image001

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SPECIALIŲJŲ TYRIMŲ TARNYBA

 

Biudžetinė įstaiga, A. Jakšto g. 6, LT-01105 Vilnius,

tel. 8 706 63 335, el. p. [email protected]

Duomenys kaupiami ir saugomi Juridinių asmenų registre, kodas 188659948

 

Lietuvos Respublikos Seimo                                     

Aplinkos apsaugos komitetui

El. p. [email protected]

 

Lietuvos Respublikos energetikos ministerijai

E. pristatymo informacinė sistema

 

Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijai                                                   

E. pristatymo informacinė sistema

 

 

 

 

 

 

ANTIKORUPCINIO VERTINIMO IŠVADA

DĖL ENERGIJOS IŠ ATSINAUJINANČIŲ IŠTEKLIŲ GAMYBOS JŪROJE TEISINIO REGLAMENTAVIMO

 

 

                                               2022 m. rugsėjo  d.  Nr.

 

Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnyba (toliau – Specialiųjų tyrimų tarnyba), vadovaudamasi Lietuvos Respublikos korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 5 dalies 2, 4 ir 5 punktų nuostatomis atliko šių teisės aktų antikorupcinį vertinimą:

1.        Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo Nr. XI-1375 (toliau – Įstatymas) 22 straipsnio.

2.        Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo „Dėl reikalavimų asmenims, siekiantiems įgyti bei įgijusiems teisę plėtoti ir eksploatuoti atsinaujinančius energijos išteklius naudojančias elektrines jūrinėje teritorijoje, ir jūrinės teritorijos tyrimų bei kitų veiksmų atlikimo išlaidų kompensavimo aprašo patvirtinimo“ projekto (TAIS registracijos Nr. 22-10630(2)) (toliau – LRV nutarimo projektas).

Atlikę antikorupcinį vertinimą teikiame šias pastabas ir pasiūlymus:

1.             Kritinės antikorupcinės pastabos ir pasiūlymai:

1.1.       Įstatymo 22  straipsnio, kuriame reglamentuotos atsinaujinančių energijos išteklių naudojimo elektros energijos gamybai Lietuvos Respublikos teritorinėje jūroje ir (ar) Lietuvos Respublikos išskirtinėje ekonominėje zonoje Baltijos jūroje (toliau – jūroje) procedūros, redakcijos, įsigaliosiančios praėjus 2 mėnesiams po Europos Komisijos pritarimo pagal Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 108 straipsnio 3 dalies nuostatas, 22 dalies 5 punkte nustatyta, kad  „Šio straipsnio 10 dalies 2 ir 18 punktuose nurodyti prisiimti įsipareigojimai konkurso laimėtojo prašymu gali būti pakeisti gavus Lietuvos energetikos agentūros rašytinį suderinimą.“ Analizuojant LRV nutarimo projekte, kuris parengtas įgyvendinant Įstatymo 22 straipsnio 10 dalies nuostatas, siūlomą reglamentavimą, darytina išvada, kad konkurso dalyvio įsipareigojimų pagal Įstatymo 22 straipsnio 10 dalies antrą punktą dydis gali siekti apie 225 mln. eurų elektrinės naudojimo laikotarpiu. Ši nuostata svarstytina šiais aspektais:

1.1.1.  Pagal šią nuostatą konkurso laimėtojas galės nesilaikyti įsipareigojimų, kurie yra privalomi jam norint dalyvauti konkurse dėl leidimo plėsti ir eksploatuoti elektrines jūroje. Toks teisinis reglamentavimas, pagal kurį Lietuvos energetikos agentūros sprendimu gali būti keičiami konkurso laimėtojo prisiimti įsipareigojimai ar jis visai nuo jų atleidžiamas yra ydingas antikorupciniu požiūriu ir sukuria nevienodas sąlygas konkurso dalyviams, nes, jeigu konkurso dalyvis neatitiktų Įstatymo 22 straipsnio 10 dalyje nustatytų sąlygų, tame tarpe ir 2 bei 18 punktuose nustatytų įsipareigojimų, jis negalėtų dalyvauti konkurse.

1.1.2.  Iš šios nuostatos neaišku, kuo vadovaudamasi ir kokį sprendimą gali priimti Lietuvos energetikos agentūra konkurso laimėtojui prašant pakeisti prisiimtus įsipareigojimus. Nereglamentuojant sąlygų ir aplinkybių, kurioms esant Lietuvos energetikos agentūra galėtų priimti sprendimą pakeisti konkurso laimėtojo prisiimtus įsipareigojimus jam prašant, ji sprendimus atlikti įsipareigojimų pakeitimus priimtų savo nuožiūra, pagal nusistatytus subjektyvius kriterijus, kuriuos kiekvienų atveju galėtų keisti. Tokiu būdu skirtingiems konkurso laimėtojams galėtų taikyti skirtingus kriterijus leisdama ar neleisdama keisti prisiimtų įsipareigojimų dydį.

1.1.3.  Įstatymo 22 straipsnio 28 dalies 1 ir 2 punktuose nustatyta, kad už įsipareigojimų, reglamentuotų 22 straipsnio 10 dalies 2 ir 18 punktuose, nesilaikymą yra nustatytos poveikio priemonės – baudos, tačiau konkurso laimėtojas, suvokdamas, kad negalės įgyvendinti konkurso metu prisiimtų įsipareigojimų, pasinaudodamas analizuojama nuostata ir paprašęs Lietuvos energetikos agentūros pakeisti įsipareigojimų dydį, o pastarajai sutikus su prašomais pakeitimais ir juos suderinus, galės išvengti baudų už konkurso metu prisiimtų įsipareigojimų nevykdymą.

Atsižvelgiant į pateiktus argumentus darytina išvada, kad pirmiau paminėtas procedūras reglamentuojančios nuostatos mažina konkurso proceso skaidrumą ir yra ydingos antikorupciniu požiūriu.

2.        Kitos antikorupcinės pastabos ir pasiūlymai:

Įstatymo 22 straipsnio 10 dalies 2 punkte nustatyta, kad konkurse gauti leidimą atsinaujinančius energijos išteklius naudojančių elektrinių plėtrai ir eksploatacijai jūroje turi teisę dalyvauti subjektai, kurie Valstybinei energetikos reguliavimo tarybai yra pateikę patvirtinimą, kad laikysis Vyriausybės nustatytų reikalavimų, kurie gali būti susiję su parama vietos bendruomenėms. Kriterijai, kuriais vadovaujantis būtų nustatoma, kurios vietos bendruomenės ir kokia suma būtų remiamos, Įstatyme nereglamentuoti.

LRV nutarimo projekto 23 punkte nustatyta, kad konkurso laimėtojas privalo remti arčiausiai esančią Palangos miesto savivaldybę, o pagal 24 punkto nuostatas privalo mokėti įmoką lygią 1 eurui už 1 MWh. Ši LRV nutarimo projekto nuostata yra diskutuotina, kadangi neaišku, kokiais teisės aktuose nustatytais kriterijais vadovaujantis siūloma remti tik vienintelę Palangos miesto savivaldybę ir kokiais kriterijais bei duomenimis priimtas sprendimas nustatyti būtent 1 euro už 1 MWh dydžio įmoką, nors pagal Įstatymo nuostatą turi būti įpareigojama remti ne savivaldybę, o vietos bendruomenės.

Nenustatyti remtinų vietos bendruomenių atrankos ir paramos dydžio skyrimo kriterijai yra korupcijos rizikos veiksnys, todėl ir Įstatymo bei LRV nutarimo projekto nuostatos yra tobulintinos, nustatant aiškius kriterijus, kuriais vadovaujantis atrenkamos remtinos vietos bendruomenės ir nustatomas konkretus paramos dydis susietas su apskaičiuota galima žala dėl atsinaujinančius energijos išteklius naudojančių elektrinių jūroje veiklos.

3.        Kitų pastabų ir pasiūlymų neteikiame.

Atsižvelgdami į antikorupcinio vertinimo metu nustatytus teisinio reglamentavimo trūkumus ir pateiktus argumentus siūlome tobulinti teisinį reglamentavimą.

Vadovaudamiesi Korupcijos prevencijos įstatymo 8 straipsnio 8 dalies nuostatomis, prašome Energetikos ministerijos ir Aplinkos ministerijos pagal kompetenciją per du mėnesius nuo antikorupcinio vertinimo išvados gavimo dienos Lietuvos Respublikos Seimo teisės aktų informacinėje sistemoje paskelbti informaciją apie tai, kaip atsižvelgta (planuojama atsižvelgti) į pateiktas pastabas ir pasiūlymus, arba, jeigu į antikorupcinio vertinimo išvadoje pateiktas pastabas ir pasiūlymus neatsižvelgta, nurodyti priežastis ir motyvus, užpildant antikorupcinio vertinimo išvados įgyvendinimo pažymą, kurios forma pateikta Lietuvos Respublikos specialiųjų tyrimų tarnybos atliekamo teisės aktų ar jų projektų antikorupcinio vertinimo tvarkos aprašo 3 priede[1], ir pateikti Specialiųjų tyrimų tarnybai nuorodą į ją.

 

L. e. direktoriaus pareigas                                                                               Egidijus Radzevičius

 

 

 

 

 

Aivaras Raišys, tel. 8 706 63331, el. p. [email protected]



[1] Prieiga internete: https://e-seimas.lrs.lt/portal/legalAct/lt/TAD/6ae7e2224d6511ec86bdcb0a6d573b32?positionInSearchResults=0&searchModelUUID=9f575944-a544-4a78-aa6f-e1a39cfa9e4e