LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
aplinkos apsaugos komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS STATYBOS ĮSTATYMO NR. I-1240 271 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2371
2023-05-17 Nr. 107-P-17
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Komiteto nariai: Komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, pirmininko pavaduotojas Aidas Gedvilas, Kasparas Adomaitis, Arūnas Valinskas (pavaduojantis Agnę Bilotaitę), Ligita Girskienė, Petras Gražulis, Linas Jonauskas, Tomas Tomilinas, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus.
Kviestieji asmenys: aplinkos viceministrė Daiva Matusevičė, AM Statybos ir būsto politikos grupės vadovas Dainius Čergelis.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2022-12-27 |
2(271) |
(8) |
(1) |
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. 1. Projektu siūloma nustatyti, kad Valstybinė energetikos reguliavimo taryba tikrina naujai statomų ar rekonstruojamų elektrinių projektus (projektų sprendinių atitiktį energetikos objektų (išskyrus pastatus), įrenginių įrengimo, eksploatavimo, techninės saugos reikalavimus), kai elektrinių įrengtoji galia didesnė kaip 100 kW (pagal galiojantį įstatymą – 30 kW). Pagal projekto aiškinamąjį raštą, projektu, be kita ko, siekiama pašalinti nuostatų dėl 30 kW ir 100 kW įrengtosios galios neatitikimą Statybos įstatyme ir Elektros energetikos įstatyme. Tačiau pastebėtina, kad Elektros energetikos įstatymo 16 straipsnio 2 ir 3 punktų nuostatos, įsigaliojusios 2022 m. liepos 8 d., nustato dvi sąlygas, kai leidimas gaminti elektros energiją nereikalingas: kai numatoma gaminti elektros energiją ne didesnės kaip 100 kW įrengtosios galios elektros energijos gamybos įrenginiuose ir kai šių įrenginių leistina generuoti galia (didžiausia aktyvioji galia, kuri gali būti patiekiama iš tinklų naudotojų elektros įrenginių į perdavimo sistemos operatoriaus ar skirstomųjų tinklų operatoriaus elektros tinklus prijungimo taške) lygi nuliui. Svarstytina, ar į tai neturėtų būti atsižvelgta teikiamu projektu siūlomame Statybos įstatymo pakeitime. |
Nepritarti |
Įstatymo projektu siūloma keisti Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos įsitraukimo apimtis tikrinant statinių projektus pagal įrengtosios elektrinės galios kriterijų, nesusiejant su leistina generuoti galia bei išduodamu leidimu gaminti elektros energiją. Elektrinės dydį ir jos poveikį aplinkai apsprendžia įrengtoji galia, nors leistina generuoti galia būti žymiai mažesnė. Taip pat pagal Elektros energetikos įstatymo 16 straipsnio 10 dalį, leidimas gaminti elektros energiją nereikalingas ir gaminantiems vartotojams ar asmenims, siekiantiems tapti gaminančiais vartotojas, kurie stato ar įrengia bet kurios galios elektrines.
|
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-12-27 |
3 |
2 |
|
2. Projekto 2 straipsnio 2 dalyje vietoj žodžio „ministerija“ įrašytinas žodis „ministras“, o vietoj žodžio „Taryba“ įrašytini žodžiai „Valstybinė energetikos reguliavimo taryba“. |
Pritarti |
Redakcinio pobūdžio pastaba. |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2022-12-27 |
3 |
3 |
|
3. Projekto 2 straipsnio 3 dalyje siūloma nustatyti, kad „Iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos pateikti prašymai dėl pažymų apie energetikos įrenginių techninės būklės patikrinimą išdavimo nagrinėjami, taikant jų pateikimo metu galiojusias teisės aktų nuostatas“. Iš šios projekto nuostatos turinio nėra aišku, kokių konkrečiai energetikos įrenginių techninės būklės patikrinimas bei kurio subjekto išduodamos pažymos apie tokių įrenginių techninę būklę turimi omenyje. Pažymėtina, kad projekto 1 straipsniu siūloma pakeisti keičiamo įstatymo 271 straipsnio 8 dalies 1 punkto reikalavimą naujai statomų ar rekonstruojamų energetikos objektų (statinių) - elektrinių įrengtajai galiai, kai tokių elektrinių projektus (projektų sprendinių atitiktį energetikos objektų (išskyrus pastatus), įrenginių įrengimo, eksploatavimo, techninės saugos reikalavimams) turėtų vertinti Valstybinė energetikos reguliavimo taryba. Pagal projektu keičiamame įstatyme siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą naujai statomų ar rekonstruojamų elektrinių projektų vertinimą Valstybinė energetikos reguliavimo taryba atliktų tuo atveju, jeigu elektrinių įrengtoji galia būtų didesnės kaip 100 kW. Atsižvelgiant į tai bei siekiant aiškumo, svarstytina, ar vertinamoji projekto nuostata neturėtų būti patikslinta taip, kad atitinkamų prašymų, iki įstatymo įsigaliojimo pateiktų atlikti naujai statomų ar rekonstruojamų elektrinių projektų vertinimą, nagrinėjimas būtų atliekamas taikant jų pateikimo metu galiojusių teisės aktų nuostatas. |
Pritarti |
Pasiūlymas: Pakeisti projekto 2 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: „3. Iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos pateikti |
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2022-12-27 |
* |
|
|
4. Atsižvelgiant į Vyriausybės kompetenciją, nustatytą keičiamame įstatyme ir su juo susijusiame Elektros energetikos įstatyme, manytina, kad dėl projekto turėtų būti gauta Vyriausybės išvada. |
Nepritarti |
Projekto pateikimo metu Lietuvos Respublikos Vyriausybės išvados neprašyta. Komitetas paprašė AM, ENMIN ir VERT pateikti savo pastabas ir pasiūlymus dėl šio įstatymo projekto, atsakymai gauti. |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: nepaskirta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: pritarti Komiteto patobulintam įstatymo projektui, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pateiktas pastabas ir Seimo narių pasiūlymus, kuriems pritarė Komitetas, ir pritarti Komiteto išvadai dėl šio projekto.
7.2. Pasiūlymai: nėra.
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Kasparas Adomaitis.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nepateikta.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkė (Parašas) Aistė Gedvilienė
Komiteto biuro patarėja Aistrida Latvėnė