LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

aplinkos apsaugos komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS STATYBOS ĮSTATYMO NR. I-1240 271 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2371

 

2023-05-17  Nr. 107-P-17

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto nariai: Komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, pirmininko pavaduotojas Aidas Gedvilas, Kasparas Adomaitis, Arūnas Valinskas (pavaduojantis Agnę Bilotaitę), Ligita Girskienė, Petras Gražulis, Linas Jonauskas, Tomas Tomilinas, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus.

Kviestieji asmenys: aplinkos viceministrė Daiva Matusevičė, AM Statybos ir būsto politikos grupės vadovas Dainius Čergelis.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil. Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai, pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-12-27

2(271)

(8)

(1)

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1. Projektu siūloma nustatyti, kad Valstybinė energetikos reguliavimo taryba tikrina naujai statomų ar rekonstruojamų elektrinių projektus (projektų sprendinių atitiktį energetikos objektų (išskyrus pastatus), įrenginių įrengimo, eksploatavimo, techninės saugos reikalavimus), kai elektrinių įrengtoji galia didesnė kaip 100 kW (pagal galiojantį įstatymą – 30 kW). Pagal projekto aiškinamąjį raštą, projektu, be kita ko, siekiama pašalinti nuostatų dėl 30 kW ir 100 kW įrengtosios galios neatitikimą Statybos įstatyme ir Elektros energetikos įstatyme. Tačiau pastebėtina, kad Elektros energetikos įstatymo 16 straipsnio 2 ir 3 punktų nuostatos, įsigaliojusios 2022 m. liepos 8 d., nustato dvi sąlygas, kai leidimas gaminti elektros energiją nereikalingas: kai numatoma gaminti elektros energiją ne didesnės kaip 100 kW įrengtosios galios elektros energijos gamybos įrenginiuose ir kai šių įrenginių leistina generuoti galia (didžiausia aktyvioji galia, kuri gali būti patiekiama iš tinklų naudotojų elektros įrenginių į perdavimo sistemos operatoriaus ar skirstomųjų tinklų operatoriaus elektros tinklus prijungimo taške) lygi nuliui. Svarstytina, ar į tai neturėtų būti atsižvelgta teikiamu projektu siūlomame Statybos įstatymo pakeitime.

Nepritarti

Įstatymo projektu siūloma keisti Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos įsitraukimo apimtis tikrinant statinių projektus pagal įrengtosios elektrinės galios kriterijų, nesusiejant su leistina generuoti galia bei išduodamu leidimu gaminti elektros energiją. Elektrinės dydį ir jos poveikį aplinkai apsprendžia įrengtoji galia, nors leistina generuoti galia būti žymiai mažesnė. Taip pat pagal Elektros energetikos įstatymo 16 straipsnio 10 dalį, leidimas gaminti elektros energiją nereikalingas ir  gaminantiems vartotojams ar asmenims, siekiantiems tapti gaminančiais vartotojas, kurie stato ar įrengia bet kurios galios elektrines.

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-12-27

3

2

 

2. Projekto 2 straipsnio 2 dalyje vietoj žodžio „ministerija“ įrašytinas žodis „ministras“, o vietoj žodžio „Taryba“ įrašytini žodžiai „Valstybinė energetikos reguliavimo taryba“.

Pritarti

Redakcinio pobūdžio pastaba.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-12-27

3

3

 

3. Projekto 2 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, kad „Iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos pateikti prašymai dėl pažymų apie energetikos įrenginių techninės būklės patikrinimą išdavimo nagrinėjami, taikant jų pateikimo metu galiojusias teisės aktų nuostatas“. Iš šios projekto nuostatos turinio nėra aišku, kokių konkrečiai energetikos įrenginių techninės būklės patikrinimas bei kurio subjekto išduodamos pažymos apie tokių įrenginių techninę būklę turimi omenyje. Pažymėtina, kad projekto 1 straipsniu siūloma pakeisti keičiamo įstatymo 271 straipsnio 8 dalies 1 punkto reikalavimą naujai statomų ar rekonstruojamų energetikos objektų (statinių)  - elektrinių įrengtajai galiai, kai tokių elektrinių projektus (projektų sprendinių atitiktį energetikos objektų (išskyrus pastatus), įrenginių įrengimo, eksploatavimo, techninės saugos reikalavimams) turėtų vertinti Valstybinė energetikos reguliavimo taryba. Pagal projektu keičiamame įstatyme siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą naujai statomų ar rekonstruojamų elektrinių projektų vertinimą Valstybinė energetikos reguliavimo taryba atliktų tuo atveju, jeigu elektrinių įrengtoji galia būtų didesnės kaip 100 kW. Atsižvelgiant į tai bei siekiant aiškumo, svarstytina, ar vertinamoji projekto nuostata neturėtų būti patikslinta taip, kad atitinkamų prašymų, iki įstatymo įsigaliojimo pateiktų atlikti naujai statomų ar rekonstruojamų elektrinių projektų vertinimą, nagrinėjimas būtų atliekamas taikant jų pateikimo metu galiojusių teisės aktų nuostatas.

Pritarti

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 2 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos pateikti prašymai dėl pažymų apie energetikos įrenginių techninės būklės patikrinimą išdavimo,  naujai statomų ar rekonstruojamų iki 100 kW įrengtosios galios elektrinių projektai nagrinėjami taikant jų pateikimo metu galiojusias teisės aktų nuostatas.“

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2022-12-27

*

 

 

4.     Atsižvelgiant į Vyriausybės kompetenciją, nustatytą keičiamame įstatyme ir su juo susijusiame Elektros energetikos įstatyme, manytina, kad dėl projekto turėtų būti gauta Vyriausybės išvada.

Nepritarti

Projekto pateikimo metu Lietuvos Respublikos Vyriausybės išvados neprašyta. Komitetas paprašė AM, ENMIN ir VERT pateikti savo pastabas ir pasiūlymus dėl šio įstatymo projekto, atsakymai gauti.

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

 

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narys

Simonas Gentvilas

2023-05-08

1N

(27)

(33)

(3,4)

 

Argumentai:

Šiuo metu Lietuvos Respublikos statybos įstatymo 27 straipsnio 33 dalyje nustatyta:

33. Jeigu išdavus statybą leidžiantį dokumentą keičiasi esminiai statinio projekto sprendiniai, norint tęsti statybą, šio įstatymo 37 straipsnyje nustatyta tvarka apie numatomą statinių projektavimą (kai jis privalomas) turi būti informuojama visuomenė ir šiame straipsnyje nustatyta tvarka reikia gauti naują statybą leidžiantį dokumentą (kai jis privalomas), išskyrus atvejus, kai nepažeidžiant teisės aktų, normatyvinių statybos techninių dokumentų, teritorijų planavimo dokumentų, statybą leidžiančių dokumentų, specialiųjų reikalavimų, esminių statinio architektūros reikalavimų ir esminių statinio reikalavimų:

1) dėl objektyvių priežasčių keičiama inžinerinių tinklų ar susisiekimo komunikacijų trasa ar jos dalis ir dėl to keičiasi inžinerinių tinklų ar susisiekimo komunikacijų ilgis;

2) iki 1 m keičiama statinio vieta žemės sklype (teritorijoje);

3) iki 1 m keičiami statinio ar jo dalių išorės matmenys;

4) keičiamos statinio laikančiosios konstrukcijos ar jų išdėstymas statinio viduje ir nesikeičia statinio kategorija.“

Atkreiptinas dėmesys, kad vadovaujantis dabar galiojančiu reglamentavimu tam tikrais atvejais vystytojui gali tekti gauti naują statybą leidžiantį dokumentą net jeigu statomas mažesnis statinys nei nurodyta statybą leidžiančiame dokumente, kas pareikalauja papildomo laiko projekto vystymo procese kartojant visas procedūras. Pavyzdžiui vėjo elektrinių parko projektavimo ir statybos procesas yra ilgalaikis (gali trukti ir iki 7 metų), natūralu, kad rinkoje siūlomų vėjo elektrinių įrangos parametrai dėl technologinio progreso pakinta. Tuomet vėjo elektrinių vystytojai susiduria su situacija, kai vėjo elektrinių įrangos gamintojai (tiekėjai) projektavimo dokumentuose numatytų parametrų (ir galios) vėjo elektrinės įrangos patiekti nebeturi galimybės, o vėjo elektrinių parko vystytojai yra priversti pasirinkti tuo metu rinkoje siūlomą, vėjo elektrinių įrangą, kurios išorės matmenys, dėl jos technologinių ypatumų, gali skirtis daugiau nei 1 metru. Tokiu atveju kyla rizika, jog vėjo elektrinių parko vystytojui gali tekti gauti naują statybą leidžiantį dokumentą net jeigu statoma mažesnė vėjo elektrinė nei nurodyta statybą leidžiančiame dokumente, kas pareikalauja neracionaliai daug papildomo laiko projekto vystymo procese kartojant visas procedūras. Statybos įstatymo 27 straipsnio 33 dalies pakeitimas suteiktų galimybę ir toliau plėtoti vėjo elektrinių parką pagal jau gautą statybą leidžiantį dokumentą, kuomet vėjo elektrinių parkų vystytojai, pasirenka kitą, nei numatyta projektavimo dokumentuose bei jų pagrindu išduotuose statybą leidžiančiuose dokumentuose, išorės matmenų vėjo elektrinių įrangą (ne didesnę nei 1 metro arba mažesnę neribojant pokyčio). Tokiu būdu būtų sumažinama administracinė našta ir supaprastintas vėjo elektrinių parko vystymo procesas.

Analogiškos technologinių ypatumų nulemtos problemos kyla statant ir kitus inžinerinius statinius, kurių aukščio sumažinimas nedaro neigiamos įtakos kraštovaizdžiui ar kitiems visuomenės interesams, tačiau esamas teisinis reguliavimas lemia papildomas statybą leidžiančio dokumento procedūras.

Keisti esamo teisinio reguliavimo nesiūloma pastatų ir stogą turinčių statinių atžvilgiu, kurių išorės matmenų keitimas (tiek didinimas, tiek mažinimas) gali turėti reikšmingos įtakos visuomenės interesams, todėl šiais atvejais paliekama prievolė atlikti papildomą projekto patikrą ir gauti naują statybą leidžiantį dokumentą.

 Pasiūlymo tikslas – atsižvelgiant į tai, kad tam tikrais atvejais kyla rizika, jog dėl objektyvių, neigiamos įtakos nekuriančių priežasčių vėjo elektrinių parko vystytojui ar kitų analogiškų inžinerinių statinių statytojui gali tekti gauti naują statybą leidžiantį dokumentą net jeigu statoma mažesnė vėjo elektrinė ar kitas stogo neturintis inžinerinis statinys nei nurodyta statybą leidžiančiame dokumente, kas pareikalautų neracionaliai daug papildomo laiko projekto vystymo procese kartojant visas procedūras, taip padidinant administracinę naštą ir apsunkinant vėjo elektrinių parko vystymo procesą, patikslinti Statybos įstatymo 27 straipsnio 33 dalies nuostatas.

Pasiūlymo esmė – patikslinti Statybos įstatymo 27 straipsnio 33 dalies nuostatas numatant išimtis statybą leidžiančio dokumento išdavimo procese, taip sumažinant administracinę naštą ir supaprastinant vėjo elektrinių parko vystymo procesą.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti Statybos įstatymo 27 straipsnio 33 dalį ir ją išdėstyti taip:

33. Jeigu išdavus statybą leidžiantį dokumentą keičiasi esminiai statinio projekto sprendiniai, norint tęsti statybą, šio įstatymo 37 straipsnyje nustatyta tvarka apie numatomą statinių projektavimą (kai jis privalomas) turi būti informuojama visuomenė ir šiame straipsnyje nustatyta tvarka reikia gauti naują statybą leidžiantį dokumentą (kai jis privalomas), išskyrus atvejus, kai nepažeidžiant teisės aktų, normatyvinių statybos techninių dokumentų, teritorijų planavimo dokumentų, statybą leidžiančių dokumentų, specialiųjų reikalavimų, esminių statinio architektūros reikalavimų ir esminių statinio reikalavimų:

1) dėl objektyvių priežasčių keičiama inžinerinių tinklų ar susisiekimo komunikacijų trasa ar jos dalis ir dėl to keičiasi inžinerinių tinklų ar susisiekimo komunikacijų ilgis;

2) iki 1 m keičiama statinio vieta žemės sklype (teritorijoje);

3) iki 1 m keičiami  (didinami ar mažinami) pastato ar turinčio stogą inžinerinio statinio ar jo dalių išorės matmenys;

4) iki 1 m didinami neturinčio stogo inžinerinio statinio ar jo dalių išorės matmenys;

4) 5) keičiamos statinio laikančiosios konstrukcijos ar jų išdėstymas statinio viduje ir nesikeičia statinio kategorija."

Pritarti iš dalies

Pasiūlymas:

Pakeisti Statybos įstatymo 27 straipsnio 33 dalį ir ją išdėstyti taip:

33. Jeigu išdavus statybą leidžiantį dokumentą keičiasi esminiai statinio projekto sprendiniai, norint tęsti statybą, šio įstatymo 37 straipsnyje nustatyta tvarka apie numatomą statinių projektavimą (kai jis privalomas) turi būti informuojama visuomenė ir šiame straipsnyje nustatyta tvarka reikia gauti naują statybą leidžiantį dokumentą (kai jis privalomas), išskyrus atvejus, kai nepažeidžiant teisės aktų, normatyvinių statybos techninių dokumentų, teritorijų planavimo dokumentų, statybą leidžiančių dokumentų, specialiųjų reikalavimų, esminių statinio architektūros reikalavimų ir esminių statinio reikalavimų:

1) dėl objektyvių priežasčių keičiama inžinerinių tinklų ar susisiekimo komunikacijų trasa ar jos dalis ir dėl to keičiasi inžinerinių tinklų ar susisiekimo komunikacijų ilgis;

2) iki 1 m keičiama statinio vieta žemės sklype (teritorijoje);

3) iki 1 m keičiami  (didinami ar mažinami) pastato ar turinčio stogą inžinerinio statinio ar jo dalių išorės matmenys;

4) iki 1 m didinami ar neribotai mažinami neturinčio stogo inžinerinio statinio ar jo dalių išorės matmenys;

4) 5) keičiamos statinio laikančiosios konstrukcijos ar jų išdėstymas statinio viduje ir nesikeičia statinio kategorija."

 

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nepaskirta.

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: pritarti Komiteto patobulintam įstatymo projektui, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pateiktas pastabas ir Seimo narių pasiūlymus, kuriems pritarė Komitetas, ir pritarti Komiteto išvadai dėl šio projekto.

7.2. Pasiūlymai: nėra.

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Kasparas Adomaitis.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nepateikta.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                           (Parašas)                                                                      Aistė Gedvilienė

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Aistrida Latvėnė