LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

KULTŪROS KOMITETAs

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA

DĖL PASIŪLYMŲ DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS  LIETUVOS NACIONALINIO RADIJO IR TELEVIZIJOS ĮSTATYMO NR. I-1571 10 IR 13 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3546

 

 

2024-05-14 Nr. 101-P-13

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininko pavaduotojas Robertas Šarknickas, komiteto nariai Angelė Jakavonytė, Vytautas Kernagis, Silva Lengvinienė, Liuda Pociūnienė, Stasys Tumėnas, Kęstutis Vilkauskas, Seimo narys Edmundas Pupinis, pavaduojantis Vytautą Juozapaitį. Komiteto biuro vedėja Agnė Jonaitienė, komiteto biuro patarėjos Milda Gureckienė, Aušra Pocienė, Deimantė Pukytė, padėjėja Danguolė Zabulėnienė.

Kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos Kultūros viceministras Vygintas Gasparavičius, Respublikos Prezidento vyriausioji patarėja Švietimo, mokslo ir kultūros grupės vyriausioji patarėja Jolanta Karpavičienė.

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai.

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

 

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto sprendimas

Argumentai,

pagrindžiantys sprendimą

str.

str. d.

p.

1.

Seimo nariai Kęstutis Vilkauskas ir Gintautas Paluckas,

2024-05-10

2

(12)

 

(3)

 

 

Argumentai:

Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos įstatymo 10 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad LRT Taryba sudaroma iš 12 asmenų, kuriuos skiria Respublikos Prezidentas (4 asmenis), Lietuvos Respublikos Seimas (4 asmenys) ir po vieną asmenį Lietuvos mokslo taryba, Lietuvos švietimo taryba, Lietuvos meno kūrėjų asociacija, Lietuvos vyskupų konferencija.

 Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos įstatymo 12 straipsnio 3 dalyje nustatyta LRT tarybos sprendimų priėmimo tvarka: LRT Tarybos nutarimai priimami daugiau kaip pusės visų LRT Tarybos narių balsų dauguma, išskyrus šio įstatymo 13 straipsnio 5 dalyje, 15 straipsnio 5 dalyje ir 17 straipsnio 5 dalyje nurodytus atvejus, kai sprendimas priimamas, jeigu už tai balsuoja ne mažiau kaip 2/3 visų LRT Tarybos narių. Balsams „už“ ir „prieš“ pasiskirsčius po lygiai, lemia Tarybos posėdžio pirmininko balsas.

LRT generalinis direktorius į pareigas skiriamas, priimant nutarimą daugiau kaip pusės visų LRT Tarybos narių balsų dauguma, o balsams pasiskirsčius po lygiai, sprendimas priimamas, priklausomai nuo to, kaip balsuoja LRT Tarybos posėdžio pirmininkas.

Kaip parodė praktika, LRT generalinio direktoriaus skyrimas į pareigas, taikant bendrąją sprendimų priėmimo tvarką (daugiau kaip pusės visų LRT Tarybos narių balsų dauguma su LRT Tarybos posėdžio pirmininko lemiančiu balsu, kai LTR Tarybos posėdžio dalyvių balsai pasiskirsto po lygiai) sukelia daug nereikalingų aistrų ir įtampų. Siekiant jų išvengti ateityje ir vadovaujantis gerosios valdysenos principais, siūloma LRT generalinį direktorių į pareigas skirti, taikant tą patį principą, kaip LRT generalinis direktorius yra atleidžiamas iš pareigų.

 

 

Pasiūlymas:

Papildyti įstatymo projektą nauju 2 straipsniu, kuriuo siūloma pakeisti Įstatymo 12 straipsnio 3 dalį, ir jį išdėstyti taip:

 

2 straipsnis. 12 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 12 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

„3. Tarybos nutarimai priimami daugiau kaip pusės visų Tarybos narių balsų dauguma, išskyrus šio įstatymo 13 straipsnio 2 ir 5 dalyje dalyse, 15 straipsnio 5 dalyje ir 17 straipsnio 5 dalyje nurodytus atvejus. Balsams „už“ ir „prieš“ pasiskirsčius po lygiai, lemia Tarybos posėdžio pirmininko balsas.“

 

Nepritarti

Argumentai:

Atsižvelgiant į tai, kad Komitetas nepritarė Seimo narių K. Vilkausko ir G. Palucko pasiūlymui dėl LRT įstatymo 13 straipsnio 2 dalies pakeitimo, šis pasiūlymas netenka prasmės, nes Komiteto teikiamoje projekto Nr. XIVP-3546 (2) variante, numatoma, kad LRT Generalinis direktorius renkamas atviru balsavimu, paprasta LRT Tarybos narių dauguma.

 

 

Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 1_, susilaikė – 1.

 

 

Nepritarta Seimo narių Kęstučio Vilkausko ir Gintauto Palucko pasiūlymui.

2.

Seimo nariai Kęstutis Vilkauskas ir Gintautas Paluckas,

2024-05-10

3

(13)

 

(2)

 

 

Pasiūlymas

Įstatymo projekto 2 straipsnį laikyti Įstatymo projekto 3 straipsniu, jį pakeisti ir išdėstyti taip:

2 3 straipsnis. 13 straipsnio pakeitimas

Pakeisti 13 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

„2. LRT generalinį direktorių viešo konkurso būdu 5 metams į pareigas skiria ir iš pareigų atleidžia Taryba slaptu arba atviru balsavimu, jeigu už tai balsuoja ne mažiau kaip 2/3 Tarybos narių. laikantis šio įstatymo 12 straipsnio 3 dalyje nustatytos tvarkos ir visais atvejais užtikrinant, kad būtų įgyvendinta taisyklė, jog Tarybos narių balsams „už“ ir „prieš“ pasiskirsčius po lygiai, lemia Tarybos posėdžio pirmininko balsas. Tarybai nepriėmus sprendimo išrinkti LRT generalinį direktorių ar sprendimo atmesti visus esamus kandidatus, turi būti rengiamas pakartotinis balsavimas. Jeigu Taryba sprendimo nepriima ir po trečio balsavimo, Taryba priima arba sprendimą nutraukti konkursą ir rengti naują konkursą arba sprendimą tęsti balsavimą dėl esamų kandidatų. Nesurinkus reikiamo balsų skaičiaus, rengiamas naujas konkursas. Generaliniu direktoriumi gali būti skiriamas tik nepriekaištingos reputacijos Lietuvos Respublikos pilietis, įgijęs aukštąjį universitetinį arba jam prilygintą išsilavinimą, turintis magistro kvalifikacinį laipsnį arba jam prilygintą aukštojo mokslo kvalifikaciją ir 5 metų vadovaujamojo darbo patirtį. Kriterijai, kada asmuo negali būti laikomas nepriekaištingos reputacijos, yra apibrėžti Valstybės tarnybos įstatyme.“

Nepritarti

Argumentai:

Teikiamas Seimo narių pasiūlymas dėl LRT generalinio direktoriaus rinkimo tik slaptu balsavimu dar labiau apsunkintų LRT generalinio direktoriaus rinkimų procedūrą.

Europos Parlamento ir Europos Tarybos 2024 m. balandžio 11 d. priimtame Europos žiniasklaidos laisvės akte, 5 straipsnis numato, kad „visuomeninių žiniasklaidos paslaugų teikėjų administracijos vadovas arba valdybos nariai turi būti skiriami remiantis skaidriomis, atviromis, veiksmingomis ir nediskriminacinės procedūromis ir skaidriais, objektyviais, nediskriminaciniais ir proporcingais kriterijais, iš anksto nustatytais nacionaliniu lygiu.“

LRT įstatymas numato, kad LRT taryba ir LRT generalinis direktorius yra pagrindiniai valdymo organai, kurių skyrimo procedūra yra vieša. Tai kyla iš Konstitucinio Teismo 2006 m. gruodžio 21 d. nutarimo, kuriame pažymima, kad „aukščiausios institucijos, turinčios įgaliojimus spręsti svarbiausius visuomeninio transliuotojo veiklos klausimus, narių rinkimo ar skyrimo procedūra turi būti vieša ir skaidri.“

Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 1, susilaikė –1.

 

Nepritarta Seimo narių Kęstučio Vilkausko ir Gintauto Palucko pasiūlymui.

 

 

Komiteto  pirmininkas                                                                        (Parašas)                                                          Vytautas Juozapaitis

 

 

 

 

 

 

 

Agnė Jonaitienė, Kultūros komiteto biuro vedėja