{"HashCode":-703152319,"Height":595.0,"Width":841.0,"Placement":"Header","Index":"FirstPage","Section":1,"Top":0.0,"Left":0.0}                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                 

 

 


LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Ekonomikos komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS GAMTINIŲ DUJŲ ĮSTATYMO NR. VIII-1973

 9 STRAIPSNIO 15 IR 16 DALIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO Nr. XIVP-3467

 

2024-06-05  Nr. 108-P-35  

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje (nuotoliniu būdu) dalyvavo:  Komiteto pirmininkas Kazys Starkevičius, Komiteto pirmininko pavaduotojas Gintautas Paluckas,  Komiteto nariai: Andrius Bagdonas, Viktoras Fiodorovas, Andrius Kupčinskas, Deividas Labanavičius, Laima Mogenienė, Ieva Pakarklytė, Paulius Saudargas, Mindaugas Skritulskas.

Komiteto biuro vedėja Rima Petkūnienė, patarėjai: Raimonda Danė,  Rasa Ona Duburaitė, Laura Jasiukėnienė, Irina Jurkšuvienė,  Darius Šaltmeris, padėjėja Zita Jodkonienė.

Kviestieji asmenys: Energetikos viceministrė Inga Žilienė.

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-02-14

 

 

 

 

     Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

     1. Projekto 1 straipsniu siūloma pakeisti Gamtinių dujų įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 9 straipsnio 15 ir 16 dalių nuostatas, kuriose yra reglamentuojamas konkrečių perdavimo, SGD pakartotinio dujinimo, laikymo ir skirstymo kainų nustatymo dažnis (keičiamo įstatymo 9 straipsnio 15 dalyje) ir gamtinių dujų įmonės buitiniams vartotojams nustatomų tarifų dažnis (keičiamo įstatymo 9 straipsnio 16 dalyje). Nėra aišku, koks yra šių projekto nuostatų santykis su projekto aiškinamajame rašte nurodytais tikslais.

Pažymėtina, jog projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad „sparčiai keičiantis gamtinių dujų kainoms rinkose, greičiau į tuos pasikeitimus turi reaguoti ir visuomeniniai tiekėjai“ ir kad „įstatymo projektu siūloma suteikti galimybę Valstybinei energetikos reguliavimo tarnybai peržiūrėti gamtinių dujų kainas vartotojams <...>“. Sistemiškai vertinant projekto nuostatas ir projekto aiškinamajame rašte nurodytus projektu siūlomo naujo teisinio reguliavimo tikslus, vis tik nėra aišku, ką iš tiesų siekiama reglamentuoti teikiamu projektu. Pažymėtina, kad, viena vertus, Gamtinių dujų įstatyme visuomeninis gamtinių dujų tiekimas nėra numatytas, kita vertus, pagal Gamtinių dujų įstatymą gamtinių dujų kainas nustato pačios gamtinių dujų įmonės, o Valstybinė energetikos reguliavimo taryba reguliuoja perdavimo, skirstymo, laikymo ir SGD pakartotinio dujinimo paslaugų kainas, nustatydama viršutines paslaugų kainų ir (ar) pajamų ribas.

Pritarti

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-02-14

 

 

 

     2.  Atkreiptinas dėmesys, jog teikiami siūlymai dėl dažnesnio kainų nustatymo turėtų būti įvertinami sistemiškai keičiant ir kitas aktualias keičiamo įstatymo bei Energetikos įstatymo nuostatas, pavyzdžiui, keičiamo įstatymo 9 straipsnio 161 dalyje reglamentuojamas keičiamo įstatymo nuostatų taikymas „kai gamtinių dujų tarifai tvirtinami 6 kalendoriniams mėnesiams“, o  Energetikos įstatymo 19straipsnio 4 dalyje dalinio kompensavimo laikotarpio pradžia siejama su kalendorinio pusmečio pirmo mėnesio pirma diena.

Pritarti

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-02-14

 

 

 

     3. Projektu teikiamos nuostatos įsigaliotų kitą dieną po įstatymo oficialaus paskelbimo Teisės aktų registre. Siekiant tinkamo nuostatų įgyvendinimo ir teisinio aiškumo projektas pildytinas nuostatomis dėl jo įsigaliojimo ir įgyvendinimo – nustatant tokią įstatymo įsigaliojimo datą, kad būtų pakankamas terminas pasirengti įstatymo įgyvendinimui, ir aiškiai reglamentuojant, kada turėtų būti nustatytos kainos ir tarifai.

Pritarti

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-02-14

 

 

 

     4. Atsižvelgus į keičiamame įstatyme ir Energetikos įstatyme nustatytą Vyriausybės kompetenciją, dėl įstatymo projekto turi būti gauta Vyriausybės nuomonė.

 

Pritarti

 

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas,

2024-02-14

 

 

 

5. Vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose, patvirtintose Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23

d. įsakymu Nr. 1R-298 „Dėl Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijų patvirtinimo“, nustatytais teisės technikos reikalavimais, projekto tobulintinas.

5.1. Projekto pavadinime tekstas „15 IR 16 DALIŲ“ išbrauktinas kaip perteklinis.

5.2. Projekto 1 straipsnyje dėstomi keičiamo įstatymo 9 straipsnio 15 ir 16 dalių pakeitimai dėstytini kabutėse atskiromis projekto 1 straipsnio dalimis.

Pritarti

 

6.

Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos Europos Sąjungos teisės grupė,

2024-02-19

 

 

 

Įvertinę Lietuvos Respublikos Seimo pateikto derinti Lietuvos Respublikos gamtinių dujų įstatymo Nr. VIII-1973 9 straipsnio 15 ir 16 dalių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3467 atitiktį Europos Sąjungos teisei pažymime, kad pastabų ir pasiūlymų neturime.

Pritarti

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: -

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Valstybinė energetikos reguliavimo taryba,

2024-04-10

 

 

 

     Valstybinė energetikos reguliavimo taryba (toliau – Taryba) 2024 m. balandžio 5 d. gavo susipažinimui Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos parengtą 2024 m. balandžio 10 d. Ekonomikos komiteto posėdžio darbotvarkę (toliau – Darbotvarkė). Taryba susipažinusi su  Darbotvarkės 8 klausimu dėl Gamtinių dujų įstatymo Nr. VIII-1973 9 straipsnio 15 ir 16 dalių pakeitimo įstatymo projekto (toliau – Įstatymo pakeitimo projektas), pagal kompetenciją  teikia savo pastabas. 

     Pažymėtina, kad Įstatymo pakeitimo projektas numato, kad konkrečios perdavimo, SGD pakartotinio dujinimo, laikymo, skirstymo kainos gali būti nustatomos keturis kartus per metus, tačiau šis pakeitimas nenumato konkrečių kriterijų, kuriais remiantis gamtinių dujų kainos būtų perskaičiuojamos kiekvieną ketvirtį.

     Taryba, atkreipia dėmesį, kad įvertinus gamtinių dujų sektoriaus specifiką,

 

nėra poreikio periodiškai perskaičiuoti gamtinių dujų infrastruktūros kainas keturis kartus per metus. Siūlomas gamtinių dujų kainų nustatymo pakeitimas, įtvirtintas Įstatymo pakeitimo projekte, Tarybos vertinimu, turėtų būti taikomas tik išskirtiniais atvejais, o standartinės gamtinių dujų nustatymo praktikos apimtyje turėtų likti gamtinių dujų kainų perskaičiavimas kas pusmetį, t. y. du kartus per metus.

Pritarti

 

2.

Lietuvos Respublikos Vyriausybė,

2024-05-29

 

 

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2024 m. balandžio 16 d. sprendimo Nr. SV-S-1371 „Dėl įstatymų projektų išvadų“ 6 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Pritarti Lietuvos Respublikos gamtinių dujų įstatymo Nr. VIII-1973 9 straipsnio 15 ir 16 dalių pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIVP-3467 (toliau – Įstatymo projektas) tikslui dažniau perskaičiuoti gamtinių dujų tarifus buitiniams vartotojams, tačiau pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui nesvarstyti Įstatymo projekto, nes Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2024  m. gegužės 3 d. nutarimu Nr. 303 „Dėl Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatymo Nr. VIII-1881 16, 31, 39, 69, 73, 75 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 571  straipsniu įstatymo, Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo Nr. IX-884 2, 4, 6, 8, 19, 191, 22, 24ir 36 straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 242 straipsniu įstatymo ir Lietuvos Respublikos gamtinių dujų įstatymo Nr. VIII-1973 9 straipsnio pakeitimo įstatymo projektų pateikimo Lietuvos Respublikos Seimui“ pateikė Seimui svarstyti Lietuvos Respublikos gamtinių dujų įstatymo Nr. VIII-1973 9 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą, kuriuo siekiama sudaryti lankstesnes galimybes Valstybinei energetikos reguliavimo tarybai (toliau – Taryba) kartą per kalendorinių metų ketvirtį perskaičiuoti reguliuojamus gamtinių dujų, visuomeninio elektros energijos tiekimo ir centralizuotai tiekiamų suskystintų naftos dujų tarifus buitiniams vartotojams, kai skirtumas tarp į Tarybos patvirtintuose tarifuose įtrauktų prognozuojamų energijos išteklių (produkto) įsigijimo kainų ir faktinių (ar likusiam reguliuojamų kainų laikotarpiui prognozuojamų) energijos išteklių įsigijimo kainų yra 20 procentų ar didesnis.

Pritarti

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:-

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:-

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas (pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai): atsižvelgiant į tai, kad į tai, kad Seime svarstomo LR gamtinių dujų įstatymo Nr. VIII-1973 9 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr.XIVP-3733(2) nuostatos išsamiau reglamentuoja konkrečius kriterijus, kuriais remiantis galutinės gamtinių dujų kainos būtų perskaičiuojamos, ir tuo labiau gina vartotojų interesus, taip pat į tai, kad  įstatymo projekte Nr.XIVP-3467 numatytas perdavimo, laikymo, skirstymo, SGD pakartotinio dujinimo kainų, kurioms energijos kainų įsigijimo kainų pokyčiai nedaro reikšmingos įtakos ir perskaičiavimas 4 kartus per metus tik pailgintų kainų perskaičiavimo procesą, tačiau nepagerintų vartotojų situacijos, taip pat atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir  Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos  pasiūlymus bei Lietuvos Vyriausybės 2024-05-29 išvadą LR gamtinių dujų įstatymo Nr. VIII-1973 9 straipsnio 15 ir 16 dalių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-3467  - įstatymo projektą Nr.XIVP-3467 atmesti.  

7.2. Pasiūlymai: -

8. Balsavimo rezultatai:  pritarta bendru sutarimu.

            9. Komiteto paskirti pranešėjai:  Andrius Kupčinskas, Lukas Savickas

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: -.

 

 

Komiteto pirmininkas                                                                                                                         Kazys Starkevičius                

 

                                                                                                                                   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja (ES) Rasa Ona Duburaitė