LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

Energetikos IR DARNIOS PLĖTROS komisija

 

 

PAPILDOMOS KOMISIJOS IŠVADA

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ELEKTROS ENERGETIKOS ĮSTATYMO NR. VIII-1881 2, 7, 9, 56, 67 IR 69 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR ĮSTATYMO PAPILDYMO SEPTINTUOJU1 SKIRSNIU KEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIVP-240

 

 

2021-03-17  Nr. 117-P-5

Vilnius

 

 

1. Komisijos posėdyje dalyvavo prisijungę elektroninėmis ryšio priemonėmis: Komisijos pirmininkas Justinas Urbanavičius, Komisijos nariai Kasparas Adomaitis, Vytautas Gapšys, Linas Jonauskas, Kęstutis Masiulis, Laima Nagienė, Arvydas Nekrošius, Audrius Petrošius, Jonas Pinskus, Lukas Savickas, Paulius Saudargas, Romualdas Vaitkus, Seimo kanceliarijos patarėja, aptarnaujanti Seimo komisijas Rūta Bėčiūtė, Seimo kanceliarijos Teisės departamento Privatinės teisės skyriaus vedėja Daina Petrauskaitė, Seimo kanceliarija, Privatinės teisės skyriaus vyr. patarėjas Dainius Zebleckis, Kviestieji asmenys: Energetikos ministerija, Strateginių pokyčių valdymo grupė, Dovilė Kapačinskaitė, Valstybinės energetikos reguliavimo tarybos (toliau – VERT) pirmininkas Renatas Pocius,  VERT, Dujų ir elektros departamento direktorė Jurga Grudzinskaitė-Gainovskė, VERT, Elektros skyriaus patarėja, laikinai vykdanti Elektros skyriaus vedėjo funkcijas Anastasija Skunčikaitė, Prezidento kanceliarija, Aplinkos ir infrastruktūros grupės patarėjas Tomas Lukoševičius, UAB "EPSO-G", generalinis direktorius Rolandas Zukas, UAB "EPSO-G", infrastruktūros direktorius Rimvydas Štilinis, UAB "EPSO-G", vyriausias teisininkas Andrius Šimkus, Lietuvos pramoninkų konfederacija, viceprezidentas Martynas Nagevičius.

 

2. Ekspertų, konsultantų, specialistų išvados, pasiūlymai, pataisos, pastabos (toliau – pasiūlymai):

Eil.

Nr.

Pasiūlymo teikėjas, data

Siūloma keisti

 

Pasiūlymo turinys

 

Komisijos nuomonė

Argumentai,

pagrindžiantys nuomonę

str.

str. d.

p.

1.

Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-02-25

1

4

2,3

 

Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas:

1.    Projekto 4 straipsniu teikiamo įstatymo 481 straipsnio 1 dalies sakinys: „Elektros energijos kaupimo paslaugos suprantamos kaip energijos kaupimo įrenginių naudojimas vykdant energijos kaupimo veiklą viename ar keliuose elektros energijos rinkos segmentuose.“ pateikia sąvokos elektros energijos kaupimo paslauga apibrėžtį, todėl ši nuostata turi būti perkelta į projekto 1 straipsnį, kuriuo keičiamas įstatymo 2 straipsnis, kad ši sąvoka būtų įtvirtinta keičiamo įstatymo 2 straipsnyje.

Pritarti

1. Įstatymo projekto 1 str. siūloma papildyti naujomis 2 ir 3 dalimis:

2. Papildyti 2 straipsnį nauja 142 dalimi:

142. Elektros energijos kaupimo paslauga – energijos kaupimo įrenginių naudojimas vykdant energijos kaupimo veiklą viename ar keliuose elektros energijos rinkos segmentuose.

3. Buvusią 2 straipsnio 142 dalį laikyti 143 dalimi.

 

2. Įstatymo projekto 4 str. teikiamo LR Elektros energetikos įstatymo 481 str. 1 d. siūloma išdėstyti taip:

„1. Energijos kaupimo veikla vykdoma ir elektros energijos kaupimo paslaugos elektros energijos rinkoje teikiamos rinkos sąlygomis. Elektros energijos kaupimo paslaugos suprantamos kaip energijos kaupimo įrenginių naudojimas vykdant energijos kaupimo veiklą viename ar keliuose elektros energijos rinkos segmentuose. Elektros energijos kaupimo paslaugų kainos nereguliuojamos, išskyrus išimties tvarka perdavimo sistemos operatoriui teikiamos izoliuoto elektros energetikos sistemos darbo rezervo užtikrinimo paslaugos (toliau – izoliuoto darbo rezervo paslauga), teikiamos perdavimo sistemos operatoriui Elektros energetikos sistemos sujungimo su kontinentinės Europos elektros tinklais darbui sinchroniniu režimu įstatyme nustatyta tvarka ir sąlygomis, kainą ir kitus šio įstatymo 67 ir (ar) 68 straipsniuose nustatytus atvejus.“

2.

Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-02-25

4

5

6

 

 

1

 

2.    Projekto 4 straipsniu teikiamo įstatymo 481 straipsnio 1 dalyje ir kitur projekto tekste vartojama žodžių junginys „išimties tvarka“. Atkreipiame dėmesį, jog nei iš analizuojamo įstatymo projekto, nei iš kartu teikiamo Elektros energetikos sistemos sujungimo su kontinentinės Europos elektros tinklais darbui sinchroniniu režimu įstatymo Nr. XI-2052 5, 6, 8, 12, 13 ir 13(1) straipsnių pakeitimo ir Įstatymo papildymo 6(1) straipsniu įstatymo projekto, reg. Nr. XIVP-242, nėra aišku, apie kokią išimties tvarką šiuose įstatymų projektuose kalbama. Pastebėtina, kad projekte, reg. Nr. XIVP-242 nurodoma, kad „paskirtasis kaupimo sistemos operatorius išimties tvarka privalo teikti perdavimo sistemos operatoriui izoliuoto darbo rezervo paslaugą”. Tačiau pažymėtina, kad nė viename iš keičiamų įstatymų nėra reguliuojamas neišimtinis paskirtojo kaupimo sistemos operatoriaus izoliuoto darbo rezervo paslaugos teikimas ar kitų asmenų izoliuoto darbo rezervo paslaugos teikimas. Todėl neaišku, iš kokios bendros tvarkos ar taisyklės nustatoma išimtis. Manytina, jog, vadovaujantis teisinio aiškumo principu, projektas turėtų būti papildytas, nurodant apie kokio pobūdžio išimtį jame kalbama, galimai projekto nuostatas siejant su projekto, reg. Nr. XIVP-242 turiniu, kuriame turėtų būti apibrėžta ir nurodyta iš kokios bendros tvarkos ar taisyklės nustatoma išimtis. Be to, kelia abejonių, ar minima išimties tvarka apskritai galėtų ir turėtų būti vadinama išimtimi, jei kalbama apie tam tikrą teisinį reguliavimą, kuris galios tik tam tikrą, ribotą laiką, tačiau pagal savo esmę galimai nenustatys išimties iš bendros taisyklės.

 

Pritarti

1. Įstatymo projekte siūloma atsisakyti žodžių junginio „išimties tvarka“ vartojimo.

 

2. Įstatymo projekto 4 str. teikiamo LR Elektros energetikos įstatymo 481 str. 1 d. siūloma išdėstyti taip:

„1. Energijos kaupimo veikla vykdoma ir elektros energijos kaupimo paslaugos elektros energijos rinkoje teikiamos rinkos sąlygomis. Elektros energijos kaupimo paslaugos suprantamos kaip energijos kaupimo įrenginių naudojimas vykdant energijos kaupimo veiklą viename ar keliuose elektros energijos rinkos segmentuose. Elektros energijos kaupimo paslaugų kainos nereguliuojamos, išskyrus išimties tvarka perdavimo sistemos operatoriui teikiamos izoliuoto elektros energetikos sistemos darbo rezervo užtikrinimo paslaugos (toliau – izoliuoto darbo rezervo paslauga), teikiamos perdavimo sistemos operatoriui Elektros energetikos sistemos sujungimo su kontinentinės Europos elektros tinklais darbui sinchroniniu režimu įstatyme nustatyta tvarka ir sąlygomis, kainą ir kitus šio įstatymo 67 ir (ar) 68 straipsniuose nustatytus atvejus.“

3.

Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-02-25

4

 

 

3.    Projekto 4 straipsniu teikiamo įstatymo 481 straipsnio 3 – 5 dalių turinys nedera su straipsnio pavadinimu „energijos kaupimo veiklos principai“, nes reguliuoja ne šiuos principus, o energijos kaupimo įrenginio savininkų teises ir šio straipsnio nuostatų taikymą energijos kaupimo įrenginio savininkams. Todėl siūlytina arba tikslinti straipsnio pavadinimą, kad jis derėtų su straipsnio turiniu, arba šias nuostatas dėstyti atskirame straipsnyje su deramu pavadinimu.

Pritarti

Įstatymo projekto 4 str. teikiamo LR Elektros energetikos įstatymo 481 str. pavadinimą siūloma išdėstyti taip:

„481 straipsnis. Energijos kaupimo veiklos principai ir energijos kaupimo įrenginių savininkų teisės“.

4.

Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-02-25

4

 

 

4.    Projekto 4 straipsniu teikiamo įstatymo 482 straipsnio 3 dalyje vartojamos sąvokos garantuojamų energijos kaupimo įrenginių prijungimo, garantuojamų prijungimo pajėgumų. Atkreipiame dėmesį, kad šios sąvokos niekur kitur projekto ar įstatymo tekste nevartojamos, o jų turinys savaime nėra aiškus, todėl manytina, kad šių sąvokų apibrėžtis būtina pateikti įstatymo 2 straipsnyje.

Pritarti iš dalies

Įstatymo projekto 4 str. teikiamo LR Elektros energetikos įstatymo 482 str. 3 d. siūloma atsisakyti žodžio „garantuojamų“ vartojimo.

Procedūrinės sąvokos, susijusios su elektros energijos įrenginių prijungimo prie elektros tinklų reguliavimu, turi būti reglamentuotos ne LR Elektros energetikos įstatyme, bet jo įgyvendinamajame teisės akte – Elektros įrenginių prijungimo prie elektros tinklų tvarkos apraše (LR Energetikos ministro 2012-07-14 įsakymas Nr. 1-127 su vėlesniais pakeitimais). Pabrėžtina, kad šis Tvarkos aprašas bus iš esmės peržiūrėtas į LR nacionalinę teisę visa apimtimi perkeliant Direktyvą (ES) 2019/944.

5.

Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarijos Teisės departamentas, 2021-02-25

4

 

 

5.    Projekto 4 straipsniu teikiamo įstatymo 482 straipsnio 3 dalies antrasis ir trečiasis sakiniai turėtų būti dėstomi atskiromis straipsnio dalimis, kaip ir dera savarankiškoms teisės normoms.

Pritarti

Įstatymo projekto 4 str. teikiamo LR Elektros energetikos įstatymo 482 str. 3 d. antrąjį ir trečiąjį sakinius siūloma išskirti į atskiras straipsnio dalis ir išdėstyti taip:

„3. Šio straipsnio 2 dalis nedraudžia tinklų operatoriui riboti garantuojamų energijos kaupimo įrenginių prijungimo prie elektros tinklų pajėgumų arba pasiūlyti prijungimo, kuriam taikomi eksploatavimo apribojimai, galimybių siekiant užtikrinti ekonominį efektyvumą naujų energijos kaupimo įrenginių atžvilgiu su sąlyga, kad tokius apribojimus perdavimo sistemos operatoriaus teikimu pagal kompetenciją patvirtino Taryba.

4. Taryba užtikrina, kad visi garantuojamų šio straipsnio 3 dalyje nurodyti prijungimo pajėgumų arba eksploatavimo apribojimai būtų nustatomi remiantis skaidriomis ir nediskriminacinėmis procedūromis ir nesukurtų nepagrįstų kliūčių patekti į elektros energijos rinką.

5. Jeigu energijos kaupimo įrenginio savininkas padengia išlaidas, susijusias su neriboto prijungimo užtikrinimu, įskaitant tinklų operatoriaus nurodytos būtinos elektros tinklų plėtros išlaidas, prijungimo pajėgumų arba eksploatavimo apribojimai netaikomi.“

 

3. Piliečių, asociacijų, politinių partijų, lobistų ir kitų suinteresuotų asmenų pasiūlymai: negauta

 

4. Valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų pasiūlymai: negauta

 

5. Subjektų, turinčių įstatymų leidybos iniciatyvos teisę, pasiūlymai: negauta

 

 

 

6. Komisijos sprendimas ir pasiūlymai:

6.1. Sprendimas: Pritarti Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatymo Nr. VIII-1881 2, 7, 9, 56, 67 ir 69 straipsnių pakeitimo ir įstatymo papildymo septintuoju1 skirsniu keitimo įstatymo projektui Nr. XIVP-240 ir pagrindiniam Seimo Ekonomikos komitetui tobulinti šį projektą pagal Seimo kanceliarijos Teisės departamento pastabas ir pasiūlymus, kuriems Seimo Energetikos ir darnios plėtros komisija pritarė.

 

7. Balsavimo rezultatai: už – 12, prieš – 0, susilaikė – 0.

8. Komisijos paskirti pranešėjai: Justinas Urbanavičius.

 

Komisijos pirmininkas                                                                         (Parašas)                                                                      Justinas Urbanavičius

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(Seimo kanceliarijos patarėja, aptarnaujanti Seimo komisijas, Rūta Bėčiūtė)