LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Sveikatos reikalų komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL 2025 METŲ PRIVALOMOJO SVEIKATOS DRAUDIMO FONDO BIUDŽETO RODIKLIŲ PATVIRTINIMO ĮSTATYMO PROJEKTO XIVP-4231
2024-11-13 Nr. 111-P-40
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto pirmininkas A. Matulas, Komiteto pirmininko pavaduotojas M. Puidokas, Komiteto nariai: M. Danielė, O. Leiputė, M. Navickienė, J. Sejonienė, L. Slušnys, R. Šalaševičiūtė.
Komiteto biuras: Biuro vedėja J. Bandzienė, patarėjai K. Civilkienė, E. Jankauskas, B. Sesickienė, V. Valainytė, padėjėja D. Žukauskė.
Kviestieji asmenys: Sveikatos apsaugos ministerijos atstovai E. Diržius, R. Janonienė, R. Banuškevičienė, J. Sinkevič, Valstybinės ligonių kasos atstovai G. Bendorius, S. Adamkevičiūtė, T. Ragauskas, teritorinių ligonių kasų atstovai D. Miniauskienė, A. Čiplienė, Lietuvos sveikatos mokslų universiteto Kauno ligoninės atstovė H. M. Kauzonė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2024-10-17 |
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, pastabų neturime. |
Atsižvelgti |
|
2. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: nėra.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: nėra.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: nėra.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo Biudžeto ir finansų komitetas, 2024-10-31 |
|
|
|
|
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: pritarti įstatymo projektui Nr. XIVP-4231 ir komiteto išvadoms. |
Pritarti |
|
2. |
Seimo Audito Komitetas, 2024-11-11 |
|
|
|
|
6. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: 6.1. Sprendimas: nepritarti Lietuvos Respublikos 2025 metų Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto rodiklių patvirtinimo įstatymo projektui Nr. XIVP-4231 ir siūlyti pagrindiniam komitetui grąžinti jį iniciatoriams tobulinti, atsižvelgiant į šiuos argumentus: 1) numatomas ateinančių metų PSDF biudžeto rezervas nuosekliai auga – 2024 m. jis sudarė 470 mln. Eur, planuojama, kad 2025 m. sieks 625 mln. Eur. Tačiau tokio dydžio sukauptas rezervas nėra paremtas aiškiai įvardytais poreikiais ir aplinkybėmis, todėl lieka neaišku kokio siektino dydžio jis turėtų būti, ir ar jį reikalinga kaupti toliau. Be kita ko, Valstybės kontrolė jau eilę metų akcentuoja, kad rezervų kaupimo ir valdymo klausimai lieka neišspręsti; 2) Valstybės kontrolė 2023 m. pabaigoje atlikusi auditą „Vaistų prieinamumas gyventojams“ konstatavo, kad PSDF išlaidos kompensuojamiems vaistams įsigyti didėja, bet poreikis neužtikrinamas, be to, tyrimai[3] rodo, kad inovatyvių vaistų prieinamumas Lietuvoje yra vienas prasčiausių ES. Tačiau planuojama, kad išlaidos vaistams, medicinos pagalbos priemonėms, specialiosios medicininės paskirties maisto produktams ir medicinos priemonių nuomai 2025 m. lyginant juos su 2024 m. didės 12 proc., 2026 m. lyginant su 2025 m. didės 14 proc., o 2027 m. lyginant su 2026 m. numatomas tik 4 proc. augimas. Visgi, dėl senstančios populiacijos ir didėjančio ambulatorinių paslaugų teikimo masto, toks planuojamas šių išlaidų augimas kompensuojamųjų vaistų ir kitų priemonių įsigijimo poreikio ir toliau gali neužtikrinti; 3) 2024-06-19 paskelbtose ES Tarybos 2024 m. rekomendacijose Lietuvai 2024-2025 metams nurodoma, kad Lietuvoje teikiamų prevencinių, ankstyvosios diagnostikos ir pirminės sveikatos priežiūros paslaugų spektras nedidelis, todėl prevencijos ir sveikatos priežiūros priemonėmis išvengiamas mirtingumas tebėra aukštas. Todėl Lietuvai 2024 ir 2025 m. siūloma gerinti sveikatos rezultatus ir sveikatos sistemos atsparumą stiprinant pirminę ir plečiant profilaktinę sveikatos priežiūrą. Visgi, palyginus asmenų, atitinkamais metais turėjusių teisę pasitikrinti programose skaičių su faktiškai pasitikrinusiųjų skaičiumi, matyti, kad programose 2022 m. pasitikrino 65 proc., 2023 m. – 61 proc. tokią teisę turinčių asmenų. Be to, sveikatos programoms ir kitoms sveikatos draudimo išlaidoms apmokėti 2024 m. skirta 204 mln. Eur, 2025 m. numatoma skirti 251 mln. Eur (arba 23 proc. daugiau), 2026 m. – 255 mln. Eur (arba 2 proc. daugiau), 2027 m. – 258 mln. Eur (arba 1 proc. daugiau). Tačiau lieka neaišku, kokiais dar būdais ketinama mažinti aukštą prevencijos ir sveikatos priežiūros priemonėmis išvengiamą mirtingumą, nedetalizuota kokių papildomų veiksmų ketinama imtis, kad kuo daugiau tikslinės grupės asmenų prevencinėse programose dalyvautų ir kyla pagrįstų abejonių, kad lėšų suplanuotų šių programų finansavimui tikrai pakaks.
|
Nepritarti |
1) Pažymėtina, kad numatomas 2025 m. PSDF biudžeto rezervas yra ženkliai mažesnis, nei 2023 m. ar 2024 m. (2023 m. – 689 mln. Eur.; 2024m. – 722 mln. Eur.; 2025 m. – 625 mln. Eur.). Šis PSDF biudžeto rezervo dydis ekstremaliosios situacijos ar nepaprastosios padėties atveju leistų užtikrinti maždaug 2 mėnesių privalomojo sveikatos draudimo sistemos poreikius. PSDF biudžeto rezervo sudarymas ir naudojimas yra reglamentuoti Sveikatos draudimo įstatymu, kuriuo nuostatos peržiūrėtos, patikslintos ir įsigaliojo 2024-01-01. Kartu, atkreiptinas dėmesys, kad atsiradus poreikiui PSDF biudžeto rezervo lėšos yra naudojamos metų eigoje, pvz. 2024 m. panaudota ir planuojama panaudoti apie 250 mln. Eur. PSDF biudžeto rezervo lėšų įvairioms Sveikatos draudimo įstatyme nurodytoms reikmėms (vaistams, prevencinėms programoms, viršsutartinių paslaugų apmokėjimui ir kt.).
2) 2025 m. PSDF biudžeto projekte finansavimas vaistų sričiai, atsižvelgiant į galimybes ir siekį subalansuoti PSDF biudžetą, didėja 77 mln. Eur (12 proc.) palyginti su 2024 m. biudžeto planu. Šis augimas leidžia užtikrinti visų 2024 m. (ir ankstesniais metais) pradėtų kompensuoti vaistų apmokėjimo tęstinumą. Primintina, kad 2024 m. spalio mėnesį buvo priimtas sprendimas dar 2024 m. pradėti kompensuoti visus tuo metu rezerviniame vaistų sąraše buvusius vaistus. Taip pat 2025 m. sudaromos finansinės galimybės pradėti kompensuoti naujus vaistus, skirtus labai retoms ligoms gydyti bei garantuojamas vaistų kompensavimas vis didėjančiam pacientų, sergančių labai retoms ligomis ar būklėmis, skaičiui.
3) Planuojant 2025 m. PSDF biudžeto išlaidas, prioritetinis dėmesys buvo skiriamas prevencinėms programoms, joms užtikrinant reikiamą finansavimą: numatomas finansavimas šiai sričiai didėja 12 mln. Eur (22 proc.), palyginti su 2024 m. biudžeto planu. Kadangi pastaraisiais metais dalyvaujančių prevencinėse programose apdraustųjų skaičius didėja ir pasiekė jau priešpandeminį lygį, 2025 m. PSDF biudžete išlaidos planuojamos atliepti visam prognozuojamam šių lėšų poreikiui. Prioritetinis dėmesys buvo skiriamas ir pirminei asmens sveikatos priežiūros finansavimui: numatomas finansavimas šiai sričiai didėja 38 mln. Eur (9 proc.), palyginti su 2024 m. biudžeto planu. Numatomos lėšos šeimos gydytojo komandos plėtrai (didinti šeimos gydytojų komandą, ir pagal tai taikyti diferencijuotą apmokėjimą) ir šeimos gydytojo kompetencijos plėtrai (suteikti teisę šeimos gydytojams atlikti platesnį spektrą tyrimų) – priemonės, padėsiančios stiprinti sveikatos priežiūrą pirminiame lygyje. Todėl nėra pagrindo abejoti, kad skiriamų lėšų prevencinių programų vykdymui neužteks. Kartu pastebėtina, kad PSDF biudžeto rodiklių patvirtinimo įstatymu yra tvirtinamos PSDF biudžeto pajamos ir išlaidos, bet ne išvengiamo mirtingumo mažinimo priemonės ar gyventojų dalyvavimo prevencinėse programose skatinimo būdai. |
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: pritarti 2025 metų Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto rodiklių patvirtinimo įstatymo projektui XIVP-4231(2) ir Komiteto išvadai.
Pastaba: Sveikatos reikalų komitetas, atsižvelgdamas į tai, kad 2025 m. planuojama metinė valstybės biudžeto įmoka, mokama už vieną draudžiamąjį valstybės lėšomis (703,6 eur.) yra 2,8 kartų mažesnė už planuojamą dirbančio asmens metinę privalomojo sveikatos draudimo (PSD) įmoką (1998 eur.) ir 1,2 karto mažesnė už planuojamą metinę savarankiškai PSD įmokas mokančiojo asmens įmoką (869 eur.), taip pat į tai, kad asmenys, draudžiami valstybės lėšomis, sveikatos priežiūros paslaugomis naudojasi dažniau, 2024 m. lapkričio 6 d. išvadoje dėl 2025–2027 metų biudžeto patvirtinimo įstatymo projekto Nr. XIVP-4221 pasiūlė apsvarstyti galimybes nuo 2025 metų didinti valstybės biudžeto įmokos, mokamos už vieną draudžiamąjį valstybės lėšomis, dydį, priartinant šį dydį prie PSD įmokos, kurią moka savarankiškai dirbantys asmenys, dydžio, o papildomai gautas lėšas, kurios sudarytų apie 239 mln. Eur., panaudoti 2024 m. lapkričio 4 d. pasirašytos (pakeistos) Lietuvos nacionalinės kolektyvinės sutarties Nr. S-229 nuostatų, susijusių su medicinos darbuotojų darbo užmokesčio didinimu ir kitų šių darbuotojų socialinių garantijų gerinimu, įgyvendinimui.
7.2. Pasiūlymai: nėra.
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: A. Matulas, M. Puidokas, O. Leiputė.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas.
Komiteto pirmininkas (Parašas) Antanas Matulas
Sveikatos reikalų komiteto biuro patarėja Kristina Civilkienė