LIETUVOS RESPUBLIKOS
ŠALPOS PENSIJŲ ĮSTATYMO NR. I-675
8 STRAIPSNIO 4 DALIES PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO AIŠKINAMASIS RAŠTAS
1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengto projekto tikslai ir uždaviniai
Lietuvos Respublikos Šalpos pensijų įstatymo 8 straipsnio 4 dalies pakeitimo įstatymo projektas (toliau – Įstatymo projektas) parengtas paaiškėjus, kad Lietuvoje egzistuoja grupė asmenų su negalia, kuri yra išskirtinai diskriminuojama ir gauna ypatingai mažas šalpos neįgalumo pensijas, lygias tik 1 šalpos pensijos bazės dydžiui, t.y. 173 Eur.
Šis dydis yra vienodas tiek sunkios, tiek vidutinės negalios atveju. O lengvą negalią turintys negauna nieko. Be to, ši grupė asmenų su negalia yra vienintelė, kuri netenka šalpos neįgalumo pensijos tuo atveju, jei įsidarbina. Tai asmenys, kurie negalią įgijo būdami vyresni nei 24 metai ir neturėdami minimalaus darbo stažo.
LR Socialinės apsaugos ir darbo ministerija atlieka Minimalių pajamų studiją, po kurios, remdamasi mokslininkų rekomendacijomis dėl minimaliųjų pajamų sistemos pertvarkos, imsis rengti atitinkamus teisės aktų pakeitimus. Tačiau tai įvyks geriausiu atveju kitais metais. Tuo tarpu žmonėms gyventi reikia čia ir dabar. Įvertinus faktą, kad Lietuvoje yra dviženklė metinė infliacija, o elektros ir dujų kainos siekia neregėtas aukštumas, teikiamas šis Įstatymo projektas dar šiemet ir prašoma skubos.
2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai:
Įstatymo projektą parengė Lietuvos Respublikos Seimo narės, Seimo Neįgaliųjų teisių komisijos pirmininkė Monika Ošmianskienė ir Morgana Danielė.
3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai:
Pagal šiuo metu galiojantį Lietuvos Respublikos šalpos pensijų įstatymą, asmenims, pripažintiems netekusiais 60 procentų ir daugiau darbingumo (iki 2005 m. liepos 1 d. pripažinti I ar II grupės invalidais) po to, kai jiems sukako 24 metai ir neturintiems minimaliojo darbo stažo mokama 1 šalpos pensijų bazės dydžio Šalpos neįgalumo pensija.
4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama:
Projektu siūloma pakeisti LR Šalpos pensijų įstatymo 8 straipsnio 4 dalį ir sunkią negalią turintiems asmenims, kurie negalią įgijo būdami 24-erių metų ar vyresnis, bet neturėdami minimaliojo darbo stažo, mokėti 2 šalpos pensijų bazės dydžio Šalpos neįgalumo pensiją.
5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymo projektą toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimto įstatymo pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta:
Neigiamų pasekmių nenumatoma.
6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai:
Priimtas įstatymas neigiamos įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijos rizikai neturės.
7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai:
Įstatymo įgyvendinimas neigiamos įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai neturės.
8. Ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams:
Neprieštarauja.
9. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios:
Priimti naujų, pakeisti ar pripažinti netekusiais galios galiojančių įstatymų nereikės.
10. Ar įstatymo projektas parengtas laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymo projekto sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka:
Įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos, Teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų ir atitinka bendrinės lietuvių kalbos normas. Įstatymo projekte nėra vartojama naujai apibrėžtų sąvokų.
11. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus:
Įstatymo projektas neprieštarauja Europos žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatoms ir Europos Sąjungos dokumentams ir prisideda prie jų įgyvendinimo.
12. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti:
Priėmus Įstatymo projektą įgyvendinamųjų teisės aktų priimti nereikės.
13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais):
Sodros duomenimis, įstatymo projektas turės įtakos 403 asmenims, o tai iš valstybės biudžeto pareikalaus papildomų 836628 Eur, jei šalpos pensijų bazės dydis išliks 173 Eur arba 894660 Eur, jei šalpos pensijų bazės dydis padidės iki 185 Eur.
14. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados:
Išvadų ir vertinimų negauta.
15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis:
Šalpos neįgalumo pensija.
16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai:
Nėra.
Teikia
Lietuvos Respublikos Seimo narė Parašas Monika Ošmianskienė