LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO
TEISĖS IR TEISĖTVARKOS KOMITETAS
PAGRINDINIO KOMITETO IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ADMINISTRACINIŲ NUSIŽENGIMŲ KODEKSO 479, 480 IR 589 STRAIPSNIŲ BEI PRIEDO PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO nr. xivp-3817
2024-06-19 Nr. 102-P-23
Vilnius
1. Komiteto posėdyje dalyvavo: komiteto pirmininkė Irena Haase, komiteto pirmininko pavaduotoja Agnė Širinskienė, komiteto nariai: Aušrinę Armonaitę pavaduojanti Morgana Danielė, Gabrielių Landsbergį pavaduojanti Liuda Pociūnienė, Česlav Olševski, Julius Sabatauskas, Vilius Semeška, Algirdas Stončaitis, Andrius Vyšniauskas.
Kviestieji asmenys: Krašto apsaugos ministerijos Kibernetinio saugumo ir informacinių technologijų politikos grupės vadovė Inga Sūnelaitienė, grupės patarėja Sigita Laurinčiukaitė, Krašto apsaugos ministerijos Teisės departamento Teisėkūros skyriaus patarėjas Mantas Keliotis, Socialinės apsaugos ir darbo viceministrė Vilma Augienė, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Šeimos ir vaiko teisių apsaugos grupės vadovė Kristina Stepanova, Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos Šeimos ir vaiko teisių apsaugos grupės patarėja Ana Buzarevič.
Komiteto biuro vedėja Dalia Komparskienė, patarėjos: Martyna Civilkienė, Jurgita Janušauskienė, Rita Karpavičiūtė, Dalia Latvelienė, Irma Leonavičiūtė, Rita Varanauskienė, Loreta Zdanavičienė, vyriausioji specialistė Aidena Bacevičienė, padėjėjos: Meilė Čeputienė, Rivena Zegerienė.
2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):
Eil. Nr. |
Pasiūlymo teikėjas, data |
Siūloma keisti |
Pasiūlymo turinys
|
Komiteto nuomonė |
Argumentai, pagrindžiantys nuomonę |
||
str. |
str. d. |
p. |
|||||
1. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-06-03 |
1 (479) |
(2) |
|
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas. 1. Projekto 1 straipsniu keičiamo Administracinių nusižengimų kodekso (toliau – keičiamo kodekso) 479 straipsnio 2 dalyje vietoje formuluotės „numatyti administraciniai nusižengimai, padaryti“ vartotina formuluotė „numatytas administracinis nusižengimas, padarytas“.
|
Pritarti |
Projekto 1 straipsniu keičiamo ANK 479 straipsnio 2 dalis dėstytina taip: „ užtraukia baudą juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims nuo trijų šimtų iki vieno tūkstančio keturių šimtų keturiasdešimt eurų.“ |
2. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-06-03 |
2 (480) |
(4) |
|
2. Projekto 2 straipsniu keičiamo kodekso 480 straipsnio 4 dalyje nurodytinas subjektas, kuriam būtų taikoma sankcija.
|
Pritarti |
Projekto 2 straipsniu keičiamo ANK 480 straipsnio 4 dalis dėstytina taip: „4. Šio straipsnio 3 dalyje numatytas administracinis nusižengimas, padarytas pakartotinai, užtraukia baudą juridinių asmenų vadovams ar jų įgaliotiems asmenims nuo dviejų tūkstančių iki šešių tūkstančių eurų.“ |
3. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-06-03 |
3
|
2 |
|
3. Atsižvelgus į tai, kad projekto 3 straipsnio 2 dalimi 589 straipsnio 49 punkto nuostatos yra taikytinos visam keičiamo kodekso 479 straipsniui, siūlytina vietoje formuluotės „479 straipsnio 1, 2 dalyse“ vartoti formuluotę „479 straipsnyje“. Be to, atsižvelgus į šio punkto dėstymą, siūlytina formuluotėje „480 straipsnio 1 ir 2 dalyse“ vietoje jungtuko „ir“ vartoti kablelį.
|
Pritarti iš dalies |
49
punkte formuluotė po skaičiaus
„474” dėstytina taip: „4741 |
4. |
Seimo kanceliarijos Teisės departamentas 2024-06-03 |
4 |
|
|
4. Kaip matyti iš 2022 m. gruodžio 14 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos (ES) 2022/2555 dėl priemonių aukštam bendram kibernetinio saugumo lygiui visoje Sąjungoje užtikrinti, kuria iš dalies keičiamas Reglamentas (ES) Nr. 910/2014 ir Direktyva (ES) 2018/1972 ir panaikinama Direktyva (ES) 2016/1148 (TIS 2 direktyva) ir nacionalinių teisės aktų projektų atitikties lentelės, TIS 2 direktyva yra įgyvendinama ir teikiamu projektu, todėl ji turėtų būti nurodyta ir keičiamo kodekso priede.
|
Pritarti |
Kadangi Seime yra svarstomi du įstatymo projektai Nr. XIVP-3534 (priimtas jau) ir Nr. XIVP-3551 ir jų įsigaliojimo datos yra ankstesnės (2024-07-01, 2024-07-02, nei svarstomo projekto Nr. XIVP-3817 (2024-10-18), ANK priedas pildytinas 120 punktu, nes minėtuose projektuose Priedas jau pildomas 118 ir 119 punktais. Atsižvelgiant į tai, Projekto 4 straipsnis pildytinas 2 dalimi ir dėstytinas taip: „4 straipsnis. Kodekso priedo pakeitimas 1. Pripažinti netekusi galios Kodekso priedo 98 punktą: „ 2. Papildyti Kodekso priedą 120 punktu: „120. 2022 m. gruodžio 14 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva (ES) 2022/2555 dėl priemonių aukštam bendram kibernetinio saugumo lygiui visoje Sąjungoje užtikrinti, kuria iš dalies keičiamas Reglamentas (ES) Nr. 910/2014 ir Direktyva (ES) 2018/1972 ir panaikinama Direktyva (ES) 2016/1148.“
|
5. |
Teisės ir teisėtvarkos komiteto biuro patarėja L.Zdanavičienė |
3 |
|
|
Projekto 3 straipsnio 1 ir 2 dalių pakeitimų esmės dėstyme trūksta skaičiaus ir žodžio „589 straipsnio”. 1 ir 2 dalių pakeitimų esmę dėstyti taip: „1. Pakeisti 589 straipsnio 46 punktą ir jį išdėstyti taip:“ „2. Pakeisti 589 straipsnio 49 punktą ir jį išdėstyti taip:“
|
Pritarti |
Projekto 3 straipsnio 1 ir 2 dalis iki dvitaškio dėstyti taip: „1. Pakeisti 589 straipsnio 46 punktą ir jį išdėstyti taip: <...> 2. Pakeisti 589 straipsnio 49 punktą ir jį išdėstyti taip:“<...> |
6. |
Teisės ir teisėtvarkos komiteto biuro patarėja L.Zdanavičienė |
2 |
|
|
Projekto 2 straipsniu keičiamo ANK 480 straipsnio 3 dalies sankcijoje įtvirtinama alternatyvi nuobauda - įspėjimas arba bauda juridinių asmenų vadovams ar jų įgaliotiems asmenims nuo 250 iki 3500 eurų. Svarstytina, ar yra adekvatu nustatyti įspėjimą už padarytą Kibernetinio saugumo įstatyme nustatytų reikalavimų kibernetinio saugumo subjektų vadovamas ar jų įgaliotiems asmenims pažeidimą. |
Nepritarti |
Argumentai: Lyginant su Lietuvos Respublikos Kibernetinio saugumo įstatyme nustatytomis vykdymo užtikrinimo priemonėmis, apimančiomis plačią galimų priemonių skalę nuo įspėjimo iki 10 mln. Eur baudos, tas pats sankcijų nustatymo principas turėtų išlaikomas ir ANK, t. y. turėtų būti nustatomas kaip įmanoma įvairesnis sankcijų spektras. Be to, sistemiškai vertinant galiojantį ANK reguliavimą, pastebėtina, kad ANK 184 straipsnyje, kuriame numatomos analogiškos baudos, taip pat numatoma ir galimybė skirti įspėjimą, todėl išlaikant sankcijų sistemiškumą, įspėjimas kaip sankcija turėtų būti nustatymas ir ANK 480 straipsnio 3 dalyje.
|
3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta.
4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta.
5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta.
6. Seimo paskirtų papildomų komitetų / komisijų pasiūlymai: negauta.
7. Komiteto sprendimas ir pasiūlymai: pritarti komiteto patobulintam įstatymo projektui ir komiteto išvadoms.
8. Balsavimo rezultatai: už – 7, prieš – 0, susilaikė – 0.
9. Komiteto paskirti pranešėjai: Irena Haase, Agnė Širinskienė.
10. Komiteto narių atskiroji nuomonė: negauta.
PRIDEDAMA. Komiteto patobulintas įstatymo projektas, jo lyginamasis variantas.
Komiteto pirmininkė (Parašas) Irena Haase
Komiteto biuro patarėja Loreta Zdanavičienė