LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
KULTŪROS KOMITETAs
PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA
DĖL PASIŪLYMŲ DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS LIETUVOS NACIONALINIO RADIJO IR TELEVIZIJOS ĮSTATYMO NR. I-1571 10 IR 13 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-3546
2024-05-14 Nr. 101-P-13
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininko pavaduotojas Robertas Šarknickas, komiteto nariai Angelė Jakavonytė, Vytautas Kernagis, Silva Lengvinienė, Liuda Pociūnienė, Stasys Tumėnas, Kęstutis Vilkauskas, Seimo narys Edmundas Pupinis, pavaduojantis Vytautą Juozapaitį. Komiteto biuro vedėja Agnė Jonaitienė, komiteto biuro patarėjos Milda Gureckienė, Aušra Pocienė, Deimantė Pukytė, padėjėja Danguolė Zabulėnienė.
Kviestieji asmenys: Lietuvos Respublikos Kultūros viceministras Vygintas Gasparavičius, Respublikos Prezidento vyriausioji patarėja Švietimo, mokslo ir kultūros grupės vyriausioji patarėja Jolanta Karpavičienė.
2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai.
3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pastabos |
Pasiūlymo turinys |
Komiteto sprendimas |
Argumentai, pagrindžiantys sprendimą |
||
str. |
str. d. |
p. |
||||||
1. |
Seimo nariai Kęstutis Vilkauskas ir Gintautas Paluckas, 2024-05-10 |
2 (12) |
(3) |
|
|
Argumentai: Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos įstatymo 10 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad LRT Taryba sudaroma iš 12 asmenų, kuriuos skiria Respublikos Prezidentas (4 asmenis), Lietuvos Respublikos Seimas (4 asmenys) ir po vieną asmenį Lietuvos mokslo taryba, Lietuvos švietimo taryba, Lietuvos meno kūrėjų asociacija, Lietuvos vyskupų konferencija. Lietuvos nacionalinio radijo ir televizijos įstatymo 12 straipsnio 3 dalyje nustatyta LRT tarybos sprendimų priėmimo tvarka: LRT Tarybos nutarimai priimami daugiau kaip pusės visų LRT Tarybos narių balsų dauguma, išskyrus šio įstatymo 13 straipsnio 5 dalyje, 15 straipsnio 5 dalyje ir 17 straipsnio 5 dalyje nurodytus atvejus, kai sprendimas priimamas, jeigu už tai balsuoja ne mažiau kaip 2/3 visų LRT Tarybos narių. Balsams „už“ ir „prieš“ pasiskirsčius po lygiai, lemia Tarybos posėdžio pirmininko balsas. LRT generalinis direktorius į pareigas skiriamas, priimant nutarimą daugiau kaip pusės visų LRT Tarybos narių balsų dauguma, o balsams pasiskirsčius po lygiai, sprendimas priimamas, priklausomai nuo to, kaip balsuoja LRT Tarybos posėdžio pirmininkas. Kaip parodė praktika, LRT generalinio direktoriaus skyrimas į pareigas, taikant bendrąją sprendimų priėmimo tvarką (daugiau kaip pusės visų LRT Tarybos narių balsų dauguma su LRT Tarybos posėdžio pirmininko lemiančiu balsu, kai LTR Tarybos posėdžio dalyvių balsai pasiskirsto po lygiai) sukelia daug nereikalingų aistrų ir įtampų. Siekiant jų išvengti ateityje ir vadovaujantis gerosios valdysenos principais, siūloma LRT generalinį direktorių į pareigas skirti, taikant tą patį principą, kaip LRT generalinis direktorius yra atleidžiamas iš pareigų.
Pasiūlymas: Papildyti įstatymo projektą nauju 2 straipsniu, kuriuo siūloma pakeisti Įstatymo 12 straipsnio 3 dalį, ir jį išdėstyti taip:
„2 straipsnis. 12 straipsnio pakeitimas Pakeisti 12 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip: „3. Tarybos nutarimai priimami daugiau kaip pusės visų Tarybos narių balsų dauguma, išskyrus šio įstatymo 13 straipsnio 2 ir 5
|
Nepritarti |
Argumentai: Atsižvelgiant į tai, kad Komitetas nepritarė Seimo narių K. Vilkausko ir G. Palucko pasiūlymui dėl LRT įstatymo 13 straipsnio 2 dalies pakeitimo, šis pasiūlymas netenka prasmės, nes Komiteto teikiamoje projekto Nr. XIVP-3546 (2) variante, numatoma, kad LRT Generalinis direktorius renkamas atviru balsavimu, paprasta LRT Tarybos narių dauguma.
Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 1_, susilaikė – 1.
Nepritarta Seimo narių Kęstučio Vilkausko ir Gintauto Palucko pasiūlymui. |
2. |
Seimo nariai Kęstutis Vilkauskas ir Gintautas Paluckas, 2024-05-10 |
3 (13) |
(2) |
|
|
Pasiūlymas Įstatymo projekto 2 straipsnį laikyti Įstatymo projekto 3 straipsniu, jį pakeisti ir išdėstyti taip: „ Pakeisti 13 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip: „2. LRT generalinį direktorių viešo konkurso būdu 5 metams į pareigas skiria ir iš pareigų atleidžia Taryba slaptu |
Nepritarti |
Argumentai: Teikiamas Seimo narių pasiūlymas dėl LRT generalinio direktoriaus rinkimo tik slaptu balsavimu dar labiau apsunkintų LRT generalinio direktoriaus rinkimų procedūrą. Europos Parlamento ir Europos Tarybos 2024 m. balandžio 11 d. priimtame Europos žiniasklaidos laisvės akte, 5 straipsnis numato, kad „visuomeninių žiniasklaidos paslaugų teikėjų administracijos vadovas arba valdybos nariai turi būti skiriami remiantis skaidriomis, atviromis, veiksmingomis ir nediskriminacinės procedūromis ir skaidriais, objektyviais, nediskriminaciniais ir proporcingais kriterijais, iš anksto nustatytais nacionaliniu lygiu.“ LRT įstatymas numato, kad LRT taryba ir LRT generalinis direktorius yra pagrindiniai valdymo organai, kurių skyrimo procedūra yra vieša. Tai kyla iš Konstitucinio Teismo 2006 m. gruodžio 21 d. nutarimo, kuriame pažymima, kad „aukščiausios institucijos, turinčios įgaliojimus spręsti svarbiausius visuomeninio transliuotojo veiklos klausimus, narių rinkimo ar skyrimo procedūra turi būti vieša ir skaidri.“ Balsavimo rezultatai: už – 5, prieš – 1, susilaikė –1.
Nepritarta Seimo narių Kęstučio Vilkausko ir Gintauto Palucko pasiūlymui. |
Komiteto pirmininkas (Parašas) Vytautas Juozapaitis
Agnė Jonaitienė, Kultūros komiteto biuro vedėja