LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS

 

PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO STATUTO

„DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO STATUTO NR.I-399 135, 139, 142, 147, 150, 153, 169, 170 IR 1713 STRAIPSNIų PAKEITIMO“ PROJEKTO XIVP-3890

 

2024-06-17 Nr. 102-P-22

Vilnius

 

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Irena Haase, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, nariai: Aušrinę Armonaitę pavaduojantis Kasparas Adomaitis, Gabrielių Landsbergį pavaduojanti Liuda Pociūnienė, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Vilius Semeška, Algirdas Stončaitis, Andrius Vyšniauskas.

Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjai: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, vyriausioji specialistė Aidena Bacevičienė, padėjėjos: Meile Čeputienė, Rivena Zegerienė.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-06-11

1

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projekto 1 straipsniu siūloma Seimo statuto (toliau – Statutas) 135 straipsnio 2 dalyje įrašyti nuostatą „Įstatymo projektas ar pasiūlymas paskelbti referendumą, kurį įgyvendindami Konstitucijos suteiktą teisę Seimui teikia rinkimų teisę turintys Lietuvos Respublikos piliečiai (toliau – piliečiai), pasirašomas ir pateikiamas konstitucinių įstatymų nustatyta tvarka“. Iš šios nuostatos galima būti suprasti, kad joje rašoma apie piliečių reikalavimo paskelbti referendumą pasirašymo ir teikimo Seimui (Referendumo konstitucinio įstatymo 14 ir 15 straipsniai) ir piliečių (įgyvendinusių piliečių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę) Seimui siūlomo įstatymo projekto (Konstitucijos pakeitimo, konstitucinio įstatymo ar kito įstatymo) pasirašymo ir pateikimo Seime (žr. kartu teikiamą Piliečių įstatymų leidybos iniciatyvos konstitucinio įstatymo projektą XIVP-3268(2)) teisinį reguliavimą. Atkreipiame dėmesį į šiuos probleminius siūlomos nuostatos aspektus.

1.1.             Šioje nuostatoje formuluotė „ar pasiūlymas paskelbti referendumą, kurį įgyvendindami Konstitucijos suteiktą teisę“ neatitinka Referendumo konstitucinio įstatymo nuostatų, kuriose numatyta, kad 300 tūkstančių Lietuvos Respublikos piliečių, turinčių rinkimų teisę, referendumo paskelbimo iniciatyvos teisė įgyvendinama teikiant Seimui reikalavimą paskelbti referendumą, o ne pasiūlymą (šio įstatymo 3 straipsnio 1 dalis, 11 straipsnio 6 dalis, 12 straipsnio 4 ir 8 dalys, 14 straipsnio pavadinimas ir šio straipsnio 3 dalis, 15 straipsnis, šio įstatymo priedas, kuriuo patvirtinta Lietuvos Respublikos vyriausiosios rinkimų komisijos išduodamo piliečių parašų rinkimo lapo forma).

1.2.             Aptariamos nuostatos formuluotėje rašoma apie tai, kad joje nurodytos iniciatyvos pasirašomos ir pateikiamos konstitucinių įstatymų nustatyta tvarka. Žodis „pasirašomas“ yra perteklinis ir brauktinas, o žodis „pateikiamas“ gali būti interpretuojamas dvejopai: reikšti ir Seimui teikiamo įstatymo projekto įregistravimą Seimo posėdžių sekretoriate (Seimo statuto 136 straipsnio 1 dalis); ir įregistruoto įstatymo projekto pateikimo procedūras Seimo posėdyje (141 straipsnis). Pažymime, kad Referendumo konstituciniame įstatyme yra reglamentuojami piliečių reikalavimo paskelbti referendumą pateikimo ir svarstymo Seime procedūrų ypatumai (šio įstatymo 14, 15 straipsniai), bet nereglamentuojama šio reikalavimo registravimo Seimo posėdžių sekretoriate procedūra. Taigi šiuo aspektu projekto formuluotėje teikiama nuoroda į konstitucinius įstatymus, kaip apimanti ir Referendumo konstitucinį įstatymą, būtų netiksli. Jeigu turimi omenyje Referendumo konstituciniame įstatyme numatyto piliečių reikalavimo paskelbti referendumą ir Piliečių įstatymų leidybos iniciatyvos konstituciniame įstatyme (jeigu toks įstatymas būtų priimtas) numatyto įstatymo projekto (Konstitucijos pakeitimo, konstitucinio įstatymo ar kito įstatymo) teikimo Seimui ypatumų taikymas, šią nuostatą reikėtų performuluoti.

Be to, siekiant teisinio reguliavimo tikslumo ir aiškumo, aptariamoje formuluotėje vietoj nuorodos į konstitucinius įstatymus (t. y. į įstatymų teisinę formą) reikėtų nurodyti konkrečių konstitucinių įstatymų pavadinimus - Referendumo konstitucinį įstatymą ir Piliečių įstatymų leidybos iniciatyvos konstitucinį įstatymą (jeigu toks įstatymas būtų priimtas).

Pritarti

Projekto 1 straipsnio  1 dalis patobulinta:

„2. Seimui teikiamą įstatymo ar kito Seimo priimamo teisės akto projektą ar pasiūlymą turi pasirašyti jo iniciatoriai. Įstatymo projektą, kurį Seimui teikia Lietuvos Respublikos piliečiai įgyvendindami Konstitucijos suteiktą teisę, pasirašo iniciatorių įgalioti atstovai ir kartu su šiuo projektu pateikiami įstatymų nustatyta tvarka surinkti piliečių parašai. Įstatymo projektas ar pasiūlymas reikalavimas paskelbti referendumą, kurį įgyvendindami Konstitucijos suteiktą teisę Seimui teikia rinkimų teisę turintys Lietuvos Respublikos piliečiai (toliau – piliečiai), pasirašomas ir pateikiamas konstitucinių įstatymų nustatyta tvarka Seimui teikiamas vadovaujantis šiuo statutu, taip pat Lietuvos Respublikos piliečių įstatymų leidybos iniciatyvos konstituciniu įstatymu arba Lietuvos Respublikos referendumo konstituciniu įstatymu.“

 

2.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-06-11

7

1

 

2.                   Siekiant teisinio reguliavimo aiškumo ir tikslumo, projekto 7 straipsnio 1 dalimi keičiamo Statuto 169 straipsnio 3 dalyje teikiama nuoroda į konstitucinį įstatymą tikslintina teikiant nuorodą į Piliečių įstatymų leidybos iniciatyvos konstitucinį įstatymą (žr. kartu teikiamą Piliečių įstatymų leidybos iniciatyvos konstitucinio įstatymo projektą XIVP-3268(2).

Pritarti

 

3.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-06-11

7

2

 

3.                   Siekiant teisinio reguliavimo aiškumo ir tikslumo, projekto 7 straipsnio 2 dalimi keičiamo Statuto 169 straipsnio 4 dalies antrajame sakinyje teikiama nuoroda į konstitucinį įstatymą tikslintina teikiant nuorodą į Referendumo konstitucinį įstatymą.

Pritarti

 

4.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-06-11

8

1

 

 4.                   Siekiant teisinio reguliavimo aiškumo ir tikslumo, projekto 8 straipsniu keičiamo Statuto 170 straipsnio 1 dalyje vietoj nuorodos į konstitucinių įstatymų nustatytą tvarką, teiktina nuoroda į Piliečių įstatymų leidybos iniciatyvos konstitucinio įstatymo nustatytą tvarką (žr. kartu teikiamą Piliečių įstatymų leidybos iniciatyvos konstitucinio įstatymo projektą XIVP-3268(2), kuriame siūloma reglamentuoti piliečių inicijuoto Konstitucijos pakeitimo projekto teikimą Seimui).

Pritarti

 

5.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

2024-06-11

9

 

 

5.                   Siekiant teisinio reguliavimo aiškumo ir tikslumo, projekto 9 straipsniu keičiamo Statuto 1713 straipsnio 1 dalyje vietoj nuorodos į konstitucinių įstatymų nustatytą tvarką, teiktina nuoroda į Piliečių įstatymų leidybos iniciatyvos konstitucinio įstatymo nustatytą tvarką (žr. kartu teikiamą Piliečių įstatymų leidybos iniciatyvos konstitucinio įstatymo projektą XIVP-3268(2), kuriame siūloma reglamentuoti piliečių inicijuoto konstitucinio įstatymo projekto teikimą Seimui).

Pritarti

 

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.

6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.

7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:

7.1. Sprendimas: Pritarti Komiteto patobulintam Seimo statuto projektui Nr. XIVP-3890(2) ir Komiteto išvadoms.

 

8. Balsavimo rezultatai: už – 8, prieš – 0, susilaikė – 0.

9. Komiteto paskirti pranešėjai: Irena Haase, Agnė Širinskienė.

10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.

 

PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas Seimo statuto projektas, jo lyginamasis variantas.

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                           (Parašas)                                                                      Irena Haase

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komiteto biuro patarėja Martyna Civilkienė