LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL Lietuvos Respublikos akcinių bendrovių NR. VIII-1835 7 straipsnIO Pakeitimo ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2020-09-18 Nr. XIIIP-5186

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.             Projekto 1 straipsniu Akcinių bendrovių įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas)  7 straipsnio 5 dalyje siūloma nustatyti, kad ,,bendrovės steigimo sutartis, sudaryta šiame straipsnyje nustatyta tvarka, suteikia teisę atidaryti steigiamos bendrovės kaupiamąją sąskaitą banke ar elektroninių pinigų įstaigoje“. Taigi pagal projektu siūlomą teisinį reguliavimą steigiamos bendrovės kaupiamoji sąskaita galėtų būti atidaryta tiek banke, tiek elektroninių pinigų įstaigoje, t.y. siūloma išplėsti subjektų, kurie turėtų teisę atidaryti steigiamos bendrovės kaupiamąją sąskaitą, ratas.

Projektu siūlomas teisinis reguliavimas diskutuotinas šiais aspektais.

Pirma, atkreiptinas dėmesys, kad kredito įstaigoms priskiriami ne tik bankai, bet ir kredito unijos, centrinės kredito unijos. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar subjektų, kuriuose galėtų būti atidarytos steigiamų juridinių asmenų kaupiamosios sąskaitos, ratą nereikėtų išplėsti.

Antra, steigiamos bendrovės kaupiamosios sąskaitos atidarymo mechanizmas elektroninių pinigų įstaigoje nėra pakankamai aiškus. Svarstytina, ar projektu siūlomas teisinis reguliavimas yra pakankamas. Pagal keičiamo įstatymo 8 straipsnio 4 ir 5 dalyse nustatytą teisinį reguliavimą kiekvieno bendrovės steigėjo pradinis įnašas turi būti mokamas pinigais, o pradiniai įnašai už pasirašytas akcijas per steigimo sutartyje ar steigimo akte nustatytą terminą mokami į steigiamos bendrovės kaupiamąją sąskaitą. Kaupiamojoje sąskaitoje esančios lėšos gali būti naudojamos tik po bendrovės įregistravimo. Taigi pagal galiojančiame įstatyme nustatytą teisinį reguliavimą steigiamos bendrovės akcijos yra apmokamos pinigais įmokant juos į steigiamos bendrovės kaupiamąją sąskaitą, kurioje esančias lėšas bendrovė gali naudoti tik po jos įregistravimo. Pagal Elektroninių pinigų ir elektroninių pinigų įstaigų įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje, 6 straipsnio 1 dalyje, 12 straipsnio 2 dalyje nustatytą teisinį reguliavimą elektroninių pinigų įstaigos fizinių arba juridinių asmenų lėšas keičia į elektroninius pinigus nominaliąja pinigine verte. Atsižvelgiant į išdėstyta, kyla abejonių, ar keičiamame įstatyme vartojama sąvoka ,,lėšos“ apimtų ir elektroninius pinigus. Todėl, svarstytina, ar atitinkamai neturėtų būti tikslinami ir keičiamo įstatymo 8, 45 straipsniai, kuriuose yra reglamentuojamas steigiamos bendrovės akcijų pasirašymas ir apmokėjimas. Be to, svarstytina, ar neturėtų būti keičiamas ir Elektroninių pinigų ir elektroninių pinigų įstaigų įstatymas, reglamentuojant steigiamų juridinių asmenų kaupiamųjų sąskaitų atidarymą, jų tvarkymą, apmokėjimą už steigiamos bendrovės akcijas tiek steigėjų elektroniniais pinigais, tiek neelektroniniais pinigais.

Trečia, kartu su teikiamu įstatymo projektu yra teikiami Ūkinių bendrijų įstatymo Nr. IX-1804 3 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas reg. Nr. XIIIP-5187, Viešųjų įstaigų įstatymo Nr. I-1428 2 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas reg. Nr. XIIIP-5188, kuriais Ūkinių bendrijų įstatyme ir Viešųjų įstaigų įstatyme siūloma nustatyti analogišką teisinį reguliavimą dėl kaupiamųjų sąskaitų atidarymo elektroninių pinigų įstaigose. Atkreipiame dėmesį, kad įmonių veiklą reglamentuoja ir kiti įstatymai, kaip antai, Kooperatinių bendrovių (kooperatyvų) įstatymas. Atsižvelgus į tai, svarstytina, ar analogiškas teisinis reguliavimas neturėtų būti nustatytas ir pastarajame įstatyme.

2.             Tobulinant projekto teisinę techniką, projekto pavadinime po žodžio ,,BENDROVIŲ“ reikėtų įrašyti žodį ,,ĮSTATYMO“.

3.             Atsižvelgiant į tai, kad teikiamu įstatymo projektu siūloma išplėsti elektroninių pinigų įstaigų vykdomų funkcijų apimtį, o pagal Elektroninių pinigų ir elektroninių pinigų įstaigų įstatymo 30 straipsnio 1 dalyje nustatytą teisinį reguliavimą elektroninių pinigų įstaigų veiklos priežiūrą vykdo Lietuvos bankas, manytina, kad dėl teikiamo įstatymo projekto reikėtų gauti Lietuvos banko išvadą.

 

Departamento direktorius                                                                                        Andrius Kabišaitis

 

 

D. Petrauskaitė, tel. (8 5) 239 6376, el. p. daina.petrauskaite@lrs.lt

S. Švedas, tel. (8 5) 239 6165, el. p. saulius.svedas@lrs.lt