LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS

TEISĖS DEPARTAMENTAS

 

IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ĮSTATYMO NR. I-446 PAKEITIMO ĮSTATYMO NR.XIV-1311 1 STRAIPSNIO PAKEITIMO

ĮSTATYMO PROJEKTO

 

2023-01-09 Nr. XIVP-2376

Vilnius

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.

1.    Projekto 1 straipsniu siūloma pakeisti Lietuvos Respublikos žemės įstatymo Nr. I-446 pakeitimo įstatymo Nr. XIV-1311 1 straipsnyje dėstomo naujos redakcijos Žemės įstatymo 10 straipsnio 7 dalį. Atkreipiame dėmesį, kad Lietuvos Respublikos žemės įstatymo Nr. I-446 pakeitimo įstatymo Nr. XIV-1311 2 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad įstatymas įsigalioja 2023 m. sausio 4 d. Taigi, projektu siūlomas keisti Žemės įstatymo Nr. I-446 pakeitimo įstatymas Nr. XIV-1311 jau įsigaliojo, o jo nuostatos yra integruotos į bazinį Žemės įstatymą, todėl turėtų būti keičiamos ne Žemės įstatymo Nr. I-446 pakeitimo įstatymo Nr. XIV-1311 1 straipsnyje dėstomo naujos redakcijos Žemės įstatymo 10 straipsnio 7 dalies nuostatos, bet teikiamas Žemės įstatymo  Nr. I-446 10 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas, kuriame būtų dėstomas projektu siūlomas 10 straipsnio 7 dalies pakeitimas.

2.    Projektu Žemės įstatymo 10 straipsnio 7 dalyje siūloma nustatyti, kad „Pastatams atnaujinti (modernizuoti) pagal Lietuvos Respublikos valstybės paramos daugiabučiams namams atnaujinti (modernizuoti) įstatymą, bei Daugiabučių gyvenamųjų namų ir kitos paskirties pastatų savininkų bendrijoms statant ir (ar) rekonstruojant statinius ar įrenginius išnuomotame valstybinės žemės sklype šis straipsnis netaikomas“. Taigi, pagal projektu siūlomą teisinį reguliavimą daugiabučių gyvenamųjų namų ir kitos paskirties pastatų savininkų bendrijos turėtų teisę išsinuomotame valstybinės žemės sklype statyti ir (ar) rekonstruoti bet kurios paskirties statinius, taip pat įrenginius, netaikant reikalavimo, kad tokia bendrijos teisė statyti turi būti nustatyta valstybinės žemės nuomos sutartyje, jeigu valstybinės žemės sklypas išnuomotas ilgesniam negu 3 metų laikotarpiui ir tokia statyba ir (ar) rekonstravimas galimi pagal galiojančius teritorijų planavimo dokumentų sprendinius bei atitinka nuomos sutartyje nurodytą valstybinės žemės sklypo pagrindinę žemės naudojimo paskirtį ir būdą. Be to, minėtoms bendrijoms nereikėtų mokėti užmokesčio už teisę statyti išsinuomotoje valstybinėje žemėje ir nebūtų taikomi kiti Žemės įstatymo 10 straipsnyje nustatyti reikalavimai.

Projekto nuostata diskutuotina šiais aspektais.

Pirma, projekto aiškinamajame rašte, įvardinant projekto tikslus, nurodoma, kad ,,Gyventojai, veikdami Daugiabučių gyvenamųjų namų ir kitos paskirties pastatų savininkų bendrijose, siekdami prie savo daugiabučių namų praplėsti automobilių stovėjimo aikštelių skaičių (šis dažnu atveju yra ženkliai mažesnis nei gyventojų poreikiai) susiduria su situacija, kuomet jie turi sumokėti tokį patį apskaičiuotą atlyginimą už teisę statyti išnuomotuose valstybinės žemės sklypuose naujus ar rekonstruoti esamus statinius kaip ir komercinę veiklą vykdantys subjektai“. Projekto aiškinamajame rašte taip pat pažymima, kad ,,Dėl Nacionalinės žemės tarnybos apskaičiuojamo žemės mokesčio, Daugiabučių gyvenamųjų namų ir kitos paskirties pastatų savininkų bendrijoms, norinčioms gauti leidimą įrengti automobilių stovėjimo aikšteles keletui automobilių, mokestis tapo nepakeliama finansine našta. Daugeliui senyvo amžiaus ar negalią turinčių gyventojų automobilių stovėjimo aikštelė šalia namų yra ypač svarbus objektas, tačiau naujai apskaičiuoto atlyginimo už žemę dydis didžiajai daugumai gyventojų neįperkamas. Daugeliui gyventojų automobilių stovėjimo aikštelė ne prabangos, o būtinybės dalykas. Gyventojai, priešingai nei ūkinę komercinę veiklą vykdantys subjektai, negauna finansinės naudos iš išnuomotų valstybinės žemės sklypų“. Taigi, projekto tikslas, atsižvelgiant į projekto aiškinamojo rašto nuostatas, yra daugiabučių gyvenamųjų namų ir kitos paskirties pastatų savininkų bendrijoms nustatyti išimtį iš Žemės įstatymo 10 straipsnyje nustatyto teisinio reguliavimo, kad jos išsinuomotoje valstybinėje žemėje galėtų statyti automobilių stovėjimo aikšteles, reikalingas daugiabučio namo gyventojų poreikiams tenkinti. Atkreipiame dėmesį, kad projektu siūlomas teisinis reguliavimas savo turiniu neatitinka projekto aiškinamajame rašte nurodytų projekto tikslų. Kaip jau buvo minėta, daugiabučių gyvenamųjų namų ir kitos paskirties pastatų savininkų bendrijos pagal projektu siūlomą nustatyti teisinį reguliavimą nemokėtų atlyginimo už teisę statyti valstybinėje žemėje, t. y. jiems būtų sudaromos išskirtinės, lengvatinės sąlygos, lyginant su kitais subjektais, išsinuomotuose valstybinės žemės sklypuose statyti ne tik automobilių stovėjimo aikšteles, bet ir statyti ir (ar) rekonstruoti kitus statinius ar įrenginius. Pažymėtina, kad daugiabučių gyvenamųjų namų ir kitos paskirties pastatų savininkų bendrijų pastatyti nauji statiniai, rekonstruoti statiniai ar įrenginiai taptų šių subjektų nuosavybe, o bendrijos turėtų teisę tokius objektus perleisti kitiems asmenims ir gauti pelno, taip pat juos išnuomoti ir panašiai. Taigi, daugiabučių namų ir kitos paskirties pastatų savininkų bendrijos kaip ir ūkinę komercinę veiklą vykdantys subjektai, pasistatę naujus statinius valstybinėje žemėje, taip pat pastatytus statinius ar įrenginius rekonstravę išsinuomotoje valstybinėje žemėje, iš tokio turto galėtų gauti pajamas, tik esminis skirtumas, kad bendrijos tokius objektus pastatytų (rekonstruotų) mažesnėmis sąnaudomis nei kiti subjektai. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar, siekiant projekto tikslų, neturėtų būti susiaurintas objektų, kuriuos turėtų teisę statyti ir (ar) rekonstruoti daugiabučių gyvenamųjų namų ir kitos paskirties pastatų savininkų bendrijos išsinuomotuose valstybinės žemės sklypuose, ratas.

Antra, atkreipiame dėmesį, kad nors projekto aiškinamajame rašte nurodytas tik vienas projekto tikslas, t. y. nustatyti išimtį iš galiojančio teisinio reguliavimo, kad daugiabučių gyvenamųjų namų ir kitos paskirties pastatų savininkų bendrijoms nereikėtų mokėti užmokesčio už teisę statyti išsinuomotoje valstybinėje žemėje, tačiau pagal projekto nuostatas bendrijoms nebūtų taikomi ir kiti Žemės įstatymo 10 straipsnyje nustatyti reikalavimai asmenims, siekiantiems statyti ir (ar) rekonstruoti statinius išsinuomotoje valstybinėje žemėje. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projekto nuostatų nereikėtų patikslinti, nustatant, kad bendrijoms netaikomas ne visas Žemės įstatymo 10 straipsnyje nustatytas teisinis reguliavimas, bet tik tos Žemės įstatymo 10 straipsnio nuostatos, kuriose įtvirtinta pareiga asmenims mokėti atlyginimą už galimybę statyti ir (ar) rekonstruoti statinius ar įrenginius išsinuomotoje valstybinėje žemėje.

Trečia, kyla pagrįstų abejonių, ar projektu siūlomas teisinis reguliavimas atitinka valstybės turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo principus, nurodytus Valstybės turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 9 straipsnyje, nes, priėmus įstatymą, galimi atvejai, kai daugiabučių namų ir kitos paskirties pastatų savininkų bendrijos, įgijusios teisę neatlygintinai statyti ir (ar) rekonstruoti statinius valstybinėje žemėje, galėtų gauti turtinę naudą (pajamas, pelną) valstybės turto sąskaita.

3. Atsižvelgiant į Daugiabučių gyvenamųjų namų ir kitos paskirties pastatų savininkų bendrijų įstatymo 2 straipsnio 7 dalyje apibrėžtą sąvoką, projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 10 straipsnio 7 dalies formuluotėje „Daugiabučių gyvenamųjų namų ir kitos paskirties pastatų savininkų bendrijoms“ vietoj žodžio „ir“ įrašytinas žodis „ar“.

4. Projekto aiškinamajame rašte nurodyta, kad įstatymo įgyvendinimui reikės priimti poįstatyminius teisės aktus. Atsižvelgiant į tai, svarstytina, ar projektą nereikėtų papildyti atskiru straipsniu, kuriame būtų reglamentuojamas įstatymo įsigaliojimas ir įgyvendinimas, numatant vėlesnę įstatymo įsigaliojimą datą bei pasiūlant atitinkamoms valstybės institucijoms iki įstatymo įsigaliojimo priimti įstatymo įgyvendinamuosius teisės aktus.

Be to, svarstytina, ar projektą nereikėtų papildyti įstatymo taikymą reglamentuojančiomis nuostatomis, nes nei iš projekto nuostatų, nei jo aiškinamojo rašto nėra aišku, ar projektu siūloma teisinio reguliavimo išimtis būtų taikoma daugiabučių gyvenamųjų namų ir kitos paskirties pastatų savininkų bendrijų atžvilgiu, kurios iki įstatymo įsigaliojimo pagal galiojantį teisinį reguliavimą būtų pradėję statinių ar įrenginių statybos ir (ar) rekonstravimo valstybinėje išnuomotoje žemėje procedūras.

5. Teikiamu įstatymo projektu siūloma reglamentuoti statinių statybą ir (ar) rekonstrukciją išnuomotuose valstybinės žemės sklypuose. Valstybės ir savivaldybių turto valdymo, naudojimo ir disponavimo juo įstatymo 7 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad valstybės turto savininko funkcijas įgyvendina Lietuvos Respublikos Seimas ir Vyriausybė įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka. Be to, priėmus įstatymą, projekte nurodyti subjektai už teisę statyti valstybinėje žemėje nemokėtų atlyginimo, kurio dalis yra įskaitoma į valstybės biudžetą. Vyriausybė pagal įstatymus yra atsakinga už valstybės biudžeto pajamų ir išlaidų planavimą. Atsižvelgiant į tai, manytina, kad dėl siūlomo teisinio reguliavimo turėtų būti gauta Vyriausybės nuomonė.

6.   Kaip jau buvo minėta, teikiamu įstatymo projektu siūloma reglamentuoti statybas išnuomotuose valstybinės žemės sklypuose. Atsižvelgiant į Korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 1 dalies 1 ir 12 punktų, 5 dalies nuostatas, turėtų būti atliktas teikiamo įstatymo projekto antikorupcinis vertinimas.

7.   Projektas taisytinas vadovaujantis Teisės aktų projektų rengimo rekomendacijomis, patvirtintomis teisingumo ministro 2013 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 1R-298 (2021 m. lapkričio 18 d. įsakymo Nr. 1R-388 redakcija):

7.1. projekto 1 straipsnio pavadinimą reikėtų dėstyti taip: „1 straipsnis. 10 straipsnio pakeitimas“;

7.2.   reikėtų atsisakyti projekto 1 straipsnio vienos struktūrinės dalies numeravimo.

 

 

 

Privatinės teisės skyriaus vyresnysis patarėjas,

laikinai atliekantis departamento direktoriaus funkcijas                                           Dainius Zebleckis

 

 

 

 

 

N. Azguridienė, tel. (8 5) 239 6546, el. p. [email protected]

S. Švedas, tel. (8 5) 239 6165, el. p. [email protected]