Projekto Nr. XIVP-2614(2)
lyginamasis variantas
LIETUVOS RESPUBLIKOS
ŽEMĖS PAĖMIMO VISUOMENĖS POREIKIAMS ĮGYVENDINANT YPATINGOS VALSTYBINĖS SVARBOS PROJEKTUS Įstatymo NR. XI-1307 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 IR 16 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO
ĮSTATYMAS
2023 m. d. Nr.
Vilnius
1 straipsnis. 2 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 2 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Ypatingos valstybinės svarbos projektas – energetikos infrastruktūros, transporto infrastruktūros ar krašto apsaugos sričių projektas, kurį šio įstatymo nustatyta tvarka Lietuvos Respublikos Vyriausybės teikimu Lietuvos Respublikos Seimas pripažįsta valstybei ypač svarbiu ekonominiu ar strateginę reikšmę nacionaliniam saugumui turinčiu projektu, taip pat karinės infrastruktūros, reikalingos priimančiosios šalies paramai užtikrinti, pritaikymo ir (ar) sukūrimo projektas.“
2. Pakeisti 2 straipsnio 7 dalį ir ją išdėstyti taip:
„7. Kitos šiame įstatyme vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip apibrėžiamos Lietuvos Respublikos Mobilizacijos ir priimančiosios šalies paramos įstatyme, Lietuvos Respublikos statybos įstatyme ir Žemės įstatyme.“
2 straipsnis. 3 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 3 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„3 straipsnis. Projektų pripažinimas ypatingos valstybinės svarbos projektais
1. Žemė visuomenės poreikiams paimama šio įstatymo nustatyta tvarka ir sąlygomis šiais atvejais:
1) kai ši žemė yra reikalinga ypatingos valstybinės svarbos projektams, kurių svarbą visuomenės poreikiams pripažįsta Seimas, įgyvendinti. Vyriausybės teikimu Seimas šio įstatymo nustatyta tvarka ypatingos valstybinės svarbos projektais pripažįsta valstybei svarbius ekonominius ar strateginę reikšmę nacionaliniam saugumui turinčius energetikos infrastruktūros, transporto infrastruktūros ar krašto apsaugos sričių projektus;
2) kai, atsižvelgiant į neatidėliotiną visuomenės poreikį plėsti pasirengimą krašto gynybai, ši žemė yra reikalinga karinės infrastruktūros, reikalingos priimančiosios šalies paramai užtikrinti, pritaikymo ir (ar) sukūrimo ypatingos valstybinės svarbos projektams įgyvendinti. Šie projektai pagal šį įstatymą yra laikomi ypatingos valstybinės svarbos projektais, patvirtinus karinės infrastruktūros, reikalingos priimančiosios šalies paramai užtikrinti, sąrašą.
2. Valstybės institucija, inicijuojanti projekto pripažinimą ypatingos valstybinės svarbos projektu, turi pateikti Vyriausybei parengtą projekto galimybių studiją, kurioje būtų pateikta išsami numatomo įgyvendinti projekto analizė techniniu, finansiniu ir ekonominiu požiūriais. Seimas projektą pripažįsta ypatingos valstybinės svarbos projektu priimdamas nutarimą arba įstatymą. Kai žemė visuomenės poreikiams reikalinga įgyvendinant karinės infrastruktūros, reikalingos priimančiosios šalies paramai užtikrinti, pritaikymo ir (ar) sukūrimo ypatingos valstybinės svarbos projektą (toliau –karinės infrastruktūros pritaikymo ir (ar) sukūrimo ypatingos valstybinės svarbos projektas), karinės infrastruktūros, reikalingos priimančiosios šalies paramai užtikrinti, sąrašas rengiamas ir tvirtinamas vadovaujantis Mobilizacijos ir priimančiosios šalies paramos įstatymu.
3. Seimas, priimdamas
nutarimą arba įstatymą dėl projekto pripažinimo ypatingos valstybinės svarbos
projektu, nustato, kad įgyvendinant tokio tokį projekto
projektą įgyvendinimui yra taikomas šis įstatymas, ir nurodo
projektą įgyvendinančią instituciją. Projektą įgyvendinanti institucija gali
įgalioti savo reguliavimo srities:
1) biudžetines įstaigas ir valstybės įmones, kurių savininko teises ir pareigas ji įgyvendina, atlikti dalį šiame įstatyme reglamentuotų žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūrų, finansuojamų įgyvendinamo projekto lėšomis;
2) akcines bendroves ar uždarąsias akcines bendroves, kuriose valstybei nuosavybės teise priklausančios akcijos suteikia daugiau kaip 1/2 balsų visuotiniame akcininkų susirinkime arba kuriose valstybės valdomai bendrovei nuosavybės teise priklausančios akcijos suteikia ne mažiau kaip 2/3 balsų visuotiniame akcininkų susirinkime, atlikti dalį šiame įstatyme reglamentuotų su viešojo administravimo veikla nesusijusių žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūrų, finansuojamų įgyvendinamo projekto lėšomis.
4. Karinės infrastruktūros pritaikymo ir (ar) sukūrimo ypatingos valstybinės svarbos projektą įgyvendinanti institucija yra Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministerija. Krašto apsaugos ministras turi teisę įgalioti kitą krašto apsaugos sistemos instituciją atlikti šiame įstatyme reglamentuotas žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūras, finansuojamas įgyvendinamo projekto lėšomis.
5. Projektą
įgyvendinanti institucija yra atsakinga už šiame įstatyme reglamentuotų ir
pagal šio straipsnio 3 dalį ir 4 dalis perduotų atlikti
žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūrų tinkamą atlikimą.“
3 straipsnis. 4 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 4 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„4 straipsnis. Žemės paėmimo visuomenės poreikiams inicijavimas
1. Kai ketinama žemę paimti visuomenės poreikiams šio
įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 1 punkte nustatytu atveju įgyvendinant
ypatingos valstybinės svarbos projektus, projektą
įgyvendinanti institucija kreipiasi į Vyriausybę su prašymu priimti nutarimą
pradėti žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūrą. Projektą įgyvendinanti
institucija kartu su prašymu Vyriausybei pateikia ypatingos valstybinės svarbos
projekto specialiojo plano (toliau – specialusis planas) projektą, parengtą
Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo nustatyta tvarka. Kai
ketinama žemę paimti visuomenės poreikiams šio įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 2
punkte nustatytu atveju, Krašto apsaugos ministerija, vadovaudamasi Žemės
įstatymo 37 straipsnio 11 dalimi, parengusi karinės infrastruktūros
projektą, kreipiasi į Vyriausybę su prašymu priimti nutarimą dėl karinės
infrastruktūros projekto patvirtinimo. Nagrinėjant šį prašymą ir priimant Vyriausybės
nutarimą dėl karinės infrastruktūros projekto patvirtinimo, netaikoma šio
straipsnio 2 dalis. Krašto apsaugos ministerija apie visuomenės poreikiams planuojamą
paimti privačią žemę informuoja žemės sklypo (sklypų) savininką (savininkus) ir
(ar) kitą naudotoją (kitus naudotojus), vadovaudamasi karinės infrastruktūros
projektų rengimo tvarka, nustatyta aplinkos ministro ir krašto apsaugos ministro, ne vėliau
kaip prieš 30 dienų iki kreipimosi į Vyriausybę su prašymu priimti nutarimą dėl karinės infrastruktūros projekto
patvirtinimo.
2. Vyriausybė išnagrinėja prašymą bei pateiktus dokumentus ir nustato, ar prašymas atitinka šio įstatymo reikalavimus. Jeigu prašymas atitinka šio įstatymo reikalavimus, Vyriausybė priima nutarimą patvirtinti specialųjį planą ir pradėti žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūrą. Šiame Vyriausybės nutarime nurodomas ir numatomas ypatingos valstybinės svarbos projekto įgyvendinimo terminas. Nuo Vyriausybės nutarimo įsigaliojimo momento:
1) žemės sklypo (sklypų) savininkas (savininkai) neturi teisės perleisti, įkeisti ar kitaip suvaržyti daiktinių teisių į specialiajame plane nurodytą (nurodytus) žemės sklypą (sklypus), taip pat neturi teisės šio (šių) žemės sklypo (sklypų) pertvarkyti (atidalyti, padalyti, perdalyti, sujungti);
2) specialiajame plane nurodytame (nurodytuose) žemės sklype (sklypuose) gali būti atliekami statybiniai tyrimai. Žemės savininkas (savininkai) ir (ar) kitas naudotojas (kiti naudotojai) ne vėliau kaip per 20 darbo dienų iki statybinių tyrimų pradžios informuojami tyrėjo šio įstatymo 16 straipsnyje nustatyta tvarka, nurodomas numatomas statybinių tyrimų atlikimo būdas ir trukmė, tiriamo ploto ribos ir darbų atlikimo laikas.
3. Kai įgyvendinamas karinės infrastruktūros pritaikymo ir (ar) sukūrimo ypatingos valstybinės svarbos projektas, žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūros pradžia yra laikoma Vyriausybės nutarimo dėl karinės infrastruktūros projekto patvirtinimo įsigaliojimo data. Nuo Vyriausybės nutarimo dėl karinės infrastruktūros projekto patvirtinimo įsigaliojimo momento žemės sklypo (sklypų) savininkas (savininkai) neturi teisės perleisti, įkeisti ar kitaip suvaržyti daiktinių teisių į karinės infrastruktūros projekte nurodytą (nurodytus) žemės sklypą (sklypus), taip pat neturi teisės šio žemės sklypo (šių žemės sklypų) pertvarkyti (atidalyti, padalyti, perdalyti, sujungti).
4. Įsigaliojus Vyriausybės nutarimui patvirtinti specialųjį planą ir pradėti žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūrą ar Vyriausybės nutarimui dėl karinės infrastruktūros projekto patvirtinimo, projektą įgyvendinanti institucija ne vėliau kaip per 10 darbo dienų šio įstatymo 16 straipsnyje nustatyta tvarka išsiunčia pranešimą žemės savininkui ir (ar) kitam naudotojui apie tokio Vyriausybės nutarimo įsigaliojimą.
5. Projektą įgyvendinanti institucija apie įsigaliojusį
Vyriausybės nutarimą pradėti žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūrą arba
Vyriausybės nutarimą dėl karinės infrastruktūros projekto patvirtinimo nedelsdama,
tačiau ne vėliau kaip kitą darbo dieną, praneša Nekilnojamojo turto
registro tvarkytojui ir pateikia žemės sklypų, kurių visą plotą arba jų dalis
numatoma paimti visuomenės poreikiams, sąrašą, taip pat valstybinės žemės
sklypų, kurių valstybinės žemės nuomos ar panaudos sutartis numatoma nutraukti,
sąrašą su nurodytais šių žemės sklypų savininkais ir (ar) kitais naudotojais ir
šių žemės sklypų unikaliais numeriais ir prašymą Nekilnojamojo turto
registre įrašyti žymas apie žemės sklypų paėmimą visuomenės poreikiams. Ne
vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo šių žemės sklypų sąrašų gavimo dienos
Nekilnojamojo turto registro tvarkytojas patikrina, ar šiuose žemės sklypų
sąrašuose nurodyti duomenys atitinka Nekilnojamojo turto registro duomenis, ir
Nekilnojamojo turto registre įrašo žymą, kad pradėta žemės sklypo paėmimo
visuomenės poreikiams procedūra. Apie Nekilnojamojo turto registro įrašuose
įrašytas žymas Nekilnojamojo turto registro tvarkytojas raštu informuoja
projektą įgyvendinančią instituciją ir kartu pateikia informaciją apie tuos
žemės sklypų sąrašų duomenis, kurie neatitinka Nekilnojamojo turto registro
duomenų. Tokiu atveju projektą Projektą įgyvendinanti institucija
per 5 darbo dienas nuo tokios informacijos gavimo dienos patikslina žemės
sklypų, dėl kurių nustatyti nustatyta neatitikimai neatitikimų,
duomenis ir patikslintą šių žemės sklypų sąrašą pateikia Nekilnojamojo turto
registro tvarkytojui,. kuris Šis per 5 darbo dienas
nuo minėto sąrašo gavimo dienos įrašo žymas Nekilnojamojo turto registro
įrašuose ir apie tai raštu informuoja projektą įgyvendinančią instituciją.
6. Nuo to momento, kai žemės savininkui ir (ar) kitam naudotojui šio straipsnio 4 dalyje nustatyta tvarka yra pranešta apie Vyriausybės nutarimo pradėti žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūrą arba apie Vyriausybės nutarimo dėl karinės infrastruktūros projekto patvirtinimo įsigaliojimą, žemės savininkas ir (ar) kitas naudotojas negali kliudyti projektą įgyvendinančiai institucijai ar jos atstovams įgyvendinti šiame įstatyme nustatytų žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūrų. Jeigu įgyvendinant šiame įstatyme nustatytas žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūras reikia gauti viešojo administravimo funkcijas atliekančių subjektų pažymas, sutikimus, derinimo ar patvirtinimo dokumentus, kurių išdavimas teisės aktais numatytas nekilnojamųjų daiktų savininkų prašymu, teisę pateikti tokį prašymą turi projektą įgyvendinanti institucija. Asmenims, pažeidusiems šio įstatymo reikalavimus, taikoma Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta administracinė atsakomybė. Taip pat tokiais atvejais šio įstatymo nustatyta tvarka žemės savininkui ir (ar) kitam naudotojui pervedant atlyginimą už visuomenės poreikiams paimamą turtą ar už žemės savininko ir (ar) kito naudotojo nuostolius, patirtus atliekant statybinius tyrimus, šio atlyginimo suma yra sumažinama projektą įgyvendinančios institucijos išlaidų, patirtų šalinant žemės savininko ir (ar) kito naudotojo sudarytas neteisėtas kliūtis tinkamai šiame įstatyme nustatytoms žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūroms įgyvendinti, dydžiu.
7. Šio straipsnio 1 dalyje nurodytas specialusis planas gali būti keičiamas arba koreguojamas Teritorijų planavimo įstatyme, specialiojo teritorijų planavimo dokumentų rengimo taisyklėse nustatyta tvarka ir atvejais. Specialiojo plano pakeitimai tvirtinami, apie juos pranešama Nekilnojamojo turto registro tvarkytojui ir apie juos informuojami žemės savininkai ir (ar) kiti naudotojai šiame straipsnyje nustatyta tvarka. Šio straipsnio 1 dalyje nurodytas karinės infrastruktūros projektas gali būti keičiamas arba koreguojamas vadovaujantis aplinkos ministro ir krašto apsaugos ministro nustatyta tvarka ir atvejais. Karinės infrastruktūros projekto pakeitimai tvirtinami, apie juos pranešama Nekilnojamojo turto registro tvarkytojui ir apie juos informuojami žemės savininkai ir (ar) kiti naudotojai šiame straipsnyje nustatyta tvarka.“
4 straipsnis. 5 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 5 straipsnio 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1. Įsigaliojus Vyriausybės nutarimui patvirtinti specialųjį planą ir pradėti žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūrą, projektą įgyvendinanti institucija šio įstatymo III skyriuje nustatyta tvarka rengia žemės paėmimo visuomenės poreikiams projektą ir organizuoja paimamo visuomenės poreikiams turto vertinimą. Įsigaliojus Vyriausybės nutarimui dėl karinės infrastruktūros projekto patvirtinimo, projektą įgyvendinanti institucija šio įstatymo III skyriuje nustatyta tvarka organizuoja paimamo visuomenės poreikiams turto vertinimą.“
2. Pakeisti 5 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Kai ketinama žemę paimti visuomenės poreikiams
šio įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 1 punkte nustatytu atveju, projektą Projektą
įgyvendinanti institucija, parengusi žemės paėmimo visuomenės poreikiams
projektą ir turto vertinimo ataskaitą, kreipiasi į Nacionalinę žemės tarnybą
prie Aplinkos ministerijos (toliau – Nacionalinė žemės tarnyba) su prašymu
patvirtinti žemės paėmimo visuomenės poreikiams projektą ir priimti sprendimą
paimti žemę visuomenės poreikiams. Nacionalinė žemės tarnyba projektą
įgyvendinančios institucijos prašymą išnagrinėja per 30 dienų nuo prašymo
jo pateikimo dienos. Jeigu Nacionalinė žemės tarnyba, nustato
nustačiusi, kad žemės paėmimo visuomenės poreikiams projektas ir turto
vertinimo ataskaita parengti šio įstatymo nustatyta tvarka, taip pat
kad turto vertinimo ataskaita galioja, ji patvirtina žemės
paėmimo visuomenės poreikiams projektą. Patvirtinusi minėtą projektą pagal
suinteresuotos institucijos pateiktas kadastro duomenų bylas, Nacionalinė žemės
tarnyba priima sprendimus patvirtinti paimamų visuomenės poreikiams žemės
sklypų kadastro duomenis ir žemės sklypų, suformuotų pertvarkius žemės sklypų
dalis, likusias nuo visuomenės poreikiams paimamų žemės sklypų dalių, kadastro
duomenis ir per 5 darbo dienas nuo sprendimo patvirtinti minėtus kadastro
duomenis priėmimo dienos Nekilnojamojo turto kadastro ir registro tvarkytojui
pateikia prašymą juos įrašyti ar pakeisti, o Nekilnojamojo turto kadastro ir
registro tvarkytojas per 10 darbo dienų nuo šio prašymo gavimo dienos
juos įrašo ar pakeičia. Kai ketinama žemę paimti visuomenės poreikiams
šio įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 2 punkte nustatytu atveju, Vyriausybei patvirtinus karinės infrastruktūros projektą, šį projektą įgyvendinanti
institucija parengia turto vertinimo ataskaitą ir kreipiasi į Nacionalinę žemės
tarnybą su prašymu priimti sprendimą paimti žemę visuomenės poreikiams,
pateikdama karinės infrastruktūros projektą, visuomenės poreikiams paimamų žemės
sklypų kadastro duomenų bylas
ir turto vertinimo ataskaitas. Nacionalinė žemės
tarnyba projektą įgyvendinančios institucijos prašymą išnagrinėja per 30 dienų
nuo jo pateikimo dienos. Nacionalinė žemės tarnyba, nustačiusi, kad turto
vertinimo ataskaita parengta šio įstatymo nustatyta tvarka ir yra galiojanti, pagal
suinteresuotos institucijos pateiktas kadastro duomenų bylas priima sprendimus
patvirtinti paimamų visuomenės poreikiams žemės sklypų kadastro duomenis ir
žemės sklypų, suformuotų pertvarkius žemės sklypų dalis, likusias nuo
visuomenės poreikiams paimamų žemės sklypų dalių, kadastro duomenis ir per 5
darbo dienas nuo sprendimo patvirtinti minėtus kadastro duomenis priėmimo
dienos Nekilnojamojo turto kadastro ir registro tvarkytojui pateikia prašymą
juos įrašyti ar pakeisti, o Nekilnojamojo turto kadastro ir registro
tvarkytojas per 10 darbo dienų nuo prašymo gavimo dienos juos įrašo ar
pakeičia.“
5 straipsnis. 6 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 6 straipsnio 2 dalį ir ją išdėstyti taip:
„2. Teismas ne vėliau kaip per 14 dienų nuo žemės savininko ir (ar) kito naudotojo atsiliepimo pateikimo dienos arba termino, nustatyto atsiliepimui pateikti, pabaigos priimdamas nutartį išsprendžia klausimą, ar patvirtinti žemės paėmimo visuomenės poreikiams akto teisėtumą. Priimdamas nutartį dėl žemės paėmimo visuomenės poreikiams akto teisėtumo patvirtinimo, teismas įvertina, ar:
1) galioja Seimo nutarimas arba įstatymas dėl projekto pripažinimo ypatingos valstybinės svarbos projektu, o kai įgyvendinamas karinės infrastruktūros pritaikymo ir (ar) sukūrimo ypatingos valstybinės svarbos projektas – Vyriausybės nutarimas dėl karinės infrastruktūros, reikalingos priimančiosios šalies paramai užtikrinti, sąrašo patvirtinimo;
2) galioja Vyriausybės nutarimas patvirtinti specialųjį planą ir pradėti žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūrą, o kai įgyvendinamas karinės infrastruktūros pritaikymo ir (ar) sukūrimo ypatingos valstybinės svarbos projektas – Vyriausybės nutarimas dėl karinės infrastruktūros projekto patvirtinimo;
3) žemės savininkas ir (ar) kitas naudotojas buvo tinkamai pagal šio įstatymo reikalavimus informuoti apie žemės paėmimo visuomenės poreikiams procedūrą;
4) yra parengti žemės paėmimo visuomenės poreikiams projektas ir paimamo visuomenės poreikiams turto vertinimo ataskaita, o kai įgyvendinamas karinės infrastruktūros pritaikymo ir (ar) sukūrimo ypatingos valstybinės svarbos projektas, yra parengti karinės infrastruktūros projektas, kuriame numatytas žemės paėmimas visuomenės poreikiams, ir paimamo visuomenės poreikiams turto vertinimo ataskaita;
5) yra priimtas žemės paėmimo visuomenės poreikiams aktas;
6) projektą įgyvendinanti institucija yra pervedusi žemės paėmimo visuomenės poreikiams akte nurodytą atlyginimo už visuomenės poreikiams paimamą žemę sumą į notaro, banko ar kitos kredito įstaigos depozitinę sąskaitą.“
6 straipsnis. 7 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 7 straipsnį ir jį išdėstyti taip:
„7 straipsnis. Nuosavybės registravimas valstybės vardu
1. Kai žemė visuomenės poreikiams paimama šio įstatymo 3 straipsnio 1
dalies 1 punkte nustatytu atveju Kai ir paimamos visuomenės poreikiams paimamos
žemės savininkas ir (ar) kitas naudotojas pasirašo žemės paėmimo visuomenės
poreikiams aktą, ir o projektą įgyvendinanti institucija
žemės paėmimo visuomenės poreikiams akte nurodytą atlyginimo sumą perveda į
žemės savininko ir (ar) kito naudotojo nurodytą sąskaitą, Nacionalinė žemės
tarnyba projektą įgyvendinančios institucijos prašymu priima sprendimą pakeisti
paimamo visuomenės poreikiams žemės sklypo pagrindinę žemės naudojimo paskirtį
ir (ar) būdą į žemės paėmimo visuomenės poreikiams projekte numatytus
pagrindinę žemės naudojimo paskirtį ir (ar) būdą ir tokį žemės sklypą
Nekilnojamojo turto registre įregistruoja kaip valstybinę žemę,. o
projektą Projektą įgyvendinanti institucija Nekilnojamojo turto
registre įregistruoja valstybės nuosavybės teisę į statinius ir įrenginius,
esančius paimamame visuomenės poreikiams žemės sklype. Kai žemė
visuomenės poreikiams paimama šio įstatymo 3 straipsnio 1 dalies 2 punkte
nustatytu atveju ir visuomenės poreikiams paimamos žemės savininkas
ir (ar) kitas naudotojas pasirašo žemės paėmimo visuomenės poreikiams aktą, o
projektą įgyvendinanti institucija žemės paėmimo visuomenės poreikiams akte
nurodytą atlyginimo sumą perveda į žemės savininko ir (ar) kito naudotojo
nurodytą sąskaitą, Nacionalinė žemės tarnyba projektą įgyvendinančios
institucijos prašymu Nekilnojamojo turto
registro tvarkytojui pateikia žemės paėmimo visuomenės poreikiams aktą, Vyriausybės nutarimą dėl karinės infrastruktūros projekto
patvirtinimo ir prašo Nekilnojamojo turto registre ir Nekilnojamo turto
kadastre pakeisti visuomenės poreikiams paimto žemės sklypo pagrindinę žemės
naudojimo paskirtį ir (ar) būdą bei įregistruoti Nekilnojamojo turto registre šį
žemės sklypą kaip valstybinę žemę. Projektą įgyvendinanti institucija
Nekilnojamojo turto registre įregistruoja valstybės nuosavybės teisę į statinius
ir įrenginius, esančius visuomenės poreikiams paimtame žemės sklype, projektą
įgyvendinančios institucijos patikėjimo teisę į šį žemės sklypą, o Lietuvos
kariuomenė – patikėjimo teisę į statinius ir įrenginius, esančius šiame žemės
sklype.
2. Šio įstatymo 5 straipsnio 5 dalyje numatytu atveju, kai
žemės paėmimo visuomenės poreikiams akto teisėtumo klausimas yra sprendžiamas
teisme, po to, kai įsiteisėja teismo nutartis patvirtinti žemės paėmimo
visuomenės poreikiams akto teisėtumą, kaip tai nustatyta šio įstatymo
6 straipsnio 3 dalyje, Nacionalinė žemės tarnyba projektą įgyvendinančios
institucijos prašymu priima sprendimą pakeisti paimamo visuomenės
poreikiams paimamo žemės sklypo pagrindinę žemės naudojimo paskirtį ir
(ar) būdą į žemės paėmimo visuomenės poreikiams projekte numatytus pagrindinę
žemės naudojimo paskirtį ir (ar) būdą ir šį žemės sklypą Nekilnojamojo
turto registre įregistruoja kaip valstybinę žemę,. o projektą
Projektą įgyvendinanti institucija Nekilnojamojo turto registre įregistruoja
valstybės nuosavybės teisę į statinius ir įrenginius, esančius paimamame
visuomenės poreikiams žemės sklype. Kai įgyvendinamas karinės
infrastruktūros pritaikymo ir (ar) sukūrimo ypatingos
valstybinės svarbos projektas ir
įsiteisėja teismo nutartis patvirtinti žemės paėmimo visuomenės poreikiams akto
teisėtumą, kaip tai nustatyta šio įstatymo 6 straipsnio 3 dalyje, Nacionalinė
žemės tarnyba projektą įgyvendinančios institucijos prašymu Nekilnojamojo turto
registro tvarkytojui pateikia Vyriausybės nutarimą dėl karinės infrastruktūros projekto
patvirtinimo ir prašo Nekilnojamojo turto registre ir Nekilnojamo turto
kadastre pakeisti visuomenės poreikiams paimto žemės sklypo pagrindinę žemės
naudojimo paskirtį ir (ar) būdą bei Nekilnojamojo turto registre įregistruoti šį
žemės sklypą kaip valstybinę žemę. Projektą įgyvendinanti institucija
Nekilnojamojo turto registre įregistruoja valstybės nuosavybės teisę į
statinius ir įrenginius, esančius visuomenės poreikiams paimtame žemės sklype, projektą
įgyvendinančios institucijos patikėjimo teisę į šį žemės sklypą, o Lietuvos
kariuomenė – patikėjimo teisę į statinius ir įrenginius, esančius šiame žemės
sklype.
3. Nuosavybės teisė į visuomenės
poreikiams paimamą žemę, statinius ir įrenginius pereina valstybei nuo žemės
sklypo, statinių ir įrenginių įregistravimo Nekilnojamojo turto registre kaip
valstybės nuosavybės momento. Įregistravus valstybės nuosavybę, žyma, nurodyta
šio įstatymo 4 straipsnio 4 5 dalyje, panaikinama.
4. Visuomenės poreikiams paimtas ir valstybės vardu įregistruotas žemės sklypas (jo dalis) iki statybą leidžiančio dokumento išdavimo Nacionalinės žemės tarnybos sprendimu jos nustatyta tvarka suderinus su projektą įgyvendinančia institucija gali būti suteiktas laikinai naudotis žemės ūkio veiklai žemės savininkui, iš kurio šis žemės sklypas buvo paimtas visuomenės poreikiams, ar kitam naudotojui, su kuriuo sudaryta žemės nuomos, panaudos ar kitą naudojimosi teisę suteikianti sutartis (dokumentas) prieš terminą buvo nutraukta paimant šį žemės sklypą visuomenės poreikiams.“
7 straipsnis. 8 straipsnio pakeitimas
1. Pakeisti 8 straipsnį 1 dalį ir ją išdėstyti taip:
„1.
Žemės paėmimo visuomenės poreikiams projektas (toliau – žemės paėmimo
projektas) yra specialiojo teritorijų planavimo dokumentas, rengiamas šio
įstatymo nustatyta tvarka specialiojo plano, nurodyto šio įstatymo 4 straipsnio
1 dalyje, sprendinių pagrindu. Rengiant žemės paėmimo projektą, gali būti
keičiamas ar koreguojamas specialusis planas šio įstatymo 4 straipsnio 6
7 dalyje nustatyta tvarka.“
2. Papildyti 8 straipsnį 5 dalimi:
„5. Kai įgyvendinamas karinės infrastruktūros pritaikymo ir (ar) sukūrimo ypatingos valstybinės svarbos projektas, žemės paėmimo projektas nerengiamas, Žemės įstatymo nustatyta tvarka rengiamas karinės infrastruktūros projektas, kuris yra žemės valdos projektas, o šio įstatymo III skyriaus nuostatos, išskyrus 13 straipsnio 1, 3–6 dalių nuostatas, netaikomos.“
8 straipsnis. 16 straipsnio pakeitimas
Pakeisti 16 straipsnio 3 dalį ir ją išdėstyti taip:
„3. Šio įstatymo 4 straipsnio 3 4 dalyje
numatytu pranešimu žemės savininkas ir (ar) kitas naudotojas taip pat yra
informuojami apie jų teisę dokumentus, prašymus ar informaciją teikti
institucijai per E. pristatymo sistemą, juos pasirašius kvalifikuotu
elektroniniu parašu, arba registruotąja pašto siunta. Žemės savininkas ir (ar)
kitas naudotojas pasirenka informacijos teikimo ir gavimo būdą ir apie jį
informuoja instituciją. Institucijos pranešimai ir informacija žemės
savininkams ir (ar) kitiems naudotojams, taip pat žemės savininkų ir (ar) kitų
naudotojų dokumentai, prašymai ar informacija institucijai toliau teikiami jų
pasirinktu būdu. Jeigu žemės savininkas ir (ar) kitas naudotojas informacijos
teikimo ir gavimo būdo nepasirenka ir neinformuoja institucijos, jam
informacija siunčiama registruotąja pašto siunta.“
9 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas
Šis įstatymas įsigalioja 2023 m. birželio 1 d.
Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.
Respublikos Prezidentas
Teikia
Aplinkos apsaugos komiteto pirmininkė Aistė Gedvilienė