Lietuvos Respublikos
BAUDŽIAMOJO proceso kodekso IX-785 176, 240 straipsnių
PAKEITIMO ĮSTATYMO projekto
AIŠKINAMASIS RAŠTAS
1. Įstatymų projektų rengimą paskatinusios priežastys, parengtų įstatymų projektų tikslai ir uždaviniai
Lietuvos Respublikos baudžiamojo proceso kodekso (toliau – BPK) pakeitimus paskatino parengti tai, kad nusikaltimai ir baudžiamieji nusižengimai žmogaus seksualinio apsisprendimo laisvei ir neliečiamumui, o ypač kai nuketėjusieji yra nepilnamečiai ar mažamečiai asmenys yra jautrūs visuomenei, todėl Lietuvos Respublikos baudžiamojo proceso kodekse nustatyti terminai turi būti kuo trumpesni, kad nusikaltimai ir baudžiamieji nusižengimai būtų išspręsti kuo operatyviau.
2. Įstatymų projektų iniciatoriai ir rengėjai
Įstatymų projektų iniciatoriai – Darbo partijos frakcijos Seimo nariai.
3. Dabartinis teisinis įstatymo projektų aptartų teisinių santykių reglamentavimas
Šiuo metu BPK 176 straipsnyje nurodyti ikiteisminio tyrimo terminai.
Ikiteisminis tyrimas turi būti atliktas per kuo trumpiausius terminus, bet ne ilgiau kaip:
1) dėl baudžiamojo nusižengimo – per tris mėnesius;
2) dėl nesunkių, apysunkių ir neatsargių nusikaltimų – per šešis mėnesius;
3) dėl sunkių ir labai sunkių nusikaltimų – per devynis mėnesius.
Dėl bylos sudėtingumo, didelės apimties ar kitų svarbių aplinkybių šio straipsnio 1 dalyje numatytus terminus ikiteisminiam tyrimui vadovaujančio prokuroro prašymu gali pratęsti aukštesnysis prokuroras rezoliucija. Ikiteisminis tyrimas turi būti prioritetinis bylose, kuriose įtariamieji yra suimti, taip pat bylose, kuriose įtariamieji ar nukentėjusieji yra nepilnamečiai.
Lietuvos Respublikos baudžiamojo proceso kodekso 240 straipsnyje nurodyti bylos perdavimo ir nagrinėjimo teisiamajame posėdyje pradžios terminai. Nurodyta, kad dėl bylos perdavimo nagrinėti teisiamajame posėdyje teisėjas turi nuspręsti ne vėliau kaip per penkiolika dienų nuo bylos gavimo teisme, jeigu kaltinamasis yra suimtas, ir per vieną mėnesį, – jeigu kaltinamasis yra laisvėje.
Byla teisiamajame posėdyje turi būti pradėta nagrinėti ne vėliau kaip per dvidešimt dienų nuo teisėjo nutarties perduoti bylą nagrinėti teisiamajame posėdyje priėmimo.
Sudėtingos ar didelės apimties bylos, taip pat bylos, nagrinėjamos pagal iš anksto suderintą ir nustatytą teisiamojo posėdžio grafiką, turi būti pradėtos nagrinėti ne vėliau kaip per tris mėnesius nuo teismo nutarties perduoti bylą nagrinėti teisiamajame posėdyje priėmimo.
4. Naujos teisinio reglamentavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama
Siūloma papildyti BPK 176 straipsnio nuostatą ir nurodyti, kad ikiteisminis tyrimas turi būti atliktas per kuo trumpiausius terminus, bet ne ilgiau kaip per 3 mėnesius dėl bylų pagal Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 149 straipsnio 3 ir 4 dalis, 150 straipsnio 3 ir 4 dalis, 151 straipsnio 2 dalį, 1511 straipsnį, 1521 straipsnio 1 dalies ir 153 straipsnį t. y. dėl bylų, kur nusikaltimai ir baudžiamieji nusižengimai padaryti žmogaus seksualinio apsisprendimo laisvei ir neliečiamumui kai nukentėję yra nepilnamečiai ar mažamečiai. Taip pat siūloma nustatyti, kad bylos dėl nusikaltimų ir baudžiamųjų nusižengimų, kurie padaryti žmogaus seksualinio apsisprendimo laisvei ir neliečiamumui, kur nukentėję yra nepilnamečiai ir mažamečiai būtų nagrinėjamos pagal iš anksto suderintą ir nustatytą teisiamojo posėdžio grafiką, tarp posėdžių pertraukos negali būti ilgesnės nei 14 dienų, nebent teismas motyvuota nutartimi nuspręs kitaip. Tokios bylos turi būti pradėtos nagrinėti ne vėliau kaip per dvidešimt dienų nuo teismo nutarties perduoti bylą nagrinėti teisiamajame posėdyje priėmimo.
Nusikaltimai ir baudžiamieji nusižengimai, kurie padaryti žmogaus seksualinio apsisprendimo laisvei ir neliečiamumui kai nukentėję yra nepilnamečiai ar mažamečiai sulaukia didelio dėmesio visuomenėje ir jie turi būti nagrinėjami pagreitinto proceso tvarka.
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai, galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta
Priėmus teikiamus Įstatymų projektus neigiamų pasekmių nenumatoma.
6. Galima priimtų įstatymų įtaka kriminogeninei situacijai, korupcijai
Įstatymų projektai įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai neturės.
7. Įstatymų įtaka verslo sąlygoms ir jo plėtrai
Įstatymo projektas įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai neturi.
8. Įstatymų inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios
Priėmus Įstatymų projektus, kitų įstatymų keisti nereikės.
9. Įstatymų projektų atitiktis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos įstatymo ir Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimams bei bendrinės lietuvių kalbos normoms, o Įstatymų projektų sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka
Įstatymų projektai parengti laikantis Valstybinės kalbos įstatymo ir Teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas.
10. Įstatymų projektų atitikimas Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos teisei
Įstatymų projektų nuostatos Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos dokumentams neprieštarauja.
11. Įstatymui įgyvendinti reikalingi įgyvendinamieji teisės aktai, šių aktų rengėjai
Įstatymui įgyvendinti įgyvendinamųjų teisės aktų nereikės.
12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymams įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais)
Įstatymui įgyvendinti lėšų prireiks.
13. Projektų rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados
Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimų ir išvadų nereikės.
14. Reikšminiai įstatymo projektų žodžiai.
Įstatymų projektų reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant reikšminius žodžius pagal Europos žodyną Eurovoc: nusikaltimai ir baudžiamieji nusižengimai žmogaus seksualinio apsisprendimo laisvei ir neliečiamumui.
15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai
Papildomų paaiškinimų nėra.