PASIŪLYMAI

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS

VIETOS SAVIVALDOS ĮSTATYMO NR. I-533 9, 91  STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTAS

NR. XIIIP-3789

2019-11-11

Vilnius

 

Eil. Nr.

Pasiūlymo turinys

str.

str. d.

 

1.

9

2,3

Argumentai:

 

Atsižvelgiant į pateiktas institucijų pastabas, kuriose nurodyta, kad siūlomi pakeitimai gali pažeisti suformuotą konstitucinę doktriną, riboti konkurencijos laisvę viešųjų paslaugų teikimo srityje bei gali prieštarauti bendros tautos gerovės principams, siūloma įstatymo projekto pakeitimo netvirtinti ir palikti originalią įstatymo versiją.

 

STT parengtoje antikorupcinio vertinimo išvadoje teigiama, kad numatyti įstatymo pakeitimai gali sudaryti sąlygas nukrypimui nuo suformuotos konstitucinės doktrinos sudarant prielaidas nesąžiningai konkurencijai ar korupcijai. Teisės departamento išvadoje nurodoma, kad Lietuvos Respublikos konkurencijos taryba ne kartą pastebėjo, kad su savivaldybių valdomomis įmonėmis sudaromi sandoriai, kurie galimai privilegijuoja ar diskriminuoja tam tikrus rinkos dalyvius ir taip neužtikrina sąžiningos konkurencijos sąlygų. Konkurencijos taryba taip pat teigia, kad siūlomas įstatymo projektas yra „<..> ydingas, neaiškus, gali sukelti nesklandumų jį įgyvendinant praktikoje bei prieštarauti Lietuvos Respublikos Konstitucijoje įtvirtintiems sąžiningos konkurencijos laisvės ir bendros tautos gerovės principams“. Šie įstatymo pakeitimai gali sudaryti papildomas aplinkybes nesąžiningai konkurencijai. Lietuvos laisvosios rinkos institutas savo analizėje pastebi, kad siūlomi pakeitimai gali iškreipti rinką bei nėra aišku kokiais kriterijais vadovaujantis buvo įrašytos paslaugos į išimčių sąrašą. Taip pat institutas teigia, kad šie pakeitimai ribotų konkurenciją, o vartotojai netektų galimybės gauti geriausias paslaugas.

 

Atsižvelgiant į tai, kad įstatymo projektas gali iškreipti sąžiningą konkurencinę rinką ir nesuteikti geriausių paslaugų vartotojams, siūloma palikti originalią įstatymo versiją.

 

Pasiūlymas:
1. Pakeisti 9 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

„2. Savivaldybė gali steigti naujus viešųjų paslaugų teikėjus, priimti sprendimą dėl naujos ūkinės veiklos vykdymo, dėl naujos ar jau vykdytos ūkinės veiklos pavedimo naujam ar jau egzistuojančiam ūkio subjektui Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo 10 straipsnio 2 dalyje bei Lietuvos Respublikos pirkimų, atliekamų vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srities perkančiųjų subjektų, įstatymo 19 straipsnio 2 dalyje nurodytais atvejais. Šiais atvejais šio įstatymo 91 straipsnyje nustatyti reikalavimai yra netaikomi.“. Savivaldybė steigia naujus viešųjų paslaugų teikėjus tik tais atvejais, kai kiti teikėjai viešųjų paslaugų neteikia arba negali jų teikti gyventojams geros kokybės ir už mažesnę kainą. Tais atvejais, kai viešąją paslaugą teikia ne savivaldybės biudžetinė įstaiga ir viešosios paslaugos teikimas yra ūkinė veikla, kaip ji apibrėžta Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatyme, turi būti įgyvendinti šio įstatymo 91 straipsnyje nustatyti reikalavimai. Ūkine veikla nelaikoma tokia viešosios paslaugos teikėjo veikla, kuri papildo jo teikiamą viešąją paslaugą ir teikiama tik kartu su šia viešąja paslauga.

 

2.           Pakeisti 9 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:

 

„3. Kitais nei šio straipsnio 2 dalyje nurodytais atvejais, kai viešąją paslaugą teikia ne savivaldybės biudžetinė įstaiga ir viešosios paslaugos teikimas yra ūkinė veikla, kaip ji apibrėžta Lietuvos Respublikos konkurencijos įstatyme, turi būti įgyvendinti šio įstatymo 91 straipsnyje nustatyti reikalavimai. Ūkine veikla nelaikoma tokia viešosios paslaugos teikėjo veikla, kuri papildo jo teikiamą viešąją paslaugą ir teikiama tik kartu su šia viešąja paslauga.“ Jeigu seniūnija, vadovaudamasi šio įstatymo 8 straipsnio 2 dalimi, pati teikia viešąsias paslaugas, šioms paslaugoms administruoti paskiriamas savivaldybės administracijos padalinys.

2

9

3

Argumentai:

 

Siekiant savivaldybės valdomų įmonių valdymo skaidrumo, efektyvumo bei sąžiningos konkurencijos teisių savivaldybėje užtikrinimo, būtina numatyti periodinį savivaldybės svarstymą savivaldybės valdomų įmonių vykdomų veiklų pagrįstumo klausimu.

 

Valstybės kontrolė 2017 m. atlikto audito ataskaitos išvadose nurodė, kad bent 10 proc. savivaldybės valdomų įmonių veiklų nėra susijusios su savivaldybės funkcijomis. Ataskaitoje nurodoma, kad savivaldybės vertinimas dėl savivaldybės valdomų įmonių ūkinės veiklos vykdymo, galėtų optimizuoti savivaldybės kontroliuojamų įmonių portfelį atsisakant nebūtinų ir neefektyvių įmonių. Valstybės kontrolė Vyriausybei pateikė rekomendaciją: „1. Įtraukus savivaldybes, parengti ir patvirtinti pertvarkant VVĮ taikomais principais paremtus savivaldybių turtinių ir neturtinių teisių įgyvendinimą SKĮ reglamentuojančių teisės aktų pakeitimus ir SKĮ valdysenos gaires (rekomendacijas), kad: <...> būtų įvertintas periodinis SKĮ reikalingumo vertinimas ir kriterijai, kuriais remdamosi savivaldybės atliktų vertinimą, kad galėtų optimizuoti SKĮ portfelį ir jo valdymą – atsisakyti neefektyvių ir nebūtinų įmonių.“ Ekonomikos ir inovacijų ministerija (tuometinė Ūkio ministerija) atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės anksčiau nurodytas rekomendacijas, teikė įstatymo projektą Nr. XIIIP-1713(2), kurio 6 straipsnio 3 punkte siūlė papildyti Vietos savivaldos įstatymo 16 straipsnio 2 dalį nuostata, kurioje būtų numatytas periodiškas savivaldybės valdomų įmonių vertinimas ir esant poreikiui jų paslaugų atsisakymas.

 

Atsižvelgus į nurodytus argumentus teikiamas pasiūlymas, kuris užtikrintų periodišką savivaldybės valdomų įmonių vykdomų ūkinių veiklų pagrįstumo svarstymą ir atsižvelgiant į šio įstatymo 9¹ straipsnio 1 dalyje nustatytas sąlygas, būtų sprendžiama dėl šių įmonių vykdomos ūkinės veiklos atsisakymo ar tęstinumo.

 

Pasiūlymas:

1.      Pakeisti 9 straipsnio 3 dalį ir jį išdėstyti taip:

„3. Jeigu seniūnija, vadovaudamasi šio įstatymo 8 straipsnio 2 dalimi, pati teikia viešąsias paslaugas, šioms paslaugoms administruoti paskiriamas savivaldybės administracijos padalinys.

 Savivaldybė periodiškai (ne rečiau kaip kas 4 metus) svarsto, ar savivaldybės valdomų įmonių ūkinė veikla atitinka šio įstatymo 9¹ straipsnio 1 dalyje nustatytas sąlygas, ir sprendžia dėl šių sąlygų neatitinkančios ūkinės veiklos atsisakymo ir ją vykdančių savivaldybės valdomų įmonių veiklos tęstinumo.“

2.      Buvusią 3 dalį atitinkamai laikyti nauja 4 dalimi.

3.4. Jeigu seniūnija, vadovaudamasi šio įstatymo 8 straipsnio 2 dalimi, pati teikia viešąsias paslaugas, šioms paslaugoms administruoti paskiriamas savivaldybės administracijos padalinys.“

 

 

 

Teikia

 

Seimo narys                                                                                                              Simonas Gentvilas