Argumentai: Lygių galimybių įstatymo NR. XIIIP-3512
pakeitimo projekte siūloma išplėsti lygių galimybių kontrolieriaus
kompetenciją, 16 str. 1 d. numatant, kad jis gali savo iniciatyva kreiptis į administracinį teismą su prašymu ištirti, ar konkrečios
visuomeninės organizacijos, bendrijos, politinės partijos, politinės
organizacijos ar asociacijos priimtas bendro pobūdžio aktas yra teisėtas.
Pagal dabar galiojančią Lygių
galimybių įstatymo Nr.
IX-1826 redakciją Lygių galimybių kontrolieriaus teisė kreiptis į administracinį teismą su prašymu ištirti, ar konkrečios
visuomeninės organizacijos, bendrijos, politinės partijos, politinės
organizacijos ar asociacijos priimti bendro pobūdžio aktai yra teisėti, nėra
absoliuti.
Tokią teisę Lygių galimybių kontrolierius
turi tik tais atvejais, kai yra
nukentėjusio asmens skundas ir yra konstatuota, jog yra padarytas lygių
galimybių pažeidimas, ir ši teisė yra viena iš aštuonių įstatyme numatytų
priemonių, leidžiančių apginti pažeistas asmenų teises ir užtikrinti, kad
tokie pažeidimai nepasikartotų ateityje kitų asmenų atžvilgiu. Be to, pagal dabar galiojančią įstatymo redakciją, jis turi
teisę apskųsti konkrečios visuomeninės organizacijos,
bendrijos, politinės partijos, politinės organizacijos ar asociacijos
priimtas bendro pobūdžio aktas ne neteisėtumą tik savo
kompetencijos ribose, t. y. tais atvejais, jei yra pagrindas manyti, jog konkrečios visuomeninės organizacijos, bendrijos, politinės partijos,
politinės organizacijos ar asociacijos priimtas bendro pobūdžio aktas prieštarauja
Lygių galimybių ar Lietuvos Respublikos moterų ir vyrų lygių galimybių
įstatymui.
Siūlomas teisinis reguliavimas,
numatantis absoliučią Lygių galimybių kontrolieriaus
teisę kreiptis į administracinį teismą dėl bet kokio
konkrečios visuomeninės organizacijos, bendrijos, politinės partijos,
politinės organizacijos ar asociacijos priimto bendro pobūdžio akto ir bet
kokiu pagrindu yra neproporcingas, juo teisinių
santykių subjektai gali būti
suvaržyti daugiau, negu to reikia teisinio reguliavimo tikslams pasiekti.
Toks teisinis reguliavimas
nepagrįstai išplečia Lygių galimybių kontrolieriaus
kompetenciją. Pagal LGĮ 14 str. Lygių galimybių
kontrolieriaus veikla yra susijusi su Lygių galimybių įstatymo vykdymo
priežiūra, todėl tik tokia apimtimi jis ir gali aiškintis ar konkrečios
visuomeninės organizacijos, bendrijos, politinės partijos, politinės
organizacijos ar asociacijos priimtas bendro pobūdžio aktas yra teisėtas.
Kyla klausimas, ar tokiu
teisiniu reguliavimu nebus pernelyg suvaržyta LR Konstitucijos 35 str.
įtvirtinta visuomeninių organizacijų, bendrijų, politinių
partijų, politinių organizacijų ar asociacijų laisvė, nebus iškreiptas teisingas
valstybės ir piliečių santykių balansas.
Pasiūlymas:
Pakeisti įstatymo projekto 16 straipsnio 1 dalies 14 p. ir išdėstyti ją taip:
16
straipsnis. Lygių galimybių kontrolierius
1. Lygių galimybių kontrolierius:
1) sprendžia jo kompetencijai priskirtus klausimus ir atsako už
Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybai nustatytų veiklos tikslų pasiekimą,
veiklos planavimą ir organizavimą, funkcijų atlikimą;
2) atstovauja Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybai Lietuvos
Respublikos ir užsienio valstybių institucijose ir įstaigose, tarptautinėse
organizacijose;
3) pagal kompetenciją užtikrina, kad Lygių galimybių kontrolieriaus
tarnyboje būtų laikomasi įstatymų ir kitų teisės aktų;
4) spręsdamas jo kompetencijai priskirtus klausimus, priima įsakymus
ir kontroliuoja, kaip jie vykdomi, pasirašo įgaliojimus, kitus vidaus
administravimo dokumentus;
5) tvirtina Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos administracijos
padalinių, Komisijos nuostatus ir valstybės tarnautojų ir darbuotojų,
dirbančių pagal darbo sutartis ir gaunančių darbo užmokestį iš valstybės
biudžeto ir valstybės pinigų fondų ar iš Europos Sąjungos, tarptautinių
organizacijų, užsienio valstybių lėšų, pareigybių aprašymus;
6) tvirtina Lygių galimybių kontrolieriaus
tarnybos valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis
ir gaunančių darbo užmokestį iš valstybės biudžeto ir valstybės pinigų fondų,
pareigybių sąrašus neviršydamas Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybai
nustatyto didžiausio leidžiamo valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių
pagal darbo sutartis ir gaunančių darbo užmokestį iš valstybės biudžeto ir
valstybės pinigų fondų ar iš Europos Sąjungos, tarptautinių organizacijų,
užsienio valstybių lėšų, pareigybių skaičiaus;
7) vadovaudamasis įstatymais ir kitais teisės aktais, priima į
pareigas ir atleidžia iš jų Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos valstybės
tarnautojus ir darbuotojus, dirbančius pagal darbo sutartis ir gaunančius
darbo užmokestį iš valstybės biudžeto ir valstybės pinigų fondų ar iš Europos
Sąjungos, tarptautinių organizacijų, užsienio valstybių lėšų, skatina juos,
skiria jiems nuobaudas ir pašalpas;
8) užtikrina racionalų ir taupų lėšų ir turto naudojimą, efektyvios
Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos vidaus kontrolės sukūrimą, veikimą ir
tobulinimą;
9) garantuoja, kad pagal Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus
atskaitomybės įstatymą teikiami ataskaitų rinkiniai ir statistinės ataskaitos
būtų teisingi;
10) užtikrina vienodą ir kompetentingą fizinių ir juridinių
asmenų konsultavimą lygių galimybių kontrolieriaus veiklos klausimais;
11) gali pareikšti ieškinį ar pareiškimą teisme viešajam interesui
ginti;
12) gali būti teismo įtraukiamas proceso dalyviu arba teikti prašymą
dėl įtraukimo į procesą, duoti išvadą su diskriminacija susijusiose bylose;
13) gali duoti išvadą dėl lygių galimybių pažeidimo darbo ginčus
nagrinėjančioms institucijoms;
14) gali kreiptis į administracinį teismą su prašymu ištirti, ar
norminis administracinis aktas (ar jo dalis) atitinka įstatymą ar Vyriausybės
nutarimą, taip pat ištirti, ar konkrečios visuomeninės organizacijos,
bendrijos, politinės partijos, politinės organizacijos ar asociacijos
priimtas bendro pobūdžio aktas, galimai pažeidžiantis asmens teises
yra teisėtas atitinka šį įstatymą ar Lietuvos Respublikos moterų ir
vyrų lygių galimybių įstatymą;
15) gali siūlyti Seimui kreiptis į Konstitucinį Teismą dėl teisės
aktų atitikties Lietuvos Respublikos Konstitucijai ir įstatymams;
16) atlieka kitas įstatymų ir kitų teisės aktų jam pavestas
funkcijas.
2. Kai lygių galimybių kontrolierius atostogauja arba yra laikinai
nedarbingas ir dėl to laikinai negali eiti savo pareigų, tuo laiku Seimo
valdybos sprendimu jį pavaduoja vaiko teisių apsaugos kontrolierius, o kai
jis negali pavaduoti, – Seimo kontrolierius.
|