LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS BAUDŽIAMOJO KODEKSO 1891 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO projekto

 

2019-03-12 Nr. XIIIP-3215

Vilnius

 

Įvertinus projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.    Atkreipiame dėmesį, kad Baudžiamojo kodekso (toliau – BK) 1891 straipsnio originali redakcija priimta 2010 m. gruodžio 2 d. įstatymu Nr. XI-1199, įsigaliojusiu 2010 m. gruodžio 12 d. Šio įstatymo 7 straipsnio („Įstatymo įgyvendinimas“) 2 dalyje numatyta: „Pagal šio įstatymo 5 straipsnyje išdėstytą Baudžiamojo kodekso 1891 straipsnį baudžiamojon atsakomybėn traukiami tik asmenys, kurie Baudžiamojo kodekso 1891 straipsnyje nustatytus požymius atitinkantį turtą turi po šio įstatymo įsigaliojimo.“ Nėra aišku, ar įsigaliojus priimtam projekto pakeitimui, atitinkama taisyklė taip pat bus taikoma ir naujai įstatymo redakcijai. Atsižvelgiant į tai, projekto 2 straipsnyje kartu su specialiąja įstatymo įsigaliojimo data rekomenduotina numatyti ir jo įgyvendinimo tvarką.

2.    Trūksta pagrįstumo, kodėl pasirinktas dešimt kartų didesnis nusikaltimo sudėties dalyko dydis (past. – nuo 25 000 Eur iki 250 000 Eur), kartu absoliučiai nekoreguojant esamos straipsnio sankcijos.

3.    Pabrėžtina, kad nėra aiškus neteisėto praturtėjimo nusikaltimo (BK 1891 straipsnis) santykis su kartu teikiamu projektu Reg. Nr. XIIIP-3214 įtvirtinamu turto civilinio konfiskavimo institutu. Projekto rengėjai aiškinamajame rašte nurodo (past. – cituojama, kalba neredaguota): „Šis Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso pakeitimas siūlomas, atsižvelgiant į Projekte siūlomą nustatyti turto, kurio atžvilgiu galėtų būti taikomas turto civilinis konfiskavimas, vertę, manant, kad baudžiamoji atsakomybė kaip ultima ratio turėtų būti taikoma už didesnio masto veikas.“ Kita vertus, iš šios citatos akivaizdu, kad projekto rengėjai siekia atriboti du skirtingus ir sunkiai sulyginamus dalykus – nusikaltimą (neteisėtas praturtėjimas) ir poveikio priemonę (turto konfiskavimas). Atriboti galima tik du tarpusavyje sulyginamus reiškinius – pavyzdžiui, vieną teisės pažeidimą nuo kito teisės pažeidimo arba vieną sankciją nuo kitos sankcijos.

4.    Būtina atkreipti dėmesį, kad teikiamu projektu keliant baudžiamosios atsakomybės ribą („kartelę“), kiek tai susiję su neteisėto praturtėjimo nusikaltimo dalyko vertės didinimu dešimt kartų (past. – nuo 500 iki 5000 MGL), neišvengiamai bus susiduriama su BK 3 straipsnio 2 dalies (švelnesnio baudžiamojo įstatymo) taikymu, o kartu ir padidėjusiomis valstybės išlaidomis. Švelnesnis baudžiamasis įstatymas taikomas iki tokio įstatymo įsigaliojimo nusikalstamą veiką padariusiems asmenims, taip pat atliekantiems bausmę bei turintiems teistumą asmenims.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                       Andrius Kabišaitis

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

D. Petrauskaitė, tel. (8 5) 239 6376, el. p. daina.petrauskaite@lrs.lt

P. Veršekys, tel. (8 5) 239 6353, el. p. [email protected]

D. Zebleckis, tel. (8 5) 239 6906, el. p. dainius.zebleckis@lrs.lt