atsižvelgiant į tai, siūloma nepritarti ir šiam redakcinio pobūdžio pasiūlymui. |
5. |
Seimo nariai A. Matulas (2017-11-02), J. Olekas (2017-11-08) |
3 |
|
|
|
Argumentai: Tie patys. Pasiūlymas: Siūlau pakeisti 3 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „3 straipsnis. 23 straipsnio pakeitimas 1. Pakeisti 23 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip: „4. Privalomojo
sveikatos draudimo fondo biudžeto rezervo ir kitas Privalomojo sveikatos
draudimo fondo biudžeto laikinai laisvas lėšas Valstybinė ligonių
kasa ir teritorinės ligonių kasos 2.
|
Nepritarti |
Argumentai: Projekto iniciatorių siūloma įtvirtinti PSDF biudžeto lėšų investavimo tvarka leis sutaupyti PSDF biudžeto lėšų, nes šiuo metu bankai juridiniams asmenims už banko sąskaitoje esančius lėšų likučius (dažniausiai viršijančius 1 mln. Eur sumą) taiko neigiamas palūkanas. Projektu siūloma numatyti, kad investuojamas lėšas neatlygintinai valdytų Lietuvos Respublikos finansų ministerija, garantuodama, kad reikalingos investuotos lėšos ir investavimo metu gautos pajamos būtų laiku grąžinamos į PSDF. Atkreiptinas dėmesys į tai, kad Valstybinei ligonių kasai paliekama galimybė pačiai priimti sprendimą ar lėšas laikyti konkurso būdu pasirinktame banke ar jas investuoti. Taip pat, siūloma nustatyti, kad investavimo metu gautos pajamos galės būti naudojamas tik Sveikatos draudimo įstatyme nustatytoms išlaidoms apmokėti.
|
6. |
Seimo nariai A. Matulas (2017-11-02), J. Olekas (2017-11-08) |
4 |
|
|
|
Argumentai: Tie patys. Pasiūlymas: Siūlau pakeisti 4 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „4
straipsnis. 37 straipsnio
Pakeisti 37 straipsnį ir jį išdėstyti taip: „37 straipsnis. Teritorinės ligonių kasos medicininio audito komisija 1. Teritorinės ligonių kasos medicininio audito komisiją iš trijų asmenų 3 metams renka teritorinės ligonių kasos stebėtojų taryba jos pirmininko teikimu. Teritorinės ligonių kasos medicininio audito komisijos nariai turi būti asmens sveikatos priežiūros specialistai. 2. Teritorinės ligonių kasos medicininio audito komisija pagal savo kompetenciją kontroliuoja sveikatos priežiūros įstaigų, su kuriomis teritorinė ligonių kasa yra sudariusi sutartis, teikiamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų kokybę ir prieinamumą arba siūlo teritorinės ligonių kasos direktoriui sudaryti sutartis su nepriklausomais ekspertais šiai kontrolei atlikti. 3. Teritorinės ligonių kasos medicininio audito komisijos veiklos tvarką nustato teritorinės ligonių kasos nuostatai.““ |
Nepritarti |
Argumentai: Šiuo metu asmens sveikatos priežiūros paslaugų, kurių išlaidos apmokamos PSDF biudžeto lėšomis, kiekį, kokybę ir atitiktį joms nustatytiems reikalavimams kontroliuoja teritorinės ligonių kasos (Sveikatos draudimo įstatymo 33 str. 6 p.), o sveikatos priežiūros paslaugų prieinamumo ir kokybės valstybinę priežiūrą vykdo Valstybinė akreditavimo sveikatos priežiūros veiklai tarnyba (Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymo 52 str. 2 p.). Atsižvelgiant į tai, kad yra dubliuojamos minėtų subjektų funkcijos, manytina, kad yra tikslinga atsisakyti teritorinių ligonių kasų medicininio audito komisijų. Pažymėtina, kad Valstybės kontrolė taip pat išreiškė abejones dėl minėtų komisijų sudarymo naudingumo ir pateikė rekomendaciją jų atsakyti. |
7. |
Seimo nariai A. Matulas (2017-11-02), J. Olekas (2017-11-08) |
5 |
|
|
|
Argumentai: Tie patys. Pasiūlymas: Pripažinti netekusį galios 5 straipsnį: „
|
Nepritarti |
Argumentai: Pasiūlymas susijęs su Seimo narių A. Matulo ir J. Oleko pasiūlymais, kuriems Komitetas nepritarė. Atsižvelgiant į tai, siūloma nepritarti ir šiam pasiūlymui. |
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo Audito komitetas, 2017-11-15 |
|
|
|
|
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: 6.1. Sprendimas: iš esmės pritarti iniciatorių pateiktam Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo Nr. I-1343 14, 21 ir 23 straipsnių pakeitimo ir 37 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymo projektui Nr. XIIIP-1213. |
Pritarti |
|
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas (pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai): pritarti Komiteto patobulintam įstatymo projektui ir Komiteto išvadoms.
7.2. Pasiūlymai: nėra.
8. Balsavimo rezultatai: už – 6, prieš – 1, susilaikė – 1.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: A. Kubilienė.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nebuvo.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkė (Parašas) Agnė Širinskienė
Sveikatos reikalų komiteto biuro patarėja Kristina Civilkienė