LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO KANCELIARIJOS
IŠVADA
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBĖS TARNYBOS ĮSTATYMO NR. VIII-1316 5, 11, 18, 22, 32 IR 35 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMO PROJEKTO
2024-05-27 Nr. XIVP-3786
Vilnius
Įvertinę projekto atitiktį Konstitucijai, įstatymams, teisėkūros principams ir teisės technikos taisyklėms, teikiame šias pastabas.
1. Projekto 1 straipsnio 1 dalimi siūloma papildyti Valstybės tarnybos įstatymo (toliau – keičiamas įstatymas) 5 straipsnio 2 dalį 8 punktu, nustatant jame naują nepriekaištingos reputacijos reikalavimą, pagal kurį valstybės tarnautojas arba asmuo, pretenduojantis tapti valstybės tarnautoju, nelaikomas nepriekaištingos reputacijos, jeigu jis „užsiima arba užsiėmė veikla ar turi ryšių arba yra kitų su asmeniu susijusių aplinkybių ar faktų, kurie sudaro pagrindą manyti, kad asmens veikla būtų nesuderinama su Lietuvos Respublikos nacionalinio saugumo interesais, jeigu nuo šių veiklų, ryšių, aplinkybių pabaigos nepraėjo 3 metai. Veikla, nesuderinama su Lietuvos Respublikos nacionalinio saugumo interesais, apima asmenų slaptą bendradarbiavimą su Rusijos Federacijos, Baltarusijos Respublikos ir (ar) Kinijos Liaudies Respublikos teisėsaugos, teisėtvarkos ir (ar) šių šalių saugumo tarnybomis.“ Pažymėtina, kad aptariamos projekto nuostatos tiek pirmajame, tiek ir antrajame sakinyje nurodoma, kokia asmens veikla yra nesuderinama su Lietuvos Respublikos nacionalinio saugumo interesais. Iš aptariamos projekto nuostatos pirmojo sakinio būtų galima suprasti, kad asmens veikla būtų laikoma nesuderinama su nacionalinio saugumo interesais, jeigu asmuo užsiima arba užsiėmė veikla ar turi ryšių arba yra kitų su asmeniu susijusių aplinkybių ar faktų. Tuo tarpų pagal antrąjį aptariamos projekto nuostatos sakinį veikla, nesuderinama su Lietuvos Respublikos nacionalinio saugumo interesais, apima asmenų slaptą bendradarbiavimą su Rusijos Federacijos, Baltarusijos Respublikos ir (ar) Kinijos Liaudies Respublikos teisėsaugos, teisėtvarkos ir (ar) šių šalių saugumo tarnybomis. Nėra aiškus santykis tarp aptariamos projekto nuostatos pirmojo ir antrojo sakinių, t. y. nėra aišku, ar antruoju sakiniu siekiama paaiškinti pirmąjį sakinį, ar vis tik nustatyti kitą, papildomą nepriekaištingos reputacijos reikalavimą. Atsižvelgiant į tai, projekto 1 straipsnio 1 dalimi keičiamo įstatymo 5 straipsnio 2 dalies 8 punkto nuostata tikslintina.
2. Atsižvelgiant į tai, kad projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 5 straipsnio 4 dalyje siūloma nustatyti papildomą sąlygą, kada asmuo nepriimamas į valstybės tarnautojo pareigas (jeigu jis nuslėpė ar pateikė tikrovės neatitinkančius duomenis dėl jo atitikties šio įstatymo 4 straipsnio 2 dalies 6 ir 10 punktuose nurodytiems valstybės tarnautojų veiklos ir tarnybinės etikos principams), kartu atitinkamai turėtų būti keičiama ir keičiamo įstatymo 9 straipsnio 3 dalis.
3. Siekiant teisinio reguliavimo aiškumo siūlytume patikslinti projekto 1 straipsniu keičiamo įstatymo 5 straipsnio 4 dalį ir vietoj formuluotės „šioje dalyje nurodytiems“ įrašyti formuluotę „šio įstatymo 4 straipsnio 2 dalies 6 ir 10 punktuose nurodytiems“.
4. Projekto 3 straipsniu keičiamo įstatymo 18 straipsnio 13 dalyje po žodžių „Įstaigos vadovo tarnybinės veiklos“ įrašytinas žodis „vertinimo“.
5. Siūlome braukti projekto 7 straipsnio 4 dalyje pateiktą nuorodą į Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 5 straipsnio 2 dalies 8 punktą arba šią dalį tikslinti, nes jos nuostatos suponuoja, kad asmenims, priimamiems į valstybės tarnautojo pareigas, jeigu priėmimo ar statuso atkūrimo procedūros yra prasidėjusios iki šio įstatymo įsigaliojimo, nebus taikomi minėtame punkte nustatyti reikalavimai, t. y. net ir tuo atveju, jeigu faktai ar aplinkybės, dėl kurių valstybės tarnautojai gali būti pripažinti neatitinkančiais šių reikalavimų, bus įvykę po šio įstatymo įsigaliojimo dienos.
Departamento direktorius Dainius Zebleckis
E. Mušinskis, tel. (0 5) 209 6356, el. p. [email protected]
L. Schulte-Ebbert, tel. (0 5) 209 6055, el. p. [email protected]
I. Šambaraitė, tel. (0 5) 209 6850, el. p. [email protected]