AIŠKINAMASIS RAŠTAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ĮSTATYMO NR. I-446 9 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO
1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai:
Lietuvos Respublikos žemės įstatymo Nr. I-446 9 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (toliau – Įstatymo projektas) parengtas siekiant išvengti atvejų, kai asmenys įgydami teisę laikinai naudotis valstybine žeme, užsitikrina pirmumo teisę nuomoti šią žemę ir sudaryti sąlygas jauniesiems, pradedantiesiems bei nedidelius žemės plotus valdantiems žemės ūkio subjektams plėsti nuomojamos žemės ūkio paskirties žemės plotus.
2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai:
Įstatymo projektą parengė Lietuvos Respublikos Seimo narys Andrius Palionis.
3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai:
Šiuo metu gailojančio Lietuvos Respublikos žemės įstatymo (toliau – Įstatymas) 9 straipsnio 7 dalyje yra nustatyta, kad žemės reformos metu valstybinės žemės ūkio paskirties žemės sklypai kaimo vietovėje, formuojami pagal žemės reformos žemėtvarkos projektus, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka išnuomojami be aukciono. Pirmumo teisę išsinuomoti tokią žemę turi:
1) fiziniai asmenys, įregistravę ūkininko ūkį Lietuvos Respublikos ūkininko ūkio įstatymo nustatyta tvarka arba turintys Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotos institucijos nustatytą pasirengimą ūkininkauti;
2) juridiniai asmenys – žemės ūkio produkcijos gamintojai, kurių metinės įplaukos iš prekinės žemės ūkio produkcijos realizavimo sudaro daugiau kaip 50 procentų visų gaunamų pajamų.
Įstatymo 9 straipsnio 8 dalyje nurodyta, kad jeigu keli vienodą
pirmumo teisę turintys asmenys pageidauja išsinuomoti tą patį valstybinės žemės
ūkio paskirties žemės sklypą, žemės sklypas išnuomojamas tam asmeniui, kuris
teisėtai naudojasi žemės sklypu. Jeigu tokių asmenų nėra, žemės sklypas
išnuomojamas asmeniui, kurio nuosavybės teise turimas ar iš valstybės
nuomojamas žemės ūkio paskirties žemės sklypas ribojasi su pageidaujamu
išsinuomoti žemės ūkio paskirties žemės sklypu. Jeigu tokių asmenų nėra arba jų
yra keletas, žemės ūkio paskirties žemės sklypas išnuomojamas asmeniui,
anksčiau pateikusiam prašymą išsinuomoti valstybinės žemės ūkio paskirties
žemės sklypą. Tais atvejais, kai yra keli asmenys, nenurodyti šio straipsnio 7
dalies 1 ir
2 punktuose, pageidaujantys išsinuomoti tą patį valstybinės žemės ūkio
paskirties žemės sklypą, šis žemės sklypas jiems išnuomojamas aukcione.
Taigi,
Įstatymo 9 straipsnio 7 dalyje nustatytus reikalavimus atitinkantis asmuo, teisėtai
naudojantis (Nacionalinės žemės tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos
teritorinio padalinio skyriaus vedėjo įsakymo dėl leidimo laikinai naudotis
valstybine žeme pagrindu) valstybinę žemę, turės pirmumo teisę ją nuomoti prieš
kitus asmenis. Todėl, dažnai pasitaiko atvejų, kai Įstatymo
9 straipsnio 7 dalyje nustatytus reikalavimus atitinkantys asmenys, įgydami
teisę laikinai naudotis valstybine žeme, užsitikrina pirmumo teisę nuomoti šią
žemę. Dėl to, kiti asmenys praranda galimybę nuomoti tokią valstybinę žemę.
4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:
Siūloma nustatyti, kad jeigu keli Įstatymo 9 straipsnio 7 dalyje nurodytus reikalavimus atitinkantys asmenys pageidauja išsinuomoti tą patį valstybinės žemės ūkio paskirties žemės sklypą, pirmumo teisė būtų nustatoma remiantis atitinkamais rodikliais (atsižvelgiant į žemės ūkio subjekto amžių, nuosavybės teise turimos ir nuomojamos žemės ūkio paskirties žemės plotą ir pan.) skiriant balus ir žemės sklypas būtų išnuomojamas didžiausią balų sumą surinkusiam žemės ūkio subjektui. Taip būtų išvengta atvejų, kai asmenys įgydami teisę laikinai naudotis valstybine žeme, užsitikrina pirmumo teisę nuomoti šią žemę ir sudarytos sąlygos jauniesiems, pradedantiesiems bei nedidelius žemės plotus valdantiems žemės ūkio subjektams plėsti nuomojamos žemės ūkio paskirties žemės plotus.
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:
Neigiamų priimto Įstatymo projekto pasekmių nenumatoma.
6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:
Priimtas Įstatymo projektas įtakos kriminogeninei situacijai, korupcijai neturės.
7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:
Bus sudarytos galimybės plėstis mažiems ūkiams.
8. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:
Priėmus Įstatymo projekto nuostatas, keisti, pripažinti netekusiais galios ar priimti naujų įstatymų nereikės.
9. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Lietuvos Respublikos terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:
Įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos įstatymo, Teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimų. Įstatymo projekte nėra įtvirtinta naujų sąvokų ir jas įvardijančių terminų.
10. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus:
Įstatymo projektas neprieštarauja Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos bei Europos Sąjungos dokumentų nuostatoms.
11. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti:
Priėmus Įstatymo projektą turės būti keičiamas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. vasario 18 d. nutarimas Nr. 236 „Dėl valstybinės žemės ūkio paskirties žemės sklypų pardavimo ir nuomos“.
12. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):
Įstatymui įgyvendinti papildomų lėšų iš biudžeto nereikės.
13. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:
Negauta.
14. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis:
„valstybinė žemė“, „pirmumo teisė“.
15. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:
Nėra.
Seimo narys Andrius Palionis