LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS DRAUDIMO ĮSTATYMO NR. I-1343 9 IR 11 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

AIŠKINAMASIS RAŠTAS

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai.

Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo Nr. I-1343 9 ir 11 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas (toliau – Įstatymo projektas) parengtas atsižvelgiant į Sveikatos apsaugos ministerijos priimtą sprendimą tikslinti medicininės reabilitacijos skyrimo nuostatas.

Medicininės reabilitacijos paslaugos yra asmens sveikatos priežiūros paslaugų dalis, todėl siekiant užtikrinti jų prieinamumą, efektyvumą bei taikymo aiškumą, siūloma įstatymu nustatyti, kad medicininės reabilitacijos paslaugos būtų teikiamos apdraustiesiems asmenims pagal indikacijas bei biosocialinių funkcijų sutrikimo ar ligos sunkumo laipsnį, nepaisant jų socialinės grupės. Taip pat įstatymu siekiama reglamentuoti, kad medicininės reabilitacijos paslaugų teikimą ir apmokėjimą reglamentuotų sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka – už medicininės reabilitacijos paslaugas būtų mokama 100 proc. bazinės kainos, o už sanatorinio (antirecidyvinio) gydymo paslaugas – 90 procentų bazinės kainos.

Įstatymo projekto tikslas ir uždavinys nustatyti, kad medicininės reabilitacijos paslaugos apmokamos Privalomojo sveikatos draudimo fondo (toliau – PSDF) biudžeto lėšomis visiems apdraustiesiems, pagal asmens biosocialinių funkcijų sutrikimo ar ligos laipsnį, o ne pagal socialines grupes.

2. Projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai.

Įstatymo projektą inicijavo ir parengė Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija.

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami Projekte aptarti teisiniai santykiai.
Pagal šiuo metu galiojančias Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo Nr. I-1343 nuostatas medicininės reabilitacijos kaina yra kompensuojama asmenims, pripažintiems nedarbingais (nustatytas darbingumo lygis 0–25 proc.), asmenims, sukakusiems senatvės pensijos amžių, kuriems teisės aktų nustatyta tvarka yra nustatytas didelių specialiųjų poreikių lygis, arba asmenims, siunčiamiems baigti gydymo po sunkios ligos ar traumos. 
Sveikatos grąžinamasis gydymas – tai viena iš medicininės reabilitacijos rūšių, kuri yra skiriama vaikams stacionare. Sveikatos grąžinamojo gydymo sąvoka apibrėžiamos medicininės reabilitacijos rūšies paslaugos kartu su skyrimo indikacijomis būtų integruotos į stacionarinės reabilitacijos (Reabilitacija II) paslaugas. Pacientui paskirtos Reabilitacijos II paslaugos apimtimi būtų didesnės, pagal trukmę – ilgesnės. Kaip pavyzdį lentelėje pateikiame paslaugų, teikiamų vienam pacientui, kuriam yra nustatyta nervų sistemos liga, 10 darbo dienų apimtį:
Paslaugos 
Reabilitacija II
Sveikatos grąžinamasis gydymas
Kineziterapija
15
10
Ergoterapija
10
6
Masažas
4
4
Fizioterapija
6
4
Kitos paslaugos teikiamos pagal indikacijas
 
 

Šiuo metu teisės aktais reglamentuotas sveikatos grąžinamasis gydymas dažnai nebeatitinka nei pacientų, nei specialistų lūkesčių: esant sunkesnei paciento sveikatos būklei, sveikatos grąžinamojo gydymo paslaugų krepšelio sutrikusioms funkcijoms atkurti nepakanka, o paskyrus daugiau paslaugų, apmokėjimas už paslaugas nepadengia sąnaudų.

2019 m. PSDF biudžeto lėšomis buvo apmokėta 4,1 mln. eurų už 6264 vaikams suteiktas sveikatos grąžinamojo gydymo paslaugas (VLK informacinės sistemos SVEIDRA duomenys). Tik apie 15 proc. medicininei reabilitacijai skirtų PSDF biudžeto lėšų buvo panaudota tikslingai vaikų medicininei reabilitacijai (iš 20 proc. galimų). 2019 m. liko neišnaudota galimybė apmokėti 2,7 mln. eurų daugiau už vaikų medicininės reabilitacijos paslaugas.

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama. 

Įsigaliojus Įstatymo projekto siūlomiems pakeitimams, medicininės reabilitacijos paslaugas pagal poreikį bus galima teikti visiems asmenims, kuriems jos yra būtinos, kad jų negalia nesunkėtų ir jie kuo ilgiau išliktų aktyviais darbo rinkos dalyviais. Sveikatos grąžinamąjį gydymą integravus į medicininę reabilitaciją (Reabilitacija II), teikiamos paslaugos bus kokybiškesnės ir atitiks pacientų lūkesčius.

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta.

Neigiamų pasekmių nenumatoma.

6. Kokią įtaką priimti įstatymai turės kriminogeninei situacijai, korupcijai.

Priimtas Įstatymo projektas neturės įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai.

7. Kaip įstatymų įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai.

Priimtas Įstatymo projektas verslo sąlygoms įtakos neturės. 

8. Įstatymų inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios.

Kitų įstatymų keisti nereikės.

9. Ar įstatymų projektai parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymų projektų sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka.

Projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų. 

10. Ar įstatymų projektai atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus.

Projekte reglamentuojami klausimai atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvenciją ir Europos Sąjungos teisės nuostatas.

11. Jeigu įstatymams įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti.

Įstatymo projektui įgyvendinti reikia parengti Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro 2008 m. sausio 17 d. įsakymo Nr. V-50 „Dėl medicininės reabilitacijos ir sanatorinio (antirecidyvinio) gydymo organizavimo“ pakeitimo projektą.

12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymams įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais).

Įstatymo projektui įgyvendinti papildomų lėšų neprireiks.

13. Projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados.

Projekto rengimo metu specialistų vertinimų ir išvadų negauta.

14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis.

Medicininė reabilitacija.

15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai.

Papildomų paaiškinimų nėra.