PASIŪLYMAS

D4L LIETUVOS RESPUBLIKOS PAGALBINIO APVAISINIMO ĮSTATYMO NR. XII-2608 3, 10 IR 17 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO

  NR. XIIIP- 169

 

 

2016-12-15

Vilnius

 

 

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

 

Straipsnis

Straipsnio dalis

Punktas

1

2

 

Argumentai:

Dėl donoro anonimiškumo.

Kaip pažymėta Seimo kanceliarijos Teisės departamento 2016-12-05 išvadoje Nr. XIIIP-169, asmens, gimusio pagalbinio apvaisinimo būdu naudojant donoro lytines ląsteles, teisė žinoti donoro tapatybę negali būti suabsoliutinta paneigiant donoro konstitucinę teisę į privatumą (Konstitucijos 22 str. 1 d.).

Konstitucinis Teismas 2004 m. gruodžio 29 d. nutarime pažymėjo, kad privatus žmogaus gyvenimas apima individo santykius su kitais žmonėmis, asmeninių faktų slaptumą, draudimą skelbti gautą ar surinktą konfidencialią informaciją ir kt. Pripažinta, kad savavališkai ir neteisėtai kišantis į žmogaus privatų gyvenimą kartu yra kėsinamasi į jo garbę bei orumą.

Konstitucijos 22 straipsnio 3 dalies nuostata "informacija apie privatų asmens gyvenimą gali būti renkama tik motyvuotu teismo sprendimu ir tik pagal įstatymą", taip pat Konstitucijos 22 straipsnio 4 dalies nuostata "įstatymas ir teismas saugo, kad niekas nepatirtų savavališko ar neteisėto kišimosi į jo asmeninį ir šeimyninį gyvenimą, kėsinimosi į jo garbę ir orumą" yra vienos svarbiausių žmogaus privataus gyvenimo neliečiamybės garantijų. Jomis žmogaus privatus gyvenimas saugomas nuo valstybės, kitų institucijų, jų pareigūnų, kitų asmenų neteisėto kišimosi (Konstitucinio Teismo 2002 m. rugsėjo 19 d. nutarimas).

Ginant teisę į privatumą 2016-09-14 priimto Pagalbinio apvaisinimo įstatymo 3 str. 9 ir 10 d. įtvirtintas Lytinių ląstelių recipiento, lytinių ląstelių donoro ir vaiko duomenų konfidencialumas, kuris gali būti paneigtas tik teismo sprendimu ir tik esant svarbioms priežastims (pvz., pagalbinio apvaisinimo būdu naudojant donoro lytines ląsteles pradėtam asmeniui siekiant įsitikinti, ar būsimas sutuoktinis nėra artimas giminaitis). Siūlymas numatyti asmeniui, gimusiam pagalbinio apvaisinimo būdu naudojant donoro lytines ląsteles, teisę bet kada sulaukus pilnametystės ar įgijus veiksnumą sužinoti donoro tapatybę be teisminio donoro tapatybės atskleidimo poreikio ir donoro privatumo interesų įvertinimo, sudaro sąlygas donoro konstitucinių teisių paneigimui.

Donoro konstitucinių teisių paneigimas būtų neproporcingas ir nepateisinamas. Nei tarptautiniai, nei nacionaliniai teisės aktai asmeniui, gimusiam pagalbinio apvaisinimo būdu, absoliučios teisės žinoti donoro (biologinio tėvo) tapatybę nenumato. JT Vaiko teisių apsaugos konvencija 7 straipsnis 1 d. nurodo, kad „Vaikas įregistruojamas tuoj po gimimo ir nuo gimimo momento turi teisę į vardą ir pilietybę, taip pat, kiek tai įmanoma, teisę žinoti savo tėvus ir būti jų globojamas.“ Europos žmogaus teisių konvencijos 8 str., saugantis privatų ir šeimos privatumą buvo išaiškintas kaip suderinamas su nacionaline teise draudžiančia atskleisti biologinio tėvo tapatybę suaugusiam asmeniui, kuris vaikystėje buvo įvaikintas (2003 m. vasario 13 d. EŽTT sprendimas byloje Odievre prieš Prancūziją, Appl. No. 42326/98). Lietuvos teisėje numatyta, kad tiek vaiko (CK 3.161 str.), tiek vaiko, kurio tėvai negyvena kartu (Vaiko teisių apsaugos pagrindų įst. 24 ), tiek įvaikinto vaiko (CK 3.221 str. 2 ir 3 d.) teisė žinoti tėvus nėra absoliuti ir gali būti įgyvendinama tik esant tam tikroms numatytoms sąlygoms. Dėl to nėra jokios objektyvios priežasties nustatyti, kad pagalbinio apvaisinimo būdu naudojant donoro lytines ląsteles gimusio vaiko teisė žinoti biologinius tėvus būtų absoliuti. Absoliučios teisės žinoti biologinį tėvą donoro anonimiškumo sąskaita nenumato ir dauguma Europos valstybių – remiantis Europos Komisijos pateiktais 2014 m. duomenimis net 16 ES valstybių narių (Belgija, Bulgarija, Kipras, Čekija, Danija, Estija, Ispanija, Suomija, Prancūzija, Vengrija, Latvija, Portugalija, Rumunija, Švedija, Slovėnija, Slovakija) ir Norvegija savo įstatymuose numato lytinių ląstelių donorystės anonimiškumą. Tuo tarpu 7 ES valstybės narės (Austrija, Vokietija, Kroatija, Liuksemburgas, Malta, Nyderlandai, Jungtinė Karalystė) donoro tapatybės anonimiškumo nesuteikia (žr., Commission Staff Working Document on the implementation of the principle of voluntary and unpaid donation for human tissues and cells, 21.4.2016, SWD (2016) 128 final).

Siekiant užtikrinti tapačias anonimiškumo garantijas embriono donorams bei tapačias galimybes žinoti savo tėvus asmenims, gimusiems pagalbinio apvaisinimo būdu panaudojant donuotą embrioną, siūloma atitinkamai keisti priimto Pagalbinio apvaisinimo įstatymo 3 str. 9 d.

Siekiant atskirti lytinių ląstelių donorus, donuojančius sutuoktinio (sugyventinio) ir donuojančius kito asmens pagalbiniam apvaisinimui, apibrėžiamas trečiojo asmens lytinių ląstelių donoras.

 

Pasiūlymas: Papildyti Įstatymo projekto 1 straipsnį nauja 2 dalimi ir ją išdėstyti taip:

„2. Pakeisti 3 straipsnio 9 dalį ir ją išdėstyti taip:

„9. Lytinių ląstelių ar embriono recipiento, gyvo žmogaus, savanoriškai duodančio ne sutuoktinio (sugyventinio) pagalbiniam apvaisinimui skirtas lytines ląsteles (toliau – tretysis asmuo lytinių ląstelių donoras), embriono donoro ir vaiko, pradėto panaudojant trečiojo asmens donoro lytines ląsteles ar embrioną, asmens duomenys yra konfidencialūs. Lytinių ląstelių ar embriono recipientui, jo sutuoktiniui (sugyventiniui) ir vaikui, gimusiam panaudojant trečiojo asmens donoro lytines ląsteles ar embrioną, trečiojo asmens donoro tapatybė neatskleidžiama, o trečiajam asmeniui donorui neatskleidžiama lytinių ląstelių ar embriono recipiento, jo sutuoktinio (sugyventinio) ir vaiko tapatybė, išskyrus šio straipsnio 10 dalyje nurodytus atvejus.“

 

1

2

 

Argumentai: Tie patys.

 

Pasiūlymas: Pakeisti Įstatymo projekto 1 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

2 3. Pakeisti 3 straipsnio 10 dalį ir ją išdėstyti taip:

„10. Vaikui, gimusiam pagalbinio apvaisinimo būdu panaudojant donoro lytines ląsteles, taip pat lytinių ląstelių donorui teismo leidimu gali būti suteikta informacija apie atitinkamą lytinių ląstelių donorą ar vaiką, gimusį panaudojant donoro lytines ląsteles, jeigu ši informacija reikalinga dėl vaiko ar lytinių ląstelių donoro sveikatos ar kitų svarbių priežasčių. Vaikas, gimęs pagalbinio apvaisinimo būdu panaudojant ne apvaisinamos moters ar jos sutuoktinio (sugyventinio) lytines ląsteles, turi teisę sužinoti lytinių ląstelių donoto tapatybę, kai sulaukia pilnametystės ar įgyja visišką veiksnumą. Šios teisės įgyvendinimo tvarką nustato sveikatos apsaugos ministras. Informacija apie:

1) trečiąjį asmenį lytinių ląstelių ar embriono donorą ar vaiką, gimusį panaudojant trečiojo asmens donoro lytines ląsteles ar embrioną,  gali būti suteikta vaikui, gimusiam pagalbinio apvaisinimo būdu panaudojant trečiojo asmens lytines ląsteles ar embrioną, taip pat trečiajam asmeniui lytinių ląstelių ar embriono donorui teismo leidimu, jeigu ši informacija reikalinga dėl vaiko ar trečiojo asmens lytinių ląstelių ar embriono donoro sveikatos ar kitų svarbių priežasčių;

2) trečiojo asmens lytinių ląstelių ar embriono donoro tapatybę, donorui sutikus, gali būti suteikta asmeniui, gimusiam pagalbinio apvaisinimo būdu panaudojant trečiojo asmens lytines ląsteles ar embrioną, kai šis sulaukia pilnametystės ar įgyja visišką veiksnumą. Šiame papunktyje numatytos teisės įgyvendinimo tvarką nustato Vyriausybė ar jos įgaliota institucija.

 

1

3

 

Argumentai:

Tais atvejais, kai dėl sunkaus pažeidimo asmens lytinės ląstelės yra negrįžtamai pažeistos ar jos nesigamina (pvz., onkologiniams pacientams po vėžio gydymo), pagalbiniam apvaisinimui yra reikalingos trečiųjų asmenų donoro lytinės ląstelės. Lietuvoje lytinių ląstelių bankų, kuriuose saugomos  trečiųjų asmenų lytinės ląstelės, nėra. Nėra žinoma, ar įsigaliojus Pagalbinio apvaisinimo įstatymui su pataisomis, Lietuvoje pavyks sutelkti pakankamą  trečiųjų asmenų lytinių ląstelių donorų skaičių poreikiui patenkinti. Europos Sąjungoje trečių šalių lytinių ląstelių bankai gyvuoja jau daugelį dešimtmečių. Jiems taikomi griežti saugos, geros medicinos praktikos bei neatlygintinos donorystės reikalavimai, todėl jų sukauptos  trečiųjų asmenų lytinės ląstelės yra saugios bei atitinka etikos reikalavimus.

Siekiant užtikrinti pagalbinio apvaisinimo paslaugų prieinamumą asmenims, kurių lytinės ląstelės yra pažeistos, siūloma leisti žmogaus lytinių ląstelių įvežimą pagalbinio apvaisinimo tikslu iš Europos Sąjungos ir (ar) Europos ekonominės erdvės valstybių. Turint pakankamai   trečiųjų asmenų  lytinių ląstelių, pagalbinio apvaisinimo paslaugos būtų teikiamos Lietuvos Respublikoje ir būtų išvengta nepageidaujamo medicininio turizmo, neturint šeimai (sugyventiniams) tinkamo  trečiųjų asmenų donoro. Be to, lytines ląsteles leidžiant tik įvežti bei tą daryti tik iš Europos Sąjungos bei Europos ekonominės erdvės valstybių ir tik pagalbinio apvaisinimo tikslu, būtų užkirstas kelias prekybai lytinėmis ląstelėmis.

Siekdama užtikrinti asmenų konstitucines teises, privatumą bei siekiant užkirsti kelią bet kokiam piktnaudžiavimui, trečiųjų asmenų donorystę siektina koncentruoti valstybės įstaigose. Embriono donorystę (prenatalinį įvaikinimą) turėtų koordinuoti valstybės institucija, o kaštus padengti valstybė. Trečiųjų šalių lytinių ląstelių ir ne sugyventinių embriono tvarkymas bei donorsytė reikalauja specialios ekspertinės patirties atsekamumui, konfidencialumui bei kokybiškai ir sėkmingai pagalbinio apvaisinimo procedūrai užtikrinti. Dėl to pagalbinio apvaisinimo procedūras naudojant trečiųjų asmenų lytines ląsteles ar donuotą embrioną siūloma atlikti tik universiteto lygio klinikose, turinčiose organų bei audinių transplantacijų bei su jais susijusios teisinės reguliacijos patirties ir infrastruktūrą.

 

Pasiūlymas: Pakeisti Įstatymo projekto 1 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

3 4. Papildyti 3 straipsnį 11 dalimi ir ją išdėstyti taip:

 „11. Žmogaus lytinių ląstelių ir embriono įvežimas į Lietuvos Respublikos teritoriją ir išvežimas iš jos yra draudžiami, išskyrus: žmogaus lytines ląsteles ir embrioną, skirtus autologiniam naudojimui.

1)        žmogaus lytinių ląstelių ir (ar) embriono, skirtų autologiniam naudojimui, įvežimą į ir išvežimą iš Lietuvos Respublikos;

2)        trečiųjų asmenų lytinių ląstelių donorų, skirtų pagalbiniam apvaisinimui, įvežimą į Lietuvos Respubliką iš Europos Sąjungos ir (ar) Europos ekonominės erdvės valstybių. Trečiųjų asmenų lytinių ląstelių donorų įvežimą vykdo bei pagalbinio apvaisinimo paslaugas, kurių metu naudojamos trečiųjų šalių donorų  lytinės ląstelės teikia universiteto ligoninė, šio įstatymo nustatyta tvarka įgijusi teisę teikti licencijuojamas pagalbinio apvaisinimo ir lytinių ląstelių banko paslaugas.

Žmogaus lytinių ląstelių ir embriono, skirtų autologiniam naudojimui, tranzitas per Lietuvos Respublikos teritoriją yra galimas tik gavus sveikatos apsaugos ministro leidimą. Žmogaus lytinių ląstelių ir embriono, skirtų autologiniam naudojimui, įvežimo į Lietuvos Respublikos teritoriją ir išvežimo iš jos tvarką, žmogaus lytinių ląstelių, skirtų pagalbiniam apvaisinimui, įvežimo į Lietuvos Respubliką bei žmogaus lytinių ląstelių ir embriono tranzito per Lietuvos Respublikos teritoriją tvarką nustato sveikatos apsaugos ministras.“

 

1

5

 

Argumentai:

Dėl teisinių santykių tarp vaiko, gimusio pagalbinio apvaisinimo būdu naudojant donoro lytines ląsteles, ir lytinių ląstelių donoro. CK 3.154 str. numato, kad kiti teisės aktai reguliuoja vaiko, gimusio dirbtinio apvaisinimo būdu, motinystės ir tėvystės klausimus. Dėl to Pagalbinio apvaisinimo įstatyme galima numatyti turtinių ir neturtinių santykių tarp lytinių ląstelių donoro ir pagalbinio apvaisinimo būdu gimusio vaiko reguliavimą. Pagal analogiją su įvaikinimo teisinių pasekmių reguliavimu (CK 3.227 str. 1 ir 2 d.) siūlytina numatyti, kad vaiko tėvais pagal įstatymą laikomi pagalbinio apvaisinimo procedūra atliekanti sutuoktinių (partnerių) pora. Atsižvelgiant į donoro anonimiškumo garantijas ir donorystės tikslus, lytinių ląstelių donoro ir vaiko tarpusavio teisės ir pareigos (tėvų valdžia, tarpusavio išlaikymas, pavardės suteikimas, paveldėjimas, t.t.) neturi atsirasti. Priimtame pagalbinio apvaisinimo įstatyme šie santykiai palikti nesureguliuoti. Siekiant užkirsti kelią galimiems piktnaudžiavimams asmenų, gimusių pagalbinio apvaisinimo būdu, atžvilgiu ir atsižvelgiant į Seimo Teisės departamento 2016-07-11 išvadą Nr. XIP-2502GR, siekiama šią spragą panaikinti.

 

Pasiūlymas: Papildyti Įstatymo projekto 1 straipsnį 5 dalimi ir ją išdėstyti taip:

„5. Papildyti 3 straipsnį 12 dalimi ir ją išdėstyti taip:

„12. Asmenys, pasirašę informuoto paciento sutikimą pagalbiniam apvaisinimui, nuo vaiko, gimusio pagalbinio apvaisinimo būdu, gimimo laikomi šio vaiko tėvais pagal įstatymą. Asmenys, pasirašę informuoto paciento sutikimą pagalbiniam apvaisinimui, tretysis asmuo lytinių ląstelių ar embriono donoras ar vaikas, gimęs pagalbinio apvaisinimo būdu naudojant trečiojo asmens donoro lytines ląsteles ar embrioną, neturi teisės reikalauti, kad trečiojo asmens lytinių ląstelių ar embriono donoro tėvystė (motinystė) būtų pripažinta ar nustatyta vaiko, pradėto pagalbinio apvaisinimo būdu naudojant trečiojo asmens donoro lytines ląsteles ar embrioną, atžvilgiu. Trečiojo asmens lytinių ląstelių ar embriono donoro ir vaiko, gimusio pagalbinio apvaisinimo būdu naudojant trečiojo asmens donoro lytines ląsteles ar embrioną, bei jų giminaičių tarpusavio asmeninės neturtinės ir turtinės teisės bei pareigos neatsiranda.““

 

2

1

 

Argumentai:

Pritariame Seimo nario R. Karbauskio 2016-12-06 pasiūlymui dėl Pagalbinio apvaisinimo įstatymo Nr. XII-2608 3, 10 ir 17 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projekto, kuriuo siekiama apsaugoti pagalbinio apvaisinimo metu sukurtą ir į moters organizmą neperkeltą žmogaus embrioną nuo sunaikinimo ar panaudojimo ne pagalbinio apvaisinimo tikslais. Siekiant saugoti žmogaus embrioną nuo sunaikinimo ir sudaryti sąlygas kuo daugiau embrionų panaudoti pagalbiniam apvaisinimui, siūlome numatyti sąlygas, kai galimas embriono prenatalinis įvaikinimas (panaudojimas kitos sutuoktinių (sugyventinių) poros pagalbiniam apvaisinimui). Taip pat siūlome pavesti valstybės institucijai embriono donorystės programos priežiūrines funkcijas.

Siekiant numatyti lytinių ląstelių ir embriono donorystės priežiūrą ir išvengti piktnaudžiavimų lytinių ląstelių ir embriono panaudojimo pagalbiniam apvaisinimui procese, siūlome numatyti šios veiklos įgyvendinimo programą. Lytinių ląstelių ir embriono donorystės paslaugų prieinamumui užtikrinti siūlome numatyti programos finansavimą valstybės lėšomis. Programos įgyvendinimą siūloma pavesti tik universiteto ligoninėms, sukaupusioms ląstelių, audinių ir organų tvarkymo ir panaudojimo transplantacijai patirties. Tokiu būdu bus sumažintos su  lytinių ląstelių ir embriono donoro atsekamumu, ląstelių ir embriono gyvybingumu susijusios rizikos.

 

Pasiūlymas: Pakeisti Įstatymo projekto 1 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

1. Pakeisti 10 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:

 1. Valstybė skatina pagalbinio apvaisinimo technologijų, kuriomis siekiama embrionų gyvybingumo ir didžiausios saugaus nėštumo bei gimdymo tikimybės, taip pat kuriomis embrionai sukuriami panaudojant šaldytas moteriškas lytines ląsteles, vystymą.  Embrionų gali būti sukuriama tiek, kiek vienu metu pavyksta sukurti, tačiau galutinį sprendimą dėl sukuriamų embrionų skaičiaus priima abu sutuoktiniai (sugyventiniai), pasitarę su gydytoju. Sprendimas fiksuojamas medicinos dokumentuose, gavus informuoto paciento rašytinį sutikimą. Vienu metu į moters organizmą perkeliamų embrionų skaičius negali viršyti trijųEmbrionų sukurti leidžiama tiek, kiek vienu metu jų bus perkelta į moters organizmą, bet ne daugiau trijų. Abu sutuoktiniai (sugyventiniai), pasitarę su gydytoju, priima galutinį sprendimą dėl sukuriamų embrionų skaičiaus. Medicinos dokumentuose taip pat fiksuojama informacija apie:

1) paimtų moteriškų lytinių ląstelių skaičių;

2) subrendusių moteriškų lytinių ląstelių skaičių;

3) apvaisintų moteriškų lytinių ląstelių skaičių;

4) embrionų, tinkamų perkelti į moters organizmą, skaičių;

5) į moters organizmą perkeltų embrionų skaičių;

6) šio straipsnio 5 dalyje nustatytaisu atvejaisu saugomų embrionų skaičių;

7) embrionų, kurie buvo saugomi šio straipsnio 5 dalyje nustatytaisu atvejaisu, perkėlimą į moters organizmą.“

 

2

2

 

Argumentai: Tie patys.

 

Pasiūlymas: Pakeisti Įstatymo projekto 2 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

2. Pakeisti 10 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

„5. Sukurti, tačiau dėl embrionų kūrimo metu nenumatytų aplinkybių, įskaitant moters sveikatos būklę, į moters organizmą neperkelti embrionai laikomi lytinių ląstelių banke. Nenumatytų aplinkybių sąrašą tvirtina sveikatos apsaugos ministras. Lytinių ląstelių banke embrionai saugomi ir naudojami sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka.“

 

2

3

 

Argumentai: Tie patys.

 

Pasiūlymas: Papildyti Įstatymo projekto 2 straipsnį 3 dalimi ir ją išdėstyti taip:

„3. Papildyti 10 straipsnį 7 dalimi ir ją išdėstyti taip:

 „7. Draudžiama naikinti pagalbinio apvaisinimo metu sukurtą ir į moters organizmą neperkeltą embrioną. Pagalbinio apvaisinimo metu sukurtas embrionas gali būti naudojamas tik moters pagalbiniam apvaisinimui.””

 

2

4

 

Argumentai: Tie patys.

 

Pasiūlymas: Papildyti Įstatymo projekto 2 straipsnį 4 dalimi ir ją išdėstyti taip:

„4. Papildyti 10 straipsnį 8 dalimi ir ją išdėstyti taip:

„8. Šio įstatymo 3 straipsnio 8 dalis netaikoma, kai, gavus abiejų sutuoktinių (sugyventinių) sutikimą, jų pagalbiniam apvaisinimui nepanaudoti embrionai sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka yra panaudojami kitų sutuoktinių (sugyventinių) pagalbiniam apvaisinimui. Šiuo atveju žmogaus embriono donorais laikomi abu sutuoktiniai (sugyventiniai).““

 

2

5

 

Argumentai: Tie patys.

 

Pasiūlymas: Papildyti Įstatymo projekto 2 straipsnį 5 dalimi ir ją išdėstyti taip:

„5. Papildyti 10 straipsnį 9 dalimi ir ją išdėstyti taip:

„9. Valstybė įgyvendina embriono donorystės programą (toliau – Prenatalinio įvaikinimo programa). Vyriausybė parengia Prenatalinio įvaikinimo programą, paskiria ją koordinuojančią valstybės instituciją ir nustato programos finansavimą valstybės lėšomis. Programą vykdo universiteto ligoninės, šio įstatymo nustatyta tvarka įgijusios teisę teikti licencijuojamas pagalbinio apvaisinimo ir lytinių ląstelių banko paslaugas.““

 

 

Teikia

Seimo nariai                                                                            Darius Kaminskas

                                                                                                Antanas Matulas        

Irena Degutienė