LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIETOS SAVIVALDOS ĮSTATYMO NR. I-533 6 IR 7 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2019-03-27 Nr. XIIIP-3315

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, galiojantiems įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.    Projektu siūlomas naujas teisinis reguliavimas savarankiškąją savivaldybės funkciją priskirtų valstybinių (valstybės perduotų savivaldybėms) funkcijų grupei. Projekto aiškinamajame rašte nurodytas papildomas valstybės biudžeto lėšų, reikalingų projekto įgyvendinimui poreikis, tačiau nepateikti poreikio skaičiavimai, galimi lėšų šaltiniai, nenumatyta vėlesnė projekto įsigaliojimo data. Vertinant siūlomą reguliavimą atkreiptinas dėmesys į šiuos teisėkūros procedūros aspektus:

1.1.  Konstitucijoje įtvirtintas savivaldybių veiklos savarankiškumas pagal Konstitucijos ir įstatymų apibrėžtą kompetenciją suponuoja tai, kad jeigu įstatymais savivaldybėms perduodamos valstybės funkcijos, taip pat jeigu joms įstatymais ar kitais teisės aktais sukuriamos pareigos, turi būti numatomos ir šioms funkcijoms (pareigoms) reikalingos lėšos (Konstitucinio Teismo 2002 m. sausio 14 d., 2002 m. gruodžio 24 d., 2004 m. gruodžio 13 d., 2005 m. liepos 8 d., 2006 m. gruodžio 21 d., 2015 m. birželio 11 d. nutarimai). Lėšos savivaldybėms (pajamos ir jų šaltiniai) numatomos valstybės biudžete; numatydamas šias lėšas valstybės biudžete, Seimas yra saistomas savo paties priimtų įstatymų (Konstitucinio Teismo 2002 m. sausio 14 d., 2015 m. birželio 11 d. nutarimai). Įvertinus Konstitucinio Teismo doktriną, darytina išvada, kad jei projekte nebūtų nustatyta vėlesnė įsigaliojimo data, atitinkanti biudžeto formavimo ir tvirtinimo ciklą, arba nebus numatyti konkretūs finansavimo šaltiniai, toks priimtas projektas prieštarautų Konstitucijos 120 straipsnio nuostatoms, įtvirtinančioms savivaldybių veiklos laisvės ir savarankiškumo principą bei valstybės paramos savivaldybėms imperatyvą.

1.2.   Jeigu projektas įsigaliotų neatsižvelgiant į biudžeto planavimo ir tvirtinimo ciklą, vadovaujantis Seimo statuto 145 straipsnio 1 dalimi, atsižvelgiant į akivaizdų lėšų, susijusių su biudžeto koregavimu, poreikį svarstant įstatymo projektą turi būti pateikti projekto iniciatorių pasiūlymai bei Biudžeto ir finansų komiteto ir Vyriausybės išvados dėl galimų šių lėšų šaltinių, taip pat turi būti pateiktas ir svarstomas valstybės biudžeto įstatymo pakeitimo įstatymo projektas. Neatsižvelgus į šiuos procedūros reikalavimus, priimtas projektas prieštarautų Konstitucijos 69 straipsnio 1 dalies reikalavimams dėl įstatymų priėmimo procedūros.

1.3.   Atsižvelgiant į Biudžeto sandaros įstatymo 17 straipsnio 2 dalies nuostatas, jog trejų biudžetinių metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų konsoliduotos visumos planuojamų rodiklių projektas rengiamas remiantis Vyriausybės programa, Lietuvos stabilumo programa, Valstybės pažangos strategija <...>, nepriklausomai nuo įstatymo įsigaliojimo datos turėtų būti gauta Vyriausybės, kaip biudžeto planuotojos, nuomonė dėl siūlomo teisinio reguliavimo.

2.    Atsižvelgiant į teisės technikos taisykles:

-       projekto 1 straipsnio pavadinimas dėstytinas taip: „6 straipsnio pakeitimas“;

-       projekto 1 ir 2 straipsnių vienintelės dalys nenumeruotinos;

-       projekto 1 straipsnio pakeitimų esmėje žodžiai „pripažinti netekusiu galios“ dėstytini prieš skaičių ir žodį „6 straipsnio“;

-       projekto 2 straipsniu reikėtų ne keisti keičiamo įstatymo 7 straipsnį 6 punktą, o papildyti straipsnį, pavyzdžiui, 61 punktu, nes pildyti teisės aktą punktu tuo pačiu numeriu, kaip jau pripažinto netekusiu galios punkto numeris, nerekomenduotina.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                       Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

 

 

 

E. Mušinskis, tel. (8 5) 239 6356, el. p. [email protected];

P. Žukauskas, tel. (8 5) 239 6832, el. p. [email protected].