LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO STATUTO
„DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO STATUTO
NR.I-399 135, 139, 142, 147, 150, 153, 169, 170 IR 1713 STRAIPSNIų
PAKEITIMO“ PROJEKTO XIVP-3890
2024-06-17
Nr. 102-P-22
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto
pirmininkė Irena Haase, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė,
nariai: Aušrinę Armonaitę pavaduojantis
Kasparas Adomaitis, Gabrielių Landsbergį pavaduojanti Liuda
Pociūnienė, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Vilius Semeška, Algirdas
Stončaitis, Andrius Vyšniauskas.
Komiteto
biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjai: Martyna Civilkienė, Jurgita
Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita
Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, vyriausioji specialistė Aidena Bacevičienė,
padėjėjos: Meile Čeputienė, Rivena Zegerienė.
2. Ekspertų,
konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil.
Nr.
|
Pasiūlymo teikėjas, data
|
Siūloma keisti
|
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė
|
Argumentai,
pagrindžiantys nuomonę
|
str.
|
str. d.
|
p.
|
1.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas
2024-06-11
|
1
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai,
įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame
šias pastabas.
1. Projekto
1 straipsniu siūloma Seimo statuto (toliau – Statutas) 135 straipsnio 2
dalyje įrašyti nuostatą „Įstatymo projektas ar pasiūlymas paskelbti
referendumą, kurį įgyvendindami Konstitucijos suteiktą teisę Seimui teikia
rinkimų teisę turintys Lietuvos Respublikos piliečiai (toliau – piliečiai),
pasirašomas ir pateikiamas konstitucinių įstatymų nustatyta tvarka“. Iš šios
nuostatos galima būti suprasti, kad joje rašoma apie piliečių reikalavimo
paskelbti referendumą pasirašymo ir teikimo Seimui (Referendumo konstitucinio
įstatymo 14 ir 15 straipsniai) ir piliečių (įgyvendinusių piliečių įstatymų
leidybos iniciatyvos teisę) Seimui siūlomo įstatymo projekto (Konstitucijos
pakeitimo, konstitucinio įstatymo ar kito įstatymo) pasirašymo ir pateikimo
Seime (žr. kartu teikiamą Piliečių įstatymų leidybos iniciatyvos
konstitucinio įstatymo projektą XIVP-3268(2)) teisinį reguliavimą.
Atkreipiame dėmesį į šiuos probleminius siūlomos nuostatos aspektus.
1.1. Šioje
nuostatoje formuluotė „ar pasiūlymas paskelbti referendumą, kurį
įgyvendindami Konstitucijos suteiktą teisę“ neatitinka Referendumo
konstitucinio įstatymo nuostatų, kuriose numatyta, kad 300 tūkstančių
Lietuvos Respublikos piliečių, turinčių rinkimų teisę,
referendumo paskelbimo iniciatyvos teisė įgyvendinama teikiant Seimui
reikalavimą paskelbti referendumą, o ne pasiūlymą (šio įstatymo 3
straipsnio 1 dalis, 11 straipsnio 6 dalis, 12 straipsnio 4 ir 8 dalys, 14
straipsnio pavadinimas ir šio straipsnio 3 dalis, 15 straipsnis, šio įstatymo
priedas, kuriuo patvirtinta Lietuvos Respublikos vyriausiosios rinkimų
komisijos išduodamo piliečių parašų rinkimo lapo forma).
1.2. Aptariamos
nuostatos formuluotėje rašoma apie tai, kad joje nurodytos iniciatyvos pasirašomos
ir pateikiamos konstitucinių įstatymų nustatyta tvarka. Žodis
„pasirašomas“ yra perteklinis ir brauktinas, o žodis „pateikiamas“ gali būti
interpretuojamas dvejopai: reikšti ir Seimui teikiamo įstatymo
projekto įregistravimą Seimo posėdžių sekretoriate (Seimo statuto
136 straipsnio 1 dalis); ir įregistruoto įstatymo projekto pateikimo
procedūras Seimo posėdyje (141 straipsnis). Pažymime, kad Referendumo
konstituciniame įstatyme yra reglamentuojami piliečių reikalavimo
paskelbti referendumą pateikimo ir svarstymo Seime procedūrų ypatumai (šio
įstatymo 14, 15 straipsniai), bet nereglamentuojama šio
reikalavimo registravimo Seimo posėdžių sekretoriate procedūra.
Taigi šiuo aspektu projekto formuluotėje teikiama nuoroda į konstitucinius
įstatymus, kaip apimanti ir Referendumo konstitucinį įstatymą, būtų netiksli.
Jeigu turimi omenyje Referendumo konstituciniame įstatyme numatyto piliečių
reikalavimo paskelbti referendumą ir Piliečių įstatymų leidybos iniciatyvos
konstituciniame įstatyme (jeigu toks įstatymas būtų priimtas) numatyto
įstatymo projekto (Konstitucijos pakeitimo, konstitucinio įstatymo ar kito
įstatymo) teikimo Seimui ypatumų taikymas, šią nuostatą
reikėtų performuluoti.
Be to, siekiant teisinio
reguliavimo tikslumo ir aiškumo, aptariamoje formuluotėje vietoj nuorodos į
konstitucinius įstatymus (t. y. į įstatymų teisinę formą) reikėtų nurodyti
konkrečių konstitucinių įstatymų pavadinimus - Referendumo konstitucinį įstatymą
ir Piliečių įstatymų leidybos iniciatyvos konstitucinį įstatymą (jeigu toks
įstatymas būtų priimtas).
|
Pritarti
|
Projekto 1 straipsnio 1 dalis patobulinta:
„2. Seimui teikiamą įstatymo ar kito Seimo
priimamo teisės akto projektą ar pasiūlymą turi pasirašyti jo iniciatoriai. Įstatymo
projektą, kurį Seimui teikia Lietuvos Respublikos piliečiai įgyvendindami
Konstitucijos suteiktą teisę, pasirašo iniciatorių įgalioti atstovai ir kartu
su šiuo projektu pateikiami įstatymų nustatyta tvarka surinkti piliečių
parašai. Įstatymo projektas ar pasiūlymas reikalavimas
paskelbti referendumą, kurį įgyvendindami Konstitucijos suteiktą teisę Seimui
teikia rinkimų teisę turintys Lietuvos Respublikos piliečiai (toliau –
piliečiai), pasirašomas ir pateikiamas konstitucinių įstatymų
nustatyta tvarka Seimui teikiamas vadovaujantis
šiuo statutu, taip pat Lietuvos Respublikos piliečių įstatymų leidybos
iniciatyvos konstituciniu įstatymu arba Lietuvos Respublikos referendumo
konstituciniu įstatymu.“
|
2.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas
2024-06-11
|
7
|
1
|
|
2. Siekiant
teisinio reguliavimo aiškumo ir tikslumo, projekto 7 straipsnio 1 dalimi
keičiamo Statuto 169 straipsnio 3 dalyje teikiama nuoroda į konstitucinį
įstatymą tikslintina teikiant nuorodą į Piliečių įstatymų leidybos
iniciatyvos konstitucinį įstatymą (žr. kartu teikiamą Piliečių įstatymų
leidybos iniciatyvos konstitucinio įstatymo projektą XIVP-3268(2).
|
Pritarti
|
|
3.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas
2024-06-11
|
7
|
2
|
|
3. Siekiant
teisinio reguliavimo aiškumo ir tikslumo, projekto 7 straipsnio 2 dalimi
keičiamo Statuto 169 straipsnio 4 dalies antrajame sakinyje teikiama nuoroda
į konstitucinį įstatymą tikslintina teikiant nuorodą į Referendumo konstitucinį
įstatymą.
|
Pritarti
|
|
4.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas
2024-06-11
|
8
|
1
|
|
4. Siekiant
teisinio reguliavimo aiškumo ir tikslumo, projekto 8 straipsniu keičiamo
Statuto 170 straipsnio 1 dalyje vietoj nuorodos į konstitucinių įstatymų
nustatytą tvarką, teiktina nuoroda į Piliečių įstatymų leidybos
iniciatyvos konstitucinio įstatymo nustatytą tvarką (žr. kartu teikiamą
Piliečių įstatymų leidybos iniciatyvos konstitucinio įstatymo projektą
XIVP-3268(2), kuriame siūloma reglamentuoti piliečių inicijuoto Konstitucijos
pakeitimo projekto teikimą Seimui).
|
Pritarti
|
|
5.
|
Seimo
kanceliarijos Teisės departamentas
2024-06-11
|
9
|
|
|
5. Siekiant
teisinio reguliavimo aiškumo ir tikslumo, projekto 9 straipsniu keičiamo
Statuto 1713 straipsnio 1 dalyje vietoj nuorodos į
konstitucinių įstatymų nustatytą tvarką, teiktina nuoroda į Piliečių įstatymų
leidybos iniciatyvos konstitucinio įstatymo nustatytą tvarką (žr. kartu
teikiamą Piliečių įstatymų leidybos iniciatyvos konstitucinio įstatymo
projektą XIVP-3268(2), kuriame siūloma reglamentuoti piliečių inicijuoto
konstitucinio įstatymo projekto teikimą Seimui).
|
Pritarti
|
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir
kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų
pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos
teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas: Pritarti Komiteto
patobulintam Seimo statuto projektui Nr. XIVP-3890(2) ir Komiteto išvadoms.
8. Balsavimo
rezultatai: už – 8, prieš – 0, susilaikė – 0.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Irena Haase, Agnė Širinskienė.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas Seimo statuto projektas,
jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkė (Parašas) Irena
Haase
Komiteto biuro
patarėja Martyna Civilkienė