LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBA
LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBA
|
|||
Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijai
Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijai
Lietuvos Respublikos finansų ministerijai
E. pristatymo informacinė sistema
|
|
|
|
|
|
|
|
ANTIKORUPCINIO VERTINIMO IŠVADA DĖL TEISĖS AKTŲ, REGLAMENTUOJANČIŲ INFORMACIJOS APIE BIUDŽETINIŲ ĮSTAIGŲ DARBUOTOJUS SKELBIMĄ
2018 m. liepos 27 d. Nr. 4-01-5912 |
Vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio nuostatomis, atsižvelgdami į gaunamus skundus bei viešojoje erdvėje skelbiamus duomenis, savo iniciatyva atlikome teisės aktų, reglamentuojančių informacijos apie valstybės, savivaldybės ir kitų biudžetinių įstaigų valstybės tarnautojus ir darbuotojus skelbimą, antikorupcinį vertinimą:
1) Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatymo Nr. I-1113 (toliau – BĮ įstatymas) 9 straipsnio 2 dalies;
2) Bendrųjų reikalavimų valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų interneto svetainėms aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. balandžio 18 d. nutarimu Nr. 480 (toliau – Aprašas), 15 punkto;
3) Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymo Nr. X-1212 (toliau – Atskaitomybės įstatymas) 221 straipsnio 4 dalies.
Pirmiausiai atkreiptinas dėmesys į egzistuojančią su korupcija susijusią problematiką:
Kai kurių biudžetinių įstaigų vadovams aukščiau minėtų nuostatų suteikiama diskrecija sudaro sąlygas elgtis nesąžiningai. Pavyzdžiui:
- biudžetinėje įstaigoje įdarbinami asmenys iš viešąjį konkursą laimėjusios privačios įmonės (pavyzdžiui, maitinimo ar informacinių technologijų paslaugas ugdymo įstaigai teikiančios bendrovės)[1], kurie realybėje jokių pareigų toje įstaigoje nevykdo, nes dirba konkursą laimėjusioje įmonėje, tačiau užima etatą įstaigoje ir alga jiems mokama iš įstaigos biudžeto;
- biudžetinėje įstaigoje įdarbinami giminės ar kiti artimi asmenys, kuriems sudaromos išskirtinės ar palankesnės sąlygos[2];
- biudžetinėje įstaigoje asmenys įdarbinami fiktyviai[3];
- biudžetinėje įstaigos vadovai priskiria sau kitų pareigų įstaigoje[4], vienu metu dirba keliose įstaigose[5].
Antra, neteisėto įdarbinimo ir atlyginimo mokėjimo, interesų konfliktų problema aktuali ne vienerius metus, tačiau kontrolę – tiek visuomenės, tiek biudžetinės įstaigos savininko – apsunkina tai, kad teisės aktuose nėra numatyta prievolė viešinti informacijos apie absoliučiai visus darbuotojus, įskaitant pagalbinį personalą, nurodant jų pareigas, funkcijas, darbo užmokestį ir darbo valandas.
Siekdami didesnio viešojo sektoriaus valdymo efektyvumo, sprendimų priėmimo ir valstybės lėšų panaudojimo skaidrumo, viešumo ir atskaitingumo visuomenei, didesnio biudžetinių įstaigų atsparumo korupcijai, teikiame žemiau esančias pastabas ir pasiūlymus:
1. Vertinti teisės aktai nustato:
1) BĮ įstatymo 9 straipsnio 2 dalyje nustatytos biudžetinės įstaigos vadovo pareigos, tarp kurių: nustatyta tvarka priimti ir atleisti biudžetinės įstaigos darbuotojus (3 punktas); tvirtinti biudžetinės įstaigos struktūrą ir pareigybių sąrašą, neviršijant nustatyto didžiausio leistino pareigybių skaičiaus (4 punktas).
2) Atskaitomybės įstatymo 221 straipsnio 4 dalies 1 punkte numatyta, kad viešojo sektoriaus subjektas, kurio teisinė forma yra viešoji įstaiga, jeigu atitinka Viešųjų įstaigų įstatymo 11 straipsnio 6 dalyje nurodytas bent dvi sąlygas[6], veiklos ataskaitoje <...> turi pateikti informaciją apie kiekvieno vadovaujamas pareigas einančio asmens atlyginimą per ataskaitinius metus (atskirai nurodant premijas, priemokas ir kitokias išmokas). Mūsų nuomone, įstatyme nustatyta prievolė veiklos ataskaitoje papildomai teikti informaciją apie įstaigos vadovo atlyginimą, premijas ir kitas išmokas tik daliai biudžetinių įstaigų (nors kitoms įstaigoms analogiško pobūdžio įpareigojimas yra nustatytas Bendrųjų reikalavimų valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų interneto svetainėms apraše), o ne visiems viešojo sektoriams subjektams, be to įstatymo lygiu, neįpareigojant skelbti informacijos apie kitų darbuotojų atlyginimus, premijas bei kitas išmokas, yra vertinama kaip nepakankama priemonė tinkamo atsparumo korupcijai užtikrinimui, nes ne pakankamai motyvuoja iš valstybės ir savivaldybių biudžeto išlaikomų įstaigų atskaitomybę bei darbo užmokesčio fondo lėšų racionalaus, tikslingo ir teisėto panaudojimo kontrolę.
3) Aprašo 15 punkte numatyta, kad, be kitų duomenų, įstaigos interneto svetainės skyriuje „Struktūra ir kontaktai“ turi būti pateikiami įstaigos darbuotojų sąrašas su kontaktine informacija (vardas ir pavardė, pareigos, telefono numeris, elektroninio pašto adresas ar jo sudarymo tvarka); kiekvieno darbuotojo atliekamos funkcijos ir specialieji reikalavimai jo pareigybei.
2. Atkreiptinas dėmesys, kad absoliuti dauguma valstybės, savivaldybių ir joms pavaldžių biudžetinių įstaigų neskelbia visų darbuotojų kontaktų ir pareigybių aprašymų[7], nei informacijos apie darbo užmokestį, kaip tai numatyta Aprašo 18 punkte. Tokia situacija vertintina kaip nepakankamai atspari korupcijai, nes sudaro galimybes aukščiau minėtiems nesąžiningiems susitarimams, veiksmams. Neskelbiant minėtos informacijos, taip pat – konkrečių darbuotojų darbo valandų, egzistuoja tikimybė, kad darbo metu, už kurį mokama iš valstybės ar savivaldybės biudžeto lėšų, asmuo gali vykdyti kitas pareigas arba – fiktyvaus įdarbinimo atveju – išvis nevykdyti jokių pareigų, tačiau gauti darbo užmokestį.
Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, siūlome:
1) papildyti BĮ įstatymo 9 straipsnio 3 punktą nuostata, kad biudžetinės įstaigos vadovo pareiga yra nustatyta tvarka priimti ir atleisti biudžetinės įstaigos darbuotojus, užtikrinant, kad būtų laikomasi viešųjų ir privačių interesų derinimo principų;
2) papildyti BĮ įstatymo 9 straipsnio 4 punktą nuostata, kad biudžetinės įstaigos vadovo pareiga yra tvirtinti biudžetinės įstaigos struktūrą ir pareigybių sąrašą, neviršijant nustatyto didžiausio leistino pareigybių skaičiaus, bei skelbti visų įstaigos darbuotojų sąrašą, informaciją apie kiekvieno darbuotojo atliekamas funkcijas, specialiuosius reikalavimus jo pareigybei bei darbo valandas;
3) patikslinti Atskaitomybės įstatymo 221 straipsnio 4 dalies 1 punktą numatant, kad viešojo sektoriaus subjektas viešoje veiklos ataskaitoje <...> turi pateikti informaciją apie visų darbuotojų atlyginimą per ataskaitinius metus (atskirai nurodant premijas, priemokas ir kitokias išmokas);
4) papildyti Aprašo 15 punktą nurodant, kad įstaigos interneto svetainės skyriuje „Struktūra ir kontaktai“ turi būti pateikiami šie duomenys: <...> įstaigos visų darbuotojų (išskyrus įslaptintus arba vykdančius žvalgybos ar kriminalinės žvalgybos funkcijas) sąrašas su kontaktine informacija (vardas ir pavardė, pareigos, telefono numeris, elektroninio pašto adresas ar jo sudarymo tvarka); kiekvieno darbuotojo atliekamos funkcijos ir specialieji reikalavimai jo pareigybei; kiekvieno darbuotojo darbo valandos.
5) diskutuoti dėl minėtų nuostatų vykdymo kontrolės ir atsakomybės už jų nesilaikymą taikymo.
Prašome per du mėnesius nuo antikorupcinio vertinimo išvados gavimo dienos informuoti, kaip buvo atsižvelgta į šioje išvadoje pateiktas pastabas[8]. Atsakymą prašome paskelbti per Lietuvos Respublikos Seimo teisės aktų informacinę sistemą ir jį susieti su šia antikorupcinio vertinimo išvada.
Direktorius Žydrūnas Bartkus
Julija Antanaitė, tel. (8 706) 62 755, el. p. [email protected]
[1] STT gautų skundų duomenys.
[2] Prieiga per internetą: http://old.vtek.lt/sprendimai/wordfile.php?id=2239; https://www.grokiskis.lt/aktualijos/eimutis-malisauskas-vietoj-saves-kuno-kulturos-mokytoju-idarbino-sunu
[3] Prieiga internete: https://www.lrytas.lt/lietuvosdiena/kriminalai/2018/04/27/news/uz-vilniaus-darzelio-sienu-direktore-isuko-afera-6106136/
[4] Prieiga internete: https://www.vz.lt/verslo-valdymas/2018/02/27/profesiniu-mokyklu-kuriozai-giminaiciai-mokymai-be-mokiniu-neregistruotas-nt
[5] Prieiga per internetą: https://lietuvosdiena.lrytas.lt/aktualijos/2017/11/09/news/sedeti-ant-vienos-kedes-architektui-prabanga-3448214/; http://old.vtek.lt/sprendimai/wordfile.php?id=2228
[6] 6. Viešosios įstaigos metinių finansinių ataskaitų auditas turi būti atliekamas, kai tenkinamos bent dvi iš šių sąlygų:
1) viešoji įstaiga pagal Viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatymą priskiriama prie viešojo sektoriaus subjektų ir jos veikla ne mažiau kaip 50 procentų finansuojama iš valstybės ir (arba) savivaldybės (savivaldybių) biudžeto (biudžetų);
2) paskutinę finansinių metų dieną finansinės būklės ataskaitoje nurodyto turto vertė viršija 1 800 000 eurų;
3) pajamos per ataskaitinius finansinius metus viršija 3 500 000 eurų.
[7] Darbuotojų sąrašo, įskaitant ir pagalbinį personalą, pvz., kiemsargius, valytojas, neskelbia nei LR Seimo ar LR Vyriausybės kanceliarija, nei ministerijos ar savivaldybės, nei dauguma kitų biudžetinių įstaigų. Pavyko rasti vos keletą biudžetinių įstaigų, skelbiančių visų darbuotojų kontaktus, pareigybės aprašymus: http://www.vidiskiugimnazija.lt/darbuotoju-pareigybiu-aprasymai; http://www.vjg.lt/lt/bendruomene/personalo-darbuotojai; http://www.spindulelis.vilnius.lm.lt/?page_id=628
[8] Prašome naudoti Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos antikorupcinio vertinimo išvados įgyvendinimo pažymos formą. Prieiga internete: http://www.stt.lt/documents/ivertinti_teises_aktai_2018/Pazyma_galutine.docx.