Projektas Nr. XIVP-172(2)
LIETUVOS RESPUBLIKOS
PAKUOČIŲ IR PAKUOČIŲ ATLIEKŲ TVARKYMO ĮSTATYMO nr. ix-517 2, 4, 42, 7, 10, 112 STRAIPSNIŲ IR 2 PRIEDO PAKEITIMO
ĮSTATYMAS
2021 m. d. Nr.
Vilnius
1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas
1. Papildyti 2 straipsnį nauja 11 dalimi:
„11. Aerobiškai skaidi plastikinė pakuotė – plastikinė pakuotė, kurios medžiagos sudėtyje yra aerobinį skilimą į mikrodaleles spartinančių priedų.“
2. Buvusią 2 straipsnio 11 dalį laikyti 12 dalimi.
3. Pripažinti netekusia galios 2 straipsnio 2.dalį.
4. Pakeisti 2 straipsnio 21 dalį ir ją išdėstyti taip:
„21. Daugkartinė pakuotė – pakuotė, kuri sumanyta, sukurta ir pateikta rinkai taip, kad per jos gyvavimo ciklą ją būtų galima ne vieną kartą panaudoti vežant prekes arba iš naujo ją užpildant, arba pakartotinai naudoti tuo pačiu tikslu, kuriuo ji buvo sumanyta.“
5. Pripažinti netekusia galios 2 straipsnio 3.dalį.
6. Papildyti 2 straipsnį 41 dalimi:
„41. Gamintojų ir importuotojų organizacijų ar užstato už vienkartines pakuotes sistemos administratorių veiklos atitiktis – gamintojų ir importuotojų organizacijų ar užstato už vienkartines pakuotes sistemos administratorių veiklos ir šių subjektų ataskaitinio laikotarpio veiklos dokumentų, nurodytų Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo 3426 straipsnio 1 dalies 1 punkte ir šio įstatymo 112 straipsnio 9 dalyje, atitikimas.“
7. Papildyti 2 straipsnį 42 dalimi:
„42. Gamintojų ir importuotojų organizacijų ar užstato už vienkartines pakuotes sistemos administratorių veiklos patikrinimo techninė užduotis (toliau – veiklos patikrinimo techninė užduotis) – dokumentas, kuriame nurodomi konkretūs Tarptautinės buhalterių federacijos Tarptautinių audito ir užtikrinimo standartų valdybos parengti ir patvirtinti tarptautiniai užtikrinimo užduočių, peržiūros užduočių, susijusių paslaugų standartai ir praktiniai nurodymai arba tarptautiniai audito standartai, kuriais vadovaujantis turi būti atliekamas gamintojų ir importuotojų organizacijų ar užstato už vienkartines pakuotes sistemos administratorių veiklos atitikties patikrinimas, taip pat šio patikrinimo reikalavimai ir (ar) apimtis.“
8. Papildyti 2 straipsnį nauja 61 dalimi:
„61. Kombinuotoji pakuotė – iš dviejų ar daugiau skirtingų medžiagų sluoksnių, kurių negalima atskirti rankomis, pagaminta pakuotė, kurią sudaro vidinis ir išorinis medžiagų sluoksniai (vidinė talpyklė ir išorinis gaubtas) ir kuri kaip neatsiejama daugiasluoksnė skirtingų medžiagų visuma užpildoma, sandėliuojama, transportuojama ir ištuštinama kartu.“
9. Buvusias 2 straipsnio 61 ir 62 dalis laikyti atitinkamai 62 ir 63 dalimis.
10. Pripažinti netekusia galios 2 straipsnio 7.dalį.
11. Pakeisti 2 straipsnio 8 dalį ir ją išdėstyti taip:
„8. Pakuočių atliekos – pakuotės ir pakuočių medžiagos, kurios pagal Atliekų tvarkymo įstatyme pateiktą atliekų apibrėžimą laikomos atliekomis, išskyrus pakuočių gamybos atliekas.“
12. Pripažinti netekusiomis galios 2 straipsnio 9 ir 10 dalis.
13. Pripažinti netekusia galios 2 straipsnio 13 dalį.
14. Pakeisti 2 straipsnio 14 dalį ir ją išdėstyti taip:
„14. Pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo ir finansavimo sutartis – daugiašalė sutartis tarp savivaldybės (arba savivaldybės pavedimu komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriaus), jos Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka atliekų tvarkytojo ir gamintojų ir importuotojų organizacijų dėl pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo komunalinių atliekų tvarkymo sistemoje ir vežimo paslaugos teikimo, ir šios paslaugos finansavimo.
· Seimo nariai: A. Gedvilienė, R.Morkūnaitė-Mikulėnienė, M. Navickienė, P. Kuzmickienė, V. Kernagis, J. Urbanavičius, A. Gedvilas, 2021-02-03.:
1. Papildyti 1 straipsnį nauja 14 dalimi:
„14. Pripažinti 2 straipsnio 14 dalį netekusia galios.
14. Pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo sutartis
– trišalė sutartis tarp savivaldybės (arba tarp savivaldybės (kelių
savivaldybių) įsteigto juridinio asmens, kuriam pavesta administruoti
komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) ir gamintojų ir importuotojų
organizacijos, ir atliekų tvarkytojo dėl pakuočių atliekų rūšiuojamojo
surinkimo, vežimo, perdirbimo, naudojimo. Pakuočių atliekų tvarkymo
organizavimo sutartyje turi būti nurodyta: sutarties sudarymo, įsigaliojimo ir
nutraukimo tvarka; infrastruktūros plėtros ir naudojimo sąlygos; paslaugų
teikimo tvarka ir sąlygos; kainos nustatymo tvarka; atsiskaitymo tvarka; šalių
teisės, pareigos ir atsakomybė už įsipareigojimų nevykdymą; pretenzijų
pateikimo, nagrinėjimo ir ginčų sprendimo tvarka; sutarties galiojimo terminas,
jos keitimo ar nutraukimo sąlygos ir tvarka. Pavyzdinę sutarties formą tvirtina
Vyriausybė arba jos įgaliota institucija.“
2. 15 dalį atitinkamai laikyti 16.
Komiteto nuomonė - Pritarti iš dalies.
Komiteto pasiūlymas:
Yra galimos rizikos, jei būtų priimti siūlomi Įstatymo pakeitimai:
– siūlomais pakeitimais neišsprendžiama organizacijų savalaikio atsiskaitymo su savivaldybių atrinktais atliekų tvarkytojais problema;
– nenumatoma, kaip bus užtikrinamas organizacijų finansinis stabilumas, siekiant užtikrinti savalaikį pakuočių atliekų tvarkymo išlaidų ir sistemos plėtros bei eksploatavimo išlaidų apmokėjimą;
– neaiškus ir neapibrėžtas mastas, kokias paslaugų teikimo išlaidas turės apmokėti gamintojai, jų organizacijos, taip suteikiant diskrecijos teisę savivaldybėms reikalauti gamintojų apmokėti galimai nepagrįstas ar tiesiogiai su tvarkymo paslauga nesusijusias išlaidas;
– nenumatoma, kaip bus užtikrintas skaidrus ir sąžiningos konkurencijos principą atitinkantis paslaugų teikėjų parinkimas (paliekama galimybė savivaldybėms vykdyti vidaus sandorius ir paslaugos teikėju paskiriant savivaldybės komunalininką, kuris neturės poreikio paslaugas teikti efektyviai (konkurencinga rinkos kaina);
– neaišku, kas bus atsakingas už Vyriausybės 2006-11-24 nutarimu Nr. 1168 nustatytų pakuočių atliekų naudojimo ir (ar) perdirbimo užduočių įvykdymą, jei gamintojų ir importuotojų organizacijos bus atsakingos tik už pakuočių atliekų surinkimo, naudojimo ir (ar) perdirbimo finansavimą;
– organizacijoms palikus tik pareigą apmokėti pakuočių atliekų tvarkymo išlaidas, abejotina, ar taip būtų tinkamai įgyvendinta išplėstinė gamintojo atsakomybė, į kurią remiasi dauguma EK iniciatyvų, susijusių su žiedinės ekonomikos tikslais.
Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo sistemos peržiūra yra Aplinkos ministerijos šių metų prioritetinių darbų sąraše ir numatyta Vyriausybės programos įgyvendinimo priemonių plane. Todėl planuojama aktyvi Aplinkos ministro įsakymu[1] sudarytos pakuočių darbo grupės veikla, kad kuo greičiau būtų išspręstos susikaupusios problemos.
Iškeltas pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo problemas AM jau aptarė 2021-02-04, 2021-02-12, 2021-02-25, 2021-03-18, 2021-03-25 vykusiuose pakuočių darbo grupės posėdžiuose bei 2021-02-05 vykusiame pasitarime su organizacijų ir Vilniaus m. savivaldybės atstovais.
Ministerijos siūlomi galimi alternatyvūs pakeitimai, pakuočių atliekų tvarkymo problemų sprendimui:
- aiškiau sureguliuoti organizacijų ir savivaldybių santykius, susijusius su pakuočių atliekų tvarkymu savivaldybių organizuojamose komunalinių atliekų tvarkymo sistemose;
- įpareigoti organizacijas teikti valstybės institucijai (licencijas išduodančiai institucijai) finansines garantijas, kurių lėšos būtų naudojamos apmokėti savivaldybių išrinktiems atliekų tvarkytojams už pakuočių atliekų tvarkymo komunalinių atliekų tvarkymo sistemose paslaugas tais atvejais, kai organizacijos neatsiskaito;
- griežtinti reikalavimus organizacijoms kaip licencijuojamos veiklos sąlygą (už kurios nesilaikymą organizacijoms numatytos poveikio priemonės – įspėjimas, licencijos galiojimo stabdymas ar panaikinamas) numatant reikalavimą sudaryti bendradarbiavimo sutartis su savivaldybėmis bei pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo sutartis su savivaldybėmis ir jų parinktais atliekų tvarkytojais ir šiose sutartyse nustatyta tvarka apmokėti pakuočių atliekų tvarkymo išlaidas;
- nustatyti detalius reikalavimus kokybiškos pakuočių atliekų tvarkymo paslaugos teikimui, standartines pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo sutarčių sąlygas.
Siūloma:
Atsižvelgiant į Seimo narių S. Gentvilo, A. Gedvilienės 2021-04-08 pasiūlymą, pakeisti 1 straipsnio 14 dalį ir ją išdėstyti taip:
„14. Pakuočių atliekų tvarkymo
organizavimo ir finansavimo sutartis – trišalė daugiašalė sutartis
tarp savivaldybės (arba tarp savivaldybės pavedimu – (kelių
savivaldybių) įsteigto juridinio asmens, kuriam pavesta administruoti
komunalinių atliekų tvarkymo sistemą komunalinių atliekų tvarkymo sistemos
administratoriaus),
jos Lietuvos
Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka atrinkto ir gamintojų ir importuotojų
organizacijos, ir atliekų
tvarkytojo ir gamintojų ir importuotojų organizacijų dėl pakuočių
atliekų rūšiuojamojo surinkimo
komunalinių atliekų tvarkymo sistemoje ir, vežimo paslaugos teikimo ir šios
paslaugos finansavimo, perdirbimo, naudojimo. Pakuočių atliekų
tvarkymo organizavimo sutartyje turi būti nurodyta: sutarties
sudarymo, įsigaliojimo ir nutraukimo tvarka; infrastruktūros plėtros ir
naudojimo sąlygos; paslaugų teikimo tvarka ir sąlygos; kainos nustatymo tvarka;
atsiskaitymo tvarka; šalių teisės, pareigos ir atsakomybė už įsipareigojimų
nevykdymą; pretenzijų pateikimo, nagrinėjimo ir ginčų sprendimo tvarka;
sutarties galiojimo terminas, jos keitimo ar nutraukimo sąlygos ir tvarka.
Pavyzdinę sutarties formą tvirtina Vyriausybė arba jos įgaliota institucija.“
15. Pripažinti netekusia galios 2 straipsnio 22 dalį.
2 straipsnis. 4 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 4 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Pakuotės turi būti projektuojamos, gaminamos, parduodamos taip, kad jas būtų galima pakartotinai naudoti, perdirbti ar kitaip panaudoti vadovaujantis Atliekų tvarkymo įstatymo 3 straipsnyje nurodytu atliekų prevencijos ir tvarkymo prioritetų eiliškumu ir sumažinti neigiamą poveikį aplinkai šalinant pakuočių atliekas ir (ar) pakuočių atliekų apdorojimo liekanas.“
3 straipsnis. 42 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 42 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3. Biologiškai skaidžios pakuočių atliekos turi fiziškai, chemiškai, termiškai ir biologiškai suirti taip, kad didžioji pagaminto komposto dalis galėtų skaidytis į anglies dioksidą, biomasę ir vandenį. Aerobiškai skaidžios plastikinės pakuotės nelaikomos biologiškai skaidžiomis.“
4 straipsnis. 7 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 7 straipsnio 1 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:
„2) organizuoti rūšiuojamąjį surinkimą, vežimą, paruošimą naudoti, įskaitant pradinį apdorojimą, naudojimą visų pakuočių atliekų, kurios susidarė naudojant gamintojų ir importuotojų tiektus Lietuvos Respublikos vidaus rinkai supakuotus gaminius, ir, jeigu Lietuvos Respublikos vidaus rinkai tiekia supakuotus gaminius juos perleisdami kitiems asmenims Lietuvos Respublikos teritorijoje, dalyvauti organizuojant tokių pakuočių atliekų tvarkymą savivaldybių organizuojamose komunalinių atliekų tvarkymo sistemose, ir, jeigu tiekia Lietuvos Respublikos vidaus rinkai gaminius, už kurių vienkartinę pakuotę pagal šio įstatymo 11 straipsnio 2 dalį nustatytas užstatas, dalyvauti užstato už vienkartines pakuotes sistemoje, ir, jeigu tiekia Lietuvos Respublikos vidaus rinkai gaminius, už kurių daugkartines pakuotes pagal šio įstatymo 11 straipsnio 1 dalį nustatytas užstatas, dalyvauti užstato už daugkartines pakuotes sistemoje;“.
2. Pakeisti 7 straipsnio 1 dalies 3 punktą ir jį išdėstyti taip:
„3) aplinkos ministro nustatyta tvarka šviesti ir informuoti visuomenę pakuočių atliekų prevencijos ir tvarkymo klausimais: apie netinkamo pakuočių atliekų tvarkymo žalą aplinkai ir visuomenės sveikatai, pakuočių pakartotinio naudojimo, paruošimo pakartotinai naudoti ir kitas atliekų tvarkymo galimybes, šiukšlinimo prevenciją ir pan.;“.
3. Pakeisti 7 straipsnio 1 dalies 4 punktą ir jį išdėstyti taip:
„4) apmokėti šios dalies 2 punkte nurodyto pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo, vežimo, paruošimo naudoti, įskaitant pradinį apdorojimą, ir naudojimo išlaidas ir, jeigu tiekia Lietuvos Respublikos vidaus rinkai gaminius, už kurių vienkartinę pakuotę pagal šio įstatymo 11 straipsnio 2 dalį nustatytas užstatas, dalyvavimo užstato už vienkartines pakuotes sistemoje išlaidas, susijusias su užstato sistemoje surenkamų vienkartinių pakuočių atliekų sutvarkymu ir užstato už vienkartines pakuotes sistemos administravimu, ir, jeigu tiekia Lietuvos Respublikos vidaus rinkai gaminius, už kurių daugkartinę pakuotę pagal šio įstatymo 11 straipsnio 1 dalį nustatytas užstatas, dalyvavimo užstato už daugkartines pakuotes sistemoje išlaidas, susijusias su daugkartinių pakuočių surinkimu užstato sistemoje, taip pat šios dalies 3 punkte nurodyto visuomenės švietimo ir informavimo organizavimo ir vykdymo išlaidas;“.
· Seimo narys Andrius Palionis 2021-04-06:
Pasiūlymo tikslas – užtikrinti teisinį apibrėžtumą nustatant pakuočių atliekų tvarkymo uždavinius atskirai pagal komunalinius ir ne-komunalinius srautus bei įtvirtinant organizacijų veiklos užtikrinimo garantijas.
Šiuo metu nėra aiškiai apibrėžta, kokių kiekių pakuočių atliekų rūšiuojamąjį surinkimą, vežimą, pradinį apdorojimą ir naudojimą turi organizuoti ir finansuoti gamintojai ir importuotojai (ar jų organizacijos). Siekdami sumažinti savo finansinius įsipareigojimus ir, atitinkamai, perkelti juos savivaldybėms / atliekų tvarkytojams, gamintojai ir importuotojai (jų organizacijos) paprastai laikosi pozicijos, kad jie privalo užtikrinti tik tokio kiekio pakuočių atliekų sutvarkymą, kiek yra nustatyta Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos patvirtintose užduotyse. Tačiau šiose užduotyse šiuo metu nėra išskiriamos pakuočių atliekų tvarkymo užduotys pagal srautus, t. y. pagal komunalinių atliekų srautą ir ne-komunalinių atliekų srautą. Todėl gamintojai ir importuotojai (organizacijos) jiems nustatytas minimalias užduotis įvykdo, pvz., iš ne-komunalinių atliekų srauto – ir tada atsisako arba vengia organizuoti ir apmokėti pakuočių atliekų, susidariusių komunalinių atliekų sraute, tvarkymo išlaidas. Tokiu atveju pakuočių atliekų, susidariusių komunalinių atliekų sraute, tvarkymą realiai apmoka ne gamintojai ir importuotojai (jų organizacijos), kaip to reikalauja Direktyva 2018/851 ir PPATĮ, bet savivaldybės ir/ar atliekų tvarkytojai, t. y. galiausiai – savivaldybės teritorijos gyventojai ir kiti atliekų turėtojai.
Taip pat organizacijoms atsisakius priimti atliekų tvarkytojų surinktus pakuočių ir pakuočių atliekų kiekius (kurie viršija numatytas Lietuvos Respublikos Vyriausybės užduotis) savivaldybėms (arba savivaldybių įsteigtiems juridiniais asmenimis, kuriems pavesta administruoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) nėra kompensuojamos visos su pakuočių ir pakuočių atliekų surinkimu, vežimu ir sutvarkymu susijusios išlaidos. Taigi, tokiu atveju, kai minėtos išlaidos nėra atlyginamos, savivaldybės (arba savivaldybių įsteigti juridiniai asmenys, kuriems pavesta administruoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) išlaidas turėtų padengti organizacijų įsipareigojimų įvykdymo užtikrinimas.
Siūlome nustatyti, kad pakuočių atliekų tvarkymo uždaviniai būtų nustatomi atskirai pagal komunalinius ir ne-komunalinius srautus ir įpareigoti organizacijas pateikti savo prievolių apmokėti tokį tvarkymą užtikrinimą.
Pasiūlymas
Pakeisti įstatymo projekto 4 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„1. Pakeisti 7 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
1. Gamintojų ir importuotojų pareigos:
1) registruotis Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka;
2)
organizuoti rūšiuojamąjį surinkimą, vežimą, paruošimą naudoti, įskaitant
pradinį apdorojimą, naudojimą visų pakuočių atliekų, kurios susidarė
naudojant gamintojų ir importuotojų tiektus Lietuvos Respublikos vidaus rinkai
supakuotus gaminius, nepaisant to, ar jos susidarė komunalinių atliekų
sraute ar ne-komunalinių atliekų sraute ir užtikrinant minimalių pakuočių
atliekų tvarkymo užduočių pagal šiuos atskirus srautus įvykdymą, ir (ar)
dalyvauti organizuojant tokių pakuočių atliekų surinkimą
tvarkymą savivaldybių organizuojamose komunalinių atliekų tvarkymo sistemose
bei tolesnį tokiose sistemose surinktų pakuočių atliekų tvarkymą ir,
jeigu tiekia Lietuvos Respublikos vidaus rinkai gaminius, už kurių vienkartines
pakuotes pagal šio įstatymo 11 straipsnio 2 dalį nustatytas užstatas, dalyvauti
užstato už vienkartines pakuotes sistemoje, ir (ar) jeigu tiekia Lietuvos
Respublikos vidaus rinkai gaminius, už kurių daugkartines pakuotes pagal šio
įstatymo 11 straipsnio 1 dalį nustatytas užstatas, dalyvauti užstato už
daugkartines pakuotes sistemoje;. Minimalias pakuočių atliekų
tvarkymo užduotis atskirai komunaliniame atliekų sraute susidarančioms pakuočių
atliekoms ir ne-komunaliniame atliekų sraute susidarančioms pakuočių atliekoms
nustato Vyriausybė ar jos įgaliota institucija;
3) aplinkos ministro nustatyta tvarka šviesti ir informuoti visuomenę pakuočių atliekų prevencijos ir tvarkymo klausimais: apie netinkamo pakuočių atliekų tvarkymo žalą aplinkai ir žmonių sveikatai, pakuočių pakartotinio naudojimo, paruošimo pakartotinai naudoti ir kitas atliekų tvarkymo galimybes, šiukšlinimo prevenciją ir pan.;
4) apmokėti šios dalies 2 punkte nurodyto pakuočių atliekų
surinkimo, vežimo, paruošimo naudoti, įskaitant pradinį apdorojimą,
ir naudojimo išlaidas ir (ar) dalyvavimo užstato už vienkartines pakuotes
sistemoje išlaidas, susijusias su užstato sistemoje surenkamų vienkartinių
pakuočių atliekų sutvarkymu ir užstato už vienkartines pakuotes sistemos
administravimu, ir (ar) dalyvavimo užstato už daugkartines pakuotes
sistemoje išlaidas, susijusias daugkartinių pakuočių surinkimu užstato
sistemoje, taip pat šios dalies 3 punkte nurodyto visuomenės švietimo
ir informavimo organizavimo ir vykdymo išlaidas;
5) tvarkyti pakuočių apskaitą ir teikti apskaitos ataskaitas Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka, atskirai apskaitant komunalinį ir ne-komunalinį atliekų srautą.“
Komiteto nuomonė - Nepritarti.
Komiteto argumentai:
Pagal galiojančius reikalavimus gamintojų ir importuotojų organizacijų (GIO) pareiga yra dalyvauti organizuojant ir finansuoti visų komunaliniame sraute rūšiuojamojo surinkimo būdu surenkamų pakuočių atliekų tvarkymą. Nustačius konkrečią užduotį būtų sukuriama prieštaraujanti įvardijamam tikslui situacija, kuomet surinkus reikiamą užduočiai įvykdyti kiekį, papildomos pastangos rinkti daugiau nebūtų dedamos arba bandoma visomis išgalėmis vengti finansuoti viršužduotinį kiekį. Atliekų tvarkytojai/savivaldybės gali kreiptis į GIO licencijuojamą veiklą prižiūrinčias institucijas tais atvejais, kuomet yra atsisakoma finansuoti visą surenkamą pakuočių atliekų kiekį su tokį faktą pagrindžiančia informacija.
Dėl apskaitos – gamintojai/importuotojai vykdo pakuočių, o ne pakuočių atliekų apskaitą. Apskaitos vedimo metu žinoti, kur pakuotė, jai tapus atlieka, nukeliaus ir kokiam srautui ją priskirti – nėra jokių realių galimybių.
· Seimo narys Andrius Palionis 2021-04-06:
Papildyti įstatymo projekto 4 straipsnį nauja 2 dalimi:
„2. Papildyti 7 straipsnio 1 dalį nauju 6 punktu ir jį išdėstyti taip:
6) Šio straipsnio 1 dalies 1-5 nustatytų prievolių įvykdymui gamintojų ir importuotojų įsteigta organizacija turi pateikti užtikrinimą.“
Komiteto nuomonė - Nepritarti.
Komiteto argumentai:
Pirma, gamintojų ir importuotojų organizacijų (GIO) pareigų užtikrinimo garantijos reglamentavimas turėtų būti ne siūlomoje įstatymo dalyje, o siūlant keisti Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo 10 straipsnį. Maksimalioji hipoteka – nėra tinkama garantijos forma GIO, nes jos neturi nekilnojamojo turto, kurį galėtų įkeisti.
Pritariame idėjai, jog GIO turėtų teikti garantijas ir siūlome pritarti alternatyviam registruotam Seimo narių S. Gentvilo ir A. Gedvilienės pasiūlymui, kuris paremtas veikiančia praktika.
· Seimo narys Andrius Palionis 2021-04-06:
Papildyti įstatymo projekto 4 straipsnį nauja 3 dalimi:
„3. Papildyti 7 straipsnį 11 dalimi ir ją išdėstyti taip:
11. Šio straipsnio 1 dalies 6 punkte nurodytą užtikrinimą gamintojų ir importuotojų įsteigta organizacija privalo pateikti Aplinkos ministerijos įgaliotai institucijai vadovaujantis Aplinkos ministro nustatyta gamintojų ir importuotojų prievolių įvykdymo užtikrinimo tvarka ir šioje tvarkoje nustatytais užtikrinimo dydžiais numatomų naudoti ar šalinti komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų ir ne-komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų vienai tonai, bei užtikrinimo sumos apskaičiavimo tvarka. Užtikrinimas turi būti taikomas nuo gamintojo ar importuotojo veiklos pradžios iki veiklos nutraukimo ir šio straipsnio 1 dalies 1-5 punktuose nustatytų prievolių visiško įvykdymo. Pažeidus šiuos reikalavimus, juridinis asmuo, juridinių asmenų vadovai ar kiti atsakingi asmenys atsako pagal Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos įstatymo ir Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodekso nuostatas.“
Komiteto nuomonė - Nepritarti.
Komiteto argumentai:
Tie patys argumentai, kaip ir 7 pasiūlymo punktui.
· Seimo narys Andrius Palionis 2021-04-06:
Papildyti įstatymo projekto 4 straipsnį nauja 4 dalimi:
„4. Papildyti 7 straipsnį 12 dalimi ir ją išdėstyti taip:
12. Gamintojų ir importuotojų įsteigtai organizacijai neįvykdžius bent vienos šio straipsnio 1 dalies 1-5 punktuose ir (ar) šio Įstatymo 10 straipsnio 4 dalies 2 ir (ar) 3 punktuose nustatytos prievolės užtikrinimo galiojimo laikotarpiu, Aplinkos ministerijos įgaliota institucija, veikianti kaip naudos gavėja, turi teisę pagal užtikrinimą gauti užtikrinimo sumą, kuri padengtų neįvykdytų prievolių įvykdymo išlaidas, būtinas apmokant šio straipsnio 1 dalies 2 ir (ar) 3 punkte nurodyto pakuočių atliekų surinkimo, vežimo, naudojimo, įskaitant paruošimą naudoti ir pradinį apdorojimą išlaidas ir (ar) dalyvavimo užstato už vienkartines pakuotes sistemoje išlaidas, susijusias su užstato sistemoje surenkamų vienkartinių pakuočių atliekų sutvarkymu ir užstato už vienkartines pakuotes sistemos administravimu, taip pat šio straipsnio 1 dalies 3 punkte nurodyto visuomenės informavimo organizavimo ir vykdymo išlaidas.“
Komiteto nuomonė - Nepritarti.
Komiteto argumentai:
Tie patys argumentai, kaip ir 7 pasiūlymo punktui.
· Seimo narys Andrius Palionis 2021-04-06:
Papildyti įstatymo projekto 4 straipsnį nauja 5 dalimi:
„5. Papildyti 7 straipsnį 13 dalimi ir ją išdėstyti taip:
13. Maksimalioji hipoteka turi užtikrinti prievolių nustatytų šio straipsnio 1 dalies 1-5 punktuose, įvykdymą. Aplinkos ministerijos įgaliotos institucijos nuostoliai atsiradę dėl prievolių pagal šio straipsnio 1 dalies 1-5 punktuose nevykdymo turi būti atlyginami iš maksimaliosios hipotekos.“
Komiteto nuomonė - Nepritarti.
Komiteto argumentai:
Tie patys argumentai, kaip ir 7 pasiūlymo punktui.
5 straipsnis. 10 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 10 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3. Pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo licencija gali būti išduodama tik tai organizacijai, kuriai organizuoti pakuočių atliekų tvarkymą kaip jos dalyviai pavedė ne mažiau kaip 10 procentų visų Lietuvos Respublikos vidaus rinkai tiekiamų vienkartinių pakuočių tiekiantys gamintojai ir importuotojai. Organizacija, gavusi licenciją ir sudariusi visas šio straipsnio 4 dalies 1 ir 2 punktuose numatytas sutartis, gamintojų ir importuotojų pareigas, nurodytas šio įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 2, 3 ir 4 punktuose, gali pradėti vykdyti nuo kalendorinių metų sausio 1 dienos.“
· Seimo nariai: A. Gedvilienė, R.Morkūnaitė-Mikulėnienė, M. Navickienė, P. Kuzmickienė, V. Kernagis, J. Urbanavičius, A. Gedvilas, 2021-02-03.:
1. Pakeisti 10 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:
„4. Siekdama įvykdyti šio įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 2 punkte gamintojams ir importuotojams nustatytą pareigą, organizacija privalo sudaryti sutartis:
1) su visomis savivaldybėmis (arba savivaldybių
įsteigtais juridiniais asmenimis, kuriems pavesta administruoti komunalinių
atliekų tvarkymo sistemą) dėl bendradarbiavimo organizuojant komunalinių
atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamąjį surinkimą, vežimą ir
paruošimą naudoti. Šiose sutartyse turi būti numatyta bendradarbiavimo eksploatuojant
komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų surinkimo sistemą,
šviečiant ir informuojant gyventojus pakuočių atliekų tvarkymo klausimais
sąlygos, komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų surinkimo
sistemos infrastruktūros plėtros finansavimo tvarka, komunalinių atliekų sraute
susidarančių pakuočių atliekų surinkėjų parinkimo tvarka;
2) ne vėliau kaip iki einamųjų kalendorinių metų I
ketvirčio pabaigos pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo sutartis su visomis
savivaldybėmis (arba savivaldybių įsteigtais juridiniais asmenimis, kuriems
pavesta administruoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) ir pagal šios
dalies 1 punkte nurodytose sutartyse nustatytą tvarką parinktais atliekų
surinkėjais dėl komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų
rūšiuojamojo surinkimo, vežimo, paruošimo naudoti, įskaitant pradinį
apdorojimą, ir naudojimo. Šiose sutartyse turi būti numatyta komunalinių
atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo, vežimo,
paruošimo naudoti, įskaitant pradinį apdorojimą, naudojimo finansavimo
(išlaidų apmokėjimo) tvarka, pakuočių atliekų sutvarkymą patvirtinančių
dokumentų pateikimo tvarka ir sutartinių įsipareigojimų vykdymo kontrolės
tvarka. Esant daugiau nei vienai organizacijai, šiame punkte nurodytos sutartys
pasirašomos vienodomis sąlygomis;“
3) su pagal aplinkos ministro nustatytą tvarką organizacijos išrinktais pakuočių atliekų surinkėjais dėl ne komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo, vežimo, paruošimo naudoti, įskaitant pradinį apdorojimą, naudojimo arba su pagal aplinkos ministro nustatytą tvarką organizacijos išrinktais pakuočių atliekų surinkėjais dėl ne komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų surinkimo, vežimo, paruošimo naudoti, įskaitant pradinį apdorojimą, ir pakuočių atliekų naudotojais (perdirbėjais) ir (ar) eksportuotojais dėl surinktų ir paruoštų naudoti pakuočių atliekų panaudojimo (taip, kad būtų užtikrintas pakuočių atliekų rūšiuojamasis surinkimas, vežimas ir paruošimas naudoti, įskaitant pradinį apdorojimą, visose Lietuvos Respublikos savivaldybėse). Šiose sutartyse turi būti numatyta apmokėjimo už ne komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamąjį surinkimą, vežimą, paruošimą naudoti, įskaitant pradinį apdorojimą, naudojimą tvarka, ne komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų sutvarkymą patvirtinančių dokumentų pateikimo tvarka ir sutartinių įsipareigojimų vykdymo kontrolės tvarka.“
Komiteto nuomonė - Pritarti iš dalies.
Komiteto pasiūlymas:
„1. Pakeisti 10 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:
4. Siekdama įvykdyti šio įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 2 punkte gamintojams ir importuotojams nustatytą pareigą, organizacija privalo sudaryti šias sutartis:
1) bendradarbiavimo sutartis su visomis savivaldybėmis (arba
savivaldybių įsteigtais juridiniais asmenimis, kuriems pavesta administruoti
komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) dėl komunalinių atliekų sraute
susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo sistemos infrastruktūros
priežiūros, atnaujinimo ir plėtros finansavimo (jeigu planuojama aplinkos
ministro nustatytus būtinuosius reikalavimus, nurodytus šios dalies 2 punkte,
viršijanti komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo
surinkimo sistemos infrastruktūros plėtra) ir bendradarbiavimo šviečiant
ir informuojant gyventojus pakuočių atliekų tvarkymo klausimais
organizuojant komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų
rūšiuojamąjį surinkimą, vežimą ir paruošimą naudoti. Šiose sutartyse turi
būti numatyta bendradarbiavimo eksploatuojant komunalinių atliekų sraute
susidarančių pakuočių atliekų surinkimo sistemą, šviečiant ir informuojant
gyventojus pakuočių atliekų tvarkymo klausimais sąlygos, komunalinių atliekų sraute
susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo sistemos
infrastruktūros priežiūros, atnaujinimo ir plėtros finansavimo
tvarka, komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų surinkėjų
parinkimo tvarka;
2) ne vėliau kaip iki einamųjų kalendorinių metų I ketvirčio
pabaigos savivaldybėms
(arba savivaldybių pavedimu – komunalinių
atliekų tvarkymo sistemos administratoriams) Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka pagal būtinuosius reikalavimus, taikomus
pakuočių atliekų, susidarančių
komunalinių atliekų sraute, rūšiuojamojo surinkimo ir vežimo paslaugos teikimui (toliau – būtinieji reikalavimai
paslaugos teikimui) parinkus atliekų tvarkytojus, kurie teiks komunalinių atliekų sraute susidarančių
pakuočių atliekų
rūšiuojamojo surinkimo ir vežimo šios dalies 3 punkte nurodytiems atliekų
tvarkytojams paslaugą (toliau – pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo
paslauga), pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo ir
finansavimo sutartis su visomis tokius atliekų tvarkytojus parinkusiomis
savivaldybėmis (arba savivaldybių pavedimu – įsteigtais
juridiniais asmenimis, kuriems pavesta administruoti komunalinių atliekų
tvarkymo sistemą su komunalinių atliekų tvarkymo sistemos
administratoriais) ir pagal šios dalies 1 punkte nurodytose sutartyse
nustatytą tvarką jų parinktais atliekų tvarkytojais surinkėjais
dėl komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo
surinkimo, vežimo, paruošimo naudoti ir naudojimo. Būtinuosius reikalavimus paslaugos teikimui ir būtinuosius reikalavimus pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo ir finansavimo sutarties sąlygoms, įskaitant reikalavimus
rūšiuojamojo surinkimo priemonių
tipui, dydžiui, išdėstymo tankiui, žymėjimui, šių priemonių ištuštinimo dažniui, surinkimo priemonėmis surinktų
atliekų (pakuočių ir kitų atliekų) tvarkymo išlaidų apmokėjimo tvarkai, administravimo išlaidų, susijusių
su atliekų
tvarkytojų teikiamos pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo paslaugos kokybės priežiūros ir
kontrolės vykdymu, apmokėjimo tvarkai, tvirtina aplinkos ministras. Šiose sutartyse turi būti numatyta komunalinių atliekų
sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo, vežimo, paruošimo
naudoti, naudojimo finansavimo (išlaidų apmokėjimo) tvarka, pakuočių atliekų
sutvarkymą patvirtinančių dokumentų pateikimo tvarka ir sutartinių
įsipareigojimų vykdymo kontrolės tvarka. Esant daugiau nei kaip vienai
organizacijai, šiame punkte nurodytos sutartys pasirašomos vienodomis
sąlygomis visos organizacijos pasirašo vieną bendrą pakuočių atliekų
tvarkymo organizavimo ir finansavimo sutartį su savivaldybe (arba savivaldybės
pavedimu – su komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriumi) ir
savivaldybės (arba komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriaus)
parinktu atliekų tvarkytoju. Jei organizacija per vieną kalendorinį
mėnesį nuo dienos, kai savivaldybė (arba savivaldybės pavedimu – komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratorius) ją informavo apie savivaldybės (arba savivaldybės pavedimu – komunalinių atliekų tvarkymo sistemos
administratoriaus) šiame
punkte nustatyta tvarka parinktus atliekų tvarkytojus, nepasirašo pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo ir
finansavimo sutarties ar, pasirašiusi šią sutartį, nevykdo šioje sutartyje
numatyto įsipareigojimo finansuoti pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo paslaugos teikimo, pakuočių atliekų rūšiuojamojo
surinkimo paslaugos
teikimas Vyriausybės ar
jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka finansuojamas šio straipsnio 51 dalyje
nurodytų finansavimo dokumentų lėšomis;
3) su organizacijos pagal aplinkos ministro nustatytą tvarką parinktais atliekų tvarkytojais dėl komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų, rūšiuojamojo surinkimo būdu surinktų savivaldybių organizuojamose komunalinių atliekų tvarkymo sistemose, paruošimo naudoti, įskaitant pradinį apdorojimą, naudojimo. Esant daugiau kaip vienai organizacijai, visos organizacijos kartu parenka pagal aplinkos ministro nustatytą tvarką šiame punkte nurodytus atliekų tvarkytojus ir su kiekvienu parinktu atliekų tvarkytoju pasirašo vieną bendrą sutartį. Šiose sutartyse turi būti numatyta apmokėjimo už komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų, rūšiuojamojo surinkimo būdu surinktų savivaldybių organizuojamose komunalinių atliekų tvarkymo sistemose, paruošimą naudoti, įskaitant pradinį apdorojimą, naudojimą tvarka, komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų sutvarkymą įrodančių dokumentų pateikimo tvarka ir sutartinių įsipareigojimų vykdymo kontrolės tvarka. Jei organizacija, pasirašiusi šiame punkte nurodytas sutartis, nevykdo šiose sutartyse numatyto įsipareigojimo apmokėti komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų, rūšiuojamojo surinkimo būdu surinktų savivaldybių organizuojamose komunalinių atliekų tvarkymo sistemose, paruošimo naudoti, įskaitant pradinį apdorojimą, naudojimo išlaidas arba iki šiame punkte nurodyto termino nesudaro šiame punkte nurodytų sutarčių (šiuo atveju tokias sutartis su įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka parinktais atliekų tvarkytojais sudaro savivaldybės (arba savivaldybių pavedimu – komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriai), tokių pakuočių atliekų, rūšiuojamojo surinkimo būdu surinktų savivaldybių organizuojamose komunalinių atliekų tvarkymo sistemose, paruošimo naudoti, įskaitant pradinį apdorojimą, naudojimo išlaidos Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka apmokamos šio straipsnio 51 dalyje nurodytų finansavimo dokumentų lėšomis;
3)4) su pagal aplinkos ministro nustatytą
tvarką organizacijos pagal aplinkos ministro nustatytą tvarką
išrinktais pakuočių atliekų surinkėjais tvarkytojais dėl ne komunalinių
atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo, vežimo, surinktų
pakuočių atliekų paruošimo naudoti, įskaitant pradinį apdorojimą,
naudojimo arba su pagal aplinkos ministro nustatytą tvarką organizacijos
išrinktais pakuočių atliekų surinkėjais dėl ne komunalinių atliekų sraute
susidarančių pakuočių atliekų surinkimo, vežimo, paruošimo naudoti ir pakuočių
atliekų naudotojais (perdirbėjais) ir (ar) eksportuotojais dėl surinktų ir
paruoštų naudoti pakuočių atliekų panaudojimo (taip, kad visų Lietuvos
Respublikos savivaldybių teritorijoje būtų užtikrintas pakuočių atliekų
rūšiuojamasis surinkimas, vežimas, surinktų pakuočių atliekų paruošimas
naudoti, įskaitant pradinį apdorojimą visose Lietuvos
Respublikos savivaldybėse). Šiose sutartyse turi būti numatyta apmokėjimo
už ne komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų
rūšiuojamąjį surinkimą, vežimą, surinktų pakuočių atliekų paruošimą
naudoti, įskaitant pradinį apdorojimą, naudojimą tvarka, ne komunalinių
atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų sutvarkymą patvirtinančių įrodančių
dokumentų pateikimo tvarka ir sutartinių įsipareigojimų vykdymo kontrolės
tvarka.“
2. Pakeisti 10 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:
„4. Siekdama įvykdyti šio įstatymo 7 straipsnio 1 dalies 2 punkte gamintojams ir importuotojams nustatytą pareigą, organizacija privalo sudaryti šias sutartis:
1) bendradarbiavimo sutartis su visomis savivaldybėmis dėl komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo sistemos infrastruktūros priežiūros, atnaujinimo ir plėtros finansavimo (jeigu planuojama aplinkos ministro nustatytus būtinuosius reikalavimus, nurodytus šios dalies 2 punkte, viršijanti komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo sistemos infrastruktūros plėtra) ir bendradarbiavimo šviečiant ir informuojant gyventojus pakuočių atliekų tvarkymo klausimais. Šiose sutartyse turi būti numatyta bendradarbiavimo šviečiant ir informuojant gyventojus pakuočių atliekų tvarkymo klausimais sąlygos, komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo sistemos infrastruktūros priežiūros, atnaujinimo ir plėtros finansavimo tvarka;
2) savivaldybėms (arba savivaldybių pavedimu – komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriams) Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka pagal būtinuosius reikalavimus, taikomus pakuočių atliekų, susidarančių komunalinių atliekų sraute, rūšiuojamojo surinkimo ir vežimo paslaugos teikimui (toliau – būtinieji reikalavimai paslaugos teikimui) parinkus atliekų tvarkytojus, kurie teiks komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo ir vežimo šios dalies 3 punkte nurodytiems atliekų tvarkytojams paslaugą (toliau – pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo paslauga), pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo ir finansavimo sutartis su visomis tokius atliekų tvarkytojus parinkusiomis savivaldybėmis (arba savivaldybių pavedimu su komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriais) ir jų parinktais atliekų tvarkytojais. Būtinuosius reikalavimus paslaugos teikimui ir būtinuosius reikalavimus pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo ir finansavimo sutarties sąlygoms, įskaitant reikalavimus rūšiuojamojo surinkimo priemonių tipui, dydžiui, išdėstymo tankiui, žymėjimui, šių priemonių ištuštinimo dažniui, surinkimo priemonėmis surinktų atliekų (pakuočių ir kitų atliekų) tvarkymo išlaidų apmokėjimo tvarkai, administravimo išlaidų, susijusių su atliekų tvarkytojų teikiamos pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo paslaugos kokybės priežiūros ir kontrolės vykdymu, apmokėjimo tvarkai, tvirtina aplinkos ministras. Esant daugiau kaip vienai organizacijai, visos organizacijos pasirašo vieną bendrą pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo ir finansavimo sutartį su savivaldybe (arba savivaldybės pavedimu – su komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriumi) ir savivaldybės (arba savivaldybės pavedimu – komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriaus) parinktu atliekų tvarkytoju. Jeigu organizacija per vieną kalendorinį mėnesį nuo dienos, kai savivaldybė (arba savivaldybės pavedimu – komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratorius) ją informavo apie savivaldybės (arba savivaldybės pavedimu – komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriaus) šiame punkte nustatyta tvarka parinktus atliekų tvarkytojus, nepasirašo pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo ir finansavimo sutarties ar, pasirašiusi šią sutartį, nevykdo šioje sutartyje numatyto įsipareigojimo finansuoti pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo paslaugos teikimo, pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo paslaugos teikimas Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka finansuojamas šio straipsnio 51 dalyje nurodytų finansavimo dokumentų lėšomis;
3) su organizacijos pagal aplinkos ministro nustatytą tvarką parinktais atliekų tvarkytojais dėl komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų, rūšiuojamojo surinkimo būdu surinktų savivaldybių organizuojamose komunalinių atliekų tvarkymo sistemose, paruošimo naudoti, įskaitant pradinį apdorojimą, naudojimo. Esant daugiau kaip vienai organizacijai, visos organizacijos kartu parenka pagal aplinkos ministro nustatytą tvarką šiame punkte nurodytus atliekų tvarkytojus ir su kiekvienu parinktu atliekų tvarkytoju pasirašo vieną bendrą sutartį. Šiose sutartyse turi būti numatyta apmokėjimo už komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų, rūšiuojamojo surinkimo būdu surinktų savivaldybių organizuojamose komunalinių atliekų tvarkymo sistemose, paruošimą naudoti, įskaitant pradinį apdorojimą, naudojimą tvarka, komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų sutvarkymą įrodančių dokumentų pateikimo tvarka ir sutartinių įsipareigojimų vykdymo kontrolės tvarka. Jeigu organizacija, pasirašiusi šiame punkte nurodytas sutartis, nevykdo šiose sutartyse numatyto įsipareigojimo apmokėti komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų, rūšiuojamojo surinkimo būdu surinktų savivaldybių organizuojamose komunalinių atliekų tvarkymo sistemose, paruošimo naudoti, įskaitant pradinį apdorojimą, naudojimo išlaidas arba iki šiame punkte nurodyto termino nesudaro šiame punkte nurodytų sutarčių (šiuo atveju tokias sutartis su įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka parinktais atliekų tvarkytojais sudaro savivaldybės (arba savivaldybių pavedimu – komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriai), tokių pakuočių atliekų, rūšiuojamojo surinkimo būdu surinktų savivaldybių organizuojamose komunalinių atliekų tvarkymo sistemose, paruošimo naudoti, įskaitant pradinį apdorojimą, naudojimo išlaidos Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka apmokamos šio straipsnio 51 dalyje nurodytų finansavimo dokumentų lėšomis;
4) su organizacijos pagal aplinkos ministro nustatytą tvarką parinktais pakuočių atliekų tvarkytojais dėl nekomunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo, vežimo, surinktų pakuočių atliekų paruošimo naudoti, įskaitant pradinį apdorojimą, naudojimo (taip, kad visų Lietuvos Respublikos savivaldybių teritorijoje būtų užtikrintas pakuočių atliekų rūšiuojamasis surinkimas, vežimas, surinktų pakuočių atliekų paruošimas naudoti, įskaitant pradinį apdorojimą). Šiose sutartyse turi būti numatyta apmokėjimo už nekomunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamąjį surinkimą, vežimą, surinktų pakuočių atliekų paruošimą naudoti, įskaitant pradinį apdorojimą, naudojimą tvarka, nekomunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų sutvarkymą įrodančių dokumentų pateikimo tvarka ir sutartinių įsipareigojimų vykdymo kontrolės tvarka.“
· Lietuvos Respublikos konkurencijos taryba 2021-04-29:
(31) Pateikti Siūlymai galėtų spręsti susidariusias problemas, tačiau, atsižvelgiant į šiame rašte pateiktus argumentus, manome, kad:
(a) tik konkurencingu būdu atrinkti paslaugų teikėjai užtikrintų geriausią paslaugų kainą ir kokybę, todėl siūlomu reguliavimu taip pat turėtų būti užkertamas kelias sudaryti vidaus sandorius ar kitais būdais be konkurencingos atrankos pavesti paslaugų teikimą ūkio subjektams (19 šio rašto pastraipa).
(b) numačius savivaldybėms pareigą skelbti konkurencingas procedūras, turėtų būti užtikrinama, kad šių procedūrų sąlygos užtikrintų konkurenciją (be kita ko, kad paslaugų teikimo sutartys nebūtų sudaromos itin ilgam laikotarpiui) (27 ir 30 šio rašto pastraipos).
Komiteto nuomonė - Pritarti iš dalies.
Komiteto pasiūlymas:
Atsižvelgiant į Konkurencijos tarybos išvados 23 punktą, patikslinti projekto Nr. XIVP-172(2) 5 straipsnio 2 dalyje išdėstyto Pakuočių ir pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo 10 straipsnio 4 dalies 2 punktą taip:
„2) savivaldybėms (arba savivaldybių pavedimu – komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriams) Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka pagal būtinuosius reikalavimus, taikomus pakuočių atliekų, susidarančių komunalinių atliekų sraute, rūšiuojamojo surinkimo ir vežimo paslaugos teikimui (toliau – būtinieji reikalavimai paslaugos teikimui) parinkus atliekų tvarkytojus, kurie teiks komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo ir vežimo šios dalies 3 punkte nurodytiems atliekų tvarkytojams paslaugą (toliau – pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo paslauga), pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo ir finansavimo sutartis su visomis tokius atliekų tvarkytojus parinkusiomis savivaldybėmis (arba savivaldybių pavedimu su komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriais) ir jų parinktais atliekų tvarkytojais. Būtinuosius reikalavimus paslaugos teikimui ir būtinuosius reikalavimus pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo ir finansavimo sutarties sąlygoms, įskaitant reikalavimus rūšiuojamojo surinkimo priemonių tipui, dydžiui, išdėstymo tankiui, žymėjimui, šių priemonių ištuštinimo dažniui, surinkimo priemonėmis surinktų atliekų (pakuočių ir kitų atliekų) tvarkymo išlaidų apmokėjimo tvarkai, administravimo išlaidų, susijusių su atliekų tvarkytojų teikiamos pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo paslaugos kokybės priežiūros ir kontrolės vykdymu, apmokėjimo tvarkai, tvirtina aplinkos ministras. Esant daugiau kaip vienai organizacijai, visos organizacijos pasirašo vieną bendrą pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo ir finansavimo sutartį su savivaldybe (arba savivaldybės pavedimu – su komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriumi) ir kiekvienu savivaldybės (arba savivaldybės pavedimu – komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriaus) parinktu atliekų tvarkytoju.“
3. Papildyti 10 straipsnį 41 dalimi:
„41. Organizacija privalo šio straipsnio 4 dalies 1 punkte nurodytose bendradarbiavimo su savivaldybėmis sutartyse arba šio straipsnio 4 dalies 2 punkte nurodytose pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo ir finansavimo sutartyse nustatyta tvarka finansuoti komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo sistemos infrastruktūros priežiūrą, atnaujinimą ir plėtrą.“
· Seimo nariai: A. Gedvilienė, R.Morkūnaitė-Mikulėnienė, M. Navickienė, P. Kuzmickienė, V. Kernagis, J. Urbanavičius, A. Gedvilas, 2021-02-03.:
Papildyti įstatymo projekto 5 straipsnį nauja 2 dalimi:
„2. Papildyti 10 straipsnį nauja 41 dalimi ir ją išdėstyti taip:
41. Savivaldybės (arba savivaldybių įsteigti juridiniai asmenys, kuriems pavesta administruoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) savarankiškai vykdo komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo, vežimo, paruošimo naudoti ir naudojimo organizavimą, savivaldybėms (arba savivaldybių įsteigtiems juridiniams asmenimis, kuriems pavesta administruoti komunalinių atliekų tvarkymo sistemą) sudarant sutartis su pakuočių atliekų rūšiuojamąjį surinkimą, vežimą ir tvarkymą vykdysiančiais paslaugų tiekėjais.“
Komiteto nuomonė - Pritarti iš dalies.
Komiteto pasiūlymas:
„2. Papildyti 10 straipsnį 41 dalimi:
„41. Organizacija privalo šio straipsnio 4 dalies 1 punkte nurodytose bendradarbiavimo su savivaldybėmis sutartyse arba šio straipsnio 4 dalies 2 punkte nurodytose pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo ir finansavimo sutartyse nustatyta tvarka finansuoti komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo sistemos infrastruktūros priežiūrą, atnaujinimą ir plėtrą.“
4. Pakeisti 10 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:
„5. Organizacija šio straipsnio 4 dalies 2 ir 3 punktuose nurodytas išlaidas ir komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo sistemos infrastruktūros priežiūrą, atnaujinimą ir plėtrą turi finansuoti proporcingai jos dalyvių ir organizuoti pakuočių atliekų tvarkymą sutartiniais pagrindais pavedusių gamintojų ir importuotojų užimamai rinkos daliai, kuri Vyriausybės įgaliotos institucijos nustatyta tvarka apskaičiuojama pagal šių gamintojų ir importuotojų bei dalyvių deklaruotą ataskaitiniu laikotarpiu Lietuvos Respublikos vidaus rinkai tiektiems gaminiams supakuoti panaudotų pakuočių kiekį.“
5. Papildyti 10 straipsnį 51 dalimi:
„51. Organizacija privalo Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka ir terminais licencijas išduodančiai institucijai pateikti banko garantiją ar laidavimo draudimo sutartį, įrodančią, kad bus finansuojamas komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų tvarkymas , suma, kuri lygi 1/4 komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamajam surinkimui, vežimui, paruošimui naudoti, įskaitant pradinį apdorojimą, ir naudojimui bei Vyriausybės nustatytų pakuočių atliekų tvarkymo užduočių vykdymui skirtų lėšų sumos, nurodytos organizacijos metinėje praėjusių ataskaitinių metų atliekų tvarkymo veiklos organizavimo plano vykdymo, atliekų tvarkymo finansavimo schemoje ir visuomenės švietimo bei informavimo atliekų tvarkymo klausimais programoje numatytų priemonių įgyvendinimo ataskaitoje. Tokių dokumentų sudarymo, pateikimo ir jų reikalavimų vykdymo tvarką, lėšų, gautų pagal šiuos dokumentus, kaupimo, naudojimo ir grąžinimo tvarką nustato Vyriausybė ar jos įgaliota institucija.“
· Seimo nariai: A. Gedvilienė, R.Morkūnaitė-Mikulėnienė, M. Navickienė, P. Kuzmickienė, V. Kernagis, J. Urbanavičius, A. Gedvilas, 2021-02-03.:
1. Papildyti įstatymo projekto 5 straipsnį nauja 3 dalimi:
„3. Pakeisti 10 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:
5. Organizacija šio straipsnio 4 dalies 2 punkte nurodytas išlaidas
ir komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų surinkimo sistemos
infrastruktūros plėtrą turi finansuoti proporcingai jos dalyvių ir organizuoti
pakuočių atliekų tvarkymą sutartiniais pagrindais pavedusių gamintojų ir
importuotojų užimamai rinkos daliai, kuri Vyriausybės įgaliotos institucijos
nustatyta tvarka apskaičiuojama pagal šių gamintojų ir importuotojų bei dalyvių
deklaruotą ataskaitiniu laikotarpiu Lietuvos Respublikos vidaus rinkai
tiektiems gaminiams supakuoti panaudotų pakuočių kiekį. Organizacijos
šio straipsnio 41 dalyje nurodytų paslaugų teikimą turi finansuoti
pilna apimtimi.“
3. Atitinkamai Straipsnio 2 ir 3 dalis laikyti 4 ir 5 dalimis.
Komiteto nuomonė - Pritarti iš dalies.
Komiteto pasiūlymas:
„Pakeisti 10 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:
„5. Organizacija šio straipsnio 4 dalies 2 ir 3 punkte
punktuose nurodytas išlaidas ir komunalinių atliekų sraute
susidarančių pakuočių atliekų surinkimo sistemos infrastruktūros priežiūrą,
atnaujinimą ir plėtrą turi finansuoti proporcingai jos dalyvių ir organizuoti
pakuočių atliekų tvarkymą sutartiniais pagrindais pavedusių gamintojų ir
importuotojų užimamai rinkos daliai, kuri Vyriausybės įgaliotos institucijos
nustatyta tvarka apskaičiuojama pagal šių gamintojų ir importuotojų bei
dalyvių deklaruotą ataskaitiniu laikotarpiu Lietuvos Respublikos vidaus rinkai
tiektiems gaminiams supakuoti panaudotų pakuočių kiekį.“
2. Papildyti 10 straipsnį 51 dalimi:
„51. Organizacija privalo Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka ir terminais licencijas išduodančiai institucijai pateikti banko garantiją ar laidavimo draudimo sutartį, įrodančią, kad bus finansuojamas komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų tvarkymas, sumai, lygiai ¼ komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamajam surinkimui, vežimui, paruošimui naudoti ir naudojimui bei Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytų pakuočių atliekų tvarkymo užduočių vykdymui lėšų skirtos sumos, nurodytos organizacijos metinėje ataskaitoje apie praėjusių ataskaitinių metų atliekų tvarkymo veiklos organizavimo plano vykdymą ir atliekų tvarkymo finansavimo schemoje ir visuomenės švietimo bei informavimo atliekų tvarkymo klausimais programoje numatytų priemonių įgyvendinimą. Tokių dokumentų sudarymo, pateikimo ir jų reikalavimų vykdymo tvarką, lėšų, gautų pagal šiuos dokumentus, kaupimo, naudojimo ir grąžinimo tvarką nustato Vyriausybė ar jos įgaliota institucija.“
6. Papildyti 10 straipsnį 10 dalimi:
„10. Organizacija, nustatydama įmokų už pakuočių atliekų tvarkymą, kurias organizacijai turi mokėti organizacijos nariai ir pavedimo davėjai (toliau – organizacijos įkainiai), dydžius, privalo juos diferencijuoti atsižvelgdama į pakuotėms pagaminti naudotų medžiagų rūšis, kurioms Vyriausybė ar jos įgaliota institucija nustatė pakuočių atliekų tvarkymo užduotis, ir atitinkamos pakuočių rūšies tinkamumą pakartotinai naudoti ir perdirbti.“
7. Papildyti 10 straipsnį 11 dalimi:
„11. Organizacija, vadovaudamasi aplinkos ministro tvirtinamais kriterijais, kuriais remiantis aplinkos ministro nustatytais atvejais turi būti diferencijuojami organizacijų įkainių dydžiai atsižvelgus į pakuočių savybes, nustatydama organizacijos įkainių dydžius, juos diferencijuoja atsižvelgdama į pakuočių patvarumą, taisomumą ir į tai, ar pakuotėse yra pavojingųjų medžiagų.“
· Seimo narė Ligita Girskienė 2021-05-11:
Papildyti projekto 5 straipsnį 8 dalimi ir ją išdėstyti taip:
„8. Papildyti 10 straipsnį 12 dalimi :
8. Organizacijos yra perkančiosios organizacijos privalo visus pirkimus vykdyti pagal Viešųjų pirkimų įstatymo nuostatas, ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo sutarties sudarymo dienos savo interneto svetainėse paskelbia visas pagal Viešųjų pirkimų įstatymą sudarytas sutartis, neatsižvelgdamos į jame nustatytas išimtis perkančiosioms organizacijoms. Pasibaigus ataskaitiniams kalendoriniams metams, ne vėliau kaip per 30 darbo dienų Organizacijos savo interneto svetainėse paskelbia Viešųjų pirkimų tarnybai teikiamas ataskaitas.“
Komiteto nuomonė - Nepritarti.
Komiteto argumentai:
Perkančiosios organizacijos (PO) sąvoka apibrėžta Viešųjų pirkimų įstatyme. Viešųjų pirkimų įstatymu vadovaujasi tik tie subjektai, kurie atitinka sąvokoje nustatytus kriterijus ir sąlygas. Pagal steigimo, valdymo ir kt. principus GIO nėra PO, todėl jai vykdant pirkimus galioja speciali ministro įsakymu patvirtinta tvarka. Gali nutikti taip, kad kažkuriais kalendoriniais metais (pvz., gavus valstybės finansavimą ar kt.) GIO pataps PO, tačiau jokių ATĮ pakeitimų tokiu atveju nereikia, nes paprasčiausiai joms tokiu atveju galios Viešųjų pirkimų įstatymas.
6 straipsnis. 112 straipsnio pakeitimas
1. Papildyti 112 straipsnį 11 dalimi:
„11. Užstato už vienkartines pakuotes sistemos administratorius aplinkos ministro nustatyta tvarka ir terminais privalo savo interneto svetainėje kiekvienais metais skelbti pagal veiklos patikrinimo techninę užduotį auditoriaus parengtą faktinių pastebėjimų ataskaitą ir savo metinių finansinių ataskaitų rinkinį kartu su auditoriaus išvada. Užstato už vienkartines pakuotes sistemos administratoriaus interneto svetainėje turi būti skelbiamos ne mažiau kaip penkerių paskutinių ataskaitinių metų auditorių faktinių pastebėjimų ataskaitos ir metinių finansinių ataskaitų rinkiniai kartu su auditorių išvadomis.“
2. Papildyti 112 straipsnį 12 dalimi:
„12. Institucija, kurią aplinkos ministras įgaliojo vykdyti užstato už vienkartines pakuotes sistemos administratorių veiklos priežiūrą, konsultuodamasi su Lietuvos auditorių rūmais, turi kiekvienais metais iki vasario 15 dienos patvirtinti veiklos atitikties patikrinimo techninę užduotį.“
7 straipsnis. Įstatymo 2 priedo pakeitimas
Pakeisti Įstatymo 2 priedą ir jį išdėstyti taip:
„Lietuvos Respublikos
pakuočių ir pakuočių atliekų
tvarkymo įstatymo
2 priedas
ĮGYVENDINAMI EUROPOS SĄJUNGOS TEISĖS AKTAI
1. 1994 m. gruodžio 20 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 94/62/EB dėl pakuočių ir pakuočių atliekų su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2018 m. gegužės 30 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva (ES) 2018/852.
2. 2005 m. kovo 22 d. Komisijos sprendimas 2005/270/EB, nustatantis duomenų bazės sistemos formas pagal Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 94/62/EB dėl pakuočių ir pakuočių atliekų, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2019 m. balandžio 17 d. Komisijos įgyvendinimo sprendimu (ES) 2019/665.
3. 2008 m. lapkričio 19 d. direktyva 2008/98/EB dėl atliekų ir panaikinanti kai kurias direktyvas, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2018 m. gegužės 30 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva (ES) 2018/851.
4. 2015 m. balandžio 29 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva (ES) 2015/720, kuria dėl lengvųjų plastikinių pirkinių maišelių sunaudojimo mažinimo iš dalies keičiama Direktyva 94/62/EB.“
8 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas
1. Šio įstatymo 4 straipsnio 2 dalis, 5 straipsnio 7 dalis ir 6 straipsnis įsigalioja 2023 m. sausio 1 d.
2. Šio įstatymo 4 straipsnio 1 ir 3 dalis, 5 straipsnio 1-6 dalys įsigalioja 2022 m. sausio 1 d.
3. Lietuvos Respublikos aplinkos ministras ir jo įgaliota institucija, atsižvelgdami į šio straipsnio 1 ir 2 dalių nuostatas, priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.
4. Užstato už vienkartines pakuotes sistemos administratorius auditorių dokumentus, nurodytus šio įstatymo 6 straipsnio 1 dalyje išdėstyto Lietuvos Respublikos pakuočių ir pakuočių atliekų įstatymo 112 straipsnio 11 dalyje, pirmą kartą savo interneto svetainėje paskelbia teikdamas 2022 metų duomenis.
5. Iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos sudarytos bendradarbiavimo sutartys su savivaldybėmis ir pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo licenciją turinčiomis gamintojų ir importuotojų organizacijomis iki 2022 m. kovo 1 d. turi būti pakeistos ar sudarytos naujos, kad šios sutartys atitiktų šio įstatymo 5 straipsnio 2 dalyje išdėstyto Pakuočių ir pakuočių atliekų įstatymo 10 straipsnio 4 dalies 1 punkto nuostatas.
6. Gamintojų ir importuotojų organizacijos, kurioms pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo licencijos išduotos iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos, turi:
1) iki 2022 m. gegužės 1 d. aplinkos ministro nustatyta tvarka parinkti atliekų tvarkytojus, kurie apdoros, paruoš naudoti ir naudos savivaldybių organizuojamose komunalinių atliekų tvarkymo sistemose rūšiuojamojo surinkimo būdu surinktas pakuočių atliekas;
2) iki 2022 m. liepos 1 d. licencijas išduodančiai institucijai pateikti šio įstatymo 5 straipsnio 5 dalyje išdėstyto Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo 10 straipsnio 51 dalyje nurodytus dokumentus, įrodančius, kad bus finansuojamas komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų tvarkymas suma, kuri lygi 1/4 komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamajam surinkimui, vežimui, paruošimui naudoti, įskaitant pradinį apdorojimą, ir naudojimui bei Vyriausybės nustatytų pakuočių atliekų tvarkymo užduočių vykdymui skirtos lėšų sumos, kuri nurodyta šių organizacijų metinėje 2021 metų atliekų tvarkymo veiklos organizavimo plano vykdymo, atliekų tvarkymo finansavimo schemoje, visuomenės švietimo ir informavimo atliekų tvarkymo klausimais programoje numatytų priemonių įgyvendinimo ataskaitoje;
3) iki 2022 m. birželio 1 d. raštu informuoti savivaldybių administracijas, kur savivaldybių (arba savivaldybių pavedimu – komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratorių) parinkti atliekų tvarkytojai turės vežti savivaldybių organizuojamose komunalinių atliekų tvarkymo sistemose rūšiuojamojo surinkimo būdu surinktas pakuočių atliekas;
4) iki 2022 m. lapkričio 1 d. licencijas išduodančiai institucijai pateikti šio įstatymo 5 straipsnio 1 dalyje išdėstyto Pakuočių ir pakuočių atliekų įstatymo 10 straipsnio 3 dalyje nustatyto reikalavimo atitiktį patvirtinančius dokumentus.
7. Savivaldybės (arba savivaldybių pavedimu – komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriai) iki 2022 m. spalio 1 d. įstatymų nustatyta tvarka turi paskelbti viešųjų pirkimų konkursus atliekų tvarkytojams, kurie teiks komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo ir vežimo paslaugą, parinkti. Savivaldybės, kurios (arba savivaldybių pavedimu – komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriai) iki nurodyto termino nepaskelbia viešųjų pirkimų konkursų šioje dalyje nurodytiems atliekų tvarkytojams parinkti, tampa atsakingomis už komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo ir vežimo paslaugos finansavimą, iki bus paskelbti šioje dalyje nurodyti viešųjų pirkimų konkursai.
· Seimo nariai: Eugenijus Sabutis Mindaugas Skritulskas Sergejus Jovaiša Andrius Bagdonas Arminas Lydeka Jonas Gudauskas Laima Nagienė Guoda Burokienė Domas Griškevičius Rima Baškienė Vilija Targamadzė Valentinas Bukauskas Viktoras Fiodorovas Tomas Bičiūnas Liudas Jonaitis Kęstutis Vilkauskas Vidmantas Kanopa Orinta Leiputė 2021-05-03:
Pakeisti Projekto 8 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:
„7. Savivaldybės
(arba savivaldybių pavedimu – komunalinių atliekų tvarkymo sistemos
administratoriai) iki 2022 m. spalio 1 d. Viešųjų pirkimų įstatymo
nustatyta tvarka turi paskelbti viešųjų pirkimų konkursus parinkti atliekų
tvarkytojams tvarkytojus, kurie teiks komunalinių atliekų sraute
susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo ir vežimo paslaugą,
parinkti. Savivaldybės, kurios (arba savivaldybių pavedimu –
komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriai) iki nurodyto termino nepaskelbia
viešųjų pirkimų konkursų neparenka šioje dalyje nurodytiems
atliekų tvarkytojams parinkti nurodytų atliekų tvarkytojų, tampa
atsakingomis už komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų
rūšiuojamojo surinkimo ir vežimo paslaugos finansavimą, iki bus paskelbti
parinkti šioje dalyje nurodyti viešųjų pirkimų konkursai atliekų
tvarkytojai.“
Komiteto nuomonė - Nepritarti.
Komiteto argumentai:
Atsižvelgiant į tai, kad pakuočių atliekų surinkimas ir vežimas komunalinių atliekų tvarkymo sistemoje finansuojamas privačiomis gamintojų ir importuotojų organizacijų lėšomis, paslaugų teikėjai turėtų būti atrenkami organizuojant konkurencingą procedūrą, išskyrus atvejus, kai konkurencingos procedūros būdu būtų neįmanoma užtikrinti paslaugų teikimo nepertraukiamumo, geros kokybės ir prieinamumo. Pastaraisiais atvejais galėtų būti taikomas pavedimas.
Jeigu savivaldybės netaikys konkurencingos procedūros ir paslaugų teikimą paves vadovaudamosi vidaus sandorio išimtimi, bus iš esmės neįmanoma užtikrinti, kad teikiant atitinkamas paslaugas ūkio subjektai būtų skatinami veikti efektyviai, o išlaidos būtų nustatomos skaidriai. Nesant konkurencijos dėl atitinkamų paslaugų teikimo, nebus galima įvertinti, kiek išlaidų patirtų efektyviai veikiantis paslaugų teikėjas, nes savivaldybės kontroliuojamas ūkio subjektas, su kuriuo sudaromas vidaus sandoris, nepatiria konkurencinio spaudimo ir todėl neturi paskatų veikti kuo efektyviau.
Be to, Seimo narių pasiūlymas, duodant nuorodą tik į Viešųjų pirkimų įstatymą, prieštarautų kitoms įstatymo nuostatoms, kuriose numatyta, jog pakuočių atliekų surinkėjus savivaldybės parenka įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.
8. Iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos sudarytos terminuotos pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo sutartys su savivaldybėmis (arba savivaldybių pavedimu – komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriais), pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo licenciją turinčiomis gamintojų ir importuotojų organizacijomis ir atliekų tvarkytojais, kuriuos savivaldybės (arba savivaldybių pavedimu – komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriai), bendradarbiaudamos su pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo licenciją turinčiomis gamintojų ir importuotojų organizacijomis, parinko viešojo konkurso, organizuoto Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo nustatyta tvarka, būdu, galioja iki šiose sutartyse numatyto sutarties galiojimo termino pabaigos.
· Seimo nariai: A. Gedvilienė, R.Morkūnaitė-Mikulėnienė, M. Navickienė, P. Kuzmickienė, V. Kernagis, J. Urbanavičius, A. Gedvilas, 2021-02-03.:
8 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas, įgyvendinimas ir taikymas
1. Šio įstatymo 4 straipsnis, 5 straipsnio 1 ir 3 5 dalis
bei 6 straipsnis įsigalioja 2023 m. sausio 1 d.
2. Įstatymo 5 straipsnio 1, 2, 3 ir 4 dalys ir įstatymo 1 straipsnio 14 dalis įsigalioja 2022 m. sausio 1 d.
3. Lietuvos Respublikos aplinkos ministras ir jo įgaliota institucija,
atsižvelgdami į šio straipsnio 1 ir 2 dalių nuostatas, priima šio
įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.
4. Užstato už vienkartines pakuotes sistemos administratorius auditorių dokumentus, išvardintus šio įstatymo 6 straipsnyje nurodyto Lietuvos Respublikos pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo 112 straipsnio 11 dalyje, pirmą kartą savo interneto svetainėje paskelbia teikdamas 2022 metų duomenis.
Komiteto nuomonė - Pritarti iš dalies.
Komiteto pasiūlymas:
1. Šio įstatymo 4 straipsnis straipsnio 2 dalis, 5
straipsnio 1 ir 3
dalys 7 dalis bei
6 straipsnis įsigalioja 2023 m.
sausio 1 d.
2. Šio
įstatymo 4 straipsnio 1 ir 3 dalys, 5 straipsnio 2 dalis 1-6 dalys įsigalioja
2022 m. sausio 1 d.
2.3. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir jos
įgaliotos institucijos, aplinkos ministras ir jo įgaliota institucija, atsižvelgdami į šio straipsnio 1 ir 2
dalių nuostatas, priima šio
įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.
4. Užstato už vienkartines pakuotes sistemos administratorius auditorių dokumentus, išvardintus šio įstatymo 6 straipsnyje nurodyto Lietuvos Respublikos pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo 112 straipsnio 11 dalyje, pirmą kartą savo interneto svetainėje paskelbia teikdamas 2022 metų duomenis.
5. Iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos sudarytos bendradarbiavimo sutartys su savivaldybėmis ir pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo licenciją turinčiomis gamintojų ir importuotojų organizacijomis iki 2022 m. kovo 1 d. turi būti pakeistos ar sudarytos naujos, kad šios sutartys atitiktų šio įstatymo 5 straipsnyje nurodyto Lietuvos Respublikos pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo 4 straipsnio 1 dalies 1 punkto nuostatas.
6. Gamintojų ir importuotojų organizacijos, kurioms pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo licencijos išduotos iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos, turi:
1) iki 2022 m. gegužės 1 d. aplinkos ministro nustatyta tvarka parinkti atliekų tvarkytojus, kurie apdoros, paruoš naudoti ir naudos savivaldybių organizuojamose komunalinių atliekų tvarkymo sistemose rūšiuojamojo surinkimo būdu surinktas pakuočių atliekas;
2) iki 2022 m. liepos 1 d. licencijas išduodančiai institucijai pateikti šio įstatymo 5 straipsnyje nurodyto Lietuvos Respublikos pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo 10 straipsnio 51 dalyje nurodytus dokumentus, įrodančius, kad bus finansuojamas komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų tvarkymas, sumai, lygiai ¼ komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamajam surinkimui, vežimui, paruošimui naudoti ir naudojimui bei Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytų pakuočių atliekų tvarkymo užduočių vykdymui skirtos lėšų sumos, kuri nurodyta šių organizacijų metinėje ataskaitoje apie 2021 metų atliekų tvarkymo veiklos organizavimo plano vykdymą ir atliekų tvarkymo finansavimo schemoje ir visuomenės švietimo ir informavimo atliekų tvarkymo klausimais programoje numatytų priemonių įgyvendinimą.
3) iki 2022 m. birželio 1 d. raštu informuoti savivaldybių administracijas, kur savivaldybių (arba jų pavedimu – komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratorių) parinkti atliekų tvarkytojai turės vežti savivaldybių organizuojamose komunalinių atliekų tvarkymo sistemose rūšiuojamojo surinkimo būdu surinktas pakuočių atliekas;
4) iki 2022 m. lapkričio 1 d. licencijas išduodančiai institucijai pateikti šio įstatymo 5 straipsnyje nurodyto Pakuočių ir pakuočių atliekų tvarkymo įstatymo 10 straipsnio 3 dalyje nustatyto reikalavimo atitiktį patvirtinančius dokumentus.
7. Savivaldybės (arba jų pavedimu – komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriai) iki 2022 m. spalio 1 d. įstatymų nustatyta tvarka turi paskelbti viešųjų pirkimų konkursus parinkti atliekų tvarkytojams, kurie teiks komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo ir vežimo paslaugą. Savivaldybėms (arba jų pavedimu – komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriams) iki nurodyto termino nepaskelbus viešųjų pirkimų konkursų šioje dalyje nurodytiems atliekų tvarkytojams parinkti, jos tampa atsakingomis už komunalinių atliekų sraute susidarančių pakuočių atliekų rūšiuojamojo surinkimo ir vežimo paslaugos finansavimą, kol nebus paskelbti šioje dalyje nurodyti konkursai.
8. Iki šio įstatymo įsigaliojimo dienos sudarytos terminuotos pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo sutartys su savivaldybėmis (arba komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriais), pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo licenciją turinčiomis gamintojų ir importuotojų organizacijomis ir atliekų tvarkytojais, kuriuos savivaldybės (arba komunalinių atliekų tvarkymo sistemos administratoriai), bendradarbiaudamos su pakuočių atliekų tvarkymo organizavimo licenciją turinčiomis gamintojų ir importuotojų organizacijomis, parinko viešojo konkurso, organizuoto Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo nustatyta tvarka, būdu, galioja iki šiose sutartyse numatyto sutarties galiojimo termino pabaigos.
Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.
Respublikos Prezidentas
Teikia
Aplinkos apsaugos komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė
[1] Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2019 m. vasario 20 d. įsakymu Nr. D1-100 „Dėl darbo grupės sudarymo“.