LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
Biudžeto ir finansų komitetas
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SAVIVALDYBIŲ BIUDŽETŲ PAJAMŲ NUSTATYMO
METODIKOS ĮSTATYMO NR. VIII-385 10 STRAIPSNIO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-3418
2019-09-18 Nr. 109-P-31
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: Biudžeto ir finansų komiteto nariai: Valius Ąžuolas, Kęstutis Glaveckas, Rasa Budbergytė, Viktoras Rinkevičius, Vida Ačienė, Gintarė Skaistė, Vytautas Kamblevičius, Mykolas Majauskas, Juozas Varžgalys. Biudžeto ir finansų komiteto biuras: biuro vedėja Alina Brazdilienė, patarėjai: Janina Alasevičienė, Dalia Mudėnienė, Jolanta Dzikaitė, vyr. specialistė Agnė Gedraitytė, padėjėjos Danguolė Zabulėnienė ir Jolanta Matiliauskienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-05-07 Nr. XIIIP-3418 |
|
|
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas: 1. Atkreipiame dėmesį, kad 2019 metų valstybės ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymu valstybės biudžeto dotacijos jau yra patvirtintos, todėl dėl siūlomo teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės kaip biudžeto vykdytojos nuomonė. |
Pritarti |
|
2 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-05-07 Nr. XIIIP-3418 |
|
|
|
2. Projekto nuostatos įsigaliotų nuo jų oficialaus paskelbimo. Siekiant teisinio aiškumo, siūlytina nustatyti projekto nuostatų taikymą rengiant Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymų projektus. |
Pritarti |
BFK pasiūlymas |
3 |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2019-05-07 Nr. XIIIP-3418 |
1 |
|
|
3. Vadovaujantis Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 patvirtintose Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijose nustatytais teisės technikos reikalavimais, vienintelė projekto 1 straipsnio dalis nenumeruotina. |
Atsižvelgti |
Komitetas pasiūlė papildyti įstatymo projektą antru straipsniu. (1 pasiūlymas) |
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1 |
Lietuvos savivaldybių asociacija 2019-07-15 |
|
|
|
Lietuvos savivaldybių asociacija, įvertinusi Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo „Dėl Lietuvos Respublikos savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymo Nr. VIII-385 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-3418 ir Lietuvos Respublikos savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymo Nr. VIII-385 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-2829“ projektą, pritaria nuostatai - nustatyti teisingesnę GPM netekčių naštos pasidalijimo tarp valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų proporciją. Pažymime, kad teisingos proporcijos tikslą labiau atitinka įstatymo projektas Nr. XIIIP-2829. Atkreipiame dėmesį, jog GPM netekčių naštos pasidalijimo tarp valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų proporcijos nustatymo vienintelis objektyvus kriterijus yra valstybės biudžeto pajamų ir savivaldybių biudžetų pajamų proporcija. Apskaičiuojant šią proporciją reikėtų imti tik savivaldybių pajamas savarankiškoms funkcijoms atlikti, o ne visas pajamas įskaitant valstybės biudžeto dotacijas valstybės deleguotoms funkcijoms, nes GPM pajamomis savivaldybės finansuoja tik savarankiškas funkcijas. Savivaldybių savarankiškoms funkcijoms 2019 m. prognozuojama apie 1,69 mlrd. eurų pajamų (tokia suma yra nustatyta Lietuvos Respublikos 2019 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo 6 priede), ir tai sudaro apie 13,5 procentus konsoliduoto biudžeto pajamų. Savivaldybių visos pajamos konsoliduotame biudžete sudaro apie 23,4 proc. Akivaizdu, jog įstatymo projekte Nr. XIIIP-3418 numatyta GPM netekčių naštos pasidalijimo tarp valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų proporcija (70 ir 30 proc.) gerokai nukryptų nuo esamos valstybės biudžeto pajamų ir savivaldybių biudžetų pajamų proporcijos, todėl siūlytume nepritarti įstatymo projektui Nr. XIIIP-3418 ir pritarti įstatymo projektui Nr. XIIIP-2829, numatančiam 80 ir 20 proc. proporciją. Tokia proporcija, kaip kompromisas, ir buvo pasiūlyta LSA tarybos 2018 m. lapkričio 11 d. nutarime. |
Nepritarti |
Pritarti Vyriausybės pateiktai išvadai. Atkreiptinas dėmesys, kad savivaldybių biudžetus sudaro ne tik pajamos iš joms priskirtų pajamų, bet ir valstybės skiriamos lėšos: iš konsoliduotos visumos pajamų – apie 11-13 proc. arba daugiau kaip 1 mlrd. Eurų – savivaldybėms yra skiriamos ir valstybės biudžeto dotacijos jų vykdomoms funkcijoms finansuoti: mokinio krepšeliui, deleguotoms funkcijoms, savivaldybių investicijoms, kelių priežiūros programos lėšos savivaldybėms.
|
2 |
Europos Teisės departamentas prie Teisingumo ministerijos 2019-05-03 |
|
|
|
Išnagrinėję Lietuvos Respublikos savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymo Nr. VIII-385 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projektą Nr. XIIIP-3418, pažymime, kad pastabų ar pasiūlymų dėl šio projekto atitikties Europos Sąjungos teisei neturime. |
Atsižvelgti |
|
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: Negauta
5.Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Lietuvos Respublikos Vyriausybė, 2019-07-31 nutarimas Nr.789 |
|
|
|
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2019 m. birželio 5 d. sprendimą Nr. SV-S-1282 „Dėl įstatymo projekto išvadų“ ir į 2019 m. birželio 12 d. sprendimo Nr. SV-S-1286 „Dėl įstatymo projekto išvadų“ 1.6 papunktį, Lietuvos Respublikos Vyriausybė n u t a r i a: 1. Iš esmės pritarti Lietuvos Respublikos savivaldybių biudžetų pajamų nustatymo metodikos įstatymo Nr. VIII-385 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projekto Nr. XIIIP-3418 tikslui – nustatyti teisingesnę gyventojų pajamų mokesčio netekčių naštos pasidalijimo tarp valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų proporciją – paskirstyti taip, kad valstybės biudžetui tektų 70 procentų gyventojų pajamų mokesčio netekčių naštos, o savivaldybių biudžetams – 30 procentų, nes tai preliminariai atitiktų savivaldybių biudžetams tenkančių konsoliduotos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų visumos pajamų proporcijas, tačiau pasiūlyti Lietuvos Respublikos Seimui šio įstatymo projektą svarstyti kartu su Lietuvos Respublikos 2020 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektu, nes proporcijų pakeitimas susijęs su valstybės ir savivaldybių biudžetų gaunamomis pajamomis iš gyventojų pajamų mokesčio.
|
Pritarti |
|
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1 |
Valstybės valdymo ir savivaldybių komitetas 2019-09-11 Nr. 113-P-27 |
|
|
|
|
Iš esmės pritarti įstatymo projektui Nr. XIIIP-3418 ir siūlyti pagrindiniam komitetui jį tobulinti, atsižvelgiant į Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvadoje pateiktas pastabas ir pasiūlymus. |
Pritarti |
|
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai:
7.1. Sprendimas (pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto 150 straipsnį. Jeigu siūlomas sprendimas numatytas Seimo statuto 150 straipsnio 1 dalies 3–6 punktuose, pateikiami šio sprendimo argumentai):
Pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui Nr. XIIIP-3418(2) ir komiteto išvadoms.
7.2. Pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1 |
Biudžeto ir finansų komitetas 2019-09-18 |
2 |
|
|
|
Papildyti įstatymo projektą 2 straipsniu ir jį išdėstyti taip:
,,2 straipsnis. Įstatymo taikymas Šio įstatymo nuostatos taikomos rengiant Lietuvos Respublikos 2020 metų ir vėlesnių metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymų projektus.“
|
Pritarti |
|
2 |
Biudžeto ir finansų komitetas 2019-09-18 |
|
|
|
|
Atsižvelgiant į Vyriausybės pasiūlymą, Lietuvos Respublikos Seimui siūlome šio įstatymo projektą priimti kartu su Lietuvos Respublikos 2020 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projektu .
|
Pritarti |
|
8. Balsavimo rezultatai: už –5, prieš –3, susilaikė –1.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Vida Ačienė, Mykolas Majauskas.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: nėra.
PRIDEDAMA. Komiteto siūlomas įstatymo Nr. XIIIP-3418(2) akto projektas, jo lyginamasis variantas Nr. XIIIP-3418(2).
Komiteto pirmininkas Valius Ąžuolas
Komiteto biuro patarėja J. Alasevičienė
Komiteto biuro vyriausioji specialistė Agnė Gedraitytė