LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Biudžeto ir finansų komitetas
PAPILDOMO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽMONIŲ
UŽKREČIAMŲJŲ LIGŲ PROFILAKTIKOS IR KONTROLĖS ĮSTATYMO NR. I-1553 18, 26 IR 40
STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO XIVP-338
2021-03-17
Nr. 109-P-12
Vilnius
1. Komiteto posėdyje
dalyvavo: Mykolas Majauskas, Algirdas Butkevičius,
Vytautas Gapšys, Valius Ąžuolas, Liudas Jonaitis, Antanas Čepononis, Matas
Maldeikis, Vytautas Mitalas, Juozas Varžgalys. Biudžeto ir finansų komiteto biuras:
patarėjai: Alina Brazdilienė, Dalia Mudėnienė, Jolanta Dzikaitė, Agnė
Gedraitytė, padėjėjos Danguolė Zabulėnienė ir Jolanta Matiliauskienė
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų
išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau –
pasiūlymai):
Eil.
Nr.
|
Pasiūlymo teikėjas, data
|
Siūloma keisti
|
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė
|
Argumentai,
pagrindžiantys nuomonę
|
str.
|
str. d.
|
p.
|
1.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2021-03-15
|
1
|
1
|
|
Įvertinę projektą dėl jo atitikties Konstitucijai, įstatymams,
teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:
1.
Svarstytina, ar siekiant teisinio aiškumo
projekto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamoje įstatymo 18 straipsnio 1 dalyje
nereikėtų atskleisti formuluotės „papildomai pasitikrinusiems“ turinį, t.y.
iš siūlomo reguliavimo nėra aišku, ar tam tikrose darbų ir veiklų srityse
dirbantys darbuotojai turėtų kartą kažkuriuo metu papildomai pasitikrinti,
ar, vis dėlto, preziumuojama, kad darbuotojai turėtų paskui ir toliau
periodiškai tikrintis, kas, atsižvelgiant į siūlomo reguliavimo tikslą, mūsų
manymu, būtų logiška. Jei siekiama nustatyti galimą periodišką darbuotojų
tikrinimąsi, nuostata turėtų būti patikslinta. Analogiško turinio pastaba
taikytina ir dėl keičiamo įstatymo 18 straipsnio 11 dalies,
kurioje taip pat numatytas vienkartinis sveikatos pasitikrinimas.
|
Svarstyti
pagrindiniame komitete.
|
|
2.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2021-03-15
|
1
|
|
|
2.
Atsižvelgiant į tai, kad poįstatyminiais teisės
aktais negalima aiškinti ir (ar) plėsti įstatyminių normų turinio bei į tai,
kad Nacionalinis visuomenės sveikatos centras ne savo nuožiūra turi priimti
sprendimus dėl įstatymo taikymo apimties, projekto 1 straipsniu keičiamo
įstatymo 18 straipsnio 11 dalyje siūlome aiškiau apibrėžti
kriterijus, pagrindus ar sąlygas, kuriems esant Nacionalinis visuomenės
sveikatos centras būtų įgaliotas nustatyti tam tikro rato darbuotojų
(tenkinančius nurodytus pagrindus ar sąlygas) privalomą sveikatos
pasitikrinimą dėl užkrečiamos ligos.
|
Svarstyti
pagrindiniame komitete.
|
|
3.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2021-03-15
|
1
|
5
|
|
3. Projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 18 straipsnio 6 dalies
antrajame sakinyje brauktini žodžiai „arba darbdavio lėšomis“, nes siūloma
formuluotė klaidingai suponuoja, kad darbuotojų papildomi sveikatos
patikrinimai dėl užkrečiamosios ligos, dėl kurios
yra paskelbta valstybės lygio ekstremalioji situacija ir (ar)
karantinas, gali būti apmokami ir darbdavio lėšomis. Pažymėtina, kad pirmajame
keičiamos dalies sakinyje jau įtvirtintas imperatyvas, kad išlaidas už periodinius sveikatos patikrinimus ir vidutinį
darbo užmokestį darbuotojams už sveikatos patikrinimams sugaištą laiką apmoka
darbdavys, todėl antrojo sakinio nuostata, numatanti, kad išlaidos už
papildomus sveikatos patikrinimus (kurie, savo ruožtu, taip pat matyt iš
dalies bus periodiniai) darbdavio lėšomis ne turi būti, o gali būti
apmokamos, yra netiksli ir klaidinanti. Siekiant teisinio aiškumo, siūlome
papildyti šios dalies pirmąjį sakinį jame numatant, kad darbdavys apmoka ne
tik periodinius, tačiau ir papildomus sveikatos patikrinimus dėl užkrečiamos
ligos. Taip išdėsčius pirmąjį sakinį, o antrajame sakinyje išbraukus žodžius
„arba darbdavio lėšomis“, tiesiog būtų įtvirtinta speciali norma, numatanti,
kad tam tikrais Vyriausybės nustatytais atvejais papildomo darbuotojų
sveikatos tikrinimo dėl užkrečiamos ligos išlaidos galės būti apmokamos
valstybės biudžeto lėšomis (t.y. ne darbdavio, kaip numatyta pirmajame
sakinyje). Jeigu būtų neatsižvelgta į šią pastabą, antrąjį sakinį reikėtų
tikslinti ir jį dėstyti taip: „Darbuotojų papildomi sveikatos patikrinimai
dėl užkrečiamosios ligos, dėl kurios yra paskelbta valstybės lygio
ekstremalioji situacija ir (ar) karantinas, apmokami darbdavio arba gali būti
finansuojami valstybės biudžeto lėšomis Vyriausybės nustatyta tvarka“.
|
Pritarti.
|
Žr. komiteto
pasiūlymą.
|
4.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2021-03-15
|
|
|
|
4.
Atsižvelgiant į teisės technikos taisyklių reikalavimus
ir įvertinus tai, kad įstatymo projekto 1 straipsniu siūloma keisti daugiau
nei pusę keičiamo įstatymo 18 straipsnio sudėtinių dalių, siūlytina visą 18
straipsnį dėstyti nauja redakcija.
|
Pritarti.
|
|
5.
|
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,
2021-03-15
|
|
|
|
5.
Atsižvelgiant į tai, kad projekto įgyvendinimui
reikės priimti poįstatyminius teisės aktus, siūlytina įstatymo projektą
papildyti straipsniu, numatančiu vėlesnę įstatymo įsigaliojimo datą, iki
kurios institucijoms, rengiančioms poįstatyminius teisės aktus, būtų sudaryta
galimybė parengti ir patvirtinti šiuos teisės aktus. Be to, atskira šio
straipsnio dalimi, institucijos turėtų būti įpareigotos tokius teisės aktus priimti.
|
Pritarti.
|
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir
kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų
pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil.
Nr.
|
Pasiūlymo teikėjas, data
|
Siūloma keisti
|
Pastabos
|
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė
|
Argumentai,
pagrindžiantys nuomonę
|
str.
|
str. d.
|
p.
|
|
Seimo narys
Remigijus Žemaitaitis,
2021-03-16
|
1
|
2
|
|
|
Argumentai: Kai nustatomas užkrečiamosios
ligos, dėl kurios yra paskelbta valstybės lygio ekstremalioji situacija ir
(ar) karantinas, protrūkis darbovietėje, darbuotojams leidžiama dirbti tik
pasitikrinus, ar neserga užkrečiamąja liga, neturi būti prievartos „tik
pasitikrinus“, reikia žmogui palikti teisę pačiam rinktis tikrintis ar ne, ir
jei bus pasitikrinęs, tuomet galės dirbti, jei norės.
Pasiūlymas:
Kai yra paskelbta valstybės lygio
ekstremalioji situacija ir (ar) karantinas dėl užkrečiamosios ligos ir
nustatomas šios ligos protrūkis darbovietėje, darbuotojams gali būti leidžiama dirbti tik
pasitikrinus, ar neserga užkrečiamąja liga, dėl kurios yra paskelbta
valstybės lygio ekstremalioji situacija ir (ar) karantinas. Darbuotojus,
kurie privalo pasitikrinti sveikatą, nustato Nacionalinis visuomenės
sveikatos centras ir apie tai informuoja šiuos darbuotojus ir darbdavį.“
|
Svarstyti
pagrindiniame komitete.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
6.1. Sprendimas: Iš esmės pritarti iniciatorių pateiktam įsttaymo projektui XIVP-338
ir pasiūlyti pagrindiniam Sveikatos reikalų komitetui tobulinti projektą pagal
Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir pasiūlymus ir komiteto
pasiūlymą.
6.2. Pasiūlymai:
Eil.
Nr.
|
Pasiūlymo teikėjas, data
|
Siūloma keisti
|
Pastabos
|
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė
|
Argumentai,
pagrindžiantys nuomonę
|
str.
|
str. d.
|
p.
|
|
Biudžeto ir finansų komitetas,
2021-03-17
|
1
|
5
|
|
|
Argumentai:
Atsižvelgiant į
Seimo kanceliarijos Teisės departamento 3 pastabą, patikslinti projektą.
Pasiūlymas:
Projekto 1
straipsnio 5 dalį (bazinio įstatymo 18 straipsnio 6 dalį) išdėstyti taip:
„5. Pakeisti 18 straipsnio 6 dalį
ir ją išdėstyti taip:
6. Išlaidas už periodinius sveikatos patikrinimus ir vidutinį darbo
užmokestį darbuotojams už sveikatos patikrinimams sugaištą laiką apmoka
darbdavys, o už sveikatos patikrinimą prieš pradedant dirbti – darbuotojas,
jei kiti įstatymai nenumato kitaip.
Darbuotojų papildomi sveikatos patikrinimai dėl
užkrečiamosios ligos, dėl kurios yra
paskelbta valstybės lygio ekstremalioji situacija ir (ar) karantinas, gali
būti finansuojami valstybės biudžeto lėšomis Vyriausybės nustatyta tvarka
arba apmokami darbdavio.
Darbuotojų dirbančių
ar vykdančių veiklą, nurodytą Darbų ir veiklos sričių, kuriose leidžiama
dirbti darbuotojams, pasitikrinusiems ir (ar) periodiškai besitikrinantiems
ar neserga užkrečiamąja liga, dėl kurios yra paskelbta valstybės lygio
ekstremalioji situacija ir (ar) karantinas sąraše, ir darbuotojų, nurodytų
šio straipsnio 11 dalyje sveikatos
patikrinimai dėl užkrečiamos ligos, dėl kurios yra paskelbta valstybės
lygio ekstremalioji situacija ir (ar) karantinas finansuojami
valstybės biudžeto lėšomis Vyriausybės nustatyta tvarka.“
|
Pritarti.
|
|
7. Balsavimo rezultatai: už – 7, prieš – 2,
susilaikė – 0.
8. Komiteto paskirti pranešėjai: Mykolas Majauskas.
Komiteto pirmininkas Mykolas
Majauskas
Komiteto biuro vedėja
Alina Brazdilienė