LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ĮSTATYMO NR. I-446 10 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

2020-05-07 Nr. XIIIP-4770

Vilnius

 

            Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.    Įstatymo pavadinime žodžiai „Lietuvos Respublikos“ rašytini atskiroje eilutėje.

2.   Projekto 1 straipsniu Žemės įstatymo (toliau - keičiamas įstatymas) 10 straipsnio 13 dalyje siūloma nustatyti, kad ,,Mėgėjų sodo teritorijoje esančius valstybinės žemės sklypus, kurie teisės aktų nustatyta tvarka pagal suplanavimo projektus (kurie teisės aktų nustatyta tvarka buvo patvirtinti iki Teritorijų planavimo įstatymo įsigaliojimo dienos) buvo suteikti individualiam mėgėjų sodo sklypų naudojimui, bet už juos nebuvo įmokėtos įmokos valstybės vienkartinėmis išmokomis ar pinigais, jie nėra išnuomoti ir juose nėra pastatytų ar statomų statinių, ir valstybinės žemės sklypus, kurie teisės aktų nustatyta tvarka suteikti individualiems gyvenamiesiems namams statyti miesto ir kaimo gyvenamosiose vietovėse, bet už juos nebuvo įmokėtos įmokos valstybės vienkartinėmis išmokomis ar pinigais, jie nėra išnuomoti ir juose nėra pastatytų ar statomų statinių, nuo 2023 m. sausio 1 d., nekeičiant numatytos žemės naudojimo paskirties ir būdo, aukciono būdu gali įsigyti kiti asmenys.“.

            Projektu siūlomas teisinis reguliavimas svarstytinas šiais aspektais:

Pirma, pagal projekto nuostatas kitiems asmenims galėtų būti parduodami mėgėjų sodo sklypai bei individualiems gyvenamiesiems namams statyti skirti valstybinės žemės sklypai, kurie fiziniams asmenims suteikti laikantis suteikimo metu galiojančių teisės aktų reikalavimų pagal įstatymu įgaliotų subjektų sprendimus. Gali būti atvejų, kai tokius žemės sklypus asmenys, kuriems jie buvo suteikti, faktiškai naudoja konkretiems tikslams, pavyzdžiui, mėgėjų sodo sklypus naudoja žemės ūkio produktų išsiauginimui ir panašiai. Tokiuose sklypuose gali ir nebūti pastatytų ar statomų statinių. Taigi gali būti susiklostę faktiniai valstybinės žemės panaudos santykiai. Kyla abejonių, ar, esant galiojantiems sprendimams dėl žemės sklypų suteikimo konkretiems jų naudotojams bei nenutrūkus tokių žemės sklypų panaudos santykiams, minėti žemės sklypai turėtų būti parduodami.

            Be to, kaip nurodoma projekto aiškinamajame rašte, projekto tikslas yra keičiamame įstatyme nustatyti tokį teisinį reguliavimą, pagal kurį kitiems asmenims būtų parduodami valstybei nuosavybės teise priklausantys faktiškai nenaudojami, apleisti, ,,pamiršti“ žemės sklypai. Tuo tarpu pagal projekto nuostatas, kaip jau buvo minėta, būtų parduodami ir faktiškai naudojami žemės sklypai. Todėl svarstytina, ar projekto nuostatos atitinka projekto tikslus.

Antra, Žemės įstatymo 30 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad prie žemės sandorių privalo būti pridedamas žemės sklypo planas. Žemės sklypo planas yra neatskiriama žemės sandorio dalis. Sodininkų bendrijų įstatymo 2 straipsnio 4 dalyje nustatyta, kad mėgėjų sodo sklypas - mėgėjų sodo teritorijoje pagal žemės valdos projektą ar teritorijų planavimo dokumentą suformuotas ir Nekilnojamojo turto registre įregistruotas žemės sklypas. Nei iš projekto, nei iš projekto aiškinamojo rašto nuostatų nėra aišku, ar žemės sklypai, kurie būtų parduodami aukciono būdu, yra tinkamai suformuoti, ar parengti jų planai. Jeigu sklypai nėra suformuoti, o jų planai neparengti, tai nėra aišku kurie subjektai ir iš kokių lėšų tokius sklypus suformuotų ir parengtų jų planus. Projektą reikėtų papildyti nuostatomis, pašalinančiomis šiuos neaiškumus.

            Trečia, nėra aiškus formuluotės „žemės sklypus, kurie teisės aktų nustatyta tvarka pagal suplanavimo projektus (kurie teisės aktų nustatyta tvarka buvo patvirtinti iki Teritorijų planavimo įstatymo įsigaliojimo dienos) buvo suteikti“ turinys. Pažymėtina, kad Žemės įstatymo 10 straipsnio 5 dalies 2 punkte nustatyta, kad valstybinės žemės sklypai parduodami be aukciono, jeigu teisės aktų nustatyta tvarka jie suteikti sodininkų bendrijoms, šių bendrijų nariams, taip pat kiti mėgėjų sodo teritorijoje esantys žemės sklypai – jų naudotojams. Sodo sklypai, sodininkų bendrijos valdybos sprendimais suteikti bendrijų nariams ir naudotojams iki 1995 m. gegužės 18 d., prilyginami suteiktiems teisės aktų nustatyta tvarka. Atsižvelgiant į tai ir siekiant įstatymo nuostatų suderinamumo, svarstytina, ar minėtose projekto nuostatose formuluotės „pagal suplanavimo projektus (kurie teisės aktų nustatyta tvarka buvo patvirtinti iki Teritorijų planavimo įstatymo įsigaliojimo dienos)“ nereikėtų atsisakyti.

3.    Atsižvelgiant į Žemės įstatymo 2 straipsnio 1 dalyje apibrėžtą sąvoką, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 10 straipsnio 13 dalyje po žodžių „nekeičiant numatytos“ reikėtų įrašyti žodį „pagrindinės“.

4.    Projekto 2 straipsnio 1 dalyje po žodžio „įstatymas“ įrašytina formuluotė „išskyrus šio straipsnio 2 dalį“.

5.    Svarstytina, ar kalbiniu aspektu nereikėtų tikslinti projekto 2 straipsnio 3 dalies nuostatų prieš formuluotę „9 straipsnio 9 dalies nuostatas“ įrašant žodžius „Žemės įstatymo“.

6. Projekto aiškinamajame rašte nurodoma, kad ,,Įsigaliojus Įstatymų projektams, valstybinės žemės patikėtiniui bus pavesta informuoti visuomenę visuomenės informavimo priemonėmis apie šio įstatymo nustatytus terminus įsigyti jiems skirtus bet neįsigytus žemės sklypus“. Pažymėtina, kad minėta projekto aiškinamojo rašto nuostata projekte neatsispindi. Svarstytina, ar projekte nereikėtų nustatyti, kad asmenys teise pirkti jiems teisės aktų nustatyta tvarka suteiktus valstybinės žemės sklypus gali pasinaudoti iki 2022 m. gruodžio 31 d. Kartu svarstytina, ar nereikėtų nustatyti termino, iki kurio valstybinių žemės sklypų patikėtiniai, įsigaliojus įstatymui, privalo informuoti atitinkamus asmenis apie tai, kad jie iki nustatytos datos turi teisę pirkti šiuos žemės sklypus, taip pat informuoti apie pasekmes, kurios kiltų tokios teisės neįgyvendinus.

7. Teikiamu įstatymo projektu siūloma reglamentuoti valstybinės žemės sklypų pardavimą aukciono būdu. Korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 1 punkte nustatyta, kad teisės akto projekto rengėjas atlieka teisės akto projekto antikorupcinį vertinimą, jeigu rengiamame teisės akte numatoma reguliuoti visuomeninius santykius, susijusius su valstybės ar savivaldybių turto valdymo ar nuosavybės teisės perleidimu privatiems asmenims. Pažymėtina, kad iš projekto aiškinamojo rašto nėra aišku, ar toks vertinimas buvo atliktas.

 

 

 

Departamento direktorius                                                                                            Andrius Kabišaitis

                                                                         

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

N. Azguridienė, tel. (8 5) 239 6546, el. p. [email protected]

S. Švedas, tel. (8 5) 239 6165, el. p. [email protected]