PASIŪLYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

 ĮSTATYMO „DĖL UŽSIENIEČIŲ TEISINĖS PADĖTIES“ NR. IX-2206 2, 3, 5, 26, 32, 40, 50, 67, 71, 76, 77, 79, 113, 125, 126, 1301, 136, 138, 139, 140 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO, 69 STRAIPSNIO IR IX1 SKYRIAUS PRIPAŽINIMO NETEKUSIAISU GALIOS IR ĮSTATYMO PAPILDYMO X2 SKYRIUMI įstatymo PROJEKTO

Nr. XIVP-1018(2)

 

2021-12-14

Vilnius

 

Eil. Nr.

Siūloma keisti

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

p.

1.

14014

 

 

Argumentai:

Lietuvos Respublikos įstatymo „Dėl užsieniečių teisinės padėties“ (toliau – UTPĮ) 76 straipsnio 5 dalis nustato prieglobsčio prašytojo informavimą dėl jo prieglobsčio prašymo nagrinėjimo eigos – Migracijos departamentas privalo informuoti, ar prašymas nagrinėjamas iš esmės bendra tvarka ar skubos tvarka, taip pat turi informuoti, jeigu iš prieglobsčio prašymo nagrinėjimo vienos tvarkos pereinama į kitą tvarką. Migracijos departamentas tai turi padaryti per 2 dienas. Atsižvelgiant į tai, kad esant įvestai karo padėčiai ar nepaprastajai padėčiai, taip pat paskelbtai ekstremaliajai situacijai dėl masinio užsieniečių antplūdžio, atvykstančių užsieniečių srautai yra ir gali būti dideli, juos reikia užregistruoti, atlikti jų pirmines ir antrines apklausas, apgyvendinti, spręsti jų teisinę padėtį, todėl turi būti siekiama kuo efektyvesnių ir greitesnių procedūrų. Efektyvumui ir procedūrinei spartai kelia sunkumų papildomos reguliariu metu Įstatyme numatytos pareigos, esant dideliam kiekiui prieglobsčio prašytojų, Migracijos departamento ir laikino apgyvendinimo vietų darbuotojams informuoti užsieniečius apie jų prieglobsčio prašymo nagrinėjimo eigą. Papildomai reikia įvertinti tai, kad prieglobsčio prašytoją supažindinant su Migracijos departamento sprendimais turi dalyvauti ir vertėjai, kuriuos pasitelkti esant dideliam užsieniečiui srautui ne visuomet yra įmanoma. Atsižvelgiant į tai, siūloma UTPĮ 14014 straipsnyje nustatyti, kad įvestos karo padėties ar nepaprastosios padėties, taip pat paskelbtos ekstremaliosios situacijos dėl masinio užsieniečių antplūdžio metu UTPĮ 76 straipsnio 5 dalis netaikoma.

Papildomai atkreiptinas dėmesys, kad UTPĮ projekto 14013 straipsnio 2 dalyje nustatoma, kad prieglobsčio prašytojas turi teisę nemokamai jam suprantama kalba gauti informaciją apie savo teises ir pareigas bei jų nevykdymo padarinius prašymo suteikti prieglobstį nagrinėjimo metu, taip pat informacija, susijusi su prašymo suteikti prieglobstį nagrinėjimu negali būti ribojama. Taigi informaciją prieglobsčio prašytojas gaus ir ją teiks Migracijos departamentas ar laikino apgyvendinimo vietos darbuotojai, tačiau tik ne tokiais trumpais terminais ir ne apie kiekvieną prašymo suteikti prieglobstį stadijos pasikeitimą.

UTPĮ 76 straipsnio 6 dalyje nustatyta, kad nelydimų nepilnamečių prieglobsčio prašytojų ir prieglobsčio prašytojų, kurie buvo kankinti, išprievartauti ar patyrė kitokį sunkų psichologinį, fizinį ar seksualinį smurtą, prašymai suteikti prieglobstį reguliariu metu nenagrinėjami skubos tvarka, tačiau esant įvestai karo padėčiai ar nepaprastajai padėčiai, taip pat paskelbtai ekstremaliajai situacijai dėl masinio užsieniečių antplūdžio, ši nuostata netaikoma. 2021 m. liepos mėn. Lietuvos Respublikos Seimas nustatė minėtą išimtį dėl to, kad esant dideliems prieglobsčio prašytojų srautams buvo siekiama, kuo greičiau išnagrinėti prašymus suteikti prieglobstį, todėl nustatyta, kad nelydimų nepilnamečių prieglobsčio prašytojų ir prieglobsčio prašytojų, kurie buvo kankinti, išprievartauti ar patyrė kitokį sunkų psichologinį, fizinį ar seksualinį smurtą, prašymai suteikti prieglobstį, paskelbus karo padėtį, nepaprastąją padėtį, taip pat ekstremaliąją situaciją ar ekstremalųjį įvykį dėl masinio užsieniečių antplūdžio, galėtų būti nagrinėjami ir skubos tvarka. Pažymėtina, kad tokios nuostatos nustatomos tik ypatingų situacijų dėl masinio užsieniečių antplūdžio metu, įvertinant tai, kad minimų pažeidžiamų asmenų gali būti daug. Taip pat pažymėtina, kad UTPĮ 76 straipsnio 4 dalyje yra nustatyti aiškūs kriterijai, kada galima prašymą suteikti prieglobstį nagrinėti skubos tvarka: kai užsienietis atvyko iš saugios valstybės, prašyme suteikti prieglobstį pateikta tik tokia informacija, kuri nėra svarbi nagrinėjant ar užsieniečiui gali būti suteiktas prieglobstis, siekdamas klaidinti tyrimą, pateikia klaidinančią informaciją ar duomenis ir kt. Taigi UTPĮ nustatyti aiškūs kriterijai, kuomet prašymas gali būti nagrinėjamas skubos tvarka, tad nesant šių kriterijų, prašymai suteikti prieglobstį nagrinėjami iš esmės bendra tvarka.

Be to, atkreipiame dėmesį, kad nepriklausomai nuo to, ar prašymai suteikti prieglobstį nagrinėjami iš esmės bendra tvarka, ar skubos tvarka, jie visi nuodugniai ir individualiai įvertinami ir priimami objektyvūs sprendimai, kurie gali būti skundžiami. Aplinkybė, kad prieglobsčio prašytojo, kuris priskirtinas pažeidžiamiems asmenims, prašymas nagrinėjamas skubos tvarka neturi įtakos prieglobsčio prašytojo priėmimo sąlygoms. Sprendžiant užsieniečio grąžinimo ar išsiuntimo klausimą atsižvelgiama į reikšmingas individualias aplinkybes nepriklausomai nuo to, ar prieglobsčio prašymas išnagrinėtas skubos ar bendra tvarka. Pažymėtina, kad nagrinėjant prieglobsčio prašymą iš esmės skubos tvarka, bet kada tokio prašymo nagrinėjimas gali pereiti į nagrinėjimą iš esmės bendra tvarka. Tad Migracijos departamentas, nustatęs, kad asmuo buvo kankintas ar patyrė kitokį smurtą ar paaiškėjus, kad užsienietis yra nelydimas nepilnametis, gali tokį prašymą pradėti nagrinėti iš esmės bendra tvarka.

Taip pat, atkreiptinas dėmesys, kad jeigu minimų pažeidžiamų asmenų prašymai suteikti prieglobstį būtų nagrinėjami iš esmės bendra tvarka, tai reiškia, kad jeigu nėra UTPĮ projekto 1408 straipsnio 6 dalyje nustatytų aplinkybių, Migracijos departamentas per 48 valandas nuo tokio prašymo pateikimo momento turi priimti sprendimą įleisti tokį prieglobsčio prašytoją į Lietuvos Respubliką ir jį apgyvendinti Valstybės sienos apsaugos tarnyboje, Pabėgėlių priėmimo centre ar kitoje apgyvendinimo vietoje, tačiau jo laisvė judėti nebūtų ribojama. Tokių prieglobsčio prašytojų, kurie teigia, kad yra nelydimi nepilnamečiai asmenys ar nurodo, kad buvo kankinti, išprievartauti ar patyrė kitokį sunkų psichologinį, fizinį ar seksualinį smurtą, gali būti daug.

Jeigu užsieniečiai neturi asmens dokumentų ir nėra akivaizdu, kad jie yra nepilnamečiai, yra atliekamas amžiaus nustatymo tyrimas, kuris užtrunka, o neretai paaiškėja, kad tokie užsieniečiai vis tik yra pilnamečiai (Valstybės sienos apsaugos tarnybos duomenimis, nuo 2021 m. birželio mėn. į Lietuvą atvykusių užsieniečių iš 202 amžiaus nustatymo tyrimų tik 29 atvejais patvirtinta, kad užsienietis yra nepilnametis). Dėl prieglobsčio prašytojų, kurie nurodo, kad buvo kankinti, išprievartauti ar patyrė kitokį sunkų psichologinį, fizinį ar seksualinį smurtą daromos psichologinės, medicininės analizės. Po šių analizių gali paaiškėti, kad prieglobsčio prašytojas nepatyrė minėtų patirčių, tačiau kol bus atliekamos analizės, jis galės pasišalinti iš apgyvendinimo vietos ir išvykti iš Lietuvos. Taip pat nėra pagrindo manyti, kad nelydimų nepilnamečių užsieniečių antrinės neteisėtos migracijos rizika yra mažesnė nei kitų užsieniečių (Valstybės sienos apsaugos tarnybos duomenimis, nuo 2021 m. birželio 1 d. iš Lietuvos pasišalino 107 nelydimi nepilnamečiai, kurie buvo apgyvendinti be judėjimo ribojimo). Taigi, tikėtina, kad tokie asmenys pasišalins ir išvyks iš Lietuvos, todėl kyla antrinės nelegalios migracijos grėsmė.

Be to, šių metų gruodžio 1 d. Europos Komisija pateikė Pasiūlymą dėl Tarybos sprendimo dėl laikinųjų skubios pagalbos priemonių Latvijos, Lietuvos ir Lenkijos naudai (COM(2021) 752 final), kuriuo siūlo leisti šiuo metu hibridinį išpuolį patiriančioms valstybėms narėms nukrypti nuo Europos Sąjungos prieglobsčio teisės nuostatų nustatytam laikui. Minėtu sprendimu siūloma taikyti specialias nuostatas užsieniečiams, atvykusiems ar atvykstantiems dėl Baltarusijos režimo veiksmų. Be kita ko, numatoma galimybė pasienio procedūrą, neįleidžiant prieglobsčio prašytojų į teritoriją, taikyti visiems prieglobsčio prašytojams (išskyrus sunkios sveikatos būklės atvejus). Taigi, leidžiama skubos tvarka nagrinėti visų prieglobsčio prašytojų prašymus suteikti prieglobstį. Tačiau atkreipiame dėmesį, kad nors visus prieglobsčio prašymus Pasiūlyme leidžiama nagrinėti skubos tvarka, tačiau taip pat numatyta privaloma pirmenybė tinkamai pagrįstiems prašymams ir šeimų bei vaikų teikiamiems prašymams.

Atsižvelgiant į tai, kas išdėstyta, siūlome UTPĮ nustatyti, kad  nelydimų nepilnamečių prieglobsčio prašytojų ir prieglobsčio prašytojų, kurie buvo kankinti, išprievartauti ar patyrė kitokį sunkų psichologinį, fizinį ar seksualinį smurtą, prašymai suteikti prieglobstį, esant įvestai karo padėčiai ar nepaprastajai padėčiai, taip pat paskelbtai ekstremaliajai situacijai dėl masinio užsieniečių antplūdžio, galėtų būti nagrinėjami skubos tvarka, tačiau šiems prieglobsčio prašymams būtų teikiamas prioritetas (panašiai kaip savo Pasiūlyme siūlo Europos Komisija).

 

Pasiūlymas:

Siūloma Įstatymo 14014 straipsnį išdėstyti taip:

„14014 straipsnis. Prašymo suteikti prieglobstį nagrinėjimas iš esmės arba iš esmės skubos tvarka

1. Prašymai suteikti prieglobstį nagrinėjami vadovaujantis šio Įstatymo 76 straipsnio nuostatomis, tačiau šio Įstatymo 76 straipsnio 5 ir 6 dalių nuostatos nėra taikomos. Nagrinėjant prašymus suteikti prieglobstį, šio Įstatymo 76 straipsnio 5 dalies nuostata nėra taikoma.

2. Nelydimų nepilnamečių prieglobsčio prašytojų ir prieglobsčio prašytojų, kurie buvo kankinti, išprievartauti ar patyrė kitokį sunkų psichologinį, fizinį ar seksualinį smurtą prašymai suteikti prieglobstį nagrinėjami prioriteto tvarka, tačiau šio Įstatymo 76 straipsnio 6 dalies nuostata nėra taikoma.

 

 

Teikia

 

Seimo narys                                                                                                    Arminas Lydeka