LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Socialinių reikalų ir darbo komitetas

 

 

PAGRINDINIO KOMITETO PAPILDOMA IŠVADA (1)

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS UŽIMTUMO ĮSTATYMO NR. XII-2470 51 STRAIPSNIO pakeitimo

ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIIIP-4725(2)

 

2020-04-29  Nr. 103-P-19

Vilnius

 

1. Komiteto posėdyje dalyvavo:R. Šalaševičiūtė – Komiteto pirmininkė, R. Baškienė, R. J. Dagys, A. Dumbrava, J. Džiugelis, P. Kuzmickienė, M. Navickienė, V. Rastenis, J. Rimkus, A. Sysas, T. Tomilinas, J. Varkalys; Komiteto biuras: E. Bulotaitė – biuro vedėja, patarėjos: D. Aleksejūnienė, A. Dolmantienė, D. Jonėnienė, I. Kuodienė, padėjėjos: R. Liekienė, I. Žukauskaitė; kviestieji asmenys: G. Skaistė – Seimo narė, R. Žemaitaitis – Seimo narys, E. Radišauskienė – socialinės apsaugos ir darbo viceministrė, V. Kalinauskas – Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Socialinio draudimo skyriaus vedėjas, I. Balnanosienė – Užimtumo tarnybos direktorė, J. Varanauskienė – Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos direktorė, V. Latvienė – Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos direktoriaus pavaduotoja.

2. Seimo kanceliarijos Teisės departamento išvados ir kitų ekspertų pasiūlymai: negauta.

3. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai:

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

Pastabos

Pasiūlymo turinys

Komiteto nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Seimo narė Rimantė Šalaševičiūtė

(2020-04-28)

 

1

 

 

 

 

 

Argumentai: pasiūlymu siekiama patikslinti įstatymo projekto Nr. XIIIP-4725(2) nuostatas taip, kad būtų pilnai įgyvendintas projekto Nr. XIIIP-4725 Aiškinamajame rašte siekiamas tikslas

(t. y. savarankiškai dirbančių asmenų nediskriminavimas, kurie turi galiojančią darbo sutartį, bet negauna su darbo santykiais susijusių pajamų). Atitinkamai būtina patikslinti ir keičiamo įstatymo 51 straipsnio 5 dalį.

 

Pasiūlymas: įstatymo projekto 1 straipsnį siūloma išdėstyti taip:

,,1 straipsnis. 51 straipsnio pakeitimas 

1. Pakeisti 51 straipsnio 1 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:

,,2) Lietuvos Respublikos Vyriausybės paskelbtos ekstremaliosios situacijos ir karantino metu jo jam priskaičiuotas darbo užmokestis pagal darbo sutartį ir ar darbo santykiams prilygintus teisinius santykius yra ne didesnis mažesnis Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintą minimaliąją mėnesinę algą arba lygus minimaliajai mėnesinei algai;“.

2. Pakeisti 51 straipsnio 5 dalį ir ją išdėstyti taip:

          ,,5. Išmokas savarankiškai dirbantiems asmenims skiria Užimtumo tarnyba prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – Užimtumo tarnyba). Asmeniui, kuris kreipėsi į Užimtumo tarnybą dėl išmokos savarankiškai dirbančiam asmeniui paskyrimo, Iišmoka savarankiškai dirbančiam asmeniui paskiriama per 3 darbo dienas nuo duomenų ar dokumentų patvirtinančių asmens atitikimą šio straipsnio 1 dalyje nurodytai (nurodytoms) sąlygai (sąlygoms) gavimo Užimtumo tarnyboje dienos asmens kreipimosi į Užimtumo tarnybą dienos. Sprendimą nutraukti išmokų mokėjimą Užimtumo tarnyba priima ne vėliau kaip per vieną darbo dieną nuo dienos, kurią Lietuvos Respublikos Vyriausybė atšaukė ekstremaliąją situaciją ar karantiną arba suėjo bent vieno iš jų paskelbimo terminas, arba nuo duomenų ar dokumentų, patvirtinančių asmens neatitikimą šio straipsnio 1 dalyje nurodytai (nurodytoms) sąlygai (sąlygoms), gavimo dienos.

Pritarti

 

2.

Seimo nariai

Gintarė Skaistė,

Laurynas Kasčiūnas

(2020-04-28)

1

 

 

 

Argumentai: Šis pasiūlymas susijęs su praktiniu įstatymo taikymu. Iki šiol, antroji sąlyga (iš trijų) gauti išmoką savarankiškai dirbantiems asmenims buvo siejama su prievole nedirbti pagal darbo sutartį. Tačiau įstatyme nebuvo parašyta, jog asmuo turi nedirbti prašymo pateikimo mėnesį. Todėl prašymai išmokai gauti būdavo atmetami net ir tokiu atveju, jei darbo sutartis buvo nutraukta pačioje karantino pradžioje kovo mėnesį, o išmokos prašoma už balandžio mėnesį. Sodra tai motyvuodavo tuo, kad nedirbti pagal darbo sutartį reikia visu karantino laikotarpiu.

Todėl taisant antrąją sąlygą išmokai savarankiškai dirbantiems asmenims gauti ir nustatant, jog išmoka skiriama jei asmuo pagal darbo sutartį uždirba iki minimalios algos, siūlome nustatyti, jog šią sąlygą asmuo turi atitikti konkretų einamąjį mėnesį už kurį prašoma išmoka.

Karantino metu sparčiai auga nedarbo lygis, todėl ir dalis savarankiškai dirbančiųjų praranda darbo sutartis. Tikslinga vertinti jų darbo užmokestį ne nuo karantino pradžios, o tą konkretų mėnesį.

 

Pasiūlymas: Siūlau pakeisti įstatymo projekto 1 straipsnį ir išdėstyti taip:  

 „1 straipsnis. 51 straipsnio pakeitimas 

Pakeisti 51 straipsnio 1 dalies 2 punktą ir jį išdėstyti taip:

,,2) Lietuvos Respublikos Vyriausybės paskelbtos ekstremaliosios situacijos ir karantino metu einamąjį mėnesį jo darbo užmokestis pagal darbo sutartį ir darbo santykiams prilygintus teisinius santykius yra mažesnis už minimaliąją mėnesinę algą arba lygus minimaliajai mėnesinei algai;“

Nepritarti

Argumentai: Komitete pritarta Seimo narės Rimantės Šalaševičiūtės pasiūlymui (reg. data 2020-04-28) dėl keičiamo įstatymo 51 straipsnio 1 dalies 2 punkto siūlomos redakcijos.

Be to, Sodra neturi galimybės matyti einamojo mėnesio darbo užmokesčio, nes duomenys ją pasiekia tik pasibaigus mėnesiui, už kurį darbo užmokestis buvo sumokėtas (pvz., balandžio mėn. pabaigoje Sodra pilnai gavo duomenis tik už kovo mėn.).

3.

Seimo nariai

Remigijus Žemaitaitis,

Kęstutis Bartkevičius

(2020-04-28)

 

1

 

 

N

Argumentai: Dirbantiems pagal Darbo kodekse numatytas darbo sutartis dabar galiojantys teisės aktai ekstremalios situacijos ir karantino laikotarpiu numato galimybę gauti, valstybės išmokas iki 90 proc. buvusių pajamų, tuo tarpu savarankiškai dirbantiems galima išmoka tesiekia 257 eurus. Savarankiškai dirbančiais privaloma pasirūpinti ne prasčiau nei dirbančiais pagal darbo sutartis ir sudaryti sąlygas gauti išmokas lygias 80 proc. nuo minimaliosios mėnesinės algos (MMA). 

Pasiūlymas: Papildyti įstatymo 1 straipsnio 51 straipsnio pakeitimą 2 dalimi: 

2. Šiame straipsnyje nustatyta išmoka savarankiškai dirbančiam asmeniui mokama kas mėnesį už praėjusį kalendorinį mėnesį ir yra lygi 80 proc. nuo Minimaliosios mėnesinės algos (MMA) vienam einamųjų metų minimalių vartojimo poreikių dydžiui, apskaičiuotam Lietuvos Respublikos socialinės paramos išmokų atskaitos rodiklių ir bazinio bausmių ir nuobaudų dydžio nustatymo įstatymo nustatyta tvarka. Kai Lietuvos Respublikos Vyriausybės paskelbtos ekstremaliosios situacijos ir karantino terminas trumpesnis negu kalendorinis mėnuo, už tą mėnesį mokamos išmokos savarankiškai dirbančiam asmeniui dydis proporcingai mažinamas.

Nepritarti

Argumentai: savarankiškai dirbantys asmenys dėl nustatytų skirtingų įmokų skaičiavimo ir mokėjimo taisyklių (taikomų įmokų bazei, socialinio  draudimo rūšimis) negali būti prilyginti dirbantiesiems pagal darbo sutartį. Todėl Užimtumo įstatyme yra pagrįstai nustatytas skirtingas teisinis reguliavimas dėl subsidijų darbo užmokesčiui, mokamų darbdaviams, bei išmokos savarankiškai dirbantiems asmenims.

4.

Seimo narė Rimantė Šalaševičiūtė

(2020-04-28)

 

2

 

 

N

Argumentai: 

Siekiant užtikrinti išmokų mokėjimą nuo karantino paskelbimo pradžios, tikslinga nustatyti įstatymo įsigaliojimo nuostatų taikymą.

Pasiūlymas:

Papildyti projektą 2 straipsniu ir jį išdėstyti taip:

2 straipsnis. Įstatymo įgyvendinimas

Šio įstatymo nuostatos taikomos išmokai savarankiškai dirbančiam asmeniui mokėti nuo Lietuvos Respublikos Vyriausybės paskelbtos ekstremaliosios situacijos ir karantino pradžios.“

Pritarti

 

 

4. Balsavimo rezultatai: pritarta bendru sutarimu.

 

 

Komiteto pirmininkė                                                                           (Parašas)                                                                      Rimantė Šalaševičiūtė

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Biuro vedėja E. Bulotaitė