LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
aPLINKOS aPSAUGOS KOMITETO
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS GYVŪNŲ GEROVĖS IR APSAUGOS ĮSTATYMO NR. VIII-500 3 STRAIPSNIO PAKEITIMO įSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-2400
2023-03-29 Nr. 107-P-10
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, komiteto nariai: Kasparas Adomaitis, Aidas Gedvilas, Ligita Girskienė, Petras Gražulis, Linas Jonauskas, Tomas Tomilinas, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus.
Komiteto biuro vedėja Birutė Pūtienė, biuro patarėja Jolita Jakučionytė, biuro padėjėja Vida Katinaitė.
Kviestieji asmenys: Aplinkos viceministras Danas Augutis, Gamtos apsaugos politikos grupės vadovas Algirdas Klimavičius, Gamtos apsaugos politikos grupės patarėja Laura Janulaitienė, Gamtos apsaugos politikos grupės patarėja Virginija Kalesinskienė, Lietuvos sveikatos mokslų universiteto Veterinarijos akademijos kancleris prof. Mindaugas Malakauskas, Lietuvos medžiotojų draugijos valdybos pirmininkas Gediminas Vaitiekūnas.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos medžiotojų draugijos valdybos pirmininkas Gediminas Vaitiekūnas 2023-03-24
|
|
|
|
Seimui 2022 m. gegužės 10 d. Nr. XIV-1070 pripažinus: „masinius Rusijos Federacijos ginkluotųjų pajėgų ir samdinių vykdomus karo nusikaltimus Ukrainos teritorijoje (ypač Bučos, Irpinės, Mariupolio, Borodiankos, Gostomelio miestuose ir daugelyje kitų Ukrainos gyvenviečių), siekiant visiškai ar iš dalies sunaikinti ukrainiečių tautą, palaužiant jos dvasią, žudant ištisas šeimas“ termino žudymas vartojimas Lietuvos teisės aktuose gyvūnų atžvilgiu devalvuoja terminą „žudymas“. 1. FAKTAI 1.1. Tarptautinėje teisėje: „Žr. Informatikos ir ryšių departamento prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos direktoriaus 2019 m. kovo 21 d. įsakymas Nr. 5V-31 „Dėl Lietuvos Respublikos baudžiamajame kodekse apibrėžtų nusikalstamų veikų ir Tarptautinio nusikaltimų klasifikatoriaus nustatytų kategorijų atitikties klasifikatoriaus patvirtinimo“ anglų kalba yra skirtingi terminai - Tarptautinio nusikaltimų klasifikatoriaus kategorijų apibrėžimai (definitions): Tyčinis nužudymas Intentional homicide Inclusions: Murder; 0101 1.1.1. 0102 Pasikėsinimas nužudyti tyčia Attempted intentional homicide Inclusions: Attempted murder; 1.1.2. 08064 Sąmokslas Conspiracy Exclusions: Conspiracy to murder (0101); 1.1.3. 11015 Nusikaltimai prieš žmoniją Crimes against humanity 100 str. Tarptautinės teisės draudžiamas elgesys su žmonėmis Crimes against humanity, at minimum, encompass crimes such as murder,.
1.2. Mūsų nuomone, gyvybės atėmimo ir nužudymo terminai ir Lietuvių kalba turi skirtingas prasmes. Nužudymas yra piktavališkas ir tyčinis, o gyvybės atėmimas yra netyčinis ir nepiktavališkas. 1.3. Esamame Gyvūnų gerovės ir apsaugos įstatyme ir kituose įstatymuose yra įvestas neteisingas terminas nužudymas gyvūnų skerdimo prasme t.y. dėl „Ūkinių gyvūnų skerdimas, ūkiuose auginamų kailinių žvėrelių, paukščių jauniklių ir embrionų nužudymas“. Konkrečiai: 17 straipsnis. Ūkinių gyvūnų skerdimas, ūkiuose auginamų kailinių žvėrelių, paukščių jauniklių ir embrionų nužudymas: 4. Ūkiuose auginami kailiniai žvėreliai, paukščių peryklose paukščių jaunikliai iki 72 valandų amžiaus ir embrionai turi būti nužudomi teisės aktuose nustatytais metodais, laikantis žudomų gyvūnų apsaugą reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų. 5. Ūkiniai gyvūnai turi būti apsaugoti nuo išgąsčio, skausmo arba kančių juos perkeliant, varant į aptvarus, pančiojant, svaiginant, skerdžiant arba nužudant. 2. MOTYVAI 2.1. Pagal Lietuvos Respublikos baudžiamasis kodeksą (toliau - BK) terminas žudymas yra suprantamas kaip žmonių žudymas. Jis netaikomas gyvūnams. Pavyzdžiui, BK: 101 Straipsnis. Tarptautinės humanitarinės teisės saugomų asmenų žudymas; BK XVII Skyrius. NUSIKALTIMAI ŽMOGAUS GYVYBEI 129 Straipsnis. Nužudymas, 130 Straipsnis. Nužudymas labai susijaudinus, 131 Straipsnis. Naujagimio nužudymas, 133 Straipsnis. Sukurstymas nusižudyti ar privedimas prie savižudybės 134 Straipsnis. Padėjimas nusižudyti. 2.2. Lietuvoje leidžiama žmogaus embrionų nužudymas, atlikti negimusio žmogaus abortą pagal Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro Jurgio Brėdikio 1994 m. sausio 28 d. įsakymas Nr. 50 „Dėl nėštumo nutraukimo operacijos atlikimo tvarkos“ nustatantis, kad: 1. Nėštumo nutraukimas pagal moters pageidavimą. 1.1. Moteriai pageidaujant, leidžiama nutraukti nėštumą iki 12 savaičių, jei nėra šiai operacijai kontraindikacijų. Didesnį nei 12 sav. nėštumą leidžiama nutraukti, kai jis gresia moters gyvybei ir sveikatai (2 p.).. 2.3. Ūkinių gyvūnų skerdimas, ūkiuose auginamų kailinių žvėrelių, paukščių jauniklių ir embrionų nužudymas, kuris terminologijos prasme prilyginimas žmogaus ar jo embriono nužudymui yra akivaizdi terminologijos disproporcija ir difuzija, kaip “lakštingalos kotletai“ kurie padaryti į „faršą dedant“ 1 arklį ir 1 lakštingalą, bet vadinami „lakštingalos kotletais. Paritetas įstatyme tarp žmogaus ir gyvūno nužudymo yra neteisinga sąmonės manipuliacija ypač Ukrainos žudynių akivaizdoje. Mūsų nuomone, gyvūnų atžvilgiu terminas nužudymas nėra vartotinas įstatymo ir teisės aktų tekstuose. |
Nepritarti |
Ne šio įstatymo projekto teisinis reguliavimas.
|
2. |
Lietuvos medžiotojų draugijos valdybos pirmininkas Gediminas Vaitiekūnas 2023-03-27
|
|
|
|
Susipažinome su pasiūlymu ir nesutinkame su dalimi: 4. Papildyti 3 straipsnį 11 ir 12 dalimis: „11. Lietuvos sveikatos mokslų universitetas: 1) vykdo paimtų iš aplinkos, sulaikytų, paimtų ir (ar) konfiskuotų laukinių gyvūnų sveikatos priežiūrą, globą ir gydymą, laukinių gyvūnų paleidimą j jiems būdingas buveines ar jų perdavimą asmenims, turintiems teisę ir sąlygas laikyti perduodamus laukinius gyvūnus nelaisvėje; 2) informuoja ir konsultuoja asmenis laukinių gyvūnų gerovės, globos ir apsaugos klausimais. 12. Lietuvos sveikatos mokslų universiteto veikla atliekant šio straipsnio 11 dalyje nurodytas funkcijas finansuojama iš Aplinkos ministerijai skirtų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto asignavimų ir (arba) kitų lėšų.“ Mūsų nuomone, šios paslaugos turi būti perkamos konkurso būdu, o ne įstatymu monopolizuojant „laukinių gyvūnų sveikatos priežiūrą, globą ir gydymą, laukinių gyvūnų paleidimą" ir monopolį suteikiant Lietuvos sveikatos mokslų universitetui (LSMU). Kodėl negalima dėl to skelbti konkurso, kad atrinkti asmenį, kuris „vykdytų konfiskuotų laukinių gyvūnų sveikatos priežiūrą, globą ir gydymą, laukinių gyvūnų paleidimą"? Didelė tikimybė, kad šis neriboto termino monopolio suteikimas LSMU neatitiks ES teisės aktų ir bus pripažintas negaliojančiu. LMD netikime tokiais ūkiniais įstatyminiais monopoliais, net jeigu monopolis suteikiamas Lietuvos sveikatos mokslų universitetui, todėl prašome išsibraukti pagal ES nelegalų punktą 4 ir nepildyti 3 str. 11 ir 12 dalimis. |
Nepritarti |
Dabar ši paslauga perkama rinkoje, tačiau netenkina šių paslaugų kokybė ir pasiūla. Kaip rodo statistika – didžioji dalis paimtų gyvūnų (žinduolių, roplių, paukščių) nugaišinami ar nesulaukę savalaikio ir tinkamo gydymo nugaišta, tai sudaro apie 64,8 proc. (daugiau kaip 600 individų) per metus. Tik nedidelė dalis apie 21 proc. (apie 200 iš 977 individų) paleidžiama į natūralias buveines. Siekiant, ES ir nacionalinių teisės aktų įgyvendinimo gyvūnų gerovės ir apsaugos srityje buvo atlikta galimybių studija ir išanalizuoti visi galimi sprendimo variantai. Remiantis studijos išvadomis pasirinkta geriausia iš galimų alternatyva – statyti Laukinių gyvūnų globos centrą (toliau – LGGC), kuris būtų Lietuvos sveikatos mokslų universiteto padalinys. Atsižvelgus į tai, tinkamiausias pasirinkimas būtų, jei gyvūnų gydymo, priežiūros ir laikymo funkciją vykdytų Lietuvos sveikatos mokslų universitetas (toliau –LSMU). Kitas šį pasirinkimą nulėmęs aspektas, tai konfiskuotinų gyvūnų problema, kai aplinkos apsaugos kontrolę vykdantiems pareigūnams reikia kreiptis į užsienio organizacijas norint rasti naujus šeimininkus, turinčius teise laukinius gyvūnus laikyti ir galinčius jais pasirūpinti. Dabar Aplinkos apsaugos departamentas nustatęs pažeidimą neturi galimybės paimti neteisėtai ar netinkamai laikomų laukinių gyvūnų, kol nesuranda kas gali juos paimti, prižiūrėti, laikyti tinkamomis sąlygomis ir pan. Esant tokiai situacijai, dažnai gyvūnai lieka pas pažeidėjus tol, kol šalyje ar užsienyje bus surasti kvalifikuoti specialistai ir būtinos laikymo sąlygos, todėl dažnai neužtikrinamas gyvūnų saugumas ir teisės aktuose nustatytų reikalavimų vykdymas – konfiskuotus laukinius gyvūnus paimti ir įkurdinti tinkamomis jiems laikyti sąlygomis. Kasmet augant paslaugos poreikiui, problema aštrėja. AAD duomenimis, 2010–2018 metais Muitinė ir AAD iš viso konfiskavo 114 gyvų gyvūnų, iš jų, didžiąją dalį sudarė paukščiai (77 ind.), kiti gyvūnai buvo žinduoliai, nedaug roplių. Iš fizinių ir juridinių asmenų 2019– 2021 m. laikotarpyje konfiskuoti 128 gyvūnai. Šio pasirinkimo privalumai: bus užtikrintas paslaugos teikimo tęstinumas, paslauga būtų teikiama visą parą, paslaugas teiktų kvalifikuoti veterinarijos specialistai ir gyvūnų priežiūra užsiimantis personalas; paslaugai teikti būtų panaudojama keliamus reikalavimus gyvūnų laikymui ir priežiūrai atitinkanti infrastruktūra – patalpos, voljerai stambiems gyvūnams, plėšriems gyvūnams, gyvūnams su specialias laikymo ir priežiūros poreikiais, gydymo laboratorijos ir visa kita infrastruktūra. Tik specializuota ir turinti kvalifikuotus veterinarijos specialistus įstaiga, kuri buvo įkurta šiam tikslui, finansuojant jos statybą iš ES lėšų, geriausiai atitinka poreikius ir išpildo keliamus reikalavimus. Nepasinaudoti ES lėšomis sukurta infrastruktūra būtų neprotinga ir neūkiška, be to, atkreiptinas dėmesys, kad nenaudojant sukurtos infrastruktūros pagal tikslinę paskirtį, kokiam tikslui ir buvo skirtos ES lėšos, gali iškilti klausimas dėl šių lėšų grąžinimo. Pažymėtina, kad šių specializuotų paslaugų teikimui rinkoje kol kas nėra tinkamų alternatyvų ir labai mažai tikėtina, kad jos atsirastų dėl reikalingų investicijų infrastruktūros sukūrimui, jos ir personalo išlaikymui bei šiai paslaugai teikti reikalingų veterinarijos gydytojų bei specialių žinių ir praktikos laukinių gyvūnų gydymui, globai, jų adaptacijai. Be to, dėl plataus spektro įvairių rūšių gyvūnų, įskaitant konfiskuotų egzotinių kraštų gyvūnus, ir jiems laikyti reikiamų sąlygų užtikrinimo, šios paslaugos įsigijimas rinkoje nebūtų nei greitas, nei efektyvus ir neprisidėtų prie geresnių rezultatų siekimo šioje srityje. |
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.
7. Komiteto sprendimas: pritarti patobulintam įstatymo projektui, komiteto išvadoms dėl šio projekto ir teikti Gyvūnų gerovės ir apsaugos įstatymo Nr. VIII-500 1, 3 ir 21 straipsnių pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIVP-2400(2) bei jo lyginamąjį variantą.
8. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Aistė Gedvilienė.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.
PRIDEDAMA. Gyvūnų gerovės ir apsaugos įstatymo Nr. VIII-500 1, 3 ir 21 straipsnių pakeitimo įstatymo projektas Nr. XIVP-2400(2), jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė
Komiteto biuro patarėja Jolita Jakučionytė