LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Aplinkos apsaugos komitetas

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS NEKILNOJAMOJO TURTO KADASTRO ĮSTATYMO NR. VIII-1764 2, 4, 7, 8, 9, 10, 11, 12 IR 17 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3589(2)

 

2024-09-25  Nr. 107-P-35

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė, komiteto nariai: Kasparas Adomaitis, Aidas Gedvilas, Ligita Girskienė, Linas Jonauskas, Tomas Tomilinas, Justinas Urbanavičius, Romualdas Vaitkus. Komiteto biuras: biuro vedėja Birutė Pūtienė, patarėjai: Evelina Bulotaitė, Jolita Jakučionytė, Rasa Liucija Matusevičiūtė, Aistrida Latvėnė, Audrius Želvys, padėjėja Vida Katinaitė. Kviestieji asmenys: aplinkos ministras Simonas Gentvilas, aplinkos viceministrė Daiva Matusevičė, aplinkos viceministrė Giedrė Ričkutė, Nacionalinės žemės tarnybos prie Aplinkos ministerijos direktorius Saulius Mickus, direktoriaus pavaduotojas Dovydas Petraška.

 

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo kanceliarijos Teisės departamentas

(2024-09-23)

5

(9)

 

(22)

 

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šią pastabą.

Siekiant aiškumo ir įstatyme vartojamų formuluočių suderinamumo, projekto 5 straipsniu pildomo Nekilnojamojo turto kadastro įstatymo 9 straipsnio 22 dalies pirmajame sakinyje po žodžių „pakeisti nustatytus“ įrašytini žodžiai „nekilnojamojo daikto“.

Pritarti.

 

 

Balsavimo rezultatai:

pritarta bendru sutarimu.

 

 

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narys Simonas Gentvilas

(reg. 2024-09-23)

4

(8)

 

 

(3)

 

(1)

N

Argumentai:

Žemės sklypai projektuojami teritorijų planavimo dokumentuose arba žemės valdos projektuose, ir šių sklypų ribos, atlikus jų kadastrinius matavimus, turi atitikti nurodytuose dokumentuose suprojektuotas žemės sklypų ribas. Tai privalo užtikrinti matininkai, kurie, kaip nurodyta Nekilnojamojo turto kadastro įstatymo 11 straipsnio 7 dalyje, parengę nekilnojamojo daikto kadastro duomenų byloje komplektuojamus dokumentus, pasirašydami juose patvirtina, kad parengti dokumentai atitinka įstatymų ir kitų teisės aktų, reglamentuojančių nekilnojamųjų daiktų kadastrinius matavimus, reikalavimus.

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, pareiga visais atvejais ženklinti žemės sklypo ribas riboženkliais nėra tikslinga ir reikalinga (pvz. riboženkliais ženklinti žemės ūkio paskirties žemės sklypų ribas, kurie dažnu atveju sunaikinami arba sugadinami, kadangi trukdo žemės ūkio darbams).

Be to, didelių plotų žemės sklypų (tokių, kaip pvz. kelio juostos, vandens telkinių ir kt. objektų užimamų žemės sklypų) ribų ženklinimas vietovėje yra sunkiai įgyvendinamas dėl didelio įtvirtinamų riboženklių kiekio, didelių kaštų ir laiko sąnaudų.

Atsižvelgiant į tai, kad žemės sklypų ribos jau būna suprojektuotos teritorijų planavimo dokumente arba žemės valdos projekte, kuriais remiantis ir atliekami kadastriniai matavimai, taip pat į tai, kad žemės sklypo kadastrinių matavimų metu nustatomos žemės sklypo ribų posūkio taškų koordinatės valstybinėje koordinačių sistemoje, kurios yra stabilios ir nekintančios (nepaisant aplinkybės ar ribos paženklintos riboženkliais, ar nepaženklintos), manytina, kad tikslinga atsisakyti privalomo visų žemės sklypų ženklinimo riboženkliais sudarant galimybę žemės sklypo savininkui nuspręsti dėl ženklinimo riboženkliais tikslingumo.

 

Pasiūlymo tikslas: suteikti galimybę pačiam nekilnojamojo turto – žemės sklypo savininkui nuspręsti ar žemės sklypo ribos vietovėje turi būti paženklintos riboženkliais.

Jei žemės sklypo savininkas nuspręs, kad žemės sklypo ribos vietovėje neturi būti paženklintos riboženkliais, savo atsisakymą turės nurodyti (įrašyti) žemės sklypo ribų paženklinimo–parodymo akte. Tokiu atveju, žemės sklypo savininkui, kaip ir kitiems su šiuo sklypu besiribojančių žemės sklypų savininkams, matininkas vietovėje tik parodys nustatytas žemės sklypo ribas, bet jų nepaženklins riboženkliais.

 

Pasiūlymo esmė: siūloma patikslinti Nekilnojamojo turto kadastro įstatymo 8 straipsnio 3 dalies 1 punktą ir nustatyti, kad žemės sklypo savininkas gali atsisakyti žemės sklypo ribas vietovėje paženklinti riboženkliais, savo atsisakymą nurodydamas žemės sklypo ribų paženklinimo–parodymo akte.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 4 straipsnį, papildant jį nauja 1 dalimi:

4 straipsnis. 8 straipsnio pakeitimas

1. Pakeisti 8 straipsnio 3 dalies 1 punktą ir jį išdėstyti taip:

„1) nustatomos, parodomos ir ar riboženkliais paženklinamos (jeigu anksčiau tai nebuvo atlikta) žemės sklypo ribos arba atstatomi sunaikinti anksčiau paženklintų žemės sklypo ribų riboženkliai, kurių standartus ir ženklinimo taisykles nustato Nacionalinė žemės tarnyba prie Aplinkos ministerijos (toliau – Nacionalinė žemės tarnyba). Žemės sklypo savininkas gali atsisakyti žemės sklypo ribas vietovėje paženklinti riboženkliais, šį atsisakymą nurodydamas žemės sklypo ribų paženklinimo–parodymo akte. Nustačius, parodžius ar Ppaženklinus žemės sklypo ribas, surašomas žemės sklypo ribų paženklinimo–parodymo aktas, kuris yra neatsiejama Nekilnojamojo daikto kadastro duomenų bylos dalis;“

1. 2. Pakeisti 8 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

„5. Nekilnojamojo daikto planai turi būti parengti taip, kad naudojantis valstybinės koordinačių sistemos duomenimis būtų galima nustatyti nekilnojamojo daikto vietą Lietuvos Respublikos sausumos teritorijoje ir jūrinėje teritorijoje.“

23. Pakeisti 8 straipsnio 6 dalį ir ją išdėstyti taip:

„6. Nekilnojamųjų daiktų kadastro duomenų nustatymo detalią tvarką ir reikalavimus, nekilnojamojo daikto planų bei kadastro duomenų formų turinį ir parengimo bei nekilnojamojo daikto kadastro duomenų bylos suformavimo tvarką nustato aplinkos ministras.“

 

Pritarti.

 

 

 

Balsavimo rezultatai:

pritarta bendru sutarimu.

 

2.

Seimo narys Simonas Gentvilas

(reg. 2024-09-23)

10

 

 

 

Argumentai:

Siekiant mažinti administracinę naštą žemės sklypo savininkams ir subjektams, atliekantiems šių žemės sklypų ribų ženklinimą, siūloma patikslinto Nekilnojamojo turto kadastro įstatymo 8 straipsnio 3 dalies 1 punkto įsigaliojimą nustatyti 2024 m. lapkričio 1 d.

 

Pasiūlymas:

Pakeisti projekto 10 straipsnį, papildant jį nauja 1 dalimi:

„10 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, išskyrus 4 straipsnio 1 dalį ir šio straipsnio 2 dalį, įsigalioja 2025 m. liepos 1 d.

2. Šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalis įsigalioja 2024 m. lapkričio 1 d.

2.3. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir aplinkos ministras iki 2025 m. birželio 30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“

 

Pritarti iš dalies.

 

 

Iš esmės pritarus pasiūlymui, tikslintina 10 straipsnio 1 dalyje esanti nuoroda. Todėl įstatymo projekto 10 straipsnį siūloma išdėstyti taip:

„10 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas

1. Šis įstatymas, išskyrus 4 straipsnio 1 dalį ir šio straipsnio 2 3 dalį, įsigalioja 2025 m. liepos 1 d.

2. Šio įstatymo 4 straipsnio 1 dalis įsigalioja 2024 m. lapkričio 1 d.

2.3. Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir aplinkos ministras iki 2025 m. birželio 30 d. priima šio įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.“

 

Balsavimo rezultatai:

pritarta bendru sutarimu.

 

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                                                                                                               Aistė Gedvilienė                    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biuro patarėja E. Bulotaitė