LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSINĖS PASKATOS PIRMĄJĮ BŪSTĄ ĮSIGYJANČIOMS JAUNOMS ŠEIMOMS ĮSTATYMO NR. XIII-1281 3 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2024-03-15 Nr. XIVP-3517

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Neaišku, kodėl projekto 1 straipsniu keičiamo Finansinės paskatos pirmąjį būstą įsigyjančioms jaunoms šeimoms įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 3 straipsnio 1 dalies 1-3 punktuose ir šios dalies 4 punkte siūloma skirtingais dydžiais padidinti finansinę paskatą pirmąjį būstą įsigyjančioms jaunoms šeimoms t. y. šios dalies 1-3 punktuose nurodytoms jaunoms šeimoms nustatytą subsidijos dydį siūloma padidinti 5 procentais, o 4 punkte nurodytai jaunai šeimai – 10 procentų būsto kredito pirmajam būstui įsigyti sumos. Pažymėtina, kad projekto aiškinamajame rašte nepateikta jokių argumentų dėl poreikio skirtingais dydžiais didinti subsidijos dydį.

              Kartu atkreiptinas dėmesys į tai, kad Paramos būstui įsigyti ar išsinuomoti įstatymo 13 straipsnio 2 dalyje, kaip ir keičiamo įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje, numatyti analogiški teikiamų subsidijų valstybės iš dalies kompensuojamo būsto kredito daliai apmokėti dydžiai, todėl svarstytina, ar siekiant teisinio reguliavimo nuoseklumo, šie dydžiai neturėtų būti vienodinami.

2.    Vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R- 298, įstatymo projekto 2 straipsnio vienintelė dalis nenumeruotina.

3.    Siekiant teisinio aiškumo bei norint išvengti galimų įstatymo taikymo problemų, projektas pildytinas nuostatomis dėl jo taikymo, aptariant įstatymo nuostatų taikymą šeimoms, sudariusioms kreditavimo sutartis iki šio įstatymo įsigaliojimo ir jam įsigaliojus.

4.    Projektu siūloma reglamentuoti finansinės paramos teikimą pirmąjį būstą įsigyjančioms jaunoms šeimoms. Ši parama būtų teikiama iš valstybės biudžetų lėšų. Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 2 punkte nustatyta, kad teisės akto projekto rengėjas atlieka teisės akto projekto antikorupcinį vertinimą, jeigu rengiamame teisės akte numatoma reguliuoti visuomeninius santykius, susijusius su subsidijų, dotacijų, kompensacijų, rentų, pašalpų, premijų ir kitų išmokų mokėjimu iš valstybės ar savivaldybių biudžetų. Atsižvelgus į tai, reikėtų atlikti projekto antikorupcinį vertinimą.

5.    Atkreiptinas dėmesys, kad Seime yra registruotas Lietuvos Respublikos finansinės paskatos pirmąjį būstą įsigyjančioms jaunoms šeimoms įstatymo Nr. XIII-1281 1, 2, 4, 5, 6 ir 8 straipsnių pakeitimo ir Finansinės paskatos pirmąjį būstą įsigyjančioms jaunoms šeimoms įstatymo Nr. XIII-1281 pakeitimo įstatymo projektas (reg. Nr. XIVP-3368), kuriuo keičiamo įstatymo nuostatas yra siūloma dėstyti nauja redakcija. Atsižvelgiant į tai, abiejų įstatymų projektų nuostatos turi būti derinamos tarpusavyje.

 

 

Departamento direktorius                                                                                      Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

M. Masteikienė, tel. +370 5 209 6843, el. p. [email protected]

I. Šambaraitė, tel. +370 5 209 6850, el. p. [email protected]