LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Biudžeto ir finansų komitetas

 

PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽMONIŲ UŽKREČIAMŲJŲ LIGŲ PROFILAKTIKOS IR KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. I-1553 18, 26 IR 40 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO XIVP-338

 

 

2021-03-17  Nr. 109-P-12

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Mykolas Majauskas, Algirdas Butkevičius, Vytautas Gapšys,  Valius Ąžuolas, Liudas Jonaitis, Antanas Čepononis, Matas Maldeikis, Vytautas Mitalas, Juozas Varžgalys. Biudžeto ir finansų komiteto biuras: patarėjai: Alina Brazdilienė, Dalia Mudėnienė, Jolanta Dzikaitė,  Agnė Gedraitytė, padėjėjos Danguolė Zabulėnienė ir Jolanta Matiliauskienė

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-03-15

1

1

 

Įvertinę projektą dėl jo atitikties Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.    Svarstytina, ar siekiant teisinio aiškumo projekto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamoje įstatymo 18 straipsnio 1 dalyje nereikėtų atskleisti formuluotės „papildomai pasitikrinusiems“ turinį, t.y. iš siūlomo reguliavimo nėra aišku, ar tam tikrose darbų ir veiklų srityse dirbantys darbuotojai turėtų kartą kažkuriuo metu papildomai pasitikrinti, ar, vis dėlto, preziumuojama, kad darbuotojai turėtų paskui ir toliau periodiškai tikrintis, kas, atsižvelgiant  į siūlomo reguliavimo tikslą, mūsų manymu, būtų logiška. Jei siekiama nustatyti galimą periodišką darbuotojų tikrinimąsi, nuostata turėtų būti patikslinta. Analogiško turinio pastaba taikytina ir dėl keičiamo įstatymo 18 straipsnio 11 dalies, kurioje taip pat numatytas vienkartinis sveikatos pasitikrinimas.

 

 

 

Svarstyti pagrindiniame komitete.

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-03-15

1

 

 

2.    Atsižvelgiant į tai, kad poįstatyminiais teisės aktais negalima aiškinti ir (ar) plėsti įstatyminių normų turinio bei į tai, kad Nacionalinis visuomenės sveikatos centras ne savo nuožiūra turi priimti sprendimus dėl įstatymo taikymo apimties, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 18 straipsnio 11 dalyje siūlome aiškiau apibrėžti kriterijus, pagrindus ar sąlygas, kuriems esant Nacionalinis visuomenės sveikatos centras būtų įgaliotas nustatyti tam tikro rato darbuotojų (tenkinančius nurodytus pagrindus ar sąlygas) privalomą sveikatos pasitikrinimą dėl užkrečiamos ligos.

Svarstyti pagrindiniame komitete.

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-03-15

1

5

 

3.    Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 18 straipsnio 6 dalies antrajame sakinyje brauktini žodžiai „arba darbdavio lėšomis“, nes siūloma formuluotė klaidingai suponuoja, kad darbuotojų papildomi sveikatos patikrinimai dėl užkrečiamosios ligos, dėl kurios yra paskelbta valstybės lygio ekstremalioji situacija ir (ar) karantinas, gali būti apmokami ir darbdavio lėšomis. Pažymėtina, kad pirmajame keičiamos dalies sakinyje jau įtvirtintas imperatyvas, kad išlaidas už periodinius sveikatos patikrinimus ir vidutinį darbo užmokestį darbuotojams už sveikatos patikrinimams sugaištą laiką apmoka darbdavys, todėl antrojo sakinio nuostata, numatanti, kad išlaidos už papildomus sveikatos patikrinimus (kurie, savo ruožtu, taip pat matyt iš dalies bus periodiniai) darbdavio lėšomis ne turi būti, o gali būti apmokamos, yra netiksli ir klaidinanti. Siekiant teisinio aiškumo, siūlome papildyti šios dalies pirmąjį sakinį jame numatant, kad darbdavys apmoka ne tik periodinius, tačiau ir papildomus sveikatos patikrinimus dėl užkrečiamos ligos. Taip išdėsčius pirmąjį sakinį, o antrajame sakinyje išbraukus žodžius „arba darbdavio lėšomis“, tiesiog būtų įtvirtinta speciali norma, numatanti, kad tam tikrais Vyriausybės nustatytais atvejais papildomo darbuotojų sveikatos tikrinimo dėl užkrečiamos ligos išlaidos galės būti apmokamos valstybės biudžeto lėšomis (t.y. ne darbdavio, kaip numatyta pirmajame sakinyje). Jeigu būtų neatsižvelgta į šią pastabą, antrąjį sakinį reikėtų tikslinti ir jį dėstyti taip: „Darbuotojų papildomi sveikatos patikrinimai dėl užkrečiamosios ligos, dėl kurios yra paskelbta valstybės lygio ekstremalioji situacija ir (ar) karantinas, apmokami darbdavio arba gali būti finansuojami valstybės biudžeto lėšomis Vyriausybės nustatyta tvarka“.

Pritarti.

Žr. komiteto pasiūlymą.

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-03-15

 

 

 

4.    Atsižvelgiant į teisės technikos taisyklių reikalavimus ir įvertinus tai, kad įstatymo projekto 1 straipsniu siūloma keisti daugiau nei pusę keičiamo įstatymo 18 straipsnio sudėtinių dalių, siūlytina visą 18 straipsnį dėstyti nauja redakcija.

Pritarti.

 

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2021-03-15

 

 

 

5.    Atsižvelgiant į tai, kad projekto įgyvendinimui reikės priimti poįstatyminius teisės aktus, siūlytina įstatymo projektą papildyti straipsniu, numatančiu vėlesnę įstatymo įsigaliojimo datą, iki kurios institucijoms, rengiančioms poįstatyminius teisės aktus, būtų sudaryta galimybė parengti ir patvirtinti šiuos teisės aktus. Be to, atskira šio straipsnio dalimi, institucijos turėtų būti įpareigotos tokius teisės aktus priimti.

Pritarti.

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

 

Seimo narys

Remigijus Žemaitaitis,

2021-03-16

1

2

 

 

Argumentai: Kai nustatomas užkrečiamosios ligos, dėl kurios yra paskelbta valstybės lygio ekstremalioji situacija ir (ar) karantinas, protrūkis darbovietėje, darbuotojams leidžiama dirbti tik pasitikrinus, ar neserga užkrečiamąja liga, neturi būti prievartos „tik pasitikrinus“, reikia žmogui palikti teisę pačiam rinktis tikrintis ar ne, ir jei bus pasitikrinęs, tuomet galės dirbti, jei norės.

 

 

Pasiūlymas:

Kai yra paskelbta valstybės lygio ekstremalioji situacija ir (ar) karantinas dėl užkrečiamosios ligos ir nustatomas šios ligos protrūkis darbovietėje, darbuotojams gali būti leidžiama dirbti tik    pasitikrinus, ar neserga užkrečiamąja liga, dėl kurios yra paskelbta valstybės lygio ekstremalioji situacija ir (ar) karantinas. Darbuotojus, kurie privalo pasitikrinti sveikatą, nustato Nacionalinis visuomenės sveikatos centras ir apie tai informuoja šiuos darbuotojus ir darbdavį.“ 

Svarstyti pagrindiniame komitete.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: Iš esmės pritarti iniciatorių pateiktam įsttaymo projektui XIVP-338 ir pasiūlyti pagrindiniam Sveikatos reikalų komitetui tobulinti projektą pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir pasiūlymus ir komiteto pasiūlymą.

6.2. Pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

 

Biudžeto ir finansų komitetas,

2021-03-17

1

5

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento 3 pastabą, patikslinti projektą.

Pasiūlymas:

Projekto 1 straipsnio 5 dalį (bazinio įstatymo 18 straipsnio 6 dalį) išdėstyti taip:

5. Pakeisti 18 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

6. Išlaidas už periodinius sveikatos patikrinimus ir vidutinį darbo užmokestį darbuotojams už sveikatos patikrinimams sugaištą laiką apmoka darbdavys, o už sveikatos patikrinimą prieš pradedant dirbti – darbuotojas, jei kiti įstatymai nenumato kitaip.

Darbuotojų papildomi sveikatos patikrinimai dėl užkrečiamosios ligos, dėl kurios yra paskelbta valstybės lygio ekstremalioji situacija ir (ar) karantinas, gali būti finansuojami valstybės biudžeto lėšomis Vyriausybės nustatyta tvarka arba apmokami darbdavio.

Darbuotojų dirbančių ar vykdančių veiklą,  nurodytą  Darbų ir veiklos sričių,  kuriose leidžiama dirbti darbuotojams, pasitikrinusiems ir (ar) periodiškai besitikrinantiems ar neserga užkrečiamąja liga, dėl kurios yra paskelbta valstybės lygio ekstremalioji situacija ir (ar) karantinas sąraše, ir darbuotojų, nurodytų šio straipsnio 11 dalyje sveikatos patikrinimai dėl užkrečiamos ligos, dėl kurios yra  paskelbta valstybės lygio ekstremalioji situacija ir (ar) karantinas finansuojami valstybės biudžeto lėšomis Vyriausybės nustatyta tvarka.“

 

 

Pritarti.

 

 

7. Balsavimo rezultatai: už – 7, prieš – 2, susilaikė – 0.

8. Komiteto paskirti pranešėjai: Mykolas Majauskas.

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                                                 Mykolas Majauskas

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro vedėja Alina Brazdilienė