AIŠKINAMASIS RAŠTAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO, MAISTO ŪKIO IR KAIMO PLĖTROS ĮSTATYMO NR. IX-987 8 STRAIPSNIO PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO

 

 

1. Įstatymo projekto rengimą paskatinusios priežastys, parengtų projektų tikslai ir uždaviniai

Bendrąja žemės ūkio politika siekiama pritraukti jaunuosius ūkininkus ir kitus naujus ūkininkus, skatinti ir palaikyti jų veiklos pradžią,  palengvinti tvarią verslo plėtrą kaimo vietovėse. Vis dėl to, neretai jauni asmenys nesiryžta pradėti ūkininkauti, perimti ūkius iš tėvų, nes dažnu atveju jų ūkiai prilyginami rizikingiems, dirbtinais, kas lemia, jog jiems taikomos papildomos kontrolės priemonės galimai vien dėl to, kad juos su tėvais sieja giminystės ryšys, greta vykdoma ūkininkavimo veikla ir pan.

Pažymėtina, kad siekiant visapusiškai ir tikslingai pradėti naują verslą, sudėtinga atsiriboti nuo tėvų ūkio, su kuriuo būna susijusi ir jaunojo ūkininko ūkio infrastruktūra, tačiau ES paramos administravimą reglamentuojančių teisės aktų (Dirbtinai sukurtų sąlygų gauti paramą metodikos[1]) kontekste, giminystės ryšys (pvz., tėvo ir sūnaus) gali būti vertinamas kaip „susijusių asmenų“ rizikos kriterijų detalizuojantis požymis, kadangi teisės aktai aiškiai nedetalizuoja, kokiais ryšiais siejami asmenys laikomi susijusiais asmenimis.

Įstatymo keitimu siekiama sudaryti galimybes vykti natūraliai ūkininkaujančių asmenų kartų kaitai. Kartų kaitos kontekste ypač svarbu užtikrinti ūkininkavimo procesų nepertraukiamumą, gerosios patirties perdavimą, todėl tėvų parama ir pagalba savarankiškus ūkius steigiantiems vaikams turi būti laikoma natūraliai susiklostančiu reiškiniu, bet ne riziką keliančiu veiksniu. Tradiciniai šeimos ūkiai yra svarbi kaimo bendruomenių dalis. Nelaikant tėvų ir vaikų susijusiais asmenimis, galima būtų išsaugoti šeimų ūkių tęstinumą ir užtikrinti, kad sukauptos žinios bei patirtis būtų perduodamos jaunajai kartai, be to tai motyvuotų daugiau jaunų žmonių likti kaimo vietovėse ir tęsti šeimos tradicijas, nes žemės ūkis taptų patrauklesnis tiek finansiškai, tiek perspektyvos atžvilgiu.

Taip pat pažymėtina, kad pagal Dirbtinai sukurtų sąlygų gauti paramą metodiką, broliai ir seserys irgi yra vertinami, kaip atitinkantys rizikos kriterijų, o tai gali pažeisti asmens teisę laisvai pasirinkti veiklą, pradėti savarankišką verslą.

Vis dėl to, įstatymo projektas neužkerta kelio galimų pažeidimų inicijavimui ir tyrimui (tiek tarp tėvų ir vaikų, tiek tarp brolių, seserų), kai bus įtariamas sąmoningas ir tyčinis veiksmų derinimas, siekiant paramos tikslams prieštaraujančio pranašumo.

Atsižvelgiant į tai ir siekiant apibrėžti, kurie fiziniai asmenys laikomi susijusiais, parengtas Lietuvos Respublikos žemės ūkio, maisto ūkio ir kaimo plėtros įstatymo Nr. IX-987 8 straipsnio pakeitimo įstatymo projektas (toliau – įstatymo projektas), numatant, kad teikiant finansinę paramą susijusiais fiziniais asmenimis laikomi tik sutuoktiniai.

 

2. Įstatymo projekto iniciatoriai (institucija, asmenys ar piliečių įgalioti atstovai) ir rengėjai

Įstatymo projekto iniciatorius – Lietuvos Respublikos Seimo narys Kazys Starkevičius.

 

3. Kaip šiuo metu yra reguliuojami įstatymo projekte aptarti teisiniai santykiai

Šiuo metu galiojančiuose įstatymuose, reglamentuojančiuose paramos žemės ūkiui, maisto ūkiui ir kaimo plėtrai administravimą, nėra numatyta, kokiais ryšiais siejami fiziniai asmenys laikomi susijusiais.

 

4. Kokios siūlomos naujos teisinio reguliavimo nuostatos ir kokių teigiamų rezultatų laukiama

Įstatymo projektu siekiama numatyti, kad teikiant finansinę paramą susijusiais fiziniais asmenimis laikomi tik sutuoktiniai. Toks reglamentavimas paskatins jaunus asmenis kurti ūkius kaimo vietovėse bei pašalins galimą diskriminaciją dėl veiklos laisvės artimais giminystės ryšiais susietiems asmenims, kaip tėvai, vaikai, broliai, seserys.

 

5. Numatomo teisinio reguliavimo poveikio vertinimo rezultatai (jeigu rengiant įstatymų projektus toks vertinimas turi būti atliktas ir jo rezultatai nepateikiami atskiru dokumentu), galimos neigiamos priimtų įstatymų pasekmės ir kokių priemonių reikėtų imtis, kad tokių pasekmių būtų išvengta

Priėmus įstatymo projektą, neigiamų pasekmių nenumatoma.

 

6. Kokią įtaką priimtas įstatymas turės kriminogeninei situacijai, korupcijai

Įstatymo projekto priėmimas įtakos kriminogeninei situacijai ir korupcijai neturės.

 

7. Kaip įstatymo įgyvendinimas atsilieps verslo sąlygoms ir jo plėtrai

Įstatymo projekto priėmimas įtakos verslo sąlygoms ir jo plėtrai neturės.

 

8. Ar įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams

Įstatymo projektas neprieštarauja strateginio lygmens planavimo dokumentams.

 

9. Įstatymo inkorporavimas į teisinę sistemą, kokius teisės aktus būtina priimti, kokius galiojančius teisės aktus reikia pakeisti ar pripažinti netekusiais galios

Priėmus įstatymo projektą, priimti naujų, keisti ar pripažinti netekusiais galios kitų įstatymų nereikės.

 

10. Ar įstatymo projektas parengti laikantis Lietuvos Respublikos valstybinės kalbos, Lietuvos Respublikos teisėkūros pagrindų įstatymų reikalavimų, o įstatymų projektų sąvokos ir jas įvardijantys terminai įvertinti Lietuvos Respublikos terminų banko įstatymo ir jo įgyvendinamųjų teisės aktų nustatyta tvarka

Įstatymo projektas parengtas laikantis Valstybinės kalbos įstatymo, Teisėkūros pagrindų įstatymo reikalavimų. Įstatymų projektuose nėra įtvirtinta naujų sąvokų ir jas įvardijančių terminų.

 

11. Ar įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus

Įstatymo projektas atitinka Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių apsaugos konvencijos nuostatas ir Europos Sąjungos dokumentus.

 

12. Jeigu įstatymui įgyvendinti reikia įgyvendinamųjų teisės aktų, – kas ir kada juos turėtų priimti

            Įgyvendinamųjų teisės aktų priimti nereikės.

 

13. Kiek valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų prireiks įstatymui įgyvendinti, ar bus galima sutaupyti (pateikiami prognozuojami rodikliai einamaisiais ir artimiausiais 3 biudžetiniais metais).

            Įstatymui įgyvendinti papildomų valstybės, savivaldybių biudžetų ir kitų valstybės įsteigtų fondų lėšų nereikės.

 

14. Įstatymo projekto rengimo metu gauti specialistų vertinimai ir išvados

Negauta.

 

15. Reikšminiai žodžiai, kurių reikia šiam projektui įtraukti į kompiuterinę paieškos sistemą, įskaitant Europos žodyno „Eurovoc“ terminus, temas bei sritis

„Susiję asmenys“.

 

16. Kiti, iniciatorių nuomone, reikalingi pagrindimai ir paaiškinimai

Nėra.

________________________



[1] https://www.e-tar.lt/portal/lt/legalAct/2b322400761311e4805fa6cb12e2ef99/asr