LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Audito komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS BUHALTERINĖS APSKAITOS ĮSTATYMO NR. IX-574 10, 11 IR 14 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 103 STRAIPSNIU ĮSTATYMO PROJEKTO (XIIIP-1351)

 

2017-12-14  Nr. 141-P-44

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo:

Komiteto pirmininkė Ingrida Šimonytė, komiteto pirmininko pavaduotojas Naglis Puteikis, komiteto nariai: Aušra Maldeikienė, Gintaras Vaičekauskas.

Komiteto biuras: vedėja Sigita Ščajevienė, patarėja Jolanta Zibavičiūtė, padėjėja Simona Mickevičienė.

Kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos Vyriausybės kanceliarija Strateginių pokyčių grupės projektų vadovas Antanas Matusa.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-11-21

2

 

 

1.     Projekto 2 straipsniu keičiamo Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 103 straipsnio 2 dalyje nurodomi subjektai, kurie priimtų sprendimus „dėl viešojo sektoriaus subjektų apskaitos atlikimo centralizuotai ir viešojo sektoriaus subjektų, kurių apskaita bus atliekama centralizuotai“, o 3 dalyje nurodomi subjektai, kurie priimtų sprendimus „dėl įstaigos, kuri centralizuotai atliktų viešojo sektoriaus subjektų apskaitą“. Šių nuostatų turinys nėra aiškus dėl kelių priežasčių.

Pirma, nėra aiškus formuluočių „viešojo sektoriaus subjektų apskaitos atlikimo centralizuotai“ ir „viešojo sektoriaus subjektų, kurių apskaita bus atliekama centralizuotai“ skirtumas. Atkreiptinas dėmesys, kad vadovaujantis projektu keičiamo įstatymo nuostatomis priėmus sprendimą dėl viešojo sektoriaus subjekto apskaitos atlikimo centralizuotai, šis sprendimas galiotų tiek įstaigai, kuri apskaitą atlieka centralizuotai, tiek tai įstaigai, kurios apskaitą tvarko vyriausiasis buhalteris (buhalteris). Atsižvelgiant į tai ir siekiant teisinio aiškumo, siūlytina projekto nuostatas tikslinti.

Antra, nėra aiškus keičiamo įstatymo 103 straipsnio 2 ir 3 dalių nuostatų tarpusavio santykis. Atkreiptinas dėmesys, kad, vadovaujantis projektu teikiamomis nuostatomis, Seimo valdybai ar Respublikos Prezidentui priėmus sprendimus dėl viešojo sektoriaus subjektų apskaitos atlikimo centralizuotai, galutinį sprendimą dėl tokių paslaugų atlikimo turėtų priimti Vyriausybė. Tačiau iš projekto nuostatų nėra aišku, ar tokiu atveju Vyriausybė privalėtų automatiškai paskirti įstaigą, kuri centralizuotai atliktų viešojo sektoriaus subjektų apskaitą, o jei ne - nuo kokių sąlygų įgyvendinimo priklausytų galutinis sprendimas.

Trečia, iš projekto nuostatų nėra aiškus viešojo sektoriaus subjektų apskaitos atlikimo centralizuotai paslaugų teikimo atlygintinumo klausimas, t. y. ar paslaugos būtų teikiamos per bendrąjį vidaus administravimo paslaugas teikiančio subjekto finansavimą, o šis subjektas valstybės viešojo sektoriaus subjektams tokias paslaugas teiktų neatlygintinai, ar tokios paslaugos būtų atlygintinos ir perkamos.

Ketvirta, iš projekto nuostatų nėra aišku, ar Vyriausybė ir savivaldybių tarybos galėtų pasirinkti vieną įstaigą ar kelias, kurios centralizuotai atliktų viešojo sektoriaus subjektų apskaitą.

Penkta, iš projekto nuostatų nėra aišku, kokios teisinės formos įstaigos galėtų centralizuotai atlikti viešojo sektoriaus subjektų apskaitą. Jei tokias paslaugas galėtų teikti ne tik biudžetinė įstaiga, bet ir viešosios įstaigos, svarstytina, ar toks teisinis reguliavimas, kuomet Vyriausybės ar savivaldybių tarybų sprendimais būtų suteikiamos išimtinės teisės teikti ūkinę komercinę veiklą viešosioms įstaigoms nepažeistų konkurencijos.

Šešta, projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 103 straipsnio 2 dalies 1 punkte nurodoma, kad sprendimą dėl viešojo sektoriaus subjektų apskaitos atlikimo centralizuotai ir viešojo sektoriaus subjektų, kurių apskaita bus atliekama centralizuotai, gali priimti Vyriausybė dėl Vyriausybei atskaitingų valstybės viešojo sektoriaus subjektų, kuriuose Vyriausybė ar jos įgaliota institucija įgyvendina savininko teises. Pažymėtina, kad tuo atveju, jeigu projekto nuostatomis siekiama suteikti Vyriausybei teisę priimti sprendimus dėl Vyriausybės kanceliarijos ir ministerijų kanceliarijų buhalterinės apskaitos atlikimo centralizuotai, svarstytina, ar šio punkto formuluotė yra tinkama. Atkreiptinas dėmesys, kad Vyriausybės kancleris pavaldus ir atskaitingas Ministrui Pirmininkui, o ministerijų kancleriai – tos srities ministrui, bet ne Vyriausybei. Atsižvelgiant į tai ir siekiant teisinio aiškumo, siūlytina tikslinti projekte vartojamą formuluotę.

Septinta, projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 103 straipsnio 2 dalies 2 ir 3 punktuose nurodoma, kad sprendimus dėl viešojo sektoriaus subjektų apskaitos atlikimo centralizuotai ir viešojo sektoriaus subjektų, kurių apskaita bus atliekama centralizuotai gali priimti Seimo valdyba dėl Seimo kanceliarijos ir Seimui atskaitingų institucijų; Respublikos Prezidentas arba jo įgaliotas asmuo dėl Respublikos Prezidento kanceliarijos ir Respublikos Prezidentui atskaitingų institucijų. Atkreiptinas dėmesys, kad yra institucijų kartu atskaitingų ir Prezidentui, ir Seimui, pvz., Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba, Valstybės saugumo departamentas. Atsižvelgiant į tai, iš projekto nuostatų nėra aišku, kuris subjektas tokiu atveju priimtų sprendimus dėl apskaitos atlikimo centralizuotai.

Aštunta, siekiant teisinio aiškumo, siūlytina vietoj keičiamo įstatymo 103 straipsnio 2 ir 3 dalyse vartojamų formuluočių „gali priimti“ rašyti žodį „priima“.

Pritarti

Žr. Lietuvos Respublikos finansų ministerijos pasiūlymą Nr. 2.

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-11-21

2

 

 

2.     Projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 103 straipsnio 4 dalimi nustatoma, kad tuo atveju, kai viešojo sektoriaus subjektų apskaita tvarkoma centralizuotai, šiuo įstatymu ūkio subjekto vadovui nustatytos pareigos ir atsakomybė paskirstomos tarp viešojo sektoriaus subjekto vadovo ir centralizuotai apskaitą tvarkančios įstaigos vadovo Vyriausybės nustatyta tvarka. Siūlomos nuostatos diskutuotinos keliais aspektais.

Pirma. pažymėtina, kad vadovaujantis teisės aktų hierarchijos principais asmenų teisėms ir pareigoms įtakos turinčios taisyklės turi būti įtvirtintos įstatyme ir tik detalizuotos bei sukonkretintos poįstatyminiuose teisės aktuose. Atsižvelgiant į tai, pačiame įstatymo projekte turėtų būti numatyti esminiai viešojo sektoriaus subjektų vadovų ir centralizuotai apskaitą tvarkančios įstaigos vadovo pareigų ir atsakomybių paskirstymo principai bei sąlygos, kurios poįstatyminiame teisės akte galėtų būti detalizuojamos ir konkretinamos.

Antra, svarstytina, ar šių nuostatų nereikėtų dėstyti kitame keičiamo įstatymo straipsnyje, pvz., 11 straipsnyje, numatančiame atsakomybę už buhalterinių įrašų teisingumą ar 14 straipsnyje, numatančiame pareigą dėl teisingų duomenų surašymo apskaitos dokumentuose.

Pritarti

Žr. Lietuvos Respublikos finansų ministerijos pasiūlymą Nr. 2.

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-11-21

5

 

 

3.     Siūlytina projekto 5 straipsnį papildyti atskira struktūrine dalimi, kurioje būtų nustatytos pereinamojo laikotarpio nuostatos įstaigoms, kurios iki įstatymo įsigaliojimo apskaitą atlieka centralizuotai. Atkreiptinas dėmesys, kad projekto nuostatomis suteikiama teisė, bet ne pareiga, nustatyti viešojo sektoriaus subjektų apskaitos atlikimą centralizuotai, todėl gali susidaryti situacijos, kuomet įsigaliojus projekto nuostatoms viešojo sektoriaus subjektai buhalterinės apskaitos funkcijas vykdys pažeisdami galiojančio įstatymo nuostatas.

Pritarti

Žr. Lietuvos Respublikos finansų ministerijos pasiūlymą Nr. 2.

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2017-11-21

2

5

 

 

4.     Vadovaujantis Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 patvirtintose Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose nustatytais teisės technikos reikalavimais, projektas koreguotinas:

4.1.  projekto 2 straipsniu keičiamo įstatymo 103 straipsnio 2 dalies 1 ir 4 punktuose po žodžio „teises“ įrašyti „ir pareigas“;

4.2.  projekto 5 straipsnio 2 dalyje po žodžio „Vyriausybė“ įrašytina „arba jos įgaliota institucija“.

Nepritarti

Pirmoji pastaba neaktuali, nes patikslintos atitinkamos įstatymo projekto nuostatos.

Dėl antrosios pastabos – būtent Vyriausybė yra apsisprendusi nustatyti atitinkamą tvarką ir tvirtinti įgyvendinamuosius teisės aktus, o ne jos įgaliota institucija, todėl įstatymo projekte ir nėra suteikiami tokie įgaliojimai.

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos Finansų ministerija

2017-12-13

Nr.(6.1–01)-6K-1707347

 

 

 

Atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos teisės departamento pastabas, diskusijas Seimo audito komitete bei Valstybės valdymo ir savivaldybių komitete dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2017 m. lapkričio 8 d. nutarimu Nr. 900  „Dėl Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymo Nr. IX-574, 10, 11 ir 14 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 103 straipsniu įstatymo, Lietuvos Respublikos vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymo Nr. IX-1253 2 ir 4 straipsnių pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo Nr. VIII-1234 12 straipsnio pakeitimo įstatymo, Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo Nr. VIII-1316 481 straipsnio pakeitimo įstatymo projektų pateikimo Lietuvos Respublikos Seimui“ pateikto Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymo Nr. IX-574, 10, 11 ir 14 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo 103 straipsniu įstatymo, Lietuvos Respublikos finansų ministerija siūlo koreguoti Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymo projektą Nr. XIIIP-1351:

·       nustatant, kad tuo atveju, kai viešojo sektoriaus subjektų apskaita tvarkoma centralizuotai, viešojo sektoriaus subjekto vadovo ir centralizuotai apskaitą tvarkančios biudžetinės įstaigos vadovo funkcijos, pareigos ir atsakomybė nustatomos rašytinėje sutartyje, atsižvelgiant į centralizuotai atliekamų funkcijų apimtį. Sutarties tipinė formą tvirtina Vyriausybė.

·      konkretinant centralizuotai apskaitą tvarkančios biudžetinės įstaigos vadovo pareigas ir atsakomybę, nustatytas Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymu;

·      nustatant pereinamojo laikotarpio nuostatas įstaigoms, kurios iki įstatymo įsigaliojimo apskaitą atlieka centralizuotai.

PRIDEDAMA:

1.    Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymo projekto Nr. XIIIP-1351 lyginamasis variantas, 3 lapai.

Pritarti

 

2.

Lietuvos Respublikos Finansų ministerija

2017-12-13

Nr.(6.1–01)-6K-1707347

 

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

BUHALTERINĖS APSKAITOS ĮSTATYMO NR. IX-574 7, 9, 10, 11, IR 14, 16, 19 IR 21 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO 103 STRAIPSNIU

ĮSTATYMAS

 

2017 m.                             d.  Nr.

Vilnius

 

1 straipsnis. 7 straipsnio pakeitimas

Papildyti 7 straipsnį 4 dalimi:

4. Viešojo sektoriaus subjekto, kurio apskaita tvarkoma centralizuotai, sąskaitų planą sudaro biudžetinė įstaiga, kuri viešojo sektoriaus subjektų apskaitą tvarko centralizuotai, ir tvirtina biudžetinės įstaigos, kuri viešojo sektoriaus subjektų apskaitą tvarko centralizuotai, vadovas arba jo įgaliotas asmuo.

2 straipsnis. 9 straipsnio pakeitimas

Papildyti 9 straipsnį 3 dalimi:

3. Viešojo sektoriaus subjekto, kurio apskaita tvarkoma centralizuotai, apskaitos politiką parenka, suderinęs su viešojo sektoriaus subjektu, kurio apskaita tvarkoma centralizuotai, tvirtina ir įgyvendina biudžetinės įstaigos, kuri viešojo sektoriaus subjektų apskaitą tvarko centralizuotai, vadovas arba jo įgaliotas asmuo.

3 straipsnis. 10 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 10 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

„4. Biudžetinių įstaigų Viešojo sektoriaus subjektų apskaita tvarkoma šio straipsnio 1 dalies 1 punkte nustatyta tvarka arba centralizuotai.“

4 straipsnis. Įstatymo papildymas 103 straipsniu

Papildyti Įstatymą 103 straipsniu:

103 straipsnis. Centralizuotas viešojo sektoriaus subjektų apskaitos tvarkymas

1. Centralizuoto viešojo sektoriaus subjektų apskaitos organizavimo tvarką nustato Vyriausybė.

2. Sprendimą dėl viešojo sektoriaus subjektų, kurių apskaita tvarkoma centralizuotai, ir dėl biudžetinės (biudžetinių) įstaigos (įstaigų), kuri (kurios) centralizuotai tvarko viešojo sektoriaus subjektų apskaitą, gali priimti:

1) dėl Vyriausybės kanceliarijos, ministerijų, Vyriausybės įstaigų, Vyriausybės atstovų tarnybų, atitinkamo ministro valdymo sritims priskirtų įstaigų prie ministerijos ir šių subjektų kontroliuojamų viešojo sektoriaus subjektų – Vyriausybė;

2) dėl savivaldybių kontroliuojamų viešojo sektoriaus subjektų – savivaldybių tarybos;

3) dėl šio straipsnio 2 dalies 1 ir 2 punktuose nenurodytų viešojo sektoriaus subjektų – atitinkamo viešojo sektoriaus subjekto vadovas.

3. Kai viešojo sektoriaus subjektų apskaita tvarkoma centralizuotai, viešojo sektoriaus subjekto vadovo bei centralizuotai apskaitą tvarkančios biudžetinės įstaigos vadovo funkcijos, pareigos ir atsakomybė nustatomos rašytinėje sutartyje, atsižvelgiant į centralizuotai atliekamų funkcijų apimtį. Šios sutarties tipinę formą tvirtina Vyriausybė.

5 straipsnis. 11 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 11 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

11 straipsnis. Atsakomybė už buhalterinių įrašų teisingumą

1. Už buhalterinių įrašų teisingumą Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka atsako vyriausiasis buhalteris (buhalteris) arba kiti šio įstatymo 10 straipsnyje nurodyti asmenys, kurie tvarko ūkio subjekto apskaitą.

2. Apskaitos paslaugas teikiančios įmonės arba apskaitos paslaugas savarankiškai teikiančio asmens, arba centralizuotai tvarkančios apskaitą biudžetinės įstaigos atsakomybė nustatoma rašytinėje sutartyje, sudaromoje su užsakovu. Prie sutarties pridedama apskaitos paslaugas teikiančios įmonės arba apskaitos paslaugas savarankiškai teikiančio asmens bendrosios civilinės atsakomybės draudimo sutartis.

3. Centralizuotai apskaitą tvarkančios biudžetinės įstaigos atsakomybė nustatoma rašytinėje sutartyje, kurią sudaro viešojo sektoriaus subjektas, kurio apskaita tvarkoma centralizuotai, ir centralizuotai apskaitą tvarkanti biudžetinė įstaiga.

6 straipsnis. 14 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 14 straipsnį ir jį išdėstyti taip:

14 straipsnis. Apskaitos dokumentų pasirašymas

1. Ūkio subjekto vadovas nustato apskaitos dokumentų pasirašymo tvarką ir asmenų, kurie turi teisę surašyti ir pasirašyti arba tik pasirašyti apskaitos dokumentus, sąrašą. Apskaitos dokumentai pasirašomi asmeniškai arba Lietuvos Respublikos elektroninio parašo įstatymo nustatyta tvarka. Kai pagal sutartį apskaitą tvarko apskaitos paslaugas teikianti įmonė arba apskaitos paslaugas savarankiškai teikiantis asmuo, arba centralizuotai tvarkanti apskaitą biudžetinė įstaiga, dokumentų pasirašymo tvarka nustatoma sutartyje, sudaromoje su užsakovu.

2. Už apskaitos dokumentų surašymą laiku ir teisingai, už juose esančių duomenų tikrumą ir ūkinių operacijų teisėtumą atsako apskaitos dokumentus surašę ir pasirašę asmenys. Ūkio subjekto vadovas atsako už teisingos, tikslios, išsamios ir laiku pateiktos informacijos apie ūkinius įvykius ir ūkines operacijas pateikimą vyriausiajam buhalteriui (buhalteriui) arba apskaitos paslaugas teikiančiai įmonei, arba apskaitos paslaugas savarankiškai teikiančiam asmeniui, arba biudžetinei įstaigai, kuri viešojo sektoriaus subjekto apskaitą tvarko centralizuotai.

3. Kai viešojo sektoriaus subjekto apskaita tvarkoma centralizuotai, apskaitos dokumentų pasirašymo tvarka nustatoma rašytinėje sutartyje, kurią sudaro viešojo sektoriaus subjektas, kurio apskaita tvarkoma centralizuotai, ir centralizuotai apskaitą tvarkanti biudžetinė įstaiga.

7 straipsnis. 16 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 16 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Apskaitos registrų formą, turinį ir skaičių nusistato ūkio subjektas pagal savo poreikius. Kai viešojo sektoriaus subjekto apskaita tvarkoma centralizuotai, apskaitos registrų formą, turinį ir skaičių nustato biudžetinė įstaiga, kuri viešojo sektoriaus subjektų apskaitą tvarko centralizuotai.

8 straipsnis. 19 straipsnio pakeitimas

Papildyti 19 straipsnį 6 dalimi:

6. Kai viešojo sektoriaus subjekto apskaita tvarkoma centralizuotai, viešojo sektoriaus subjekto vadovo ir centralizuotai apskaitą tvarkančios biudžetinės įstaigos vadovo pareigos, nurodytos šio straipsnio 1–5 dalyse, nustatomos rašytinėje sutartyje, kurią sudaro viešojo sektoriaus subjektas, kurio apskaita tvarkoma centralizuotai, ir centralizuotai apskaitą tvarkanti biudžetinė įstaiga.

9 straipsnis. 21 straipsnio pakeitimas

Papildyti 21 straipsnį 3 dalimi:

3. Kai viešojo sektoriaus subjekto apskaita tvarkoma centralizuotai, šio straipsnio 1 dalyje nurodyta atsakomybė tenka biudžetinės įstaigos, kuri viešojo sektoriaus subjektų apskaitą tvarko centralizuotai, vadovui, o šio straipsnio 2 dalyje nurodyta atsakomybė – nustatoma rašytinėje sutartyje, kurią sudaro viešojo sektoriaus subjektas, kurio apskaita tvarkoma centralizuotai, ir centralizuotai apskaitą tvarkanti biudžetinė įstaiga.

10 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, išskyrus šio straipsnio 2 ir 3 dalis, įsigalioja 2018 m. birželio 1 d.

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybė iki 2018 m. gegužės 1 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

3. Viešojo sektoriaus subjektai, kurių apskaita iki šio įstatymo įsigaliojimo buvo tvarkoma centralizuotai arba pagal sutartį su apskaitos paslaugas teikiančia įmone ar apskaitos paslaugas savarankiškai teikiančiu asmeniu, apskaitą tvarko pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo sudarytas sutartis tol, kol Lietuvos Respublikos Vyriausybė, savivaldybių tarybos arba atitinkamo viešojo sektoriaus subjekto vadovas priims sprendimą dėl kitokio šių viešojo sektoriaus subjektų buhalterinės apskaitos tvarkymo.

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

 

Respublikos Prezidentas

Pritarti

Atsižvelgiant į Finansų ministerijos pateiktus pasiūlymus, patikslinti Įstatymo projekto Nr. XIIIP-1351(2) pavadinimą, papildyti naujais 1, 2 straipsniais, atitinkamai Įstatymo projekto Nr. XIIIP-1351 1–4 straipsnius įstatymo projekto antrame variante laikyti 3–6 straipsniais, patikslinant jų nuostatas. Taip pat papildyti Įstatymo projektą Nr. XIIIP-1351(2) naujais 7–9 straipsniais, atitinkamai Įstatymo projekto Nr. XIIIP-1351 5 straipsnį įstatymo projekto antrame variante laikyti 10 straipsniu bei patikslinti 10 straipsnio nuostatas.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas,

2017-12-06

 

 

 

 

Pritarti iniciatorių pateiktam įstatymo projektui Nr. XIIIP-1351 ir siūlyti pagrindiniam Komitetui įstatymo projektą tobulinti atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir Komiteto pasiūlymus.

Pritarti

 

2.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas,

2017-12-06

2

2

 

 

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, jog Komitetas priėmė sprendimą į svarstomą įstatymų paketą teikti lydimuosius įstatymų projektus (Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatymo Nr. I-1113 papildymo 91 straipsniu,  Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatymo Nr. I-1428 10 straipsnio pakeitimo ir įstatymo papildymo 111 straipsniu ir Lietuvos Respublikos vyriausybės įstatymo  Nr. I-464 papildymo 301 straipsniu), siūlome pagrindiniam Komitetui suderinti Buhalterinės apskaitos įstatymo nuostatas su papildomai teikiamų įstatymų projektų formuluotėmis.

Pasiūlymas:

Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsniu pildomo įstatymo 103 straipsnio  2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. Sprendimą dėl viešojo sektoriaus subjektų apskaitos atlikimo centralizuotai ir viešojo sektoriaus subjektų, kurių apskaita bus atliekama centralizuotai, gali priimti:

1) dėl Vyriausybei atskaitingų valstybės viešojo sektoriaus subjektų, kuriuose Vyriausybė ar jos įgaliota institucija įgyvendina savininko teises, – Vyriausybė;

2) dėl Seimo kanceliarijos ir Seimui atskaitingų institucijų – Seimo valdyba;

3) dėl Respublikos Prezidento kanceliarijos ir Respublikos Prezidentui atskaitingų institucijų – Respublikos Prezidentas arba jo įgaliotas asmuo;

4) dėl savivaldybių viešojo sektoriaus subjektų, kuriuose savivaldybė įgyvendina savininko teises, – savivaldybių tarybos.

Sprendimą dėl viešojo sektoriaus subjektų, kurių apskaita tvarkoma centralizuotai, ir dėl biudžetinės (biudžetinių) įstaigos (įstaigų), kuri (kurios) centralizuotai tvarkytų viešojo sektoriaus  subjektų apskaitą, gali priimti:

1) dėl Vyriausybės kanceliarijos, ministerijų, Vyriausybės įstaigų, Vyriausybės atstovų tarnybų, atitinkamo ministro valdymo sritims priskirtų įstaigų prie ministerijų ir šių subjektų kontroliuojamų viešojo sektoriaus subjektų – Vyriausybė;

2) dėl savivaldybių kontroliuojamų viešojo sektoriaus subjektų – savivaldybių tarybos;

3) dėl šio straipsnio 2 dalies 1 ir  2 punktuose nenurodytų viešojo sektoriaus subjektų – šio viešojo sektoriaus subjekto vadovas.

Pritarti

 

3.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas,

2017-12-06

2

3

 

 

Argumentai:

Įvertinus tai, jog Komiteto siūloma įstatymo projekto 2 straipsniu pildomo įstatymo 103 straipsnio 2 dalies formuluotė apima ir įstatymo 103 straipsnio 3 dalyje numatytą reglamentavimą, siūlome atsisakyti 3 dalies.

Pasiūlymas:

Išbraukti įstatymo projekto 2 straipsniu pildomo įstatymo 103 straipsnio 3 dalį, o 4 dalį atitinkamai laikyti 3 dalimi.

„3. Sprendimą dėl įstaigos, kuri centralizuotai atliktų viešojo sektoriaus subjektų apskaitą, gali priimti:

1) dėl šio straipsnio 2 dalies 1–3 punktuose nurodytų viešojo sektoriaus subjektų – Vyriausybė;

2) dėl šio straipsnio 2 dalies 4 punkte nurodytų viešojo sektoriaus subjektų – savivaldybių tarybos.

Pritarti

 

4.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas,

2017-12-06

2

4

 

 

Argumentai:

Visuose įstatymų projektų pakete esančiuose įstatymų projektuose siūlome suvienodinti atsakomybės tarp viešojo sektoriaus subjekto vadovo ir centralizuotai apskaitą tvarkančios įstaigos vadovo paskirstymo principines nuostatas, nustatant, kad atsakomybė nustatoma viešojo sektoriaus subjekto ir centralizuotai paslaugas teikiančios įstaigos vadovų pasirašytoje sutartyje atsižvelgiant į perduodamų funkcijų apimtį, o tipinę tokios sutarties formą tvirtina Vyriausybė.

Pasiūlymas:

 Pakeisti įstatymo projekto 2 straipsnio 4 dalį ir ją išdėstyti taip:

4.3 Tuo atveju, kai viešojo sektoriaus subjektų apskaita tvarkoma centralizuotai, šiuo įstatymu ūkio subjekto vadovui nustatytos pareigos ir atsakomybė paskirstomos tarp viešojo sektoriaus subjekto vadovo ir centralizuotai apskaitą tvarkančios įstaigos vadovo Vyriausybės nustatyta tvarka. Kai viešojo sektoriaus subjektų apskaita tvarkoma centralizuotai, funkcijos, pareigos ir atsakomybės tarp viešojo sektoriaus subjekto vadovo bei centralizuotai apskaitą tvarkančios įstaigos vadovo nustatomos rašytinėje sutartyje, atsižvelgiant į centralizuotai atliekamų funkcijų apimtį. Šios sutarties tipinę formą tvirtina Vyriausybė.

Pritarti

 

5.

Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas,

2017-12-06

5

3

 

N

Argumentai:

Komitetas pritarė Teisės departamento 3 pastabai, kuria pasiūlyta įstatymo projekto įgyvendinimo nuostatas papildyti nauja dalimi. Siūlome šioje dalyje numatyti įstatymo įgyvendinamąsias nuostatas ir tiems viešojo sektoriaus subjektams, kuriems nuo įstatymo įsigaliojimo bus panaikinta galimybė tvarkyti apskaitą pagal sutartį su apskaitos paslaugas teikiančia įmone arba apskaitos paslaugas savarankiškai teikiančiu asmeniu.

Pasiūlymas:

Įstatymo projekto 5 straipsnį papildyti 3 dalimi ir ją išdėstyti taip:

3. Viešojo sektoriaus subjektai, kurių apskaita iki šio įstatymo įsigaliojimo buvo tvarkoma centralizuotai arba pagal sutartį su apskaitos paslaugas teikiančia įmone, arba apskaitos paslaugas savarankiškai teikiančiu asmeniu, ją tvarko pagal iki šio įstatymo įsigaliojimo sudarytas sutartis iki tol, kol Vyriausybė, savivaldybių tarybos arba įstaigos vadovas nepriims kitokio sprendimo dėl šių viešojo sektoriaus subjektų buhalterinės apskaitos tvarkymo.

Pritarti

 

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: pritarti Lietuvos Respublikos Seimo Audito komiteto patobulintam Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymo Nr. IX-574 7, 9, 10, 11, 14, 16, 19 ir 21 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 103 straipsniu  įstatymo projektui Nr. XIIIP-1351(2) ir komiteto išvadoms.

7.2. Pasiūlymai: nėra.

8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Ingrida Šimonytė.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

PRIDEDAMA:

1. Komiteto siūlomas įstatymo projektas;

2. Komiteto siūlomo įstatymo projekto lyginamasis variantas.

 

Komiteto pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                                              Ingrida Šimonytė

 

 

 

 

 

 

 

 

(Seimo Audito komiteto biuro patarėja Jolanta Zibavičiūtė)